Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 23 jan 2018 14:19

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:Zou je als test de aansluitingen van de tweeter kunnen omdraaien ?


Ja

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2018 14:27

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

viewtopic.php?p=32503#p32503

daarom schreef ik al eerder dat de fase-dip niet goed zit........................

nogmaals iets klopt er niet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 23 jan 2018 14:37

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Misschien vanavond wat draden om solderen, wordt vervolgd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2018 16:44

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans schreef:

Nu heb ik wat navraag gedaan over de toepasbaarheid van een minidsp in mijn systeem, het is me nog niet helemaal duidelijk.


ha Hans,

digitaal filteren kan alleen als je het volgende aanpast:
-bestaand filteren loshalen.
-zowel tweeter als woofer apart bedraden.
-2x een versterker(1 voor het laag en 1 voor het hoog)
-en minimaal een nanodigi minidsp kopen de rest is kwalitatief niet goed.

de nano ook liever niet via MP kopen want dan koop je geheid de oude versie, die een waas over het signaal trekt.

je moet je afvragen zijn die investeringen je huidige speakers waard?
wat niet weg neemt als je toch besluit ooit digitaal te gaan, dan zijn de investeringen bruikbaar in een upgrade.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 23 jan 2018 17:11

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:-en minimaal een nanodigi minidsp kopen de rest is kwalitatief niet goed.


De minidsp 2x4 HD lijkt mij toch ook wel goed. (of bedoel je dat met 'minimaal', 2x4hd is in ieder geval nieuwer en duurder)
Die heeft ook een Usb Audio in.
Probeer uit te vogelen of met gebruik daarvan een geluidskaart kan vervallen in surround ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2018 17:29

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Anco,

de 2x4 HD heeft analoge uitgangen, de gebruikte comp. zijn niet erg basic, dit vertaald zich een een lichte waas die je terug hoort in het geluid.

moet ik wel realistisch vermelden , dat als je de rest van de keten niet op hoog niveau afstemt, dan zal een minidsp niet verkeerd zijn.
maar is je idee uit eindelijk richting high-end of digitaal dan zou ik minimaal voor de nanodigi gaan, daar beinvloedt de dsp niet het geluid qua kleuring /ruis .

ik weet dat de "oude" nano wel een klinische klank mee stuurde. omdat er altijd upsampling plaats vind.

maar bij de nieuwe generatie is dat "voor mij" niet meer hoorbaar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 23 jan 2018 22:10

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ik snap er niet veel meer van. De tweeter heb ik omgedraaid, speaker uit het console gehaald en gezorgd dat +/- 7 meter vrije ruimte is. Deze meting heb ik wel eens eerder gedaan.

Zie de metingen;
Gemeten op een afstand van 2 cm.
Speaker uit console 2cm afstand.png


Gemeten op een afstand van 40 cm, hier zie je dat de tweeter origineel wel goed zit.
Speaker uit console 40cm afstand.png


Speaker weer terug in console en gemeten.
Speaker in console tweeter orig. aangesloten.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2018 22:16

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans,

Laten we met de boventse meting beginnen groen/rood.

Dit is tweeter in en uit fase gemeten zonder iets aan de meetopstelling veranderd te hebben?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 23 jan 2018 22:20

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:Hans,

Laten we met de boventse meting beginnen groen/rood.

Dit is tweeter in en uit fase gemeten zonder iets aan de meetopstelling veranderd te hebben?


Ja, de meting op 40cm afstand is niet gewijzigd. Ik heb eerst de fase gedraaid, daarna op 2cm en 40cm gemeten.
Hierna de tweeter weer origineel aangesloten. Een meting gedaan op 40cm daarna op 2cm. Dit wel nagemeten en meting uitgevoerd op een statief.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 jan 2018 23:06

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ik denk dat we gewoon kunnen concluderen dat de speakers niet goed ontworpen zijn, dat kan haast niet anders.
Kan je ermee leven na de nodige correcties?
Anders dan toch evt. op marktplaats zetten en iets anders kopen.
Wel balen zoiets.

Gr. Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2018 23:20

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:Hans,

Laten we met de boventse meting beginnen groen/rood.

Dit is tweeter in en uit fase gemeten zonder iets aan de meetopstelling veranderd te hebben?


Ja, de meting op 40cm afstand is niet gewijzigd. Ik heb eerst de fase gedraaid, daarna op 2cm en 40cm gemeten.
Hierna de tweeter weer origineel aangesloten. Een meting gedaan op 40cm daarna op 2cm. Dit wel nagemeten en meting uitgevoerd op een statief.


Dan is dat direct het bewijs dat beide drivers niet faserein op het overnamepunt zijn, een time probleem dus ook.
Als je n.l de fase invert , en het ontwerp klopt, dan moet je een diepe scherpe vouw overhouden in je meting.


Ik denk dat je richting Jan zijn voorstel moet gaan denken . Eerlijk gezegd zou ik het zonde van je geld vinden als je aan dit ontwerp nog geld gaat besteden, maar uiteraard ben je geheel vrij om te doen wat je wilt.

Het is meer een advies om verdere teleurstelling te voorkomen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 23 jan 2018 23:30

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ik denk het ook, maar even een nieuwe audio-systeem gaat het niet worden.


Als je alles digitaal wilt houden, is dan de volgorde denon PMA .., minidsp en passieve speakers ?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jan 2018 00:25

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans B schreef:Ik denk het ook, maar even een nieuwe audio-systeem gaat het niet worden.


Als je alles digitaal wilt houden, is dan de volgorde denon PMA .., minidsp en passieve speakers ?


Klopt Hans

De volgorde is geluidskaart / dsp / denon pma / speaker
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 jan 2018 00:30

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hier wordt van alles gezegd over de fase op grond van SPL-grafieken. Ik geloof zeker dat deze grafieken hier indirect wat over zeggen. Maar in REW kun je ook prima grafieken van de fase maken (gewoon met de bestaande metingen). Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, want dan kun je veel directer wat zeggen over het fasegedrag, toch?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jan 2018 00:39

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

josq schreef:Hier wordt van alles gezegd over de fase op grond van SPL-grafieken. Ik geloof zeker dat deze grafieken hier indirect wat over zeggen. Maar in REW kun je ook prima grafieken van de fase maken (gewoon met de bestaande metingen). Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, want dan kun je veel directer wat zeggen over het fasegedrag, toch?


zeker Jos fase flanken ect, kunnen zichtbaar gemaakt worden, maar dan nog wanneer je 1 driver invert
moet de fase vouw zichtbaar worden en dat is niet het geval.
dit zegt genoeg over de speaker.


wil je het echt goed doen moet je ook weten welk type filter gebrukt is BW LR enz.
de oct db helling bepaald mede wanneer iets in of uit fase moet spelen

bv bij een 3-weg met 12db helling is altijd 1 driver uit fase
bouw je dezelfde speaker met 24db helling dan is uit fase juist verkeerd
het gaat er met name om dat op het crossoverpunt de drivers volledig in fase spelen, anders ga je fase fouten horen en zien
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jan 2018 12:09

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans,

ik heb even als voorbeeld een simpel kastje gemaakt met daarin een woofer en een tweeter een 2-weg
het zijn 2 goedkope speakers die ik even ingezet heb als voorbeeld.
dit zou je dus kunnen maken met je huidige speakers als je alles bypassed.

let op ik heb nu totaal geen energie en meting gestoken in vormgeving baffle-step enz.
gewoon puur een kastje en drivers erin.
de gemeten voorbeelden zijn natuurlijk ook heel basic en simpel, maar ik denk dat menig gekochte speaker hier al niet aan kan tippen!!!!
80% van de tonale muzikaliteit van een speaker komt door toegepaste filtering, en timing

ik heb me niet zozeer gericht op de lineaire curve, maar op 2 zaken die nooit zichtbaar zijn in een lineaire curve meting.
je kan gerust stellen een strakke lineaire curve zonder correctie van de volgende zaken zal nooit goed klinken,.
andersom wel, als fase en timing kloppen, mag de curve gerust wat lineair afwijken.


het overname punt leg ik op 2kHz met een Butterworth 2e orde filter
als 1e ga je zorgen dat de energie tussen woofer en tweeter in verhouding komt,
daarna ga je de woofer de filterhelling geven , nu zijn er tig filter types, maar als vuistregel kan je nooit omvallen met 12dB/oct, dan kan je ook het makkelijkst fase en timing controleren.

in het voorbeeld zie je nu dus dat ik de woofer en tweeter voorzien heb van een filterflank en deze buigen beide netjes af en volgen de 12dB/oct helling.

groen=woofer
blauw=tweeter
rood= is de totale energie

fase.gif



nu draai ik de polariteit om van de tweeter, als je dan een fase fout ziet die rommelig en naast het overname punt ligt, dan klopt er iets niet, dit is ook bij jouw speaker aan de orde!!

de fase dip moet messcherp erg diep en exact op het overname gebied liggen
ligt de fase dip net naast je overname punt, moet je delay toepassen

opnieuw in het voorbeeld zie je een keurige fasedip haarscherp, exact op de crossover
dan weet je dat de beide drivers totaal met elkaar in harmonie zijn op het overname punt.

geel=fase omkering
fase1.gif


als dat klopt, kan je later nog wat energie in de totale curve steken om hier en daar wat dips nog te verhelpen.

uiteraard zal de Event nooit het gedrag van een Avalon gaan vertonen ;) maar wel een speaker die veel beter zal gaan presteren dan dat het nu doet.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 27 jan 2018 14:21

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:Hans,

ik heb even als voorbeeld een simpel kastje gemaakt met daarin een woofer en een tweeter een 2-weg
het zijn 2 goedkope speakers die ik even ingezet heb als voorbeeld.
dit zou je dus kunnen maken met je huidige speakers als je alles bypassed.

let op ik heb nu totaal geen energie en meting gestoken in vormgeving baffle-step enz.
gewoon puur een kastje en drivers erin.
de gemeten voorbeelden zijn natuurlijk ook heel basic en simpel, maar ik denk dat menig gekochte speaker hier al niet aan kan tippen!!!!
80% van de tonale muzikaliteit van een speaker komt door toegepaste filtering, en timing

ik heb me niet zozeer gericht op de lineaire curve, maar op 2 zaken die nooit zichtbaar zijn in een lineaire curve meting.
je kan gerust stellen een strakke lineaire curve zonder correctie van de volgende zaken zal nooit goed klinken,.
andersom wel, als fase en timing kloppen, mag de curve gerust wat lineair afwijken.


het overname punt leg ik op 2kHz met een Butterworth 2e orde filter
als 1e ga je zorgen dat de energie tussen woofer en tweeter in verhouding komt,
daarna ga je de woofer de filterhelling geven , nu zijn er tig filter types, maar als vuistregel kan je nooit omvallen met 12dB/oct, dan kan je ook het makkelijkst fase en timing controleren.

in het voorbeeld zie je nu dus dat ik de woofer en tweeter voorzien heb van een filterflank en deze buigen beide netjes af en volgen de 12dB/oct helling.

groen=woofer
blauw=tweeter
rood= is de totale energie

fase.gif



nu draai ik de polariteit om van de tweeter, als je dan een fase fout ziet die rommelig en naast het overname punt ligt, dan klopt er iets niet, dit is ook bij jouw speaker aan de orde!!

de fase dip moet messcherp erg diep en exact op het overname gebied liggen
ligt de fase dip net naast je overname punt, moet je delay toepassen

opnieuw in het voorbeeld zie je een keurige fasedip haarscherp, exact op de crossover
dan weet je dat de beide drivers totaal met elkaar in harmonie zijn op het overname punt.

geel=fase omkering
fase1.gif


als dat klopt, kan je later nog wat energie in de totale curve steken om hier en daar wat dips nog te verhelpen.

uiteraard zal de Event nooit het gedrag van een Avalon gaan vertonen ;) maar wel een speaker die veel beter zal gaan presteren dan dat het nu doet.


Hoi Jan Wim,

Ik had de Event 20/20 al eigenlijk afgeschreven.
Collega gaf ook aan om een scheidingsfilter, goedkoop bij Conrad, er tussen te zetten en dan op nieuw te meten.
Zelf heb ik te weinig kennis om dat zo maar even te doen. Kan je de drivers zomaar loskoppelen en dan inzetten als passief, zonder condensatoren / spoelen / weerstanden ?

Is de Avalon een versterker / filter ?

Ik was me alweer aan het oriënteren op iets anders. Alles vernieuwen is geen optie, ik dacht dan maar goede tweedehands actieve speakers kopen. Met het zoeken ben ik op MFB speakers gekomen. nooit in verdiept, maar ik vind het wel interessant. ( Afspraak gemaakt met Gerrit Gouw, om de MFB 532 te beluisteren en te testen )
Ondertussen verder op internet gaan zoeken, de Little-One tegen gekomen, https://piratelogic.nl/?p=nl.home .
Heeft iemand ervaring met deze speakers ?

Als ik de specificaties lees is het een interessante speaker, zelfbouwpakket schat ik op E500,00 per set.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 27 jan 2018 14:31

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Zeg dit nog wat.

Tweeter origineel ( 40cm ).jpg


Tweeter omgedraaid ( 40cm ).jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jan 2018 19:42

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans

Avalon is met een knipoog geschreven, dat zijn peperdure speakers.....
https://www.wilbert.nl/luidsprekers/manufacturer/avalon

je kan niet zomaar alles lostrekken en zonder spoelen en condensators werken.


optie:
1. alles loshalen
zelf passief filter er tussen maken
en met een losse versterker aan de slag

optie:
2. alles digitaal maar dat vind ik de drivers niet waard

optie:
3. ik wil gerust tegen materiaalkosten je speakers upgrade
alleen moet je dan wel met een losse versterker aan de slag


een kant en klaar filter volstaat niet om je speaker echt te tunen, alleen al om het feit dat elke driver een eigen amplitude heeft
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 27 jan 2018 23:23

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hoi Jan Wim,

Dat is inderdaad een andere prijsklasse ;)

Ik ga er nog even over nadenken, als ik verder ga met mijn huidige speakers ga ik voor optie 3.
Ben alleen benieuwd wat voor prijskaartje er aan hangt, dat bepaald mede de keuze.
Misschien kan je een richting aangeven?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jan 2018 23:36

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

ik doe je volgende week wel een indicatie Hans
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 27 jan 2018 23:51

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Jan Wim schreef:ik doe je volgende week wel een indicatie Hans


Alvast bedankt !

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 29 jan 2018 08:51

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ondertussen verder op internet gaan zoeken, de Little-One tegen gekomen, https://piratelogic.nl/?p=nl.home .
Heeft iemand ervaring met deze speakers ?


De speakers bestaan nog niet zo lang, zie het onderstaand antwoord die ik via de mail kreeg.

De Little/One zelfbouwkits zijn nog in ontwikkeling, we hebben er inmiddels een stuk of 20 zelf gebouwd met verschillende woofers en tweeter combinaties met ieder een eigen klankbeeld waarbij de variant met een SB Acoustics woofer en een kleine Dayton tweeter onze favoriet lijkt te worden. Naast deze kleine Little/One's - alle gebruikte woofers zijn 5.25 inch - zijn er deze week met de Little/One module ook tests gedaan met een 8 inch woofer waarbij de bereikbare geluidsdruk flink hoger uitvalt. Een compleet bouwpakket op basis van de SB Acoustics woofer gaat zoals het er nu uitziet tussen de 250 en 300 euro per box kosten. Een set gebouwde Little/One's is beschikbaar vanaf 799,- per set. Om te bepalen welke driver combinatie het beste aansluit op jouw wensen bestaat de mogelijkheid tot een vrijblijvende luister afspraak.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jan 2018 09:15

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Hans geen flauw idee hoe die speakers klinken maar koop niet zomaar wat vraag bv eerst een proef aan.

want de volgende 2 zaken zijn opmerkelijk

we hebben er inmiddels een stuk of 20 zelf gebouwd met verschillende woofers en tweeter combinaties met ieder een eigen klankbeeld


Om te bepalen welke driver combinatie het beste aansluit op jouw wensen


juist met HW wil je absoluut geen "eigen klankbeeld" klankbeeld staat voor "kleuring"

een Dayton tweeter is gezien de prijs voor zelfbouwset zeker niet in verhouding.


wil je meer zekerheid dan moet je om een meting vragen genomen op 750mm
waarbij de volgende zaken zichtbaar zijn:
een THD meting incl 1e harmonische.
een SPL curve meting.
een Waterfallplot met venster op 300msec


de getoonde RTA animatie op de site slaat nergens op.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 jan 2018 10:01

Re: Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Ik weer met een kritische vraag... het plaatje dat Hans postte op 27 jan, met de tweeter niet omgepoold, ziet er toch niet slecht uit que fase en frequency response? Als deze Event-speaker zo rommelig zou zijn rond de cross-over, waarom ziet de fase er dan nog relatief netjes uit? Bij een echt probleem rond de overnamefrequentie zou de fase toch wel wat woester tekeer gaan of niet?
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com