Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem REW meting i.c.m. Event 20/20 speaker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 okt 2017 22:51

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim

Filtercorrecties zijn duidelijk
Vraag: waarom heb je de pieken bij 200 Hz en 350 Hz niet meegenomen?

Andere vraag: Als je Dirac of ARC2 zou gebruiken zou de bult in het laag en de afval in het hoog (de groene lijn die jij aan houdt) niet voorkomen. Die trekken immers alles recht (horizontaal dus). Waarom nu dan wel rekening houden met de speakereigenschappen?

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 05 okt 2017 23:05

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Zodra ik tijd heb ga ik de filters invoeren.
Met jouw eerdere beschrijving lukt dat wel, alleen wil ik de standardEQ van SIR Audio Tools gebruiken.
Ben daar al eerder mee bezig geweest en heb toen de "standard Bell/Peak gebruikt, maar dat leek niet goed te gaan.
Moet me daar even in verdiepen.
Net even mee gedaan met REW, jij stelt de lijn in bij target / Bass limited / 24dB/octave / cuttoff / ..

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 06 okt 2017 08:08

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Even kijken of ik de volgorde goed heb;

- meet je speaker op zeer korte afstand, 1 cm. Hiermee bepaal je het "karakter" van je speaker, nagenoeg geen beïnvloeding van de ruimte.
- doe een meting vanaf speelpositie.
- verwerk de eerste meting, op korte afstand, in de meting van je speelpositie en bepaal daarmee je filters ( Target Settings ).

Bij de Filter Tasks instellingen, wat is de maximale individuele boost instelling ?
Wat ik begrijp is dat je in mijn geval niet naar een lineaire geluidsbeeld moet toe werken, ga je dan te veel filteren en vraag je te veel van de speaker wat deze niet goed aan kan ?

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 06 okt 2017 11:48

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim schreef:Oke tot 30hz kan je de speaker nog wel wat pushen zonder te vervormen
Nu valt hij al snel af rond de 50hz, beetje een luie broeder :lol:

Is er nog een subwoofer aanwezig Hans in je setup?

Heb je Reaper?


Het verhaal van THD snap ik nog niet echt, maar ik las dit op Wikipedia:

De total harmonic distortion, of THD, in het Nederlands Totale harmonische vervorming van een signaal is de meting van de aanwezige harmonische vervorming en is gedefinieerd als de verhouding van de som van de vermogens van alle harmonische componenten of harmonischen tot het vermogen van de fundamentele frequentie of grondtoon.

Hoe lager de THD, hoe beter. Bijvoorbeeld, lage THD waarden zorgen ervoor dat een luidspreker, versterker, microfoon of een andere component een viool laten klinken als een viool wanneer het terug afgespeeld wordt, en niet als een cello of gewoonweg een vervormd geluid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Totale_harmonische_vervorming

Dan zou, het in mijn geval, boven de 200Hz toch beter moeten worden ?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 okt 2017 15:22

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hans B schreef:Zodra ik tijd heb ga ik de filters invoeren.
Met jouw eerdere beschrijving lukt dat wel, alleen wil ik de standardEQ van SIR Audio Tools gebruiken.
Ben daar al eerder mee bezig geweest en heb toen de "standard Bell/Peak gebruikt, maar dat leek niet goed te gaan.
Moet me daar even in verdiepen.
Net even mee gedaan met REW, jij stelt de lijn in bij target / Bass limited / 24dB/octave / cuttoff / ..




even voorop gesteld Hans dit is een soort proef correctie dus nog niet de definitieve
maar op deze wijze door het zelf thuis na te bootsen raak je vertrouwd met e.e.a

je kan in reaper ook ReaEQ gebruiken hier kan je onbeperkt banden low/high filters toepassen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 okt 2017 15:29

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Evert-Jan schreef:Jan Wim

Filtercorrecties zijn duidelijk
Vraag: waarom heb je de pieken bij 200 Hz en 350 Hz niet meegenomen?

Andere vraag: Als je Dirac of ARC2 zou gebruiken zou de bult in het laag en de afval in het hoog (de groene lijn die jij aan houdt) niet voorkomen. Die trekken immers alles recht (horizontaal dus). Waarom nu dan wel rekening houden met de speakereigenschappen?



de piek rond 200-350 Hz laat ik zitten omdat we nog in de probeer fase zitten ;)
je zal ook merken dat de wel gecorrigeerde gebieden veel meer doen, dan dat je later eventueel de 200-350Hz aanpakt.


Arc is wat minder serieus , maar Dirac zal altijd het karakter van je speaker handhaven
dirac zal nooit zomaar iets recht trekken als dat niet verantwoord is
Arc "denkt" wat minder diep na en zal eerder de vlakke curve hanteren.

nogmaals dit is een proef correctie de definitieve kan je best wat strenger toepassen
het gaat meer in dit stadium waarom je iets doet, en wat de gevolgen ervan zijn

zowel Arc als Dirac starten altijd met het verlagen van de target lijn, zodat er zo min mogelijk geboost wordt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 okt 2017 15:36

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hans B schreef:
Jan Wim schreef:Oke tot 30hz kan je de speaker nog wel wat pushen zonder te vervormen
Nu valt hij al snel af rond de 50hz, beetje een luie broeder :lol:

Is er nog een subwoofer aanwezig Hans in je setup?

Heb je Reaper?


Het verhaal van THD snap ik nog niet echt, maar ik las dit op Wikipedia:

De total harmonic distortion, of THD, in het Nederlands Totale harmonische vervorming van een signaal is de meting van de aanwezige harmonische vervorming en is gedefinieerd als de verhouding van de som van de vermogens van alle harmonische componenten of harmonischen tot het vermogen van de fundamentele frequentie of grondtoon.

Hoe lager de THD, hoe beter. Bijvoorbeeld, lage THD waarden zorgen ervoor dat een luidspreker, versterker, microfoon of een andere component een viool laten klinken als een viool wanneer het terug afgespeeld wordt, en niet als een cello of gewoonweg een vervormd geluid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Totale_harmonische_vervorming

Dan zou, het in mijn geval, boven de 200Hz toch beter moeten worden ?


THD kom je in de gehele audioketen tegen
dat begint al bij de opname
je versterker voegt daar nog iets aan toe enz.

maar bij een meting gebruik je THD in de zin van wat het mechanische gedeelte van je driver nu echt vervormt

vandaar dat ik schreef ga niet in een vervormings gebied boosten want dan versterk je juist de zwakke (technische beperking)van een driver. en dat ga je zeker terug horen
dus als ik hier nog heel even snel een uitstapje naar intoneren mag maken, bij intonatie is het niet inzichtelijk welk gebied zwak is van een driver, daar zou je zomaar een intonatie boost kunnen wegzetten.
vervormen doen alle drivers, maar het gebied waarin dit optreed is per driver verschillend
boosten in een vervormingsgebied (THD) is tegen een Oma achter een rollator zeggen dat ze een snelle sprint moet trekken ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 okt 2017 16:06

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

kijk Hans Dirac is zeker niet altijd voorstander van vlak.....

hier volgt de target ook het karakter.

niet elke speaker leent zich voor een totaal vlakke curve
het is altijd eerst aftasten wat een speaker kan

dirac.jpg


deze Dirac meting laat ook de roll-inn zien als er niet op de 20Hz gestart kan worden
dirac11.jpg

en wederom het karakter van de speaker blijft intact

uiteraard kan je elke speaker zo vlak maken als je wilt, maar gezien THD en klankleur is het zeker niet altijd optie 1
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 okt 2017 16:20

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Natuurlijk kun je niet boosten buiten de speaker specs (zowel aan de lage als hoge zijde van het spectrum)

Maar hoe weet je dat de speaker de oorzaak is van afval in het hoog (in het gecorrigeerde voorbeeld van Hans tussen 400 Hz en 11kHz) en niet de omgeving (kamer e.d.). Boven de 11 kHz is de kans veel groter dat het de speaker de oorzaak is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 okt 2017 17:25

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Zeker Evert-Jan

daarom moet je altijd bij een definitieve meting :
1.een Nearfield meting maken
2.een Impulse meting maken

dan kan je exact bepalen wat de speaker en de ruimte doen, zo krijg je beide partijen inzichtelijk
daarna kan je pas echt gaan corrigeren

als we Hans zijn speaker nog als voorbeeld nemen
daar zitten de tweeters aan de binnenzijde dicht bij de speler(microfoon)
je zou verwachten dat deze dan dominant klinkt t.o.v de woofer
maar het is juist omgekeerd, dus weet je eigenlijk al dat de fabrikant een wat "tam" geluid nastreeft bij dat type speaker.
zowel de Nearfield als ook de impulse meting zijn eigenlijk de tools die je krijgt om een speaker goed te tunen.
want je bent in dit geval afhankelijk van het speaker filter.


je maakt dan eerst een IR van je ruimte, die je vervolgens van je vervolg meting aftrekt.

de informatie uit beide metingen mix je later in je laatste akoestische meting.

op die manier kan je nooit iets verkeerd corrigeren

zou je puur alleen een grafiekje trekken, en daarna een rechte curve maken , dan krijg je een slecht eind resultaat
pas als de drivers het toelaten kan je echt lineair gaan werken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 06 okt 2017 19:51

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Evert-Jan schreef:Jan Wim

Filtercorrecties zijn duidelijk
Vraag: waarom heb je de pieken bij 200 Hz en 350 Hz niet meegenomen?

Andere vraag: Als je Dirac of ARC2 zou gebruiken zou de bult in het laag en de afval in het hoog (de groene lijn die jij aan houdt) niet voorkomen. Die trekken immers alles recht (horizontaal dus). Waarom nu dan wel rekening houden met de speakereigenschappen?


Hoi Jan Wim,

Hoe zorg je ervoor dat je de pieken bij 200 Hz en 350 Hz niet meeneemt in de filtercorrectie van REW ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 okt 2017 19:58

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim

het is mij duidelijk.
Bedankt

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 okt 2017 20:20

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hans B schreef:
Evert-Jan schreef:Jan Wim

Filtercorrecties zijn duidelijk
Vraag: waarom heb je de pieken bij 200 Hz en 350 Hz niet meegenomen?

Andere vraag: Als je Dirac of ARC2 zou gebruiken zou de bult in het laag en de afval in het hoog (de groene lijn die jij aan houdt) niet voorkomen. Die trekken immers alles recht (horizontaal dus). Waarom nu dan wel rekening houden met de speakereigenschappen?


Hoi Jan Wim,

Hoe zorg je ervoor dat je de pieken bij 200 Hz en 350 Hz niet meeneemt in de filtercorrectie van REW ?



Zodra het filter door gerekend is kan je bij iedere filter een vinkje weghalen.
Dan verdwijnt ook direct de correctie die bij dat filter hoort.

Je bent wat dat betreft heel flexibel, je kan zelf ook manual filters toevoegen , dan kan de automatische correctie die gebieden niet overschrijven.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 okt 2017 09:44

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Beste Jan Wim,

Ik heb de filterinstellingen ingevuld en voor nu ReaEQ gebruikt.
Net even getest, beluistered. Mijn eerste indruk is dat dit al een verbetering is.
Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht. Getest met sample set van Weissenau, je hoort daar bijvoorbeeld bij de Copel meer het pufje bij het aanspreken van de pijp.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 okt 2017 10:17

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

mooi Hans,

je zou zelfs de lijn nog iets rechter kunnen maken,
daarna kan je nog gaan stoeien met een aparte correctie zowel voor het linkse als het rechtse kanaal, omdat beide kanalen niet gelijk zijn.
nu hebben beide kanalen dezelfde correctie, met correctie per kanaal kan je nog beter tunen


p.s. zijn er nog aparte rear speakers?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 okt 2017 10:47

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Nee ik heb een stereo opstelling.
Alleen heb ik Reaper als volgt ingericht, HW VST, per klavier 3 tracks ( i.v.m front / middle / rear samples ). Dus in totaal, incl. Pedaal, 12 tracks. Deze gekoppeld aan de master en een opname track.
Dit moet ik dan eerst aanpasssen.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 okt 2017 13:41

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hans B schreef:Beste Jan Wim,

Ik heb de filterinstellingen ingevuld en voor nu ReaEQ gebruikt.
Net even getest, beluistered. Mijn eerste indruk is dat dit al een verbetering is.
Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht. Getest met sample set van Weissenau, je hoort daar bijvoorbeeld bij de Copel meer het pufje bij het aanspreken van de pijp.


Volle werk geprobeerd, dat is nog wel wennen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 okt 2017 14:02

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Volle werk geprobeerd, dat is nog wel wennen.
;)

maar dat is nog steeds via het proef voorbeeld?

want dan zit je naar 2 exact gelijk gecorrigeerde kanalen te luisteren, wat natuurlijk niet kan



en wat zeker meespeelt Hans is jouw referentie geluid, je bent gewend aan meer laag dan hoog

zodat je hersens een referentie hebben naar het geluidsbeeld zie meting hieronder
verschil hoog en laag.jpg



ik zou eerst eens proberen beide kanalen afzonderlijk te corrigeren dan klopt de fase ook beter



OEPSSSSSSSS........ALARM...................................
ik zie dat event 20/20 aan de achterzijde knoppen heeft om HF en LF in te stellen
is dat bij jouw type speaker ook zo Hans?
dan eerst kijken of die neutraal staan............... het plaatje is van versie V3
event1.jpg


waarom vraag ik dit Hans kijk scroll eens op de site naar onder daar zijn metingen via ARTA gemaakt die totaal niet met jouw meting overeenkomt??
daar laat dezelfde speaker (mits het versie V3 is) haast het tegen overgestelde geluidsbeeld zien
in verhouding meer hoog dan laag


effe grondig checken of er niet ergens een restant van correctie is
zowel op de achterzijde van de monitor
kijken of in reaper er niets anders aanstaat
checken of je in de saffire pro geen aanpassing gedaan hebt

want jouw eerdere REW meting met de Arta meting is haast dag en nacht!!!!!!

speakerARTA.jpg


scroll op de site naar beneden dan zie je de ARTA metingen in groot formaat, dit komt totaal niet overeen met de REW meting
iets gaat er mis Hans
http://www.music-store.cz/recenze/event-2020-bas-v3
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 07 okt 2017 14:53, in totaal 2 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 okt 2017 14:46

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hallo Jan Wim,

Deze staan neutraal, maar nu je het zegt het zijn potmeters, deze kunnen best onderling wat afwijken.

Heb op dit moment even een druk programma, hoop het volgende week op te pakken.

Kan nog niet goed achter halen hoe je een frequentie gebied niet mee filtert, filters uitzetten en handmatig instellen zie ik wel maar het niet mee filteren nog niet. Of gebeurt dat bij de max boost instellingen.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 okt 2017 15:02

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Nog even een vraag over de metingen. Het volume van de geluidskaart stond niet helemaal open, is het belangrijk dat je de meting doet met veel dB of heeft dit weinig invloed.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 07 okt 2017 15:04

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Inderdaad Jan Wim, misschien dus ook met de volume afstelling tijdens het meten

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 okt 2017 15:17

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hans B schreef:Nog even een vraag over de metingen. Het volume van de geluidskaart stond niet helemaal open, is het belangrijk dat je de meting doet met veel dB of heeft dit weinig invloed.


meestal probeer ik rond de 75dB te meten,
volume doet er op zicht niet veel toe, wel kan je bij een hoger volume reflecties mee meten


als je volgende week weer wat tijd hebt, dan moet je eerst een impulse meting maken en instellen
anders krijgen we een soort wildgroei aan metingen die eigenlijk heel makkelijk de verkeerde kant op kunnen gaan

met het instellen van een impulse help ik je wel
je meld maar next week wanneer je zover bent
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 09 okt 2017 20:21

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hallo Jan Wim,

Daar zijn we weer, kom niet meer aan m'n speeltijd :D

Net even uit de losse pols gemeten met wat meer dB, zelfde soort curve.
Alle potmeters nog even gecontroleerd, staan allemaal neutraal. Maar het zal wel iets beïnvloeding geven.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 okt 2017 21:03

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

laten we bij de bron beginnen Hans om e.e.a wat duidelijker te krijgen

jouw speakers staan ingebouwd in je orgel, is dit een volledig geisolleerde ruimte?

je speaker staan horizontaal opgesteld


weet je ook nog hoe ze staan opgesteld?
A of B zie plaatje

hans opstelling.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 09 okt 2017 21:10

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

geen van beide;

Stand speakers.PNG


Achterzijde is open, de speakers liggen in een omkasting, weinig vrije ruimte er om heen, met speakerdoek ervoor.
De speakers liggen op "monitorisolatie".
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com