Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

GO - GrandOrgue

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 26 jul 2014 15:13

Re: GO - GrandOrgue

Gratis samplesets Pere Casulleras
Pere Casulleras mailde me dat hij een aantal GrandOrgue samplesets heeft gemaakt.
- Claviorganum (4/2) 1590 Lorenz Hauslaib, Museu de la Musica de Barcelona
- Harpsichord (4/1) 1737 Christian Zell, Museu de la Musica de Barcelona
- Orgel (11/2+P) 2002 Grenzing, Escola Superior de Música de Catalunya

Ik weet niet of de sets te importeren zijn in Hauptwerk.

Ze zijn (gratis) te downloaden van: http://www.casacota.cat/perl?num=1404985795

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 28 jul 2014 14:32

Re: GO - GrandOrgue

Gert schreef:Ik weet niet of de sets te importeren zijn in Hauptwerk.

Ja dat kan. Het zijn in feite HW1 samplesets. Je kunt de verschillende RAR bestanden handmatig naar één map uitpakken met WinRar bijvooorbeeld. Je ziet dan per register één map met Wav's en een daarbij behorend *.organ-bestand.
Deze "importeer" je als HW1 sampleset in HW, deze functie vindt je onder Bestand.

m. vr. gr.
WiBo

Berichten: 16

Geregistreerd: 25 dec 2013 06:03

Woonplaats: Germany

Bericht 01 apr 2015 14:55

Re: GO - GrandOrgue

Door GrandOrgue is er een nieuwe versie die gecodeerde sample sets kunt gebruiken:

GrandOrgue Crypt ( Engels / Duits )
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 09 dec 2015 00:13

Re: GO - GrandOrgue

Jan Wim schreef:
dit is kwaliteit van HW1
of het moet komen dat het van oorsprong een GO sets is die geschikt gemaakt is voor HW?
maar goed misschien ben ik te kritisch?
nu is het wel zo ze kosten niets, maar er zijn plenty demo's in HW die ook niets kosten en die een veel betere kwaliteit
hebben.
maar misschien kan jij me op andere gedachten brengen


Daar hoef je niet van te schrikken, ik wil je ook niet op andere gedachten brengen.
Ik verneem graag alle kritiek op de samples. We moeten de mindere van de betere onderscheiden, een geef maar info, graag zelf beoordelen of je het wat vindt....... Mijn bedoeling is natuurlijk niet om oude samples te promoten. Wel om een beter overzicht te geven wat beschikbaar is voor GO.
Mijn ervaring is dat er toch hele fraaie sample sets tussen zitten (24 bits). GO gebruikers kunnen daar hun voordeel mee doen.
En......iedereen is vrij om te gebruiken wat hij wil. Vind je de samples niet mooi ? probeer dan een andere.
Net zoals bij kerkorgels, de ene is minder fraai dan de ander.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2015 00:16

Re: GO - GrandOrgue

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 21:13, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 dec 2015 13:50

Bericht 30 dec 2015 00:18

Re: GO - GrandOrgue

Dank je wel Marius, voor de vele goede sampleset links voor de GrandOrgue software.

Ik begin net een beetje hauptwerk/grand orgue uit te proberen, en wil nog even niet al te veel uitgeven eraan. Ik heb de gratis versie van Hauptwerk geprobeerd, maar je zit heel snel aan de limiet van 1,5 GB. Dus ik ga eerst de GrandOrgue software uitproberen, mogelijk later Hauptwerk Advanced aanschaffen.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 30 dec 2015 21:10

Re: GO - GrandOrgue

maar je zit heel snel aan de limiet van 1,5 GB. Dus ik ga eerst de GrandOrgue software uitproberen, mogelijk later Hauptwerk Advanced aanschaffen.....

Graag gedaan, Nico.

En als je vragen hebt m.b.t. de installatie, stel ze gerust. Je hoeft niet opnieuw "het wiel" uit te vinden. Daarvoor hebben we toch het forum, nietwaar ?

Ik ben nu bezig de HELP handleiding te vertalen. Bij mij draait GO al een hele tijd zonder problemen.

Ga wel meteen voor goede audio apparatuur, de geluidskaart en de luidsprekers zijn daarbij doorslaggevend voor de klanken die je gaat horen. De PC is minder belangrijk als die maar gewoon goed zijn werk doet. Het kan een 2e hands zijn met Win-7 erop (64 bits), maar een Intel processor met behoorlijk cache geheugen. Als RAM geheugen heb ik nu 7 Gb, dat lijkt weinig maar vrijwel alle samplesets draaien probleemloos 24-bits samples en Polyfonie. Alleen Laurenskerk Rotterdam (demo 24 registers / 3 klavieren) draait niet op 24 bits maar moet ik op 20 bits instellen.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 dec 2015 13:50

Bericht 01 jan 2016 11:56

Re: GO - GrandOrgue

Ik heb al een behoorlijk goede computer, er zit momenteel 8 GB geheugen in, maar het programma had 'slechts' zo'n 5 GB geheugen vrij voor gebruik. De rest gebruikt Windows 10 en andere programma's waarschijnlijk. Ik heb dus voor de zekerheid geheugenkaartjes voor totaal 16 GB besteld, want ik kon al een keer een sampleset niet inladen die zo'n 12 GB was.

Omdat ik al een goede PC heb en niet een nieuwe er voor aan wil schaffen, gebruik ik die dus. Probleem is dat die in de werkkamer ernaast staat, en daar wil ik hem ook graag laten. Ik heb nu dus een gat in de muur geboord met een MIDI kabel erdoor en een jack kabel die kan aangesloten worden op boxen of headset (ik speel vaak met headset, heb nog geen uitgebreide set boxen). Dit werkt nu, alleen is het dus lastig omdat je telkens heen en weer moet lopen.

Dus ik moet nog even kijken hoe ik dat zo goed mogelijk kan tackelen, ik zit eraan te denken om een goedkope monitor te kopen (ongeveer 100 euro), en die dan aan te sluiten op de computer (door de muur heen) en ook dan een muis en eventueel toetsenbord (al is muis het belangrijkst). Als ik dat dan op een tafeltje wat op goede hoogte naast het orgel staat neerzet, kan ik zo eenvoudig het programma bedienen. Heb ook gedacht aan een touchscreen, maar die dingen zijn nog best wel duur en ik vindt het niet erg om met een muis te werken. Daarnaast is een muis preciezer, en ik weet niet of GO altijd geschikt is voor touch.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 01 jan 2016 17:53

Re: GO - GrandOrgue

nicobarten schreef:ik zit eraan te denken om een goedkope monitor te kopen (ongeveer 100 euro), en die dan aan te sluiten op de computer (door de muur heen) en ook dan een muis en eventueel toetsenbord (al is muis het belangrijkst)


Hoi Nico,

Soms sla je twee vliegen in 1 klap door een tablet of Ipad aan te schaffen (of misschien heb je deze al). Je kunt dan met Microsoft's Remote Desktop app op je tablet (met touchfunctie) het scherm van je PC aan de andere kant van de muur overnemen. Eventueel kan dit ook met MIDI software, zoals MidiOsc.

Het overnemen van het scherm (buroblad) van je PC in de andere kamer kan ook eventueel met een (eenvoudige) laptop, die je naast je orgel kunt zetten. Je ziet wel, mogelijkheden genoeg.

Groeten,

WiBo

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 26 apr 2016 06:51

Re: GO - GrandOrgue

Hoi,

Ik wil niet flauw doen, maar volgens mij is dat orgel "slechts" 2 manualen ipv 3 zoals jij vermeld.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 26 apr 2016 10:19

Re: GO - GrandOrgue

Je hebt gelijk. Het is aangepast. 35 stemmen is toch veel voor 2 klavieren.
De wens is de vader van de gedachten, maar helaas : het blijven 2 manualen ! :)
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 2

Geregistreerd: 05 mei 2016 19:40

Bericht 06 mei 2016 22:47

Re: GO - GrandOrgue

Ik haak even in op deze opsomming van GO mogelijkheden van Marius.
Ik ben in de probeerfase Hauptwerk en Grandorgue. Mijn PC 16Gb Ram I5 processor en een roland duocapture exteerne geluidskaart. De trial van hauptwerk geen problemen, echter bij GO zit er een enorme vertraging in toetsaanslag
en geluid. Heb geen idee welke instellingen ik moet aanpassen in GO om die vertraging weg te krijgen.

Hopelijk kan iemand me op weg helpen?


Arjan

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 07 mei 2016 10:09

Re: GO - GrandOrgue

Kijk even bij audio/midi audio/midi settings
Bij options heb je sample rate en samples per buffer. Ik heb deze op 48000 en 256 staan.
Vooral de buffer moet niet al te hoog staan. Tot 1024 kan maar niet hoger.

Dan onder audio output heb je je audio device geselecteerd staan.
Klik op change en kijk of hier een asio device bij staat. Deze werkt het beste.
Laat maar weten of het lukt. En zo niet help ik je verder

Groeten,
Edward
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 mei 2016 20:14

Re: GO - GrandOrgue

nicobarten schreef:....Heb ook gedacht aan een touchscreen, maar die dingen zijn nog best wel duur en ik vindt het niet erg om met een muis te werken. Daarnaast is een muis preciezer, en ik weet niet of GO altijd geschikt is voor touch.


Ja hoor, ik doe het al jaren en het werkt net zo fijn als je touchscreen werkt.
(ik moet nogal eens naast een register drukken om het register te bedienen, maar dat ligt aan de kwaliteit van je touchscreen.)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 2

Geregistreerd: 05 mei 2016 19:40

Bericht 16 mei 2016 21:58

Re: GO - GrandOrgue

edward.borst schreef:Kijk even bij audio/midi audio/midi settings
Bij options heb je sample rate en samples per buffer. Ik heb deze op 48000 en 256 staan.
Vooral de buffer moet niet al te hoog staan. Tot 1024 kan maar niet hoger.

Dan onder audio output heb je je audio device geselecteerd staan.
Klik op change en kijk of hier een asio device bij staat. Deze werkt het beste.
Laat maar weten of het lukt. En zo niet help ik je verder

Groeten,
Edward


Hoi Edward,

Ik heb de sample rate en de buffer aangepast. Daarnaast gebruik ik Asio4all.
Het gaat al beter, maar het blijft een gevoel alsof je op een electropneumaat zit.

Zijn er nog instellingen die dat kunnen verbeteren?

Groet,

Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 17 mei 2016 21:21

Re: GO - GrandOrgue

Het gaat al beter, maar het blijft een gevoel alsof je op een electropneumaat zit.


Als het goed is ingesteld / geïnstalleerd, dan merkt je totaal niets van enige vertraging.

Ik gebruikte eerder aparte drivers Asio4all, maar sinds ik mijn 4-kanaals Focusrite gebruik, mag ik geen aparte drivers hiervoor installeren. Dat geeft conflicten ! In de aansturing van de Focusrite geluidskaart zit automatisch de Asio drivers. Ze hebben de Asio drivers geïntegreerd in de Focusrite drivers.
Als jij ook een soort geluidskaart toepast met zulk een gedesintegreerde drivers voor Asio, mag je dus verder niets installeren aan Asio.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 27 jul 2016 21:57

Re: GO - GrandOrgue

De demo-versie van de Brasov sampleset is beschikbaar. Vroege Romantische Duitse stijl instrument van 1836-1839, ontworpen op 4 manualen en pedaal. Het is noodzakelijk om alle 3 beschikbare pakketten downloaden en ze achtereenvolgens te installeren.

Deze gratis demo sampleset van Brasov - orgelbouwer Carl August Buchholz - is een mooi instrument op zich! Het beste gebruikt u deze op twee klavieren door Unterwerk, Rohrwerk en Hauptwerk te combineren op 1 klavier, tegen de Oberwerk als de belangrijkste klavier (wordt dus Hoofdwerk). Dit kan worden bereikt door slimme toewijzen van de MIDI klavieren op de respectievelijke virtuele klavieren. Je kunt ook een andere MIDI toewijzing maken.

Dispositie DEMO versie:

Unterwerk
Gedackt 8
Viole d Amour 4

Hauptmanual
Gemshorn 8
Principal 8
Spitzfloete 4
Superoctava 2

Rohrwerk
Clarinetto 8

Oberwerk
Bourdon 16
Hohlfloete 8
Salicional 8
Octava 4
Rohrfloete 4
Nasard 2 2/3
Mixtur

Pedal
Untersatz 32
Subbass 16
Violone 16
Octava 4

Het leuke feature van deze demo sample set is, dat de surround volledig beschikbaar is! De diffuse en directe voorste opnamen zijn beide beschikbaar, tezamen met de achterste opnamen. Het verplaatsen van de oren van de luisteraar rond de kerk is heel goed mogelijk. Het bijzondere van deze sample set kan dus goed worden getest, voordat u de volledige sample set aanschaft (voor 4 klavieren).
link = http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/bra ... ample-set/

De beperking van de demo-versie is slechts het beperkte aantal registers. Maar toch de moeite waard !

De originele sampleset - 63 reg. / 4 man+p is € 380,-
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jul 2016 10:33

Re: GO - GrandOrgue

Marius

wat je hierboven aangeeft werkt alleen in Hauptwerk.
Waarschijnlijk ben je de ODF voor Grandorgue vergeten te melden.
Voor de andere lezers: deze staat hier: http://mps-net.de/orgel/seite/include.p ... tentid=108
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 28 jul 2016 16:44

Re: GO - GrandOrgue

Hoi Evert Jan,

Bij mij werkt het gewoon hoor. :D
De door mij gisteren aangegeven link bevat naast de HW aansturing ook de ODF voor GrandOrgue.

Demo version download (dowload and install all three packages!):
a. Pack no 1721, 1722
b. Pack no 1723
c. Demo ODF

Zorg er wel voor dat het bestand Brasov.organ (zit in c.) in dezelfde map staat waarin ook de samples packs 001721, 001722 en 001723 te vinden zijn. Anders werk het niet met opstarten.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jul 2016 18:41

Re: GO - GrandOrgue

Marius

De 2 packages op de Sonus Paradisi website bevatten WAV files en grafische bestanden.
De demo ODF (bij jou als c. aangeduid) op die site bevat alleen de ODF voor Hautpwerk, nl. Brasov - Surround DEMO.Organ_Hauptwerk_xml van 14-09-2014. Ik heb hem net nog opgehaald (363.986 bytes).
En geen Brasov.organ file, die bij Brasov nodig is in geval van Grandorgue. En Grandorgue "lust" geen Hauptwerk ODF (XML) files.
Vandaar mijn bericht met de link voor de Grandorgue ODF.

Ik denk dat jij die de .organ file al op je PC had staan toen je de rest van Brasov ging installeren.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 28 jul 2016 20:13

Re: GO - GrandOrgue

Inderdaad Evert Jan, bij mijn downloads staat die er wel bij maar is toch afkomstig van http://mps-net.de/orgel/seite/include.p ... ownload=go.
Je hebt dus VIER downloads nodig. Bedankt voor je aanvulling.

Ik heb er net op gespeeld maar wat een surround zeg ! Wat een prachtig instrument is dit. Dit plaatje heb ik nog gevonden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jul 2016 21:21

Re: GO - GrandOrgue

Ik had een link aangegeven waar je ook nog info vindt van het orgel + plaatje.

Wel typische dat de organist onder het vloerniveau van het orgelbalkon zit. Net als bij het Silbermann orgel in de Dom in Freiberg. dat zit de organist ook zo diep.

Berichten: 38

Geregistreerd: 02 okt 2015 11:01

Bericht 09 maart 2017 16:36

Re: GO - GrandOrgue

Hallo Marius ea, graag zou ik Brasov spelen in GO maar bij het installeren/ openen kreeg ik diverse foutmeldingen van registers die niet gebruikt worden.
Wat is nu de juiste procedure voor laden/ openen, is de HW odf nodig, moet het eerst in HW geïnstalleerd worden?
Na downloaden heb ik een aantal .rar en .zip bestanden op een data schijf op mijn pc staan (D:) .
Zou je onderstaande kunnen verduidelijken.

Mariusz:
Zorg er wel voor dat het bestand Brasov.organ (zit in c.) in dezelfde map staat waarin ook de samples packs 001721, 001722 en 001723 te vinden zijn. Anders werk het niet met opstarten.


Vast bedankt,
John
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 09 maart 2017 22:45

Re: GO - GrandOrgue

....maar bij het installeren/ openen kreeg ik diverse foutmeldingen van registers die niet gebruikt worden

Je moet niet HW installeren om met GO te werken. Je gebruikt of het een of het ander. GO heeft helemaal niets met HW te maken !
Het toekennen van een sampleset doe je nadat GO is geopend. Met `Install organ package` onder Bestand installeer je de sampleset, dus binnen GO installeren. Er worden ook definitie files door GO aangemaakt, waarin de midi- en overige orgel instellingen worden opgeslagen.

Foutmeldingen komt bij sommige samplesets wel voor, dat heb ik ook wel eens. Er zit in de ODF opstart routine wel eens foutjes. Deze zou je zelf kunnen corrigeren als je er "kaas van hebt gegeten". :mrgreen:
Je moet nl. weten wat al die coderingen betekenen. De file kun je bewerken met NotePad++, dat is een free source code editor. Maar als de sampleset verder alles doet wat die moet doen, is er niets aan de hand. Dan staat er blijkbaar iets in de ODF file wat je niet nodig hebt.

Zorg er wel voor dat het bestand Brasov.organ (zit in c.) in dezelfde map staat waarin ook de samples packs 001721, 001722 en 001723 te vinden zijn. Anders werk het niet met opstarten.

De file Brasov.organ is de ODF file die het GO programma laadt als een routine, daarin staat alles voorgeschoteld hoe GO de sampleset moet hanteren. Dus het belangrijkste bestand.
De Brasov set wordt in 3 delen gedownload (samples packs) - deze zet je alle 3 bij elkaar in 1 dezelfde map en de file Brasov.organ moet daarin ook voorkomen.

Succes.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 19 maart 2017 00:28

Re: GO - GrandOrgue

Vervolg overzicht GO samplesets

Free demo:
Carthedrale de Poitiers (orgelbouwer François-Henry Clicquot) - Frankrijk - 2 man (22 stemmen) + pedaal (5 stemmen) totaal 27, dispositie als volgt:

Hoofdwerk
Bourdon 16’
Bourdon 8’
Montre 8’
Flute 8’
Flute 4’
Nasard 2 2/3’
Doublette 2’
Tierce 1 3/5’
Trompette 8’
Clairon 4’
Cornet
Plein Jeu

Positief
Bourdon 8’
Prestant 8’
Prestant 4’
Nasard 2 2/3’
Doublette 2’
Tierce 1 3/5’
Larigot 1 1/3’
Four III
Trompet 8’
Cromorne 8’

Pedaal
Flute 16’
Flute 8’
Flute 4’
Trompette 8’
Bombarde 16’

Oorspronkelijk bestaat het kerkorgel uit 4 man + pedaal, totaal 44 stemmen.
https://sites.google.com/site/orgueatuy ... licquot-ii
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
VorigeVolgende

Keer terug naar Grand-Orgue

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com