Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Eigen bladmuziek maken via midi

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 25 apr 2012 15:36

Eigen bladmuziek maken via midi

Ha Allemaal,

Ik lees inmiddels een kleine twee weken mee op dit forum. Omdat er op dit forum kennis is van bladmuziek en er ook vast een aantal componisten rondzwerven ;) , stel ik mijn vraag hier.

Ik ken naast mijzelf diverse mensen die hun improvisaties/harmonisaties graag uitprinten op bladmuziek. Het gaat hen en mij niet zo zeer om het uitgeven, maar om het later naspelen van bepaalde ingevingen. Natuurlijk kun je voor zo'n gelegenheid een papiertje pakken en de boel gaan uitschrijven, maar dat kost behoorlijk veel tijd. Vandaar dat ik me enigszins verdiept heb in de mogelijkheid om met behulp van muzieknotatiesoftware de muziek via een orgel in te voeren, waarna de bladmuziek zonder al te veel aanpassingen uit te printen en te reproduceren is. Ik heb in de loop van de jaren wat basiservaring opgedaan met Capella, en heb daarom in eerste instantie de functie ritmisch inspelen daarvan gebruikt om mijn doel te bereiken. Ik stuit hiermee op een probleem met overgebonden akkoorden. Wanneer ik bijvoorbeeld achter elkaar de akkoorden c mineur en c majeur speel en de c en de g vasthoud, klinken in het eindresultaat de e en de es samen, geen gehoor dus. Het lijkt voor Capella dus niet mogelijk te zijn om overgebonden akkoorden automatisch op te pakken.
Ik heb het ook geprobeerd met een losse midi sequencer, en met de metronoom aan een koraal van psalm 119 ingespeeld. Hierbij heb ik ook overgebonden akkoorden gebruikt, waarbij ik dus in de meeste gevallen één vinger liet staan en de rest van m'n hand verplaatste. Daarna met behulp van wat tools de noten afgerond naar hele en halve noten en ervoor gezorgd dat de boel precies in de maat liep. Bij het importeren van de uiteindelijke midi in capella ging het weer mis met de overgebonden akkoorden, in dit geval werden diverse hele noten maar voor half aangezien.

Zijn er meer mensen met ervaringen op het gebied van bladmuziek inspelen via midi? Welke methoden hebben jullie hiervoor gebruikt?

Alvast bedankt,
Leonard
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 25 apr 2012 19:01

Re: Eigen bladmuziek maken via midi

Volgens mij moet je dan toch echt stem voor stem inspelen en zorgen dat je in Capella per balk meerdere stemmen aanmaakt.
Of handmatig invoeren, met de muis op het zebraklavier. Zo doe ik het althans, dan kun je tenminste echt noteren wat je bedoelt.
Inspelen via midi zal nooit ineens tot een goed resultaat leiden, daar zullen altijd een aantal tussenstapjes aan vooraf moeten gaan.
Uiteindelijk gaat er niks boven pen en papier, vind ik. Dan kun je tenminste lekker kliederen, doorhalen, opnieuw beginnen zonder dat je eerdere ingeving verloren gaat.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 apr 2012 19:16

Re: Eigen bladmuziek maken via midi

Hallo Leonard,
over Capella kan ik niets zeggen want ik speel Klavarskribo en gebruik dan ook "Klavarscript".
Maar overeenkomsten zullen er wel zijn.
Het eerst spelen en dan via de midi in zo'n programma overzetten is vaak een ramp! :roll:
Je zal het dan heel strak in 1 tempo moeten spelen om het een beetje goed op papier te krijgen.
Gewoon met de hand de nootjes en tekens plaatsen werkt voor mij ook het beste.
gewoon via dat programma en dan uitprinten en dan zoals Dick "lekker kliederen" en wijzigen.
Gr Ron

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 25 apr 2012 20:31

Eigen bladmuziek maken via midi

Helemaal met u eens Dick.

Zo heb ik het vroeger ook geleerd, maar toen ik orgel ging studeren beschikten we in die tijd natuurlijk ook nog niet over computers.

Zelf heb ik reeds eens geprobeerd met het programma Steinberg Cubase, probleem is achteraf het kwantiseren.
Daarnaast moet je bij het inspelen iedere articulatie, emotie, weg laten en in een constant tempo blijven spelen anders
heb je achteraf heel veel corrigeer, knip en plak werk.

Nee, ik blijf bij pen en papier en daarna met Sibelius 7 een mooie partituur van het geheel maken.

Willem.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 25 apr 2012 20:40

Re: Eigen bladmuziek maken via midi

Bedankt voor jullie reacties. Het ziet er dan inderdaad naar uit dat de oplossing stem voor stem inspelen is. Ik zou het graag op papier doen, maar dat wordt 'm voor mij helaas ook niet (ben blind).
Willem Orlando schreef:... en daarna met Sibelius 7 een mooie partituur van het geheel maken.

In hoeverre heeft Sibelius voordelen boven Capella en andersom?

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 25 apr 2012 22:00

Eigen bladmuziek maken via midi

Beste Leonard.

Persoonlijk ken ik het programma Capella niet.
Maar even op internet gekeken en het verschil in prijs zeer groot.

Capella 7 NL € 225.00
Sibelius 7 € 599.95

Wat ik aan Sibelius gemakkelijk vind is dat je de notatie en noten en nootwaarden via het toetsenbord (als ook met de muis) kan invoeren.

Maar er zijn ook nog andere muzieknotatie programma’s op de markt zoals.
Cubase Steinberg, Finale, Encore, Score Perfect, Cakewalk, Score Perfect, Enz.

De verschillende programma’s zullen in grote lijnen allemaal wel ver het zelfde kunnen.
Ik denk dat het verschil voornamelijk zit in wat de gebruiker het gemakkelijkst vind om mee te werken als ook natuurlijk de prijs.

Willem.

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com