Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

multikanaals of IR

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 15 dec 2018 01:56

Re: multikanaals of IR

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 dec 2018 10:56

Re: multikanaals of IR

Jaap380 schreef:Inderdaad, Jiri had verschillende IR's: front, center en rear. Dat moet met Sir2 ook kunnen...
De prijs zegt niet alles toch?



ik denk het wel Jaap dat de prijs bepaald in deze
want bv de "gewone" alitverb 7 de goedkopere die kan geen 5.1 aansturen


ik ga nog eens kijken of ik de mappen van Altiverb kan openen, maar deze zitten in een BULKmap en weet niet hoe ik die zichtbaar moet maken, dat zal wel een soort encryptie zijn,dan zou hiermee naar sir2 kunnen wellicht
alleen moet ik reaper dan zo indelen dat elk kanaal mono wordt, omdat dan elk kanaal apart sir2 moet krijgen

bij de externe partij IR kan ik wel verder in de map structuur dan zie je bv. een quad stereo met vor ieder kanaal aparte bestanden.
ik ga proberen of dit in SIR 2 te laden is
iri quad.jpg


iri quad jpeg.jpg


jammer sir2 ziet totaal geen bestanden :(

fout ir sir.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 dec 2018 12:01

Re: multikanaals of IR

wat ook meespeelt is het vooroordeel wat je zowel hier al elders tegenkomt
kijk bv. wat david agnus dei op CB schrijft

It's NOT the real organ

Non-real effects don't appeal to me


"Het is NIET het echte orgel,
Niet-reële effecten spreken mij niet aan
"



dit is een vooroordeel wat al snel leeft, maar geheel naast de waarheid ligt



ik moest wel lachen om deze reactie want een IR is namelijk geen Nep-effect, maar een 100% voetprint van een echte ruimte.
en aan de front sample verander je niets ;)
daarbij komt nog dat dit orgel recent verhuisd is naar een andere kerk (omgeving), dus in feite zou dan de hele originele set niet meer "echt" zijn ;)

neem bv. Tiel het orgel wat daar staat, stond vroeger in Dordrecht in de nieuwe kerk , in dat licht staat het orgel van Tiel nu ook in een ander "effect" ;)
zo zijn er plenty orgels die nu ergens anders staan of verbouwd/anders geintoneerd zijn enz.

toch ben ik zelf echt een voorstander van originele akoestiek, omdat een orgel ook naar die ruimte geintoneerd is.

maar..... dan graag die originele akoestiek verpakken in een IR, dat klinkt veel beter dan een "bewerkte" difuus/rear sample.


ik denk dat het meer watervrees is,...…………………….. dat is jammer want je tilt bv. een set van matig/bruikbaar naar een hoger niveau

maar misschien is het ook een stukje bewust wording, ik denk dat bij vele nog het idee leeft dat IR een soort nepgalm is die je
net als een Lexicon achter je sample plakt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2018 13:01

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:jammer sir2 ziet totaal geen bestanden :(

Dat komt omdat de Altiverb bestanden geen WAV, WMA, enz. extensie hebben m,aar een 1 of 2 of 3 of 4.
Misschien zijn het wel WAV bestanden, maar dan encrypted (een soort HBX bestand als in HW)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 dec 2018 13:47

Re: multikanaals of IR

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:jammer sir2 ziet totaal geen bestanden :(

Dat komt omdat de Altiverb bestanden geen WAV, WMA, enz. extensie hebben m,aar een 1 of 2 of 3 of 4.
Misschien zijn het wel WAV bestanden, maar dan encrypted (een soort HBX bestand als in HW)


dat denk ik ook zal wel met de dongle te maken hebben
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 dec 2018 17:27

Re: multikanaals of IR

wat ook meespeelt is het vooroordeel wat je zowel hier al elders tegenkomt
kijk bv. wat david agnus dei op CB schrijft

It's NOT the real organ

Non-real effects don't appeal to me


"Het is NIET het echte orgel,
Niet-reële effecten spreken mij niet aan
"

Jan Wim schreef:toch ben ik zelf echt een voorstander van originele akoestiek, omdat een orgel ook naar die ruimte geintoneerd is.



Daarom mogen we David toch gelijk geven. Als je dit concept aan zo iemand voorlegt, doe het dan op een manier waar iemand het echte orgel in terug kent. Met Caen heb je een overtuigender verhaal.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 dec 2018 17:34

Re: multikanaals of IR

Het zou natuurlijk een fantastische stunt zijn als je de IR van de St. Paul's Church in Burton kunt bemachtigen. Dan zet je het Hill-orgel weer in zijn originele ruimte :lol:
En dan kijken wat David op CB er van vindt....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 dec 2018 18:31

Re: multikanaals of IR

josq schreef:wat ook meespeelt is het vooroordeel wat je zowel hier al elders tegenkomt
kijk bv. wat david agnus dei op CB schrijft

It's NOT the real organ

Non-real effects don't appeal to me


"Het is NIET het echte orgel,
Niet-reële effecten spreken mij niet aan
"

Jan Wim schreef:toch ben ik zelf echt een voorstander van originele akoestiek, omdat een orgel ook naar die ruimte geintoneerd is.



Daarom mogen we David toch gelijk geven. Als je dit concept aan zo iemand voorlegt, doe het dan op een manier waar iemand het echte orgel in terug kent. Met Caen heb je een overtuigender verhaal.



Jos ik bedoel het is en blijft het echte orgel, waar je dit ook naar toe verhuist, 10 jaar geleden stond het hill orgel ergens anders , Dan zou de huidige locatie ook niet realistisch zijn historisch gezien?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 dec 2018 20:27

Re: multikanaals of IR

Maar je zegt zelf toch dat een orgel geïntoneerd wordt afhankelijk van de ruimte waar het in staat? Een andere nagalm geeft een andere "intonatie".

Je kunt ieder orgel virtueel wel in een kathedraal zetten, maar dat zegt nog niet dat ieder orgel voor een kathedraal is gemaakt ;)

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 15 dec 2018 20:29

Re: multikanaals of IR

Jan Wim heb je hier al naar gekeken. De onderste link heeft verschillende versies ook op 5.1


http://www.chrishein.net/


http://www.waves.com/plugins/ir360-conv ... ab-reviews


Peter

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 dec 2018 22:55

Re: multikanaals of IR

peterdb72 schreef:Jan Wim heb je hier al naar gekeken. De onderste link heeft verschillende versies ook op 5.1


http://www.chrishein.net/


http://www.waves.com/plugins/ir360-conv ... ab-reviews


Peter


bedankt Peter ik zal het bekijken, meld me next week wel of het lukt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 dec 2018 22:23

Re: multikanaals of IR

op advies van Altiverb heb ik de volgende reaper outputs gemaakt

front sample origineel hier wordt niets aan toegevoegd

dan vervolgens Fx reaper laten weten dat ik surround wil maken met Altiverb
spontaan kan ik nu in Altiverb surround toevoegen ;) ;)
dit is geen dubbel stereo, maar echt ieder kanaal krijgt zijn eigen stukje IR

front L+R stereo
rear L+R stereo
caen quad.jpg


ik heb Milan audio bestookt met de nut en noodzaak van Hauptwerk met IR
als ze overtuigd zijn zullen ze dit ooit in HW5 in gaan bouwen

de toekomst is mijn inziens , een orgel dichtbij de pijpen opnemen, en vervolgens d.m.v een quadrafonische IR laten afspelen.
je hebt dan geen extreme pc spec. meer nodig, en het geluid klinkt veel natuurlijker dan nu de gangbare surround en 6-kanaals doen.

duimen dat HW5 vol inzet op deze techniek, maar dan wel van altiverb achtige super kwaliteit want daar valt of staat het project mee uit eindelijk
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 nov 2019 23:03

Re: multikanaals of IR

na een lange moeizame strijd
lijkt het er nu toch van te komen eindelijk, IR Impulse Response in HW5

zoals ik al eerder schreef
een goede closeup opname rijk aan detail in combinatie met een echte IR zal de multikanaals gaan verslaan.
nu nog even wachten of de laatste wens is verzilverd n.l. een IR waarbij front een quad IR krijgt en een aparte IR voor de rear
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 nov 2019 00:32

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:na een lange moeizame strijd
lijkt het er nu toch van te komen eindelijk, IR Impulse Response in HW5

zoals ik al eerder schreef
een goede closeup opname rijk aan detail in combinatie met een echte IR zal de multikanaals gaan verslaan.
nu nog even wachten of de laatste wens is verzilverd n.l. een IR waarbij front een quad IR krijgt en een aparte IR voor de rear

In dat geval worden de samplesets van Silver Octopus ook weer interessant.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 nov 2019 21:42

Re: multikanaals of IR

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:na een lange moeizame strijd
lijkt het er nu toch van te komen eindelijk, IR Impulse Response in HW5

zoals ik al eerder schreef
een goede closeup opname rijk aan detail in combinatie met een echte IR zal de multikanaals gaan verslaan.
nu nog even wachten of de laatste wens is verzilverd n.l. een IR waarbij front een quad IR krijgt en een aparte IR voor de rear

In dat geval worden de samplesets van Silver Octopus ook weer interessant.


als S.O. echte gemeten IR gemaakt heeft dan wel, maar kunstmatige IR klinken dramatisch.
Als een IR goed gemeten is in een kerkruimte zal het mooier klinken dan de huidige multikanaals
nu maar hopen dat setmakers van de in het verleden uitgebrachte sets ook echte IR 's gemaakt hebben
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 nov 2019 22:50

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:Als een IR goed gemeten is in een kerkruimte zal het mooier klinken dan de huidige multikanaals
nu maar hopen dat setmakers van de in het verleden uitgebrachte sets ook echte IR 's gemaakt hebben

Is dat ook nog achteraf te doen met een pistoolschot?
Zonder kogel door de kerk natuurlijk ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 nov 2019 11:21

Re: multikanaals of IR

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Als een IR goed gemeten is in een kerkruimte zal het mooier klinken dan de huidige multikanaals
nu maar hopen dat setmakers van de in het verleden uitgebrachte sets ook echte IR 's gemaakt hebben

Is dat ook nog achteraf te doen met een pistoolschot?
Zonder kogel door de kerk natuurlijk ;)


Zeker Jaap een IR is niet gebonden aan tijdstip setopname, maar er zijn zogenaamd kunstmatige IR denk bv ala Johannus dat klinkt brrrr......
Je snap wrl wat ik bedoel ;)

Nee een echte IR is met een pistoolschot , klapboord, maar nog beter met de huidige meerkanaals IR is maken via de speaker methode.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 nov 2019 17:12

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:Nee een echte IR is met een pistoolschot , klapboord, maar nog beter met de huidige meerkanaals IR is maken via de speaker methode.

Betekent dit dat je zonder upgrade naar HW V dit kunt bereiken door een sampleset droog te laden en dan met ene programma 4x een IR (in Reaper als FX) laadt?
...en dat straks in HW V dat IR-programma al ingebakken zit?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 nov 2019 18:00

Re: multikanaals of IR

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Nee een echte IR is met een pistoolschot , klapboord, maar nog beter met de huidige meerkanaals IR is maken via de speaker methode.

Betekent dit dat je zonder upgrade naar HW V dit kunt bereiken door een sampleset droog te laden en dan met ene programma 4x een IR (in Reaper als FX) laadt?
...en dat straks in HW V dat IR-programma al ingebakken zit?


De IR moet wel meerkanaals zijn opgenomen, dus even wachten in hoeverre HW5 dit aan boord heeft.
Er zijn nu varianten die bv voor het front kanaal keuze uit omni of quad ir hebben, en voor de rear hebben ze ook een aparte IR gemaakt, waarbij je zelf afstanden kan selecteren die je wilt horen.
dit in tegenstelling tot de 6-kanaals sets, waarbij front, difuus, rear altijd vast staan je kan alleen daar het volume van onderlinge mixing bepalen

Het mooie is dat het veel schoner klinkt, ruimtelijker, en je laadt bij alle sets alleen maar de Direct samples, je hebt geen extreme pc specificaties meer nodig.

maar nogmaals het valt of staat met de kwaliteit van een IR, maar als ze tijdens het maken daarvan in de kerk de sweetspot hebben gevonden (ze lopen dan met een hoofdtelefoon op door de kerk, en bepalen waar het signaal sweet is) vanuit die locatie wordt de IR gemaakt, je maakt als het ware een blauwdruk van de ruimte.
denk maar aan de afgebrande Notre Dame , daar zijn ze nu dankbaar dat er ooit met een laser alle punten zijn ingemeten voor een game.
Dit werkt zo nauwkeurig dat ze er nu een reconstructie van kunnen maken.
Zo ook met de IR mits goed gemaakt is deze vele malen netter en nauwkeuriger in staat een "ruimte" te laten horen dan dat nu de huidige meerkanaals of rear kanaal kan doen.

Maar goed e.e.a zal m.b.t HW5 nog wel in de kinderschoenen staan vrees ik :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 19 nov 2019 08:47

Re: multikanaals of IR

Maar dit is toch ook wat Johannus (Live) ook doet? Droge samples inladen en dan een IR er overheen?
Ik meen me toch te herinneren ooit ergens gelezen te hebben dat Johannus ook een 'echte' IR maakt en die gebruikt voor haar orgels. (Misschien niet alle modellen, maar toch wel de luxere modellen en Live)
Dus eigenlijk komen Live en HW een stapje dichter bij elkaar?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 nov 2019 18:02

Re: multikanaals of IR

anco.marijs schreef:Maar dit is toch ook wat Johannus (Live) ook doet? Droge samples inladen en dan een IR er overheen?
Ik meen me toch te herinneren ooit ergens gelezen te hebben dat Johannus ook een 'echte' IR maakt en die gebruikt voor haar orgels. (Misschien niet alle modellen, maar toch wel de luxere modellen en Live)
Dus eigenlijk komen Live en HW een stapje dichter bij elkaar?


zeker Anco het principe is zowat gelijk, alleen de uitvoering/klank is totaal verschillend
neem een droge sample van HW en de Live klinken die hetzelfde?
Een IR van Live , of een IR van Altiverb niveau klinken dag/nacht verschillend.

Ik thuis speel nu ruim 1,5 jaar met IR (altiverb) hier kan geen 6 kanaals tegenop, Moet ik tegelijk realisitsch blijven, laat mijn bevinding dan mogelijk deels beinvloed zijn door subjectiviteit , HW met IR klinkt nooit minder dan de huidige multikanaals set.

het voordeel is:
geen fase fouten tussen de 3 verschillende opname bronnen
Pc configuratie is niet langer extreem
Sets kunnen veel eenvoudiger (lees alleen 1 front/ semidry opname)
dat scheelt in het maken van een set al enorm veel tijd

wel vind ik dat de IR origineel van de ruimte moet zijn waarin de set is opgenomen, nu doe ik soms bij gebrek aan een originele IR een donor IR inzetten, zelfs dat klinkt beter dan multikanaals, maar je kan hier wel een verkleuring door krijgen
dus zodra de setmakers ook IR's gaan leveren is het plaatje compleet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 26 jul 2020 20:08

Re: multikanaals of IR

Inmiddels is Hauptwerk V ruim een half jaar op de markt. Een van de meest in het oog springende nieuwe functies is Impulse Response (IR). Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere Hauptwerkers over het gebruik van IR vs Surround.

Stel: een sample set is uitgebracht in surround (diffuse + rear), maar kan ook dry i.c.m. IR gebruikt worden (bijv. Groningen of Caen). Wat is mooier? Wat is het meest authentiek? Zelf vind ik deze vraag lastig te beantwoorden. Dry i.c.m. IR heeft voordelen:
-IR gebruikt veel minder RAM-gebruik waardoor met relatief kleine PC's toch grotere sample sets in hoge kwaliteit kunnen worden ingeladen;
-IR lijkt wat meer helderheid te geven;
-IR is heel geschikt om (te) droge sets van meer galm te voorzien.

Daarentegen is surround een directe opname uit de kerk, en verdient wellicht vanuit een puristisch oogpunt de voorkeur. Wat geeft het beste resultaat? Ik ben benieuwd naar andere meningen!
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 jul 2020 19:15

Re: multikanaals of IR

Een antwoord vanuit een theoretisch perspectief...

Kijk nog eens naar https://www.sonusparadisi.cz/en/downloa ... ple_id/59/. In dat document staan allerlei mooie gekleurde plaatjes van de frequentierespons van de IR's. Vergelijk die plaatjes eens met elkaar. Op de horizontale as staat de tijd: hoe lang de nagalm duurt. Op de verticale as de frequentie: de toonhoogte. De kleur geeft de intensiteit (geluidssterkte aan). Al die plaatjes lijken op het eerste gezicht veel op elkaar. De hoge frequenties hebben, zoals je kunt verwachten, veel minder nagalm dan de lage frequenties.

Maar je kunt ook behoorlijke verschillen zien. Neem alleen de eerste 2 IR's. De 2e IR geeft een relatief lange nagalm rond de 100 Hz en ook in het gebied tussen 1000 en 2000 Hz. In de praktijk betekent dit dat een IR het geluid sterk kan kleuren: de ene IR benadrukt sommige toonhoogtes veel meer dan de andere. Dit betekent dat je niet straffeloos een willekeurige IR kunt toepassen op een willekeurig (droog) sampleset. Er is een aanzienlijk risico dat je daardoor een te heldere of te doffe klank krijgt, of dat bepaalde bastonen heel dreunend gaan klinken. Het beste lijkt me dus om een IR te gebruiken van dezelfde ruimte als waarin het originele orgel staat. Dat is in bovenstaande vraag een goed uitgangspunt.

Als je goed kijkt naar de details van de frequentierespons, dan zie je allerlei ribbeltjes. Die zijn ook van belang. Ten eerste zie je variaties over de tijd, dat zijn de echo's. Ten tweede variaties tussen de frequenties: twee naastgelegen toonhoogtes kunnen sterk verschillen in hoe luid ze zijn.

Een IR komt tot stand door een geluid af te spelen door een speaker op een bepaalde plaats in de ruimte, en door dit geluid op te nemen door een bepaalde microfoon op een andere plaats in de ruimte. Ik verwacht dat het ribbeltjespatroon verandert als je de microfoon verschuift, maar ook als je de speaker van plaats verandert. In de praktijk betekent dit dat iedere orgelpijp zijn eigen IR heeft, en iedere plek waar een oor zit ook!

Als we nu 1 IR toepassen op alle (droge) samples, dan krijgen ze allemaal hetzelfde ribbeltjespatroon toebedeeld. Met andere woorden, de samples zijn heel sterk gecorreleerd. Voor de meest realistische geluidsweergave zou ieder sample zijn eigen ribbeltjespatroon moeten krijgen en dus zijn eigen IR. Ik denk dat het daarbij niet van het grootste belang is dat het ribbeltjespatroon in ieder detail overeenkomt met de werkelijkheid, maar vooral dat de ribbeltjespatronen verschillend zijn per sample. Met andere woorden, we zouden moeten streven naar decorrelatie van de samples - zonder daarbij overigens het karakter van de oorspronkelijke nagalm teveel te veranderen.

Het grote voordeel van "natte" samples is dat deze decorrelatie er al in is opgenomen. Omdat iedere pijp op een andere plaats staat, heeft ieder pijp al zijn eigen nagalm.

Maar natte samples hebben ook een nadeel. Wat er nu in Hauptwerk gebeurt is: eerst wordt de klank van de pijp opgenomen, met nagalm. Dan wordt die klank aangepast met het windmodel. Maar in werkelijkheid gaat het andersom: eerst beïnvloedt het windgedrag de klank van de pijp, dan komt pas de nagalm erbij. De kleine ontstemmingen en wisselingen in volume en klankkleur worden in werkelijkheid veel meer door de galm uitgesmeerd, dan in Hauptwerk gebeurt. Daardoor mis je in Hauptwerk soms het realisme van het effect dat het orgel gaat "zingen" bij grotere registraties.

Dit nadeel is overigens niet supergroot, er blijft genoeg realisme over. Maar als we toch een stap verder willen, dan zouden we mijns inziens het volgende kunnen proberen:
* Gebruik van (semi-)droge samples
* Set van IR's die in dezelfde ruimte zijn opgenomen als het sample. Liefst vooral met variërende speakerposities (microfoonposities dichtbij en ver weg van het orgel zijn niet ideaal voor decorrelatie aangezien je daarmee flinke verschillen krijgt in de helderheid van de klank; ze zijn vooral nuttig voor virtuele positionering in de ruimte).
* samples met gelijke toonhoogtes verdelen over de verschillende IR's (verschillende toonhoogtes zijn vanzelf al minder gecorreleerd)
Terzijde: theoretisch gezien zou het goed zijn om samples met gelijke toonhoogtes ook over verschillende speakers in je eigen opstelling te verdelen, zodat je ook wat betreft de akoestiek van je luisterruimte een hoge mate van decorrelatie bereikt.

Anloo, Zwolle, Groningen, St. Maximin, Rabsteijn, Zlata Koruna en Caen zijn samplesets waarbij nu al IR libraries beschikbaar zijn die in dezelfde ruimte zijn opgenomen. Mijn indruk is dat het aantal verschillende speakerposities in deze libraries te klein is om voldoende decorrelatie te bereiken. Misschien is het daarom een mooi idee om nieuwe IR's te maken door bestaande IR's softwarematig aan te passen, in de hoop dat we zo een grotere hoeveelheid gedecorreleerde IR's kunnen produceren zonder de oorspronkelijke nagalm teveel aan te tasten. Daarbij zou wellicht gebruikt gemaakt kunnen worden van upmixing algoritmes. Deze worden gebruikt om van mono recordings stereo te maken, en van stereo surround, volgens hetzelfde principe: decorrelatie.

Ik ben er nog niet toe gekomen om dit alles in de praktijk te testen. Nog volop werk aan de winkel dus voor samplesetontwikkelaars en geïnteresseerde gebruikers!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jul 2020 09:07

Re: multikanaals of IR

geheel met je eens Jos wat IR betreft, en de mate van realisme (zingen van stemmen) kan ook alleen worden bereikt als HW echt gaat "kijken" welke registers er aan staan.
Nu krijgt het windmodel een statische waarde toegekend per generale voetmaat zeg maar dat is erg zwart-wit
je mist hierbij de onderlinge verstemming realtime de "zweving" die een echt pijporgel wel laat horen.

Natuurlijk zou een eigen opgenomen sample in de theorie boven een IR moeten kunnen uitstijgen, maar de praktijk is een mix van fase fouten en nabewerkingen die uiteindelijk het origineel ook fors aantasten.

mijn wensen lijstje is dan ook nog:
IR van HW minimaal richting kwaliteit en instelbaarheid van Altiverb
monitoren van pitch /toonhoogte realtime
en offtopic het werkend krijgen van de virtual pijp positie wat in HW5 opnieuw aanwezig is maar niet werkt.


misschien iets voor HW6
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 jul 2020 10:11

Re: multikanaals of IR

Ha Jan-Wim, bedankt voor je reactie!

Heb jij enig idee wat de oorzaak is van het kwaliteitsverschil tussen Altiverb en de manier hoe HW IR's afhandelt?
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com