Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

Sonarworks

Toon actieve onderwerpen

Bericht 07 jun 2018 20:31

Re: Sonarworks

Het volume is nu inderdaad te regelen. Bedankt Jan!
Maar het volgende probleem is, dat de input van de microfoon direct naar de output gaat. Als ik op de mic tik, hoor ik dit via de speakers.
Volgens mij moet dat niet (anders gaat hij rondzingen). Ook geeft Sonarworks geen signaal als ik op de microfoon tik...
Ik word er getikt van ;)
Wie op kunstof kan spelen, doet het ook graag eens op hout.

Bericht 07 jun 2018 20:50

Jaap380 schreef:Het volume is nu inderdaad te regelen. Bedankt Jan!
Maar het volgende probleem is, dat de input van de microfoon direct naar de output gaat. Als ik op de mic tik, hoor ik dit via de speakers.
Volgens mij moet dat niet (anders gaat hij rondzingen). Ook geeft Sonarworks geen signaal als ik op de microfoon tik...
Ik word er getikt van ;)

Dat moet je opnieuw in cuemix afstellen, volgens mij moet je het volume van het mic kanaal juist dicht zetten
Effe testen Jaap moet je dit, en even goed kijken welk mono kanaal in het gebruik is voor de microfoon.

Bericht 07 jun 2018 21:00

Jan Wim schreef:
Jaap380 schreef:Het volume is nu inderdaad te regelen. Bedankt Jan!
Ik word er getikt van ;)

Dat moet je opnieuw in cuemix afstellen, volgens mij moet je het volume van het mic kanaal juist dicht zetten
Effe testen Jaap moet je dit, en even goed kijken welk mono kanaal in het gebruik is voor de microfoon.

Dankje JanWim, het probleem was dat er een bus aangemaakt was die de mic direct routeerde naar de main out. Die bus heb ik nu verwijderd en het probleem is opgelost. Stap 7 ben ik nu eindelijk voorbij. :D
Op naar stap 8 (op normaal conversatievolume). Wordt vervolgd.

Bericht 07 jun 2018 22:25

Sjonge, iedere stap (uit de tutorial) kost me een avond. Ik mag blij zijn als ik voor de kerst mijn systeem gekalibreerd heb.
Microfoonvolume is nu OK.
Bij de test van de middentoner (Links) blijft hij piepen en zegt dat het te lang duurt... De beeps komen uit de rechter luidspreker, terwijl Sonarworks me vertelde dat ik de mic voor de linkerspeaker moest houden....
Bij de geluidtest uit stap 7 kwam het geluid links en rechts wel uit de goede speaker, maar nu lijkt het ineens omgedraaid... Is dat een Litouws gebruik? :?

Bericht 07 jun 2018 23:13

Jaap het is zo simpel deze software dit kan echt niet mislukken.......
De software verteld exact waneer je volume van je microfoon moet verhogen of verlagen , ook voor je output volume.
Dit is gedaan zodat je precies de juiste mix tussen microfoon en speaker krijgt.

Ik krijg weinig zicht op je configuratie

Laten we basic starten.

Wat ga je als eerste meten je front speakers neem ik aan?

Het is logisch dat als je de linker speaker positie gaat pingen dit uit de rechter speaker komt, anders kan de software toch geen afstand meten!!

Als de ping blieb uit de zelfde speaker zou komen als van de speaker waar je de microfoon voor houd dan is de afstand 0

Als de software zich in dit stadium al verslikt in een akoestische misleiding dan is er in het begin iets niet goed ingesteld.

Welk ping geluid heb je geselcteerd je kan uit 3 verschillende bliebs kiezen, dit hebben ze ingebakken om onder iedere omstandigheid te kunnen meten.

Je moet ook niet vergeten om het calibratiebestand van de microfoon te laden , zonder microfoon calibratie is iedere meting eigenlijk stuurloos, en niet echt betrouwbaar.

Bericht 08 jun 2018 09:58

Jan Wim schreef:Jaap het is zo simpel deze software dit kan echt niet mislukken.....
Dat dacht ik ook.... :lol:

Bericht 08 jun 2018 10:02

Wat ga je als eerste meten je front speakers neem ik aan?
Ja klopt.

Het is logisch dat als je de linker speaker positie gaat pingen dit uit de rechter speaker komt, anders kan de software toch geen afstand meten!!
Hij zegt dat ik de mic strak tegen de middentoner van de linkerspeaker moet houden. Vervolgens gaat hij rechts bliepen. (?) en zegt hij dat het te lang duurt.

Welk ping geluid heb je geselcteerd je kan uit 3 verschillende bliebs kiezen, dit hebben ze ingebakken om onder iedere omstandigheid te kunnen meten. Gewoon custom. Ik zou nog een van de andere 2 kunnen proberen.

Je moet ook niet vergeten om het calibratiebestand van de microfoon te laden , zonder microfoon calibratie is iedere meting eigenlijk stuurloos, en niet echt betrouwbaar.
Ik heb de bijbehorende mic en ook het calibratiebestand geladen. Dat moet al ergens in stap 3...

Bericht 08 jun 2018 10:28

Ik ben bang dat je niet goed de handleing gelezen hebt Jaap ;)
Als ik de foto van je mooie console bekijk zie ik ernaast 2 ferme vloerstaanders staan, ik kan me niet indenken dat dit een een standaard 2-weg is zoals een doorsnee monitor speaker.

Wat je kan proberen Jaap is het volgende, de software weet niet of jij een 2/3/4/5weg thuis hebt staan.

Het kan zijn dat in jouw huidige speaker de midspeaker dusdanig gefilterd is dat deze te weinig doorlaat, dan moet je ergens tussen mid en hoog gaan zitten met de microfoon.
Dit is zomaar een gedachte van me, weet niet of dit een mogelijke oorzaak kan zijn.

Sw beschrijft dit ook in zijn manual als je bv een adamx77 zou gaan meten omdat daar 2 x een mid in zit.

Where should I hold the microphone if I have 3-way speakers?
To measure horizontal 3-way speakers (such as Focal Twins or ADAM A77X, etc), hold the microphone next to the mid-range drivers that are on the inner side of each of the speakers.

Ik gebruik een term die niet geheel terecht is ,maar vaak wordt een speaker ook omschreven in resolutie wat deze kan afstralen qua detail.

Nu hoe hoger de resolutie is des te nauwkeuriger zal de software de maatvoering overnemen.
Dus krijg je vreemde maatvoeringen dan is eigenlijk de speaker een beetje binnenmonds aan het praten ;)
oftewel niet genoeg detail wordt er uitgezonden, en de software zal dit niet goed begrijpen, gelukkig kan je dit man. naderhand aanpassen.

Waar je ook op moet letten Jaap is dat sw je front speakers ook onderling links rechts op tijd zet.

Dus staat er een te groot obstakel tussen beide speakers( je orgel) dan moet het signaal via een omweg langs het orgel omdat het erniet doorheen gaat ;)
Dit heeft geen invloed op de uiteindelijke meting van de sweep points maar wel op timing.

Je moet niet vergeten Jaap en dat bedoel ik absoluut niet verkeerd ,maar dat SW ontworpen is voor semi/ prof gebruik
En daar is zeg maar een object(orgel) tussen je speakers plaatsen absoluut not done.
dus zal je ook iets aan concessie moeten doen qua meting.

Maar ik denk dat als je microfoon iets verschuift t.o.v de mid i.v.m 3-weg je normaal verder kan gaan met het proces.

Success, ik hoor wel of het lukt

Bericht 08 jun 2018 11:28

Bedankt JW, je gaat het horen!

Bericht 18 jun 2018 20:49

Vrouw en kinderen het huis uit, en meten maar. Moest nog wel even pauzeren toen een politie-auto met sirene door de straat kwam. Anders blijft er weinig meer van de chamadetrompetten over.... :lol:
Het meten is eindelijk gelukt. Ik heb de microfoon iets verschoven en gedraaid en toen pikte hij het geluid van de andere speaker wel op. De tussenafstand was aardig correct. Ik moest wel een deken over mijn PC gooien, anders vond SW dat de ruis te veel was :lol: .

Nu heb ik het meetprofiel opgeslagen en nu?
Kan ik het in Reaper gebuiken als FX? Of moet ik systemwide gebruiken?

Bericht 18 jun 2018 21:47

In reaper kan je sonarworks laden als vst, en je kan daar vervolgens je opgeslagen profiel laden.

Systemwide gebruik je voor de windows zijde.

Bericht 18 jun 2018 22:39

Gelukt!
In de koptelefoon-strip van Reaper heb ik ook Sonarworks als FX toegevoegd en daar speel ik nu op mijn gekalibreerde koptelefoon. Het effect hiervan is minder schokkend dan via de luisprekers.
Moest wel weer het monitorvolume in Cuemix flink opschroeven, maar nu klinkt het als een klok (lineair). Het is wel weer even wennen.
Er zat een aardige puntzak (-6 db) in de frequentiecurve tussen 1 khz en 10 khz. Die is nu rechtgetrokken en dat hoor je goed.
Bedankt JW!

Ik heb nu alleen de frontkanalen gecorrigeerd. De rearkanalen doe ik een andere keer.
Vorige

Keer terug naar Audio software