Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

multikanaals of IR

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2018 14:35

multikanaals of IR

de gemiddelde norm van de huidige sets is 4/6 kanaals, waar toch wel nadelen aan kleven:

-toename van geheugen consumptie
-cpu belasting
-grote bestanden (opslag schijf)
-veel werk voor de setmaker, wat prijs opdrijvend werkt.
-fase beinvloeding tijdens het mixen


ik zelf prefereer een opgenomen akoestiek boven "algemene" convolution galm
zoals een SIR2 bv.
Wat ik me wel afvraag waarom maakt een setmaker geen IR van de ruimte waarin HW wordt opgenomen
(Jiri had vroeger wel wat IR bestanden maar die waren statisch en niet set gerelateerd)

als je bv. Altiverb neemt kan je onbeperkt hier IR inladen, met verschillende posities enz.

wat is de meerwaarde van (meerkanaals)audio opname t.o.v een Ir die uit diezelfde omgeving gemaakt is?

ir.jpg


ik denk dat de voordelen zijn:
-minder geheugen verbruik
-minder opslag
-minder cpu belasting
-sets zijn eenvoudiger kosten drukkend
-minder fase kleuring
-verschillende posities mogelijk binnen 1 IR
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 dec 2018 15:01

Re: multikanaals of IR

Ik zie een aantal mogelijke redenen, zeg maar of jij ze aannemelijk vindt
* Iedere pijp heeft zijn eigen akoestische omgeving, waardoor je idealiter aan per-pipe IR zou moeten werken, wat juist heel veel geheugen kost (m.n. werkgeheugen).
* Je moet de positie van de pijp binnen het orgel reconstrueren voor het juiste stereobeeld, dit vereist dat je in kaart brengt waar iedere pijp staat
* je moet de pijpen droog gaan opnemen, dat zal bij lang niet ieder orgel mogelijk zijn omdat je dan het orgel in moet
* Het geluid waarmee je de IR creeert moet heel goed gekarakteriseerd zijn, dit vereist weer een aparte kalibratie denk ik

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2018 15:09

Re: multikanaals of IR

klop Jos, alleen ga je dan een stap verder
het gaat mij meer om de difuus en de rear te vervangen voor IR

want nu laadt je eigenlijk bij 6-kanaals 3 stereosets

altiverb is best high tech in de convolution wereld
https://youtu.be/EpzNgP8uThs

volgens mij kan je er ook 5.1 en omnis mee uitsturen , zodat je niet zoals nu 3x een stereo opname vanuit verschillende posities
hoort.
maar dan hoor je 1x het orgel met meerkanaals IR
lijkt mij realistischer dan 3x een orgel vanuit verschillend perspectief die je moet mixen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 dec 2018 15:34

Re: multikanaals of IR

Wat mij tegenhoud is de prijs van Altiverb
€603 voor de regular versie en € 1027 voor de XL versie.
Erg duur.
Met Sir 2 kan je mits gedoseerd ook mooie resultaten behalen.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2018 16:00

Re: multikanaals of IR

Loosman schreef:Wat mij tegenhoud is de prijs van Altiverb
€603 voor de regular versie en € 1027 voor de XL versie.
Erg duur.
Met Sir 2 kan je mits gedoseerd ook mooie resultaten behalen.

Gr Jan



ja de prijs is heftig, ik heb deze software liggen ga er toch eens mee stoeien
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 dec 2018 16:07

Re: multikanaals of IR

Tja, er zijn wel meer dingen die in HW veel ruimte o.i.d. kosten. Die zouden best anders kunnen en tegelijk nog best mooi klinken ook. Maar ga je zo niet stapje voor stapje terug naar het 'gewone' huisorgel wat we eerst hadden?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2018 16:16

Re: multikanaals of IR

anco.marijs schreef:Tja, er zijn wel meer dingen die in HW veel ruimte o.i.d. kosten. Die zouden best anders kunnen en tegelijk nog best mooi klinken ook. Maar ga je zo niet stapje voor stapje terug naar het 'gewone' huisorgel wat we eerst hadden?



dat denk ik niet Anco

voorop gesteld ten allen tijde blijft het orgel pijp voor pijp gesampled net zoals het nu gebeurd
alleen de extra (orgels) kanalen vervang je door IR van een hoog professional kaliber
hier kan volgens mij geen extra setje microfoons tegenop die nu de meerkanaals moeten verzorgen
vergeet niet dat je in de huidige situatie 3x een orgel hoort vanuit een verschillend perspectief

dat is niet realistisch, je kan ongeacht waar je je bevind in de kerk maar 1x een orgel horen

caen.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 dec 2018 17:25

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:vergeet niet dat je in de huidige situatie 3x een orgel hoort vanuit een verschillend perspectief

dat is niet realistisch, je kan ongeacht waar je je bevind in de kerk maar 1x een orgel horen

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het bij Heusden ook lastig om dit goed in te stellen met 3x stereo. Alleen front en een klein beetje rear klinken nog het best.
In Sir II gaf ik bij droog ingeladen samplesets ook alleen maar 'wet' signaal door aan de rears en dat klinkt realistischer dan weer een orgel (wat verder weg opgenomen is).
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 dec 2018 19:10

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:(Jiri had vroeger wel wat IR bestanden maar die waren statisch en niet set gerelateerd)

Jiri had vroeger ook IR's die kerk gerelateerd waren. Bijv. Caen = CN55 (zie viewtopic.php?p=18433#p18433) en ook van Zwolle en St. Maximin waren IR's beschikbaar. Dus in die tijd (voor 2010) nam hij naast het orgel tbv de sample set ook IR's op.
Maar sinds zijn nieuwe website enkele jaren geleden zijn ze uit het assortiment gegaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 dec 2018 19:13

Re: multikanaals of IR

Misschien lees ik eroverheen, maar wat is IR? Geen infrarood neem ik aan? :o
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 dec 2018 19:49

Re: multikanaals of IR

Harm schreef:Misschien lees ik eroverheen, maar wat is IR? Geen infrarood neem ik aan? :o


Impulse Response
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 dec 2018 20:19

Re: multikanaals of IR

anco.marijs schreef:
Harm schreef:Misschien lees ik eroverheen, maar wat is IR? Geen infrarood neem ik aan? :o


Impulse Response


PLaats een microfoon in de kerk, schiet een kogel door de kerk, en je hebt je IR. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2018 20:20

Re: multikanaals of IR

anco.marijs schreef:
Harm schreef:Misschien lees ik eroverheen, maar wat is IR? Geen infrarood neem ik aan? :o


Impulse Response


sorry :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2018 13:19

Re: multikanaals of IR

ik heb een begin gemaakt met Utrecht
Utrecht is een set die me vaak tegenstaat niet qua dispositie, maar vanwege de brij, in het hoog hoor je vaak het zogenoemde "Bell" geluid
een soort ring die er niet hoort.

ik heb Utrecht op de pijnbank gelegd, abrupt ontdaan van iedre galm dus zo dry mogelijk ingeladen, heb het niet opgeschreven maar ik meen dat het simulated dry 120msec was.
anyway


nu klinkt droog het orgel natuurlijk voor geen meter, als je bedenkt dat dit thuis hoort in een rijke akoestische ruimte
jammer genoeg bestaat er geen IR van de Domkerk, dus heb ik gezocht naar een bestaande IR die het dichts erbij zit

nu klinkt Utrecht meer zoals op onderstaande YT
https://www.youtube.com/watch?v=VbM6whj_UJ4
genoeg galm maar zonder dat het een brij wordt

wie heeft er eventueel een midi file waar Utrecht van tutti tot pp en vice versa gaat, met een licht prof. orgelspel
deze wil ik dan inladen en dan een opname ervan maken, om zo Utrecht te laten horen met een IR

tot nu toe vind ik het resultaat opmerkelijk, en dan wel in de positieve zin
maar ik wil graag wat meer materiaal om mee te werken, aangezien ik geen organist ben wil ik jullie niet mijn getob voorschotellen



dus als iemand een redelijk virtuoos midi bestand heeft en dan het liefst nog op Utrecht zou ik daar graag gebruik van maken voor een opname met IR response


de gebruikte IR is van de St.Josephkerk in Utrecht
16-24-02_1383-HDR.jpg


ir utrecht.jpg


omdat ernu nog maar 1 stereokanaal bestaat Dry
meng ik de "front" met 6m cardioid mono
en "rear" meng ik met 12m omni mono
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 08 dec 2018 14:16

Re: multikanaals of IR

Jan Wim,

Als dit wat wordt betekend dat dan dat de sets dan weer in stereo opgenomen kunnen worden en niet meer vier of zes kanaals? Als dat zo is worden de sets toch goedkoper en is de ir unit of software weer snel terug verdiend?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2018 14:33

Re: multikanaals of IR

HJK schreef:Jan Wim,

Als dit wat wordt betekend dat dan dat de sets dan weer in stereo opgenomen kunnen worden en niet meer vier of zes kanaals? Als dat zo is worden de sets toch goedkoper en is de ir unit of software weer snel terug verdiend?

inderdaad Henk ik ben alleen bang dat set makers hier niet snel aan mee werken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 08 dec 2018 14:39

Re: multikanaals of IR

Ha Jan Wim,

Dit is toch in principe vergelijkbaar met wat Johannus doet bij de live serie? Weliswaar met andere uitwerking w.b.t. kwaliteit etc.

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2018 14:50

Re: multikanaals of IR

Cheesecorner schreef:Ha Jan Wim,

Dit is toch in principe vergelijkbaar met wat Johannus doet bij de live serie? Weliswaar met andere uitwerking w.b.t. kwaliteit etc.

Groet,
Arjan


nee totaal niet vergelijkbaar met Johannus, dan doe je het concept te kort
het is en blijft Utrecht zoals we die kennen , alleen alles is beter in balans, mixturen die blijven stralen, ook al speel je met alle registers wat normaal natuurlijk niet vaak gebeurd. het sprankelt veel meer dan de eigen wollige rear opname van de set zelf, terwijl er toch zowat 6sec galm aan hangt, ik denk door de omni opname van de IR dat het beter matcht, in een kerk hoor je de akoestiek ook niet vanuit 1 positie, maar die is rondom je

ik denk dat een geluidsvoorbeeld meer zegt over de kracht van dit concept
ik zal proberen een midi op te nemen alleen dit moet via reaper, weet iemand hoe ik in reaper kan opnemen???
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 08 dec 2018 15:31

Re: multikanaals of IR

Jan Wim,

Kunnen de rearspeakers dan ook vervallen? Je merkt ik hou van opruimrn.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2018 16:27

Re: multikanaals of IR

HJK schreef:Jan Wim,

Kunnen de rearspeakers dan ook vervallen? Je merkt ik hou van opruimrn.


ja en het orgel ook Henk :lol: :lol:

nee de Cardioid meng je in het front
en de omni meng je in de Rear wat eigenlijk ook de front sample is
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 dec 2018 17:32

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:dus als iemand een redelijk virtuoos midi bestand heeft en dan het liefst nog op Utrecht zou ik daar graag gebruik van maken voor een opname met IR response..


Volgens mij heb je die zelf nog wel ergens JanWim. Een van je bijdragen aan ContreBombarde....: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/17250

Of deze: Con Fuoco van Guilmant http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/29638

En Fred heeft hem op Utrecht af laten spelen, dus die moet de file wel hebben: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/31083
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2018 18:15

Re: multikanaals of IR

maar dan moet ik nog steeds een opname vanuit reaper maken, dat is nog niet gelukt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 dec 2018 19:01

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:maar dan moet ik nog steeds een opname vanuit reaper maken, dat is nog niet gelukt

Helpt dit misschien? https://www.c-central.nl/hoe-neem-je-je ... -3-reaper/
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 dec 2018 19:04

Re: multikanaals of IR

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:maar dan moet ik nog steeds een opname vanuit reaper maken, dat is nog niet gelukt

Helpt dit misschien? https://www.c-central.nl/hoe-neem-je-je ... -3-reaper/


denk dat op basis van een externe mic. is Jaap, ik moet in reaper een opname maken van tracks die binnen komen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 dec 2018 22:51

Re: multikanaals of IR

Ja klopt. Ik zou een extra strip maken met een mixdown van kanaal 1-4.
En evt een "sent van ieder kanaal naar die opnamestrip. (Post FX dan natuurlijk)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com