20 aug 2020 21:09 door josq
Ha Pedro, goed dat je even navraag doet, want er zijn een paar redenen om te vermoeden dat je plan niet goed gaat werken...
In de eerste plaats is styrofoam ("piepschuim") onvoldoende om een ruimte een droge klank te geven. Vooral de hoge frequenties zullen geabsorbeerd worden, maar aan de midden- en lage frequenties zal niet zoveel veranderen. Met als mogelijke consequentie dat je met allemaal dreunende bastonen opgezadeld zit terwijl de heldere klanken niet uit de verf komen. In een gewone, goed ingerichte (huis)kamer is de geluidsabsorptie veel beter verdeeld over de frequenties.
Ten tweede is een beperkte hoeveelheid gereflecteerd geluid helemaal niet zo'n probleem als je zou vermoeden. Ons gehoor kan prima onderscheid maken tussen welk geluid het eerst komt (direct van je speakers, als ze niet te ver staan) en welk geluid later (weerkaatst door de wanden van de kamer). Dit heet het precedence effect: het directe geluid krijgt voorrang in ons gehoor. Reflecties kunnen zelfs enigszins voordelig werken doordat ze bijdragen aan een gevoel van ruimtelijkheid. Vaak wordt beweerd dat luisteren naar muziek in een anechoische kamer (helemaal droge akoestiek) een onprettige ervaring is, reflecties zijn dus tot op zekere hoogte nodig! Je wil er alleen niet zoveel van hebben, dat ze het directe geluid vertroebelen.
Ten derde heb ik nog geen bewijs gezien dat Altiverb een betere kwaliteit nagalm geeft dan de ingebouwde IR-machine van Hauptwerk. wel is het zo dat Altiverb op dit moment meer opties heeft.
Ten vierde krijg je met Altiverb wel heel veel verschillende impulse responses ("nagalmen") van allerlei ruimtes, maar iedere ruimte kleurt het geluid op een andere manier. Altiverb zal je dus niet helpen om een realistische weergave te krijgen van het origineel. De enige uitzondering is wanneer je impulse responses hebt van de ruimte waarin het orgel staat. En zelfs dan nog is de vraag wat de plek is van de bron van het geluid: beneden in de kerk (wat je eigenlijk niet wilt, maar wat bij Altiverb doorgaans het geval is, heb ik begrepen) of boven bij het orgel (wat je nodig hebt voor de meest realistische simulatie). Het zijn de samplesetproducenten die je de juiste impulse responses kunnen bieden, op dit moment vooral Sonus Paradisi bij een beperkt aantal orgels, in de toekomst hopelijk bij veel meer orgels.
Hoe dan wel? Eerlijk is eerlijk: wat ik nu ga zeggen, heb ik zelf nog niet voor elkaar, maar ik werk eraan... Investeren in tenminste 2 paar goede actieve near-field monitors (zoals JBL of Genelec) voor surround geluid en zorg dat je deze speakers op gelijke afstand om je heen kunt plaatsen in een symmetrische opstelling. Dat wil zeggen, 2 speakers vlak boven oorhoogte op 80-120 cm voor je, 2 speakers links en rechts naast je, ietsje naar achteren, op dezelfde afstand. Waarom is de plaatsing zo belangrijk? Wat je eigenlijk wil bereiken is dat je ondergedompeld wordt in het geluid. Ik neem aan dat dat de reden is dat je reverb wil toevoegen, maar je moet in de eerste plaats zorgen dat het geluid van alle kanten komt, of in ieder geval van de juiste kanten.
Daarnaast ook liefst 2 of meer subwoofers, door een juiste plaatsing van meerdere subwoofers kun je de pieken en de dalen in de bas uitmiddelen. Vervolgens ook goede room correction software zoals Dirac, zodat je de overgebleven oneffenheden in de frequentierespons kunt corrigeren. Wie van zelfstudie houdt kan dit zelfs nagenoeg gratis doen met REW.
En tenslotte investeren in goede samplesets, niet alle sets zijn van dezelfde kwaliteit. En IR reverb? Daar zou ik me pas in allerlaatste instantie druk om maken. Indien de juiste reverb van de juiste ruimte beschikbaar is kun je het naar smaak toevoegen.