Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW/Cubase 8

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 18 jan 2018 15:27

HW/Cubase 8

Goemiddag,

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met de instellingen voor een configuratie van HW met Cubase?
Bij mij werkt het wel maar met fouten.
Ik zou graag in contact komen met iemand die hier meer van weet.

Met vriendelijke groet, Jan Overbeek

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 jan 2018 18:13

Re: HW/Cubase 8

Je kan ook even voor E 60 Reaper erbij nemen. dan heb je het in elk geval goed draaiend.......Ik werk wel met Cubase, maar heb nog nooit HW ermee gedaan. Zal het eens proberen......

HG

Geert

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 18 jan 2018 21:15

Re: HW/Cubase 8

Hallo Geert,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zou wel Reaper willen aanschaffen maar daar heb ik dan eerst wel een paar vragen over zoals b.v.

Werkt HW en Reaper wel goed samen en is er b.v. ook een Nederlandstalige beschrijving waarin duidelijk is beschreven
welke instellingen er gebruikt dienen te worden voor een HW / Reaper configuratie?

Zijn mijn bestaande cubase bestanden compatible met met Reaper?

V.G. Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 jan 2018 21:39

Re: HW/Cubase 8

Jan

astemblieft...... ;) hier moet je wel iets mee kunnen maken toch?

http://www.hauptwerk.com/clientuploads/ ... STLink.pdf
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 18 jan 2018 22:25

Re: HW/Cubase 8

Hallo Jan Wim,

Vriendelijk dank voor de link, maar helaas ik had deze al en werkt niet goed.

H.G. Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 jan 2018 22:30

Re: HW/Cubase 8

jan overbeek schreef:Hallo Jan Wim,

Vriendelijk dank voor de link, maar helaas ik had deze al en werkt niet goed.

H.G. Jan


vreemd zo wordt het door HW.com aangeleverd

je weet niet waar het fout gaat?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 18 jan 2018 22:51

Re: HW/Cubase 8

Hallo Jan Wim,

Ik denk bij de HW instellingen want in Cubase zie ik aan de indicator van de MIDI track wel dat er een toets van
het klavier ingedrukt is of niet, ook werkt de rec. functie maar geen geluid.
Dus ergens staat een instelling fout, maar ik heb tot op heden niet kunnen vinden waar, hoe en waarom.

Dus indien je over dit probleem meer weet of zelf zo'n configuratie gebruikt hoor ik graag van je

H.G. Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 jan 2018 01:55

Re: HW/Cubase 8

Ik denk eerder dat in Cubase de audio verkeerd is geconfigureerd. Heel ver kan ik je er niet mee helpen maar ik heb wel een suggestie...

Zie de handleiding waar JW naar linkte, pagina 5, bovenste plaatje. Wat staat er voor ASIO driver geselecteerd? Dit moet, naar ik aanneem, niet "built-in audio" zijn maar de ASIO driver van je geluidskaart.

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 19 jan 2018 13:02

Re: HW/Cubase 8

Hallo josq,

Heel erg bedankt voor het mee denken, maar helaas daar staat bij mij mijn gebruikte geluidskaart Focusrite Saffire pro 24. Dus daar zit het probleem ook niet.

Toch vriendelijk dank, Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 jan 2018 13:10

Re: HW/Cubase 8

Jan

Uit je bericht van 18 jan 2018 22:51 begrijp ik dat de toetsen in Cubase wel mee gaan als je een MIDI file afspeelt.
Gaan de toetsen in HW op het scherm dan ook mee?
Zo niet, dan moet je controleren op het aanwezig zijn van 4 vinkjes. Zie de handleiding die Jan Wim aangegeven heeft op blz. 1. Alleen zal dan voor AudioBox bij SaffirePro24 staan.
Als die vinkjes er staan, zouden de toetsen in HW ook mee gaan als een MIDI file in Cubase wordt afgespeeld.
Als dat zo is, hoor je dan wel geluid? Of ook niet?

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 19 jan 2018 16:38

Re: HW/Cubase 8

Hallo Evert-Jan,

Ja inderdaad, toe toetsen in het HW scherm gaan mee. d.w.z., alleen die van het pedaal.
Ik heb 2 keyboards op elkaar staan, de bovenste voor Man 3 en Man 2, de onderste voor
Man 1 en Pedaal
Op welk klavier ik ook speel, hoorbaar is alleen het pedaal (2 octaven)
Hieronder enkele schermafbeeldingen,

VG. Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 19 jan 2018 16:42

Re: HW/Cubase 8

En nog een afbeelding van het Cubase scherm
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 jan 2018 16:55

Re: HW/Cubase 8

jan overbeek schreef:Hallo Evert-Jan,

Ja inderdaad, toe toetsen in het HW scherm gaan mee. d.w.z., alleen die van het pedaal.
Ik heb 2 keyboards op elkaar staan, de bovenste voor Man 3 en Man 2, de onderste voor
Man 1 en Pedaal
Op welk klavier ik ook speel, hoorbaar is alleen het pedaal (2 octaven)
Hieronder enkele schermafbeeldingen,

VG. Jan

Gaan de toetsen van het manuaal op het scherm wel mee als je zelf speelt (op je eigen orgel dus) en niet als je een MIDI file in Cubase afspeelt.
Ik denk het laatste want op het 2e plaatje zie ik dat je manuaal 1 op kanaal 2 hebt en dat is goed.

Ik denk dat de MIDI file vanuit Cubase alleen maar kanaal 1 informatie bevat en dat is het pedaal.
Omdat je zelf MIDI files maakt, is dan misschien fout gegaan. Pedaal is kanaal 1 in HW, Manuaal 1 is kanaal 2 in HW, manuaal 2 is kanaal 3 enz. en dat moet je dus in Cubase meegegeven.
Neem anders even een file van Contrebombarde, bijv. deze http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/28597
En speel die af in Cubase en kijk wat in HW op het scherm meegaat.

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 19 jan 2018 16:59

Re: HW/Cubase 8

Ik ben erg blij met alle hulp maar helaas moet ik nu weg
Hoop vanavond na 21.00 weer aanwezig te zijn

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 jan 2018 17:08

Re: HW/Cubase 8

jan overbeek schreef:En nog een afbeelding van het Cubase scherm

Als ik op dit scherm kijk zie ik dat er bij 2, 3, 4, 5 je aparte VST's hebt aangemaakt voro manuaal 1, 2, 3 en het pedaal.
Hoewel ik Cubase niet ken kan dat niet werken. In HW is maar 1 stereokanaal gedefinieerd (HW01/02). Misschien zit daar de fout wel.
Als ik in de HW/Cubase handleiding kijk op blz. 8 dan zie ik daar maar 2 items staan. De bovenste voor het audio en de onderste voor MIDI. Bij jou zie ik daar geen MIDI kanaal staan.
Zie ook het 2e plaatje op blz. 8 waar MIDI in en MIDI out staan. Dat zie ik bij jou ook, maar dat is voor man. 3. En ik denk dus ook voor de andere manualen en pedaal.

Bij MIDI is maar 1 verbinding nodig mer richting. In het MIDI signaal zitten max. 16 kanalen.

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 20 jan 2018 23:06

Re: HW/Cubase 8

Hallo Evert-Jan,

De door jou bedoelde aparte VST-links in het Cubase scherm zijn MIDI tracks.
De bovenste Man 3 op kanaal 4, Man 2 op kanaal 3, Man 1 op kanaal 2 en Pedaal op kanaal 1
allen zijn ingesteld met als Input routing HW VSTLink MIDI out en als Output routing HW VSTLink MIDI in (zie volgende printscreen).

Als ik op een toets druk van van zowel het bovenste als het onderste keyboard, hoor ik het geluid van het pedaal,
Man 1, Man 2 en Man 3. Op de HW-console zie ik de pedaal toetsen bewegen maar de klaviertoetsen niet. Ook de indicatoren (sterio) rechts van de Cubase audiotrack licht op, maar de indicatoren van de MIDI tracks niet.
Zodra er bij één of meerdere MIDI tracks knop REC is geselecteerd , lichten ook de indicatoren rechts van deze tracks op.
De toetsen van de klavieren in de HW-console bewegen nog steeds niet, de Pedaaltoetsen wel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 21 jan 2018 01:21

Re: HW/Cubase 8

Door in het HW MENU, Organ settings / Keyboards / de instelling, MIDI in port, te wijzigen van < Aney enabled port > in
(bij mij geinstalleerde keyboards) voor Man 2 en 3, LX 61 en voor Man1 en Pedaal GX 61 en opnieuw Auto-detect settings uit te voeren, zijn een deel van de problemen opgelost.

Maar het werkt nog niet zoals het zou moeten werken!

Bij gewoon spelen werkt nu alles zoals het hoort, de indicatoren rechts van de MIDI tracks lichten niet op tijdens het spelen. Het probleem doet zich voor bij een opname via meerdere klavieren. b.v. linkerhand op Man 3 en rechterhand op Man 1.
Als de REC button van een MIDI track is geactiveerd lichten de indicatoren van betreffende MIDI track wel op.
(Ik denk dat dat normaal is.)
Maar als b.v. de REC button van Man 3 en die van Man 1 geactiveerd zijn en ik speel op het keyboard van Man 3 dan speelt ook Man 1 mee vanaf dit keyboard. Ook wordt dan Man 1 mee opgenomen tijdens het spelen op Man 3. De toetsen van Man 1 in het HW-console-scherm bewegen niet mee.

Een bijkomend, heel irritant, probleem is, (Ik weet niet of het hier mee te maken heeft) dan mijn ASIO driver er wel heel vaak uit vliegt, waardoor ik het hele systeem weer opnieuw moet opstarten.

Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 jan 2018 12:56

Re: HW/Cubase 8

ZOals Evert-Jan ook al opmerkte, zie ik totnutoe in HW slechts 1 paar VST kanalen gedefinieerd.

Als je, zoals ik zelf ook doe, elk klavier en pedaal een eigen VST link wilt geven, moet je die dus ook definieren.

Ik zeg dit, omdat het erop LIJKT, kijkende naar je Cubase scherm, dat je dus WEL aldaar aparte kanalen hebt gedefinieerd.

Je krijgt dus dan BINNEN de HW-VST link bv kanaal 1/2 = man1, kan. 3/4 is man 2, kan. 5/6 is pedaal, en evt kan 7/8 = rear.
En bv nog kan 9/10 = bijgeluiden.......etc etc.

Let op, dit is slechts een voorbeeld, je bent geheel vrij in de toewijzing ( binnen HW) van je werken aan kanaalnummers.

Clip.jpg


HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 21 jan 2018 15:53

Re: HW/Cubase 8

Hallo Geert,

Als je met definiëren in HW bedoelt kanalen toewijzen aan de verschillende klavieren in het menuscherm / Organ settings / Organ keyboards, dan heb ik dat gedaan, alleen in het printscreentje van mijn vorige bericht is maar 1 klavier zichtbaar. (Man 1)
maar ook de andere zijn dus ook toegewezen. Man 3 aan kanaal 4, Man 2 aan kanaal 3, Man 1 aan kanaal 2 en Pedaal aan kanaal 1.

Of moeten de VST kanalen in HW in een ander scherm gedefinieerd worden?

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jan 2018 11:32

Re: HW/Cubase 8

Ik ben het spoor een beetje bijster. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Wat werkt er wel, wat niet en hoe is e.e.a. aan elkaar gekoppeld?

Als jij op je orgel speelt, gaan dan de MIDI signalen naar Cubase en vandaar via de VST link van Cubase naar HW?

Hoe ziet jouw orgel er uit?
Je hebt meerdere MIDI interfaces in HW scherm MIDI-IN / MIDI-OUT. Gebruik jij 3 losse keyboards ala Roland oid en een los pedaal? Want dan mis ik er nog 1 interface.

Welk probleem was er opgelost toen je
HW MENU, Organ settings / Keyboards / de instelling, MIDI in port, te wijzigen van < Aney enabled port > in
(bij mij geinstalleerde keyboards) voor Man 2 en 3, LX 61 en voor Man1 en Pedaal GX 61 en opnieuw Auto-detect settings uit te voeren, zijn een deel van de problemen opgelost.

doorvoerde.

Gaan de toetsen van de klavieren op het scherm ook mee als je op je eigen orgel speelt? Dus niet een MIDI file in Cubase afspelen want ik wil eerst zien dat je orgel icm HW goed werkt. En hoor je ook audio (via de VST link en Cubase dus)?

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 22 jan 2018 23:22

Re: HW/Cubase 8

Hallo Evert-Jan en Geert

Dat je het spoor een beetje bijster bent dat begrijp ik wel. Het is niet altijd even eenvoudig om op het forum een probleem goed te omschrijven, zeker niet als er meerdere mensen aan de discussie deelnemen, en voor een begrip soms verschillende woorden worden gebruikt. Hoe dan ook zeker bedankt voor jullie hulp en tips.

Uiteindelijk heb ik met veel lezen, hulp van anderen en eindeloos uit proberen het probleem op kunnen lossen.
Ik zit met HW nog in de bouw en experimenteer fase, dus moet het (nog) doen me alleen twee op elkaar geplaatste MIDI-keyboards.
Als HW instrument gebruik ik de Dom-Utrecht sample-set. Man 2 en 3 bespeel ik vanaf het bovenste keyboard en Man 1 en het Pedaal vanaf het onderste.

Als ik HW in combinatie met Cubase gebruik dan sturen de keyboards Cubase aan en vervolgens stuurt Cubase HW aan, tenslotte stuurt HW de externe geluidskaart (Focusrite Saffire Pro 24) aan.

In tegenstelling tot wat er in de HW AU/VST Plug-in Tutorial vermeld wordt, moet bij de MIDI-poort instelling (paginna 1) in HW in de rechter kolom alleen Hauptwerk VST Link aangevinkt worden en in de linker kolom NIETS!

In Cubase bij moet bij de instelling File/Preferences/MIDI (Pagina 3), MiDI Thru Active wel een vinkje staan!

Hiermee werkt de HW/Cubase configuratie perfect, bovendien is de ASIO driver er tot op heden niet meer mee gestopt!

Het is misschien handig om voor deze HW/Cubase configuratie een nieuwe Tutorial te schrijven, zo dat andere gebruikers er ook hun voordeel mee kunnen doen.

Vriendelijk dank aan allen die aan het resultaat hebben bijgedragen.
Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door jan overbeek op 23 jan 2018 00:02, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 jan 2018 23:39

Re: HW/Cubase 8

jan overbeek schreef:Als ik HW in combinatie met Cubase gebruik dan sturen de keyboards Cubase aan en vervolgens stuurt Cubase HW aan, tenslotte stuurt HW de externe geluidskaart (Focusrite Saffire Pro 24) aan.


Dit klinkt als een configuratie die enigszins tegengesteld is aan hoe ik (evenals, naar ik aanneem, vele anderen) Hauptwerk in combinatie met Reaper gebruik.

Bij mij is het als volgt: Hauptwerk ontvangt de MIDI-signalen van de keyboards (via de MIDI-ingang van de geluidskaart) en stuurt vervolgens de audiosignalen naar Reaper. In Reaper bewerk ik het audiosignaal met diverse plugins (met name voor ruimtecorrectie). Vanuit Reaper worden de audiosignalen via de geluidskaart naar de boxen gestuurt.

Met de configuratie die jij beschrijft is het waarschijnlijk niet mogelijk om in Cubase het audiosignaal te bewerken. Wel kun je, vermoedelijk, het MIDI-signaal in Cubase bewerken tijdens het spelen. Dat is dan weer niet (goed) mogelijk in de configuratie die ik beschrijf.

In feite lijk je Cubase dus te gebruiken als MIDI-sequencer. Of begrijp ik het verkeerd?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jan 2018 23:55

Re: HW/Cubase 8

Jan

Het is niet altijd duidelijk wat een probleem is.
In bericht 1 wordt een probleem omschreven (al dan niet duidelijk, afhankelijk ook van het duidelijk beschrijven van de effecten e.d en de schermen - een plaatje zegt dan meer), een reactie daarop geeft een vraagt om iets te doen of aanvullende info, maar het antwoord komt niet omdat men zelf ook aan het experimenteren gaat.
Zo kom je niet tot een oplossing tenzij het zelfexperimenten de oplossing heeft gegeven.

Kijk, in bovenstaand bericht wordt nu zinvolle info gegeven:
Uiteindelijk heb ik met veel lezen, hulp van anderen en eindeloos uit proberen het probleem op kunnen lossen.
Ik zit met HW nog in de bouw en experimenteer fase, dus moet het (nog) doen me alleen twee op elkaar geplaatste MIDI-keyboards.
Als HW instrument gebruik ik de Dom-Utrecht sampleslet. Man 2 en 3 bespeel ik vanaf het bovenste keyboard en Man 1 en het Pedaal vanaf het onderste.

Als ik HW in combinatie met Cubase gebruik dan sturen de keyboards Cubase aan en vervolgens stuurt Cubase HW aan, tenslotte stuurt HW de externe geluidskaart (Focusrite Saffire Pro 24) aan.
Als je dit in het begin geschreven had + het HW MIDI IN tabje plaatje had bijgevoegd, had ik al kunnen aangeven dat daar geen vinkjes hoeven te staan.


In tegenstelling tot wat er in de HW AU/VST Plug-in Tutorial vermeld wordt, moet bij de MIDI-poort instelling (paginna 1) in HW in de rechter kolom alleen Hauptwerk VST Link aangevinkt worden en in de linker kolom NIETS!
Dit klopt WEL. Normaal is een orgel verbonden met HW. Dus HW ontvangt de MIDI signalen uit je orgel en zet dit om in audio. Via de VST link geeft HW deze info door aan Cubasae. Die ontvangt zowel audio als MIDI. Audio gaat naar je speakers omdat in Cubase de ASIO drivers gedefinieerd zijn. MIDI kan gebruikt worden voor opnames in Cubase (maar dat kan ook in HW).
In jouw opstelling gaan de MIDI signalen eerst naar Cubase en dan naar HW. Een omweg dus.
En daarom moet in Cubase bij de instelling File/Preferences/MIDI (Pagina 3), MiDI Thru Active een vinkje staan.

Maar het werkt
Maak wat schermafdrukken en zet dat met wat tekst in een Word document, zodat je de volgende keer e.e.a. snel kan opzetten.
In HW kun je ook een backup maken van de instellingen via menu File -> backup ....


Edit: ik zie dat Jos ook al een reactie gegeven heeft over de omweg van het MIDI signaal

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 23 jan 2018 00:58

Re: HW/Cubase 8

Hallo josq,

Bedankt voor je bericht. Ik moet je eerst bekennen dat ik het programma Reaper alleen maar ken van naam, dus eigenlijk kan ik daar niets zinnigs over zeggen. In Cubase kun je zowel het MIDI als het Audio signaal bewerken, zoals bv. (MIDI) een bij het inspelen gemaakte fout corrigeren, de registratie achteraf wijzigen of het tempo wijzigen. Verder kent Cubase vele Audio functies en Audio Plug-ins. Of ook de Plug-in voor ruimte correctie werkt in Cubase durf ik je (nog) niet te zeggen.

Ik gebruik Cubase als programma om de volgende redenen:
1) Omdat meerdere muzikanten die ik ken er naar volle tevredenheid mee werken en het een professioneel programma vinden.
2) Omdat het programma zowel MIDI files, Audio files, maar ook partituren kan maken.

Ik gebruik Cubase dus voor het maken van MIDI files, Audio files en partituren.

HG Jan

Berichten: 20

Geregistreerd: 08 sep 2015 20:47

Woonplaats: Lemmer

Bericht 23 jan 2018 01:48

Re: HW/Cubase 8

Beste Evert-Jan,

Ik ben het volledig met je eens, de manier van communicatie is van groot belang en begint inderdaad al bij de eerste vraag.
Je moet echter niet uit het oog verliezen dat de vraagsteller (ik) dus) al doende leert. M.a.w. bij mijn eerste vraag in deze discussie
ging ik er nog van uit dat er wel iemand was, die alles wist over de configuratie HW/Cubase. Verder was ik natuurlijk op het verkeerde been gezet door de bestaande Hauptwerk AU/VST Plug-in Tutorial, want hiermee kom je er in de huidige versies van HW en Cubase niet uit. Kijk Evert-Jan, een goed antwoord is natuurlijk prachtig, maar het hoe en waarom zijn daarbij wel erg belangrijk.

Heel erg bedankt voor je tip om in HW een Backup te maken van de instellingen en verder wil ik graag bij dezen je nieuwe HW boek bestellen.

Hg Jan
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com