Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 dec 2017 18:26

Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Als je ARC2 gebruikt voor ruimtecorrectie, dan doe je dat meestal via Reaper, waar je ARC2 als een plugin (FX) gebruikt.

ARC2 is in principe alleen bedoeld voor een stereo-opstelling. Maar je kunt twee aparte metingen maken voor je front en je rear speakers. In Reaper gebruik je dan ook 2 aparte instanties van ARC2 voor je front en rear.

Dit trucje komt echter met een probleem: de instellingen voor die 2 instanties worden niet goed opgeslagen door de ARC2 plugin. Dus iedere keer als je Reaper start, moet je in één van de instanties van ARC2 de instellingen goed zetten. Wie ARC2 gebruikt voor surround, herkent dit probleem vast. Onhandig, want je kunt Hauptwerk en Reaper wel automatisch laten opstarten, maar dan moet je alsnog handmatig een instelling wijzigen. Dat is ook vervelend als het Hauptwerkorgel bespeeld moet gaan worden door iemand die niet handig is met computers.

Ik denk dat ik daar een oplossing voor heb gevonden. Zie ook de screenshots
* Selecteer in Reaper één van de ARC2-instanties
* Klik op de grijze knop "Param" (niet in ARC2, maar in het "docker"-schermpje van Reaper)
* Selecteer "FX parameter list".
* Selecteer "Parameter modulation"
* Een lijstje met de parameters die je in ARC2 kunt wijzigen komt tevoorschijn. Selecteer "Measurement"
* Een nieuw schermpje opent. Bovenin staat "Enable parameter modulation" aangevinkt, laat dit zo staan. Vink daarnaast "Link from MIDI or FX parameter" aan.
* Versleep het schuifje. Op de achtergrond zie je dat in het schermpje van ARC2 de geselecteerde meting veranderd. Zet het schuifje in de stand waarbij in ARC2 de juiste meting is geselecteerd.
* Sluit het schermpje. Herhaal deze stappen voor de andere instantie(s) van ARC2
* Sla je wijzigingen op (ctrl+s).
* Start Reaper opnieuw op en check of alles nu goed staat.

Ik hoop dat iemand die ARC2 voor surround gebruikt kan bevestigen dat deze oplossing werkt. (Ik moet nog checken of het ook werkt wanneer je bijv. 64-bits Reaper gebruikt en 32-bits ARC2, zo niet, dan een van de twee herinstalleren zodat ze allebei hetzelfde zijn).

ARC2 param mod.png

ARC2 param mod2.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 dec 2017 18:47

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Hoi Jos

Het vreemde met Arc2 is dat hij het soms een tijd goed doet en als je dan een nieuwe meting deed was alles weer in de war.
Arc2 werkte vaak wel het stabielste als ik oude metingen en cache files( voor zover ik het mij nog herinner) delete en dus op deze manier zo clean mogelijk mee werkte. Dan werkte het soms een tijd goed zonder dat ik een van de metingen moest goed zetten bij het opstarten.
Het blijft een mooi stukje software maar door deze bug die ze maar niet willen aanpakken zijn ze wel een klant kwijt doordat ik nu Dirac gebruik.
Zou het mogelijk zijn om de Reaper 64 bit versie te gebruiken voor het front en de 32 bit versie van reaper gelijktijdig te gebruiken voor de rears.
Misschien geeft dat wel een stabiele omgeving voor Arc2 omdat je dan maar één arc2 instantie per programma gebruikt en kan je het ook alles automatisch laten opstarten.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 dec 2017 19:40

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

na vele klachten heeft Arc2 jammer genoeg nooit de bug aangepakt
een gemiste kans , maar kwalitatief staat Arc ook onderaan inmiddels

Dirac is koploper, maar op de voet gevolgd door sonarworks, die werken nu achter de schermen hard aan een multi-kanaals versie, eveneens met timing correctie.
sonarworks is zowel standalone als vst te gebruiken


zo zie je maar, ook in die wereld, als er geen ontwikkeling is, dan wordt je links en rechts ingehaald

toch jammer want IK multimedia is zeker geen kleine speler
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 dec 2017 20:50

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Hoho dit was niet bedoeld als klaagtopic ;) IK multimedia timmert volgens mij ook nog steeds aan de weg, dus de tijd zal het leren of ze met een goede inhaalslag komen. De belofte dat er een surroundversie van ARC2 komt ligt er in ieder geval.

Deze bug is nu voor mij opgelost, ik denk dat ik nu een goede workaround heb gevonden en hoop dat het bij anderen ook zo werkt.

De workaround is gebaseerd op parametermodulatie. Daarmee kun je in Reaper een bepaalde parameter automatisch veranderen afhankelijk van een andere parameter. De truc is nu dat ik Reaper aan ARC2 laat vertellen dat hij per default de parameter "measurement" op een bepaalde waarde moet zetten.

Met parametermodulatie kun je nog veel ingewikkelder en geavanceerdere dingen doen, alleen ik zie niet direct een toepassing voor Hauptwerk maar misschien komt dat nog.

Jan: slim idee, zou ik even moeten testen. Kan wellicht werken, enige beperking is dat je het voor max 2 instanties van ARC 2 kunt gebruiken terwijl je parametermodulaties onbeperkt kunt gebruiken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 dec 2017 21:21

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Jos ,beetje klagen is wel terecht ;) ;) want er zit nog een vreselijke bug in Arc
, daar wordt eveneens niets meegedaan

als je een 3-weg uitmeet waarvan de mid omgepoold is dan ziet Arc dit als een akoestisch manco, en past vervolgens de fase aan zodat deze weer in fase gaat lopen, terwijl dat juist niet mag want dan klopt het filter niet meer
ook bij een 2-weg omgepoolde tweeter gaat Arc de fout in.

dirac en sonarworks zijn wat dat betreft veel slimmer, die herkennen dit vooraf, en houden er rekening mee.


niet om Arc af te kraken, maar flinke achterstand op de concurrentie hebben ze wel opgelopen

Dirac brengt begin 2018 een volledig nieuwe aangepaste versie op de markt, die nog veel beter wordt dan de huidige dirac

Dirac+Live_4_Measure-Chair-Measurement_preview.jpg


Dirac_Live_1_png_7e022e0d6699494100c8b15c927b4935.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 dec 2017 23:07

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Hey Jan Wim

Jij hebt heel andere schermen als ik heb?
Prof. edition lees ik .
Ben jij beta tester voor Dirac?

Gr. Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 dec 2017 23:38

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Loosman schreef:Hey Jan Wim

Jij hebt heel andere schermen als ik heb?
Prof. edition lees ik .
Ben jij beta tester voor Dirac?

Gr. Jan



:oops: :oops: ik beroep me op mijn zwijgplicht Jan ;) ;) ik kan/mag niet meer melden dan dat Dirac zelf doet.

maar er komt een mooie nieuwe versie* aan........waarbij vooral het algoritme sterk verbeterd is.



* in het licht van dit schrijven zou de suggestie kunnen ontstaan dat ik daarom ARC iets minder afschilder. maar dat is absoluut niet aan de orde.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 dec 2017 14:30

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Hoi Jan Wim

Dat wordt dus niet de Unison versie maar een soort upgraded live versie.
Is deze versie wel in VST vorm te verkrijgen!

Gr. Jan

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 02 feb 2018 13:23

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

KnipselARCrear.PNG
KnipselARCfront.PNG
Goedemiddag,

Ik heb het nu een poosje geprobeerd (64 bits) en het lijkt even goed te gaan, maar toch wordt het nu weer teruggezet op de foute waarde (die van front) ipv rear. zie de plaatjes, doe ik nog iets fout?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 feb 2018 13:38

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Hoi Albert

Waarom heb je in de rear de front meting ingeladen dat begrijp ik niet goed.
Wat loopt de geluids sterkte van je tweeter sterk op zeg in de meting.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 feb 2018 13:39

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Hoi, dit ziet er m.i. goed uit (op voorwaarde dat je in de ARC2 plugin de correctieknop op "ON" hebt staan).

Maar wat gebeurt er als je de bovenste slider in het modulatieschermpje met de muis heen en weer beweegt? Zie je de gekozen meting dan veranderen in het schermpje van de ARC2 plugin? Zo ja, zet de slider dan op de positie van de juiste meting. Zo nee, dan heb je misschien de verkeerde parameter geselecteerd. In het screenshot kan ik namelijk niet zien welke parameter je hebt geselecteerd om te moduleren.

O ja, en is de rear meting wel beschikbaar in het selectiemenuutje van ARC2 (dat je die niet per ongeluk een keer verwijderd hebt)?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 feb 2018 14:48

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Ik vind de meting er erg vreemd uitzien?? Jan noemde het al

Als de tweeter dit in de praktijk doet wordt je knots in je bovenkamer

Als ik het vlug bekijk stijgt de tweeter binnen 2 oct. Meer dan 18 decibel??.?


Asjemenou ............
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 feb 2018 15:21

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Inderdaad, de meting ziet er niet zo goed uit. Kan de moeite waard zijn om daar een apart topic over te starten zodat we hier on topic kunnen blijven ;)

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 02 feb 2018 18:06

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Hallo allemaal,

Fijn dat er zo meegedacht wordt!

Ik zal niet duidelijk geweest zijn. Jan ik laad niet de front meting in rear, maar reaper zet t zelf terug naar de eerste meting " front". Ik heb nu nog es goed gekeken, maar inderdaad on lichtte niet op ( :oops:) . Nu staat front wel on, maar in rear wil ie niet op on, met het schuifje kan ik het wel op rear krijgen ipv front. Bij output blijft het groene balkje lopen. Zie nieuw plaatje. Van metingen weet ik niet veel, maar het klonk goed in mijn oren. (als ik het handmatig op de juiste plek aanzet). Maar misschien later over de meting
KnipselARCrear2.PNG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 02 feb 2018 18:18

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

front2.PNG
voor de duidelijkheid nog even het plaatje van front
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 feb 2018 18:22

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Ha Alho, kijk eens naar de eerste post van dit topic, eerste screenshot. Staat erbij de rears per ongeluk een vinkje bij "correction On"? Zo ja, dan ben je onbedoeld de "On" knop aan het moduleren in plaats van "measurement". Klik er op en schakel het eerste vinkje uit.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 17 feb 2018 14:36

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

josq schreef:Ha Alho, kijk eens naar de eerste post van dit topic, eerste screenshot. Staat erbij de rears per ongeluk een vinkje bij "correction On"? Zo ja, dan ben je onbedoeld de "On" knop aan het moduleren in plaats van "measurement". Klik er op en schakel het eerste vinkje uit.


Dit lijkt uiteindelijk opgelost. Reaper teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld.

Nu heb ik weer het volgende. Reaper werkt normaal, ik sluit het keurig af. En de volgende dag kan ik zomaar een error krijgen , zie plaatjes, daar staat geen verwijzing naar een fout bij, dus lastig. De bak file van de vorige dag kan ik dan weer gewoon starten?? Ieemand een idee hoe dit kan?

groet

Albert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 feb 2018 00:26

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Kun jij, als het weer op treedt, zowel de actuele (dus foute file) als de bijbehorende backup file (bak file) even zippen en bij je volgende bericht voegen?

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 18 feb 2018 10:49

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Evert-Jan schreef:Kun jij, als het weer op treedt, zowel de actuele (dus foute file) als de bijbehorende backup file (bak file) even zippen en bij je volgende bericht voegen?


Doe ik
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 21 feb 2018 18:00

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Alho schreef:
Evert-Jan schreef:Kun jij, als het weer op treedt, zowel de actuele (dus foute file) als de bijbehorende backup file (bak file) even zippen en bij je volgende bericht voegen?


Doe ik


Hallo Evert-Jan,

Daar is ie weer dus, bij het opstarten weer die foutmelding, hierbij de bestandjes.

BVD
groet
Albert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 feb 2018 18:24

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

De zwolle file is verminkt.
De zwolle backup file is wel leesbaar en bevat juiste info

Had jij niet eerder dit probleem dat bestanden verminkt werden bij opslaan op de harddisk??
En wat is er toen aan gedaan?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 21 feb 2018 20:13

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Evert-Jan schreef:De zwolle file is verminkt.
De zwolle backup file is wel leesbaar en bevat juiste info

Had jij niet eerder dit probleem dat bestanden verminkt werden bij opslaan op de harddisk??
En wat is er toen aan gedaan?


Gewoon opnieuw opgestart
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 21 feb 2018 21:08

Re: Reaper, ARC2 en surround: probleem opgelost! (?)

Ik heb toen wel schijfcontrole gedaan en laatst zelf volledig nieuwe
nstallatie gedaan . het treedt alleen bij reaper op, hauptwerk draait prima.
Met vriendelijke groet,
Albert

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com