Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Verlichting

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 10 maart 2013 19:38

Verlichting

Wat is de mooiste verlichting voor op een orgel?

Ik gebruik nu voor bladmuziek en pedaal TL maar is te fel en te wit licht naar mijn mening.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 10 maart 2013 21:21

Re: Verlichting

Bij mij zitten er een aantal halogeen insteek lampjes achter een plexiglas plaatje. Geeft mooi diffuus licht wat rustig is aan de ogen en een egaal lichtbeeld geeft. Maar tegenwoordig kun je met led strips ook mooie resultaten bereiken.

Afbeelding
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 maart 2013 21:22

Re: Verlichting

Tsja, dat kan nogal smaakgevoelig zijn. Is misschien ook afhankelijk van je orgel.
Een modern exemplaar hoort misschien iets witter licht dan bij een donker eiken positiefmodel.
Ik heb mijn peerlampjes -2 voor bladmuziek en 2 voor pedaal- alle verwijderd en vervangen door LED "balkjes". Deze LED balkjes zijn 50 cm lang, althans die ik heb gekocht, en de lichtkleur is warmwit. Voordeel is dat het weinig energie kost en dus ook weinig warmte afgeeft. Ander voordeel is dat de levensduur zo'n 60.000 uur.

Ik heb ze gekocht bij Conrad. Mooi aluminium behuizing en werkend op 12 V.

gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 maart 2013 10:14

Re: Verlichting

Ikea heeft ze ook!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 maart 2013 13:47

Re: Verlichting

Klopt, Kees, maar let op het aantal afgegeven Lumen. Dat staat er volgens mij bij Ikea niet bij, en ik heb er diverse gekocht aldaar, die gewoon voor mij te weinig licht geven voor de bladmuziek.

Bij Conrad heb je meer gegevens ter beschikking. Je kunt in de winkel erg slecht beoordelen of de lichtopbrengst voldoende is.

misschien kan Jan nog aangeven, wat het Conrad bestelnr is dat hij gebruikt??

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 maart 2013 14:20

Re: Verlichting

Geert schreef:Klopt, Kees, maar let op het aantal afgegeven Lumen. Dat staat er volgens mij bij Ikea niet bij, en ik heb er diverse gekocht aldaar, die gewoon voor mij te weinig licht geven voor de bladmuziek.

Bij Conrad heb je meer gegevens ter beschikking. Je kunt in de winkel erg slecht beoordelen of de lichtopbrengst voldoende is.

misschien kan Jan nog aangeven, wat het Conrad bestelnr is dat hij gebruikt??

HG

Geert


Ik zal zien of ik dit terug kan vinden.

gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 maart 2013 14:21

Re: Verlichting

Vlgs mij staat het op de doos wel degelijk, is namelijk wettelijk verplicht. Kan nu niet op de site kijken, maar daar staat hem wellicht ook op.
Voor de uitstraling kan je ook nog aluminum of zilvertape gebruiken als achtergrond. Dat zie je toch niet vanuit de kamer en weerspiegeld goed.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 11 maart 2013 15:28

Re: Verlichting

Ik gebruik 3 Dioder led strips (20cm per stuk) van ikea bij m'n lessenaar. Daarnaast nog 3 strips onder het klavier voor licht op het pedaal. Geven goed warmwit licht (2700k) en hebben een goede lichtopbrengst (30 lumen). Op de site lijkt het net of ze blauw licht geven, dat is absoluut niet zo.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 maart 2013 21:25

Re: Verlichting

Jan schreef:
Geert schreef:Klopt, Kees, maar let op het aantal afgegeven Lumen. Dat staat er volgens mij bij Ikea niet bij, en ik heb er diverse gekocht aldaar, die gewoon voor mij te weinig licht geven voor de bladmuziek.

Bij Conrad heb je meer gegevens ter beschikking. Je kunt in de winkel erg slecht beoordelen of de lichtopbrengst voldoende is.

misschien kan Jan nog aangeven, wat het Conrad bestelnr is dat hij gebruikt??

HG

Geert


Ik zal zien of ik dit terug kan vinden.

gr Jan


De door mij gebruikte LED balk is http://www.conrad.nl/ce/nl/product/085455/LED-verlichtingsbalk-Warmwit-decolicht

Ik heb enige foto's gemaakt:
A.JPG
B.JPG
C.JPG
D.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 maart 2013 00:44

Re: Verlichting

Zie volgens mij de schroeivlekken van de oude verlichting nog zitten op je laatste foto :)
Ik ga ook wat verlichting aanbrengen en ga voor LED, goedkoop/duurzaam/weinig warmte/kleine inbouwmaten.
Geen dag zonder Bach!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 12 maart 2013 09:51

Re: Verlichting

Andre_Kaptein schreef:Zie volgens mij de schroeivlekken van de oude verlichting nog zitten op je laatste foto :)
Ik ga ook wat verlichting aanbrengen en ga voor LED, goedkoop/duurzaam/weinig warmte/kleine inbouwmaten.


Inderdaad schroeivlekken, je ziet het echter niet aan de buitenzijde. Gloeilampjes wordt toch wel warm.

gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 maart 2013 14:31

Re: Verlichting

Nou, Jan, dat pleit toch maar weer voor rookmelders......ook al omdat wij met een zware pc werken. Allemaal vermogen.

En als je dan in mijn geval ook nogal moet zweten om een stukje behoorlijk te kunnen spelen.... :oops:

Hartelijk dank voor de info van die mooie led-balk. Ik heb nu een 12 watt PL armatuur erboven hangen, is ook prima, maar nogal storend gezicht omdat het aan een schaar-arm zit.

HG

Geert

Berichten: 11

Geregistreerd: 15 dec 2012 05:10

Bericht 18 maart 2013 04:22

Re: Verlichting

Ik zie nogal slecht (één oog en sterke bril) en heb dus veel licht nodig. Na het nodige geexperimenteer heb ik uiteindelijk heel simpel een grote TL armatuur aan het plafond gehangen met 4 TL buizen van 120cm (36W wit). Da's écht genoeg. Je kunt er altijd een of meer uitdraaien, maar ik gebruik ze allevier. Niet gezellig, maar wel erg praktisch, ook omdat ik hiervoor niets meer aan of in het orgel heb hangen.

Ernst
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 okt 2016 14:28

Re: Verlichting

Zijn er nog recente tips voor LED-verlichtingsbalkjes?
De Conrad-link werkt helaas niet meer.
Ik zoek eigenlijk 2 tot 3 strips die op 1 voeding aangesloten kunnen worden. Liefst zelfklevend en inkortbaar in de kleur warmwit. 1 voor boven de lessenaar en 1-2 voor pedaalverlichting. Als ik Google zie ik door de bomen het bos niet meer....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 28 okt 2016 18:56

Re: Verlichting

En anders bij Ikea...

Gr.
Bram

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 29 okt 2016 09:51

Re: Verlichting

Ik heb hier de ledstrips voor mijn orgel gekocht.
http://ledworld.nl/led-strips.html
Beviel zo goed, dat ik het ook in het kerkorgel heb toegepast toen de TL verlichting kapot ging.
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 29 okt 2016 19:45

Re: Verlichting

Deze set is aardig compleet. Ik overweeg om deze in te bouwen voor lesseneer en pedaal.

https://www.ledstripkoning.nl/koud-wit/ ... t-koud-wit

Is met draadloze dimmer, zodat het nooit teveel licht hoeft te worden.

Veel succes!
Groeten, jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 okt 2016 21:51

Re: Verlichting

Dankjulliewel voor alle tips. Het aanbod is gigantisch en mijn vragen worden alleen maar meer: Maar welke type led moet je nou hebben? Er staan 4 cijfers achter en welk type is geschikt? 3,5 mm of 5 mm, 60 of 120 leds per meter? Hoeveel Watt? 3,8 of 7,8 of 10W?
Kun je langere strips ook afknippen en evt doorverbinden?
En waarom zou je voor koud wit kiezen en niet voor warmwit?
Het zou leuk zijn als er een fysieke winkel was met die Ledstrips.... :?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 29 okt 2016 22:34

Re: Verlichting

Jaap380 schreef:Dankjulliewel voor alle tips. Het aanbod is gigantisch en mijn vragen worden alleen maar meer: Maar welke type led moet je nou hebben? Er staan 4 cijfers achter en welk type is geschikt? 3,5 mm of 5 mm, 60 of 120 leds per meter? Hoeveel Watt? 3,8 of 7,8 of 10W?
Kun je langere strips ook afknippen en evt doorverbinden?
En waarom zou je voor koud wit kiezen en niet voor warmwit?
Het zou leuk zijn als er een fysieke winkel was met die Ledstrips.... :?



Beste Jaap,

LEDS P/MTR
Ik heb momenteel een strip van 30 leds p/mtr. Voor 1,50 euro bij de Action op batterijen... om uit te proberen. Ik ben er zeer content mee, maar het mag wel iets meer licht zijn. Vandaar dat ik voor 60 leds p/mtr. ga en met de draadloze dimmer kan ik het dan zelf regelen.

KOUD OF WARM WIT
Koud wit is rustig voor je ogen en eigenlijk valt het licht dan niet op. Mooi effect. Warmt wit is wat gelig van kleur en vindt ik persoonlijk meer geschikt voor sfeerlicht.

WATTAGE
Heb ik eerlijk gezegd niet zo veel verstand van. Maar als het effect heeft op de hoeveelheid licht, dan is toch de draadloze dimmer weer de oplossing.

LENGTE LEDSTRIP
Deze kun je idd afknippen op elke gewenste lengte. Zie ook het filmpje op de website: https://www.ledstripkoning.nl/koud-wit/ ... -koud-wit/

Ik hoop dat je wat kunt met deze info Jaap. Niet dat ik er veel van weet, maar al jouw vragen waren ook mijn vragen en ik had deze antwoorden intussen gekregen. Succes er verder mee.

Groeten, Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 okt 2016 00:28

Re: Verlichting

LED strips zijn er in veel verschillende soorten. Er zijn LED strips in een (aluminium) behuizing en LEDs op een printstrip. Eerstgenoemde is bedoeld voor gebruik in het zicht als verlichting. De laatstgenoemde is vooral bedoeld voor montage uit het zicht. Ingeval sfeer het omtrek/vorm het doel is worden minder LED's per meter gebruik dan wanneer deze is bedoeld voor bijvoorbeeld lessenaarverlichting of pedaalverlichting.
De diameter van de LED's doen er niet zoveel toe, net wat je mooi vindt. Het aantal Watt's is wel van belang. Hoe meer Watt's een LED strip opneemt, des te meer licht zal deze geven.
De kleuraanduiding is en blijft lastig. In plaats van warmwit en koudwit zou je deze beter aan kunnen duiden met de kleurtemperatuur. Dat is een minder subjectief begrip.
Koudwit (met een kleurtemperatuur van ongeveer 6000-6500 Kelvin) komt ongeveer overeen met daglicht. Ik gebruik deze kleurtemperatuur in mijn foto-opstelling voor mijn Marktplaatsadvertenties, zodat ik niet hoef te flitsen.
Voor mijn orgelverlichting heb ik warmer wit gebruikt. Het papier van mijn bladmuziek is niet (meer) wit en ook mijn orgel heeft een donkere kleur. Daarom vind ik warmerwit beter passen, zeker ook in combinatie met de verlichting in de woonkamer.

De LEDstrips kun je niet zomaar afknippen, althans niet als je garantie wil dat ze dan nog licht geven. De strips moeten daar geschikt voor zijn en dat zal ook in de handleiding staan. Meestal kun je ook niet 'traploos' afknippen, maar per vaste afstand of aantal led's.

Ook is de voedingsspanning van de LED's van belang. Zelf heb ik 12 VDC strips toegepast die ik op één adapter/voeding heb aangesloten.

De LED balk die ik heb toegepast is 50 cm lang en daarin zitten 54 LED's. Duidelijk mag zijn dat minder LED's ook minder lichtopbrengst geeft. Ik zou dan -terugkomend op een eerder bericht- gaan voor 120 LED's per meter, zeker voor de lessenaar. Voor het pedaal zou je wellicht kunnen volstaan met 60 LED's per meter.

https://www.conrad.nl/nl/led-balk-warmwit-met-stekker-12-v-30-cm-rolux-df-7024-12-2-30083113141-818032.html

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 dec 2016 12:25

Re: Verlichting

Dankjewel Jan,

Ik ga op zoek naar een complete set en weet nu waar ik op moet letten.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 14 maart 2019 23:12

Re: Verlichting

Ik pak maar een oude draad op . . .

Op het moment ben ik druk bezig met de voorbereiding voor mijn te bouwen orgel. Wat vragen over de pedaalverlichting:
- is een losse ledstrip van 1 meter voldoende?
- raden jullie aan de strip in een (ingefreesd) profiel te plaatsen, of kan het gewoon los geplakt worden?
- wat kleur betreft denk ik aan warm wit (2700K). Staat dat bij een bijna wit (RAL 9010) orgel? Of wordt dat te geel?

Groet,
Arjan

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 15 maart 2019 10:13

Re: Verlichting

Ik heb pas bij Ikea 2 verschillende goedkope led sets gekocht. Een inmiddels ingebouwd, beide sets gaven ruim voldoende licht voor de lessenaar.

Berichten: 17

Geregistreerd: 14 jan 2016 17:07

Bericht 15 maart 2019 13:40

Re: Verlichting

Kleurtemperatuur3.jpg
Cheesecorner schreef:Ik pak maar een oude draad op . . .

Op het moment ben ik druk bezig met de voorbereiding voor mijn te bouwen orgel. Wat vragen over de pedaalverlichting:
- is een losse ledstrip van 1 meter voldoende?
- raden jullie aan de strip in een (ingefreesd) profiel te plaatsen, of kan het gewoon los geplakt worden?
- wat kleur betreft denk ik aan warm wit (2700K). Staat dat bij een bijna wit (RAL 9010) orgel? Of wordt dat te geel?

Groet,
Arjan


Hier zie je wat kleurtemperatuur doet. Kies de kleur die je wilt... ;)
Groeten Hans
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com