Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jun 2018 06:26

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:Ik heb geen cross-opstelling meer, want heb de snoeren omgedraaid. Dus Front R is ook Rear R.
Het is inderdaad nu andersom. De rear die in de vensterbank staat, dus op de grootste afstand, geeft de minste vertraging. Die kan ook vrij uitstralen. Zou dat ermee te maken hebben?


dat vermoed ik zeker, je kan voor de nieuwe meting proberen even je rear die nu op de grond staat op het zelfde niveau qua hoogte te zetten als de andere rear, dan zal je een geheel andere meting krijgen qua tijd.

reflectie meten is niet bruikbaar in het tijdsdomein
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 15 jun 2018 19:54

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Goedenavond Jan Wim,

We hebben m te pakken!

Geprobeerd de mic zoveel mogelijk op dezelfde positie te plaatsen Gelijk aantal referentie afstanden opgeschreven voor volgende metingen.

Volgende gemeten in normale situatie:
Vertraging - afstand volgens REW
Front L 2,42 - 83 cm
Front R 2,71 - 93 cm
Rear L 15,75 - 540 cm
Rear R 16,33 - 560 cm

Rear R op verhoging gezet. Nu meet REW: 13,42 - 460 cm

Deze waarde is correct!

Het ligt dus aan de plaatsing op de vloer. Wat nu? Is dat te corrigeren?

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jun 2018 21:05

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:Het ligt dus aan de plaatsing op de vloer. Wat nu? Is dat te corrigeren?

Groet,
Arjan

De speaker op een luidsprekervoet zetten. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 15 jun 2018 21:19

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

:idea: Dat is de eenvoudige oplossing en daar moet ik mijn vrouw maar eens heel lief voor aankijken ;)

Ik ben eigenlijk benieuwd of het met software op te lossen is . . .
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jun 2018 22:26

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef::idea: Dat is de eenvoudige oplossing en daar moet ik mijn vrouw maar eens heel lief voor aankijken ;)

Ik ben eigenlijk benieuwd of het met software op te lossen is . . .

Je kunt er een maken van hetzelfde materiaal als je vloer.... Plankje eiken onder, plankje eiken boven en er tussen een metalen tafelpoot van Gamma ( 3,50,-) of dito eiken balkje. Mooi geintegreerd geheel.

Oplossen met software zou je niet moeten willen. Verbetering begint bij de bron, -zou JW zeggen ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 15 jun 2018 22:40

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Probleem opgelost! Ik hoefde mijn vrouw niet eens lief aan te kijken ;) Toestemming heb ik al. Ze vindt het zelf ook mooier klinken.

Na invoering van de nieuwe vertraging klinkt het echt weer stukken beter. De rears komen naar je toe. Het is nu één geheel, zonder dat je precies kunt lokaliseren waar het geluid vandaan komt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jun 2018 22:47

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Mooi! Gefeliciteerd met zo'n vrouw! :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 15 jun 2018 23:18

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Dank je! Heel wat waard als je een vrouw hebt die zelf ook van orgelmuziek houdt. :D Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker . . .
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2018 16:13

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Arjan, met welke waarden heb je nu front en/of rear gecorrigeerd?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 16 jun 2018 20:21

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hallo Jaap,

Front L: 13,33 - 0,25 ms wordt door Sonarworks vertraagd, dus heb ik zelf 13,08 ingevoerd.
Front R: 13,04
Rear L: 0,00
Rear R: 2,33

Daarnaast heb ik het volume van de rears m.b.v. dB-meting goed afgesteld. Alles bij elkaar sta ik versteld van het resultaat. Ik hoor nog meer detail en de akoestiek komt veel beter tot zijn recht. Net of je zelf in de ruimte zit.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2018 20:31

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Netjes gedaan hoor!
Nu ik nog... :D
Ik begrijp dat je SW hebt gebruikt. Doe je nu nog iets met REW? En ik meen dat je ook met ARC in de weer was, Heb je nu hebt gekozen voor 1 programma waarmee je alles corrigeert?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 16 jun 2018 20:45

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Sonarworks gebruik ik voor de Front speakers.

De meting van de Rears lukt nog niet goed met SW. SW meet een onderlinge afstand van 5,63 mtr, terwijl dat 4,24 mtr is. Handmatig kan ik dat tot maximaal 4,63 mtr instellen, maar verder gaat niet. De afstand van de rears tot de mic meet hij nu wel goed. Maar al met al lukt het niet de mic in de juiste posities te krijgen tijdens de meting. Ik moet dat maar eens met SW opnemen.

Voor de rears gebruik ik nu de correcties vanuit REW. En dat klinkt al een heel stuk beter dan zonder. Veel frisser en gedetailleerder.

Met REW heb ik ook de vertragingen gemeten.

Met ARC2 lukte het bij mij iedere keer niet. Gaf steeds aan dat het signaal te laag was, of de aansluitingen niet goed waren en ik ben er nog steeds niet achter wat dit is. Trial versie van SW gedownload en gelijk was ik verkocht. Werkt heel fijn.
Ik wil nog wel kijken of de mic van ARC2 goed is. Als dat het geval is, verkoop ik het.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jun 2018 21:00

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Arjan,

als je tijdens het meten de microfoon "verliest" dan is er teveel 1e reflectie
heb je de alternatieve ping geluiden al geprobeerd?
wanneer je de 1e meet positie van de rears moet in nemen is dat richting orgelbank of juist dicht bij de rears?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 16 jun 2018 21:36

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim,

Andere pingen nog niet geprobeerd. D.V. volgende week eens proberen.

Het gaat fout bij de afstand meten tussen de twee rear speakers. De mic moet je dan 1-2 cm voor de mid-field conus houden. Nu Rear R hoger staat lokaliseert SW de mic op speelpositie wel goed.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jun 2018 21:59

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:Jan Wim,

Andere pingen nog niet geprobeerd. D.V. volgende week eens proberen.

Het gaat fout bij de afstand meten tussen de twee rear speakers. De mic moet je dan 1-2 cm voor de mid-field conus houden. Nu Rear R hoger staat lokaliseert SW de mic op speelpositie wel goed.



ik zou het iets verder proberen ongeveer 10cm het kan n.l. zijn dat je tweeter omgepoold zit
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 16 jun 2018 22:16

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ga ik doen. Ik laat je het resultaat weten.

Net weer zitten genieten van Zutphen! Echt een wow gevoel. :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2018 22:24

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim schreef:....het kan n.l. zijn dat je tweeter omgepoold zit

Hoe kun je daar achter komen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jun 2018 22:34

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:....het kan n.l. zijn dat je tweeter omgepoold zit

Hoe kun je daar achter komen?

als het filterontwerp dit vraagt kan het of in het filter zitten, of de tweeter zelf zit qua bedrading omgepoold

als je bv een 3-weg hebt met een 12db/oct helling dat is altijd de mid omgepoold
maar bouw je voor die zelfde 3-weg een 24db/oct filter dan moet de mid juist weer niet omgepoold zitten.

enz.. ook bij 2-weg kan ompolen soms onderdeel van het ontwerp zijn

alleen zou je dan te dicht op de mid conus meten dan kan je uitdoving meten zodat de microfoon van slag raakt.
maar dat is zomaar een gedachte, dit hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn.
op afstand is dat lastig inschatten ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2018 20:49

Re: Sonarworks

Vrouw en kinderen het huis uit, en meten maar. Moest nog wel even pauzeren toen een politie-auto met sirene door de straat kwam. Anders blijft er weinig meer van de chamadetrompetten over.... :lol:
Het meten is eindelijk gelukt. Ik heb de microfoon iets verschoven en gedraaid en toen pikte hij het geluid van de andere speaker wel op. De tussenafstand was aardig correct. Ik moest wel een deken over mijn PC gooien, anders vond SW dat de ruis te veel was :lol: .

Nu heb ik het meetprofiel opgeslagen en nu?
Kan ik het in Reaper gebuiken als FX? Of moet ik systemwide gebruiken?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 jun 2018 21:47

Re: Sonarworks

In reaper kan je sonarworks laden als vst, en je kan daar vervolgens je opgeslagen profiel laden.

Systemwide gebruik je voor de windows zijde.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2018 22:39

Re: Sonarworks

Gelukt!
In de koptelefoon-strip van Reaper heb ik ook Sonarworks als FX toegevoegd en daar speel ik nu op mijn gekalibreerde koptelefoon. Het effect hiervan is minder schokkend dan via de luisprekers.
Moest wel weer het monitorvolume in Cuemix flink opschroeven, maar nu klinkt het als een klok (lineair). Het is wel weer even wennen.
Er zat een aardige puntzak (-6 db) in de frequentiecurve tussen 1 khz en 10 khz. Die is nu rechtgetrokken en dat hoor je goed.
Bedankt JW!

Ik heb nu alleen de frontkanalen gecorrigeerd. De rearkanalen doe ik een andere keer.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 18 jun 2018 23:10

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Rear R staat inmiddels op zijn definitieve verhoging en in lijn met Rear L. Opnieuw tijd gemeten en gecorrigeerd. Dat is ok nu.

SW kan de afstand tussen beide speakers nog steeds niet goed meten. Ik heb de lampen, die ertussen stonden, weggehaald. Dus, er stond niets op hoogte er tussenin. Uiteraard de bank wel, maar die is lager dan de mid-range conus. Op verschillende afstanden van de conus geprobeerd. Van 2-10 cm. Het beste resultaat was 5,22 mtr (op zo'n 5 cm), maar de werkelijke afstand is 4,25 mtr. Ik kon handmatig aanpassen tot 4,61. Je kunt dus max. 61 cm aanpassen.

De verdere meting is niet gelukt. Regelmatig is SW de mic kwijt.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2018 23:15

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:R
SW kan de afstand tussen beide speakers nog steeds niet goed meten. Ik heb de lampen, die ertussen stonden, weggehaald. Dus, er stond niets op hoogte er tussenin. Uiteraard de bank wel, maar die is lager dan de mid-range conus. Op verschillende afstanden van de conus geprobeerd. Van 2-10 cm. Het beste resultaat was 5,22 mtr (op zo'n 5 cm), maar de werkelijke afstand is 4,25 mtr. Ik kon handmatig aanpassen tot 4,61. Je kunt dus max. 61 cm aanpassen.

De verdere meting is niet gelukt. Regelmatig is SW de mic kwijt.

Groet,
Arjan

Ha Arjan, dat had ik ook met mijn frontspeakers. Wat bij mij hielp: 1: volume van de speakers iets omhoog geschroefd. 2: de microfoon niet haaks op de speaker maar een klein beetje gedraaid richting de andere speaker. Dan hoort hij hem beter. ;) Desnoods een ander signaal gebruiken, zoals JanWim al schreef.
Succes!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 18 jun 2018 23:20

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Dank je! Had niet veel tijd vanavond, maar zal het gaan testen.

Wordt vervolgd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2018 10:33

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:Rear R staat inmiddels op zijn definitieve verhoging en in lijn met Rear L. Opnieuw tijd gemeten en gecorrigeerd. Dat is ok nu.

SW kan de afstand tussen beide speakers nog steeds niet goed meten. Ik heb de lampen, die ertussen stonden, weggehaald. Dus, er stond niets op hoogte er tussenin. Uiteraard de bank wel, maar die is lager dan de mid-range conus. Op verschillende afstanden van de conus geprobeerd. Van 2-10 cm. Het beste resultaat was 5,22 mtr (op zo'n 5 cm), maar de werkelijke afstand is 4,25 mtr. Ik kon handmatig aanpassen tot 4,61. Je kunt dus max. 61 cm aanpassen.

De verdere meting is niet gelukt. Regelmatig is SW de mic kwijt.

Groet,
Arjan


Arjan, maximaal laat sw 6 mtr hart op hart toe , wat ik op zich al een grote afstand vind, je moet in acht nemen, dat een monitor speaker gebouwd is als nearfield.
Dus dat betekent een luisterafstand van 50-150cm alles wat je verder van een monitor afzit is eigenlijk niet goed.
De afstand die je probeert te meten ruim 5mtr is eigenlijk bestemd voor een mid of farfield monitor.

Voorwaarde voor het akoestisch pingen is dat beide monitorspeaker het zelfde moeten zijn, nu kan ik me voorstellen dat sw af en toe de microfoon verliest, omdat de monitor die dicht bij het glas staat het hoog heel anders versterkt dan de monitor die losser in de ruimte staat.
Je zal vrees ik of de audioregels moeten respecteren , of je moet de monitorspeaker dichter naar elkaar toe zetten, zodat de sweetspot weer hersteld kan worden.

Een optie is nog om tijdens de afstand meting even een deken of iets wat dempt, tussen de monitor en het glas te houden.

Letop!!!! Na de afstands meting moet je de demping wel weghalen omdat je het invloed van het glas moet meenemen in de correctie.

Optie 2 is de monitorspeaker iets meer indraaien richting microfoon.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com