Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tutorial Mid/Side toepassing

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 15:22

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

15.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 19 feb 2018 18:50

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Dank je Jan Wim, ik heb het voor elkaar en het klinkt geweldig! met Zwolle toegepast, klinkt helderder , de stemmen meer onderscheiden.Met de wind naar 440 hz vind ik t het mooist.

Nogmaal dank weer.
Groet

Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 19 feb 2018 18:53

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Jan Wim schreef:en dan nu eventueel nog wat Saturation toevoegen
hiermee verander je niet de oorsprong maar meer de intensiteit

zie het maar als een koffieboon
de oorsprong blijft het zelfde alleen de gebruiker thuis kan op zijn koffiemaler de kracht/intensiteit van de smaak instellen

saturation.jpg


Dan deze nog, is dit een aanwezige vst in reaper? En in welke track plaats ik die dan?
Bvd
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 19:04

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Alho schreef:
Jan Wim schreef:en dan nu eventueel nog wat Saturation toevoegen
hiermee verander je niet de oorsprong maar meer de intensiteit

zie het maar als een koffieboon
de oorsprong blijft het zelfde alleen de gebruiker thuis kan op zijn koffiemaler de kracht/intensiteit van de smaak instellen

saturation.jpg


Dan deze nog, is dit een aanwezige vst in reaper? En in welke track plaats ik die dan?
Bvd


Albert, het is in mijn Reaper aanwezig, als je een nieuwere versie bezit (ik gebruik v4.32) kan het zijn dat je ze nog moet inladen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 feb 2018 19:11

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hij heet JS:Saturation
Is ook in v5.29 aanwezig

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 feb 2018 19:14

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Ha JW, ik heb je tutorial gevolgd en het effect volgens mij in grote lijnen werkend. Maar ik denk dat er nog een paar stappen verduidelijkt moeten worden

*waarom selecteer je de middelste twee kanalen in stap 2? Je doet er volgens mij niks mee
* Bij de laatste stap stel je een send naar de mix in, maar volgens mij moet je ook nog ergens een receive naar de mix rebuild instellen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 feb 2018 19:25

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Voxengo heeft ook een mid-side vst die gratis is.
http://www.voxengo.com/product/msed/
Heb hem zelf nog niet geprobeerd maar is mischien wel wat eenvoudiger om te realiseren.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 19:26

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Loosman schreef:Voxengo heeft ook een mid-side vst die gratis is.
http://www.voxengo.com/product/msed/
Heb hem zelf nog niet geprobeerd maar is mischien wel wat eenvoudiger om te realiseren.

Groet Jan


die vind ik meer fase kleuring veroorzaken Jan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 19:30

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

josq schreef:Ha JW, ik heb je tutorial gevolgd en het effect volgens mij in grote lijnen werkend. Maar ik denk dat er nog een paar stappen verduidelijkt moeten worden

*waarom selecteer je de middelste twee kanalen in stap 2? Je doet er volgens mij niks mee
* Bij de laatste stap stel je een send naar de mix in, maar volgens mij moet je ook nog ergens een receive naar de mix rebuild instellen.



ha Jos,

inderdaad een foutje bedankt
plaatje 4 heb ik uitgebreid met 4a het gaat hier puur om eventueel de Mid en Side track een apart kleurtje te geven voor de herkenbaarheid.
dit is puur een optie niet nodig voor de werking

laatste plaatje mix rebuild is mij niet geheel duidelijk wat je daarmee bedoelt?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 feb 2018 19:46

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

hoe zorg je ervoor dat het audiosignaal van je mix rebuild bij je speakers komt, of bij een reaperkanaal waar je evt nog andere effecten toevoegt? Die afsluitende stap ontbreekt volgens mij. Er gaan wel signalen in de keten, maar er komen geen signalen uit.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 19:55

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

josq schreef:hoe zorg je ervoor dat het audiosignaal van je mix rebuild bij je speakers komt, of bij een reaperkanaal waar je evt nog andere effecten toevoegt? Die afsluitende stap ontbreekt volgens mij. Er gaan wel signalen in de keten, maar er komen geen signalen uit.



Jos

als je op de rebuild I/O klikt zie je het scherm waarop alle receives naar m/s gestuurd worden

de fysieke hardware output stelt de gebruiker in, dat kan ik niet doen
maar dat is altijd het zelfde kanaal waar de front speakers op aangesloten zijn.

receives.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 feb 2018 20:04

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Ha JW, de instructie om een fysieke output toe te voegen aan je mix rebuild ontbreekt in de post van 07:52 ;)

Nog een vraag is of je frontkanaal en je mix rebuildkanaal tegelijk dezelfde fysieke output mogen/moeten hebben of juist niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 feb 2018 20:18

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Je hebt die Voxengo vst (zie verder terug) maar er zijn ook veel spatializer vst's is dat niet hetzelfde trucje maar dan met een andere naam zoals bijv. Js /loser/ stereofield!
Of deze.
https://www.izotope.com/en/products/mas ... mager.html
Van Ozone ook gratis!

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 20:22

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

josq schreef:Ha JW, de instructie om een fysieke output toe te voegen aan je mix rebuild ontbreekt in de post van 07:52 ;)

Nog een vraag is of je frontkanaal en je mix rebuildkanaal tegelijk dezelfde fysieke output mogen/moeten hebben of juist niet.



ik denk dat het andersom niet gaat Jos
het hele grapje wat hier beschreven wordt is virtueel, gebakken lucht :lol:
dus m.i. kan het nooit anders dan de virtueele output hetzelfde te zetten als de fysieke output.
heb ik trouwens eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd :lol: maar ik denk als je de rebuild input niet het zelfde maakt als de fysieke dat je niets hoort
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 20:30

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Loosman schreef:Je hebt die Voxengo vst (zie verder terug) maar er zijn ook veel spatializer vst's is dat niet hetzelfde trucje maar dan met een andere naam zoals bijv. Js /loser/ stereofield!
Of deze.
https://www.izotope.com/en/products/mas ... mager.html
Van Ozone ook gratis!

Groet Jan


ik heb ze zeker niet allemaal geprobeerd Jan ;) maar de meeste geven toch een kleuring die je na een paar minuten al zat bent
ik wil wel verbreding horen maar geen fase
de echte spatials doen dat m.i. allemaal teveel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 feb 2018 20:52

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Jan Wim schreef:heb ik trouwens eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd :lol: maar ik denk als je de rebuild input niet het zelfde maakt als de fysieke dat je niets hoort

Ik weet niet zeker of we op dezelfde golflengte zitten :roll:

Voordat we dit trucje toepassen hebben we natuurlijk een frontkanaal en dat heeft een hardware output, laten we zeggen SPDIF L&R van een geluidskaart.

Maar nu gaan we de mix, side, mid en mix rebuild kanalen maken overeenkomstig de tutorial. Tot slot maken we 1) een "send" van het front kanaal naar de mix en 2) een hardware output bij de mix rebuild. Dus bij de mix rebuild staat nu ook SPDIF L&R als output.

Ondertussen veranderen we niks aan het frontkanaal en blijft dus óók bij het frontkanaal de SPDIF L&R als hardware output staan. Mijn vraag is of dat correct is.

Zelf heb ik bij het originele front kanaal de hardware output uitgeschakeld. Dan hoor ik nog altijd keurig het effect dat de balans verschuift van het midden naar de zijkanten. Maar het volume verandert mee (ben nu even niet thuis dus kan op dit moment niet verder testen).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 21:14

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Ik weet niet zeker of we op dezelfde golflengte zitten

even synchroniseren dan maar ;)

Voordat we dit trucje toepassen hebben we natuurlijk een frontkanaal en dat heeft een hardware output, laten we zeggen SPDIF L&R van een geluidskaart.

klopt tot zover is het "oude" situatie

Maar nu gaan we de mix, side, mid en mix rebuild kanalen maken overeenkomstig de tutorial. Tot slot maken we 1) een "send" van het front kanaal naar de mix en 2) een hardware output bij de mix rebuild. Dus bij de mix rebuild staat nu ook SPDIF L&R als output.

Ja

Ondertussen veranderen we niks aan het frontkanaal en blijft dus óók bij het frontkanaal de SPDIF L&R als hardware output staan. Mijn vraag is of dat correct is.

aha op die manier, ja dat kan je op jouw manier doen, echter dan gebruik je puur de mid side truc want als je zowel de MID als SIDE track muted
dan is overal je signaal weg.
op de manier die ik voorstel blijft je originele front bestaan en krijg je de uitbreiding er "bovenop"
nu kan je altijd nog de MID/SIDE apart mute

Zelf heb ik bij het originele front kanaal de hardware output uitgeschakeld. Dan hoor ik nog altijd keurig het effect dat de balans verschuift van het midden naar de zijkanten. Maar het volume verandert mee (ben nu even niet thuis dus kan op dit moment niet verder testen).


heb ik ook niet getest, misschien heb ik daar wel een blunder begaan :oops: :oops:
alleen ben ik bang dat je op jouw manier 100% afhankelijk bent van de uitbreiding M/S
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 feb 2018 22:17

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Jos ik denk dat mijn manier correct is

anders geef je maar input als er iets niet klopt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 feb 2018 10:23

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Beste forum genoten,

Is dit nu een aanvulling op roomcorrectie of is dit inplaats van? En, heel voorzichtig gevraagd, wat komt hierna?
Zijn er nog wel sets die goed klinken of is de hobby uitgebreid met stoeien met allerhande geluidstesten?
Hoe verdraagt dit zich allemaal als je vanwege beperkt gehoor al stereo hebt? Ik bedoel twee gehoorapparaatjes hebt?
Zomaar war vragen.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 12:05

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

HJK schreef:Beste forum genoten,

Is dit nu een aanvulling op roomcorrectie of is dit inplaats van? En, heel voorzichtig gevraagd, wat komt hierna?
Zijn er nog wel sets die goed klinken of is de hobby uitgebreid met stoeien met allerhande geluidstesten?
Hoe verdraagt dit zich allemaal als je vanwege beperkt gehoor al stereo hebt? Ik bedoel twee gehoorapparaatjes hebt?
Zomaar war vragen.



Ha Henk,
Het is zeker geen aanvulling of vervanging van room correctie ;)

Het is niet meer dan een tweak, waarbij het hoogguit een verrijking kan opleveren.



En zeker sommige mensen (waaronder ik) hebben meerdere hobby's , zo stoei ik graag met audio.
Maar dat lijkt me geen probleem
Alleen wat een gehoorapparaat met stereo te maken heeft ontgaat me,? maar dat zal wellicht duidelijker zijn voor de mensen met een gehoor achteruitgang.

Dus resumé gewoon genieten van de bestaande sets, en hobby drift is geen noodzaak ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 feb 2018 12:11

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hoi Henk-Jan

Room correctie kan je niet vervangen door mid/side toepassingen omdat het een heel ander doel dient.
Buiten software matige verbreding van het stereo beeld kan je ook hardwarematig met de speakers een ruimtelijker beeld maken door bijv. omni speakers of dipool speakers toe te passen in je systeem, elk met zijn specifieke voor en nadelen. Ook het toevoegen van supertweeters kan de ruimtelijkheid op een hoger niveau tillen.
Maar goed dan gaan we weer een hele andere discussie opstarten.

Groet jan

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 feb 2018 12:55

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Hoi Jan Wim,

Ik bedoelde dat ik links en rechts een gehoorapparaatje heb. Gekscherend noem ik dat ik al stereo heb.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2018 13:25

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

HJK schreef:Hoi Jan Wim,

Ik bedoelde dat ik links en rechts een gehoorapparaatje heb. Gekscherend noem ik dat ik al stereo heb.


;) oke nu dan heb je automatisch altijd minimaal 4-kanaals ;) ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 20 feb 2018 14:46

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Loosman schreef:Voxengo heeft ook een mid-side vst die gratis is.
http://www.voxengo.com/product/msed/
Heb hem zelf nog niet geprobeerd maar is mischien wel wat eenvoudiger om te realiseren.

Groet Jan


Hoi Jan,

https://varietyofsound.wordpress.com/downloads/
FerricTDS kwam ik tegen bij het zoeken.

Ken je deze ook? En in welke track zet ik zoiets, Front en rear?

groet
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 20 feb 2018 14:48

Re: Tutorial Mid/Side toepassing

Evert-Jan schreef:Hij heet JS:Saturation
Is ook in v5.29 aanwezig


Yes! gevonden, dank je
Met vriendelijke groet,
Albert
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com