Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1912/2002 Stahlhuth/Jann orgel, Dudelange (78/4+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 19 mei 2013 20:31

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Anton Heger schreef:Ik mis alleen een 'high-pitch' mixtuur, geloof ik, en dat zou wel jammer zijn.


Het Grand Orgue is voorzien van een 4-5 sterk high pitched mixtuur op 2' basis bovenop de 3-4 sterk Grossmixtur op 2 2/3' basis. Daarnaast zijn de windlades van het Positiv en Récit uitgebouwd, waardoor de superkoppels zeer effectief werken, de mixturen van bovengenoemde werken klinken dan op 1 1/3' basis, tamelijk hoog dus. Het nieuwe Jann pijpwerk geeft het orgel een frisse klank. Gebruik je alleen de originele dispositie van Stahlhuth is het een echt Duits romantisch orgel van 45 registers zonder mixtuur(!)
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 19 mei 2013 20:32

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Ik zou wel het Rutterorgel in de Grote Kerk van Hilversum op het lijstje willen zien staan :)
prachtig orgel, heb ik mn lessen op gehad

http://home.tiscali.nl/rutterorgel/rutterorgel/1210449.htm

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 20 mei 2013 17:12

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Ik heb praktische vraagtekens:

Kijk eens naar de systeem vereisten van het 29-register tellende orgel van Tholen:

Hauptwerk 4 advanced
16bit single loop compressed: 10.4 Gb RAM
16bit multi loops compressed: 12.0 Gb RAM (default)
20bit multi loops compressed: 22.6 Gb RAM
24bit multi loops compressed: 25.2 Gb RAM
24bit multi loops uncompressed: meer dan 32 Gb RAM

De prijs is 350 euros,d.w.z. ongeveer 12 euros per register.
Het system vereiste is per register:
16-bit: 0.35 tot 0.41
20-bit: 0.77
24-bit: 0.86 tot meer dan 1.0

Dudelantge heeft 82 registers!!!! Bijna 3x zo groot als Tholen. Ik zou graag willen weten hoe, met de geweldige geluids technniek, zoals surround en sampled tremulants, die voor Tholemn is gebruikt, zal worden toegepast voor dit reuzen orgel, omdat de meesten onder ons hooguit een 32GB RAM computer hebben, en me dunkt de meesten 16GB en enkelen ook nog 8GB of zelfs minder. Zal dit orgel zoals Kampen en andere orgels met verschillende dispositie pakketten verkocht worden? Of wellicht, voor het eerst, een a la carte aanpak? D.w.z. bouw je eigen dispositie, bv.elke register kost 10 Euros? Mijn computer is 32GB. Ik speel Tholen 24-bits compressed.

Dudelange zal tenminste een 32GB RAM vereiste hebben. D.w.z. velen die dit orgel willen bespelen hebben tevens een nieuwe computer nodig, zodat dit sample set praktisch gezien 2x zoveel als de vraagprijs zal kosten voor al die virtuele organisten die hooguit niet meer dan 16GB Ram hebben. Een 16GB motherboard kan immers niet altijd meer RAM verwerken.

En wat zal de prijs zijn? Rond de 1000 Euros? En de aanpak? Nog wel surround? Slechts enkele registers met tremulant? Tremulant simulatie modellen zoals bij Prospektum? Het is onmogelijk dezelfde aanpak toe te passen als in Tholen, want dan met 16-bit, compressed, heb je al een 32GB RAM computer nodig. En voor 24-bit laden heb je tenminste 64GB RAM nodig. Dat hebben de meeste organisten niet.

Dusdoende mijn praktische vraagtekens.

Ik vind het geweldig jammer dat Tiel, hetgeen was beloofd, nu in de ijskast is gezet. Ik zou graag willen weten wat hier de reden voor is geweest.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 20 mei 2013 17:35

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Het wordt inderdaad heel veel data, maar de ontwikkelingen op het gebied van geheugen gaan heel snel. Een paar jaar geleden was het heel wat als je 16 Gb geheugen hebt, nu hebben er al mensen onder ons 64 Gb. Als wij ons gaan beperken op kwaliteit omdat er geheugen te kort is, zou dat fout zijn. Zo'n orgel als Dudelange maken wij voor de toekomst waar geheugen geen beperking meer is. En naar Dudelange rijden duurt altijd nog langer dan het inladen van het sampleset.

Op verdere gedetailleerde info gaan we op dit moment nog niet in.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 mei 2013 17:43

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

het is bij mij nog gekker

als ik alles op de hoogste stand zet bij Tholen dan houd ik van de 64GB nog maar ongeveer 22GB over

dus Tholen gebruikt 42GB, als je nergens geen beperkingen aanbrengt.

dit is ook terug te horen in de sublieme kwaliteit,

ben het met Adri eens
wat moet zo'n groot orgel dan wel niet gaan gebruiken??? in iedergeval geen wind :lol:
maar ik vind kwaliteit vele male belangrijker dan geheugen reductie

als je nu een orgel niet kan laden , dan kan je dit wel over een paar jaar, en als een set goed is opgenomen dan dank je hem ook niet snel af.

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 mei 2013 17:52

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Marien schreef:Het wordt inderdaad heel veel data, maar de ontwikkelingen op het gebied van geheugen gaan heel snel. Een paar jaar geleden was het heel wat als je 16 Gb geheugen hebt, nu hebben er al mensen onder ons 64 Gb. Als wij ons gaan beperken op kwaliteit omdat er geheugen te kort is, zou dat fout zijn. Zo'n orgel als Dudelange maken wij voor de toekomst waar geheugen geen beperking meer is. En naar Dudelange rijden duurt altijd nog langer dan het inladen van het sampleset.

Op verdere gedetailleerde info gaan we op dit moment nog niet in.



Ben het volledig eens met je Marien,

als de kwaliteit er niet in zit, dan kan je dit er nooit meer uitkrijgen

het is fout om een sampleset te maken voor een bepaald aantal GB's,

ik zelf heb 64GB en zal ook dit orgel nooit volledig kunnen laden, maar over een aantal jaar wel, en dan zou het jammer zijn als de kwaliteit minder zou zijn, omdat het geheugen verbruik een rol gespeeld heeft

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 20 mei 2013 18:09

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

adri schreef:Dudelantge heeft 82 registers!!!! Bijna 3x zo groot als Tholen.

Niet helemaal waar. Van de 82 registers zijn er 12 afgeleide registers / transmissies (6 op het positief en 6 op het pedaal). Met wat slim programmeren kan je op die samples besparen door ze af te leiden van het originele register. Dat bespaart sowieso al wat aan geheugen; maar dan nog is Dudelange 2,4 keer zo groot dan Tholen.
Van de 70 huidige 'echte' registers zijn er 47 origineel uit 1912 van Stahlhuth. De rest (23) zijn van Jahn uit 2002. Dus misschien is het een beter idee om een set te ontwikkelen met alleen de Stahlhuth stemmen. Dan wordt het geheel 'maar' 1,5 keer zo groot als Tholen. In ieder geval bespaart deze opzet een boel geheugen...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 mei 2013 18:54

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

dkoschinski schreef:Van de 70 huidige 'echte' registers zijn er 47 origineel uit 1912 van Stahlhuth. De rest (23) zijn van Jahn uit 2002. Dus misschien is het een beter idee om een set te ontwikkelen met alleen de Stahlhuth stemmen. Dan wordt het geheel 'maar' 1,5 keer zo groot als Tholen. In ieder geval bespaart deze opzet een boel geheugen...



Maar je sampeld een orgel zoals die nu is, als we alle orgels gaan sample zoals ze ooit zijn ontworpen/gemaakt

dan worden sommige grote orgels opeens heel klein, en zonder pedaal zelfs, veel historische orgels, zijn in de loop der eeuwen, aangepast en uitgebreid.

sampel alles, en wel zo goed mogelijk vind ik persoonlijk, het is aan de gebruiker zelf om een keuze te maken, of dat hij/zij terug wil gaan naar het origineel.

alleen je betaald dan wel voor samples die je niet laad, maar dat is de keuze die je maakt


Ik snap alleen niet helemaal de gedachtegang, jaren, jaren, heeft iedereen zijn best gedaan om samplesets naar een nog hoger niveau te tillen.

van HW1 tot HW4, de invoering van multi-release-samples , de invoering van gesampelde tremulanten, en of je nu van Tholen houd of niet, Voxus heeft wel een perfecte kwaliteit neer gezet.

en nu moeten er weer concessies gedaan worden m.b.t geheugen verbruik?

maak voor jezelf een keuze op basis van je besteding, en de configuratie van je pc wat de aanschaf is voor je sampleset.

maar laat niet het aantal Gb werkgeheugen de maatstaf worden van hoe groot / of goed een orgel gesampeld kan gaan worden

lijkt me een beetje de om gedraaide wereld, maar misschien zie ik dit te abstract?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 mei 2013 19:32

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

dkoschinski schreef:
adri schreef:Dudelantge heeft 82 registers!!!! Bijna 3x zo groot als Tholen.

Niet helemaal waar. Van de 82 registers zijn er 12 afgeleide registers / transmissies (6 op het positief en 6 op het pedaal). Met wat slim programmeren kan je op die samples besparen door ze af te leiden van het originele register. Dat bespaart sowieso al wat aan geheugen; maar dan nog is Dudelange 2,4 keer zo groot dan Tholen.

Correct, maar Dudelange heeft uitgebouwde lades waar het pijpwerk staat t.b.v. de superkoppels. Dus 12 toetsen/pijpen meer per register. En dan nog met gesamplede tremulanten waardoor het geheugengebruik dus hoger wordt dan hier boven verondersteld wordt.
En als er zoveel geheugen gebruikt wordt en de penetratie van computers met meer dan 32 GB geheugen is laag, dan zal de set niet veel verkocht worden. :(

Wat mij wel op valt dat samplesetleveranciers zenuwachtig beginnen te worden als een concurrent een sampleset van een orgel uit dezelfde bouwperiode/hetzelfde karakter aankondigt of al nagenoeg al klaar heeft; dan wordt ineens een vooraankondiging gedaan dat de sampleset eraan komt, ipv geheimzinnig te doen over wat er komt (zie reactie van Orgelart en Voxus op het beschikbaar komen van het Walcker orgel in Doesburg).
Maar daardoor zullen de prijzen wel dalen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 mei 2013 20:46

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Evert-Jan schreef:Wat mij wel op valt dat samplesetleveranciers zenuwachtig beginnen te worden als een concurrent een sampleset van een orgel uit dezelfde bouwperiode/hetzelfde karakter aankondigt of al nagenoeg al klaar heeft; dan wordt ineens een vooraankondiging gedaan dat de sampleset eraan komt, ipv geheimzinnig te doen over wat er komt (zie reactie van Orgelart en Voxus op het beschikbaar komen van het Walcker orgel in Doesburg).
Maar daardoor zullen de prijzen wel dalen.


Dat lijkt mij een hele goeie observatie. Want zelfs al is dit niet de motivatie van de betreffende samplesetmakers, het werkt wel zo voor mij en wellicht voor anderen ook.

Wat ik bedoel is dit: ik overweeg om op termijn een Duits-Romantisch orgel aan te schaffen. Het Sauerorgel van OAM vind ik te hoog geprijsd. Het Walckerorgel van SP is een heel interessante ontwikkeling. Maar nu "dumpt" OAM opeens een Ladegast op de markt voor een tijdelijk zeer lage prijs. Die kans moet je bijna wel pakken, vind ik dan.

Het Ladegastorgel is alleen een stuk kleiner dan het Walcker. Dan komt nu opeens Dudelange in beeld. Ook met een Duits-Romantische inslag, maar met veel extra mogelijkheden. Ik zie het er nog van komen dat ik de komende weken de Ladegast aanschaf en op lange termijn Dudelange. Zeker als blijkt dat SP weer eens de bocht afsnijdt en niet alle tremulanten opneemt etc. Voxus doet niet dergelijke concessies aan de kwaliteit, daar ben ik van overtuigd.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 20 mei 2013 20:50

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Nee, je ziet het heel goed Jan Wim.

Groet,
Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 20 mei 2013 21:26

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Ik ben het helemaal met JW eens.

Ik heb (slechts?) 16GB maar Tholen is hiermee al prachtig!
Later maar naar meer geheugen maar op kwaliteit doorgaan.

Groet

Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 mei 2013 22:35

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Misschien een idee voor Voxus om een small, een medium, en een full editie uit te brengen incl. upgrades, net als het Pab orgel van inspired acoustics. Waarschijnlijk verkoopt het dan beter omdat ook mensen met beperkt ram geheugen de set kunnen aanschaffen om evt. later te upgraden. Een andere optie is een stereo versie met een multkanaals versie als upgrade. Waarom voor surround betalen als je het m.b.t. je geheugen toch niet kan gebruiken.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 mei 2013 22:53

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Jan

er komt een studenten versie voor € 250,00
Bron: http://www.toulouse-les-orgues.org/IMG/ ... n_2013.pdf ; 2e blz onderaan

Maar helaas, jij bent geen student meer :lol: :lol: :lol: :lol:

Vraag: zou zo'n student dan een 64 GB RAM PC hebben? Dudelange gebruikt volgens mijn berekening 36 GB RAM bij 16 bit en 75 GB bij 24 bit (als alle betreffende registers van Pos en Rec ook met tremulant zijn opgenomen en gebruik wordt gemaakt van de transmissies (dus 1x opnemen in de set))

Edit: blz nr gewijzigd

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 mei 2013 23:00

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

josq schreef:Ik zie het er nog van komen dat ik de komende weken de Ladegast aanschaf

Let wel dat de aanbiedingsprijs van OrgelArt alleen stereo betreft. De 4-channel extension komt later maar de prof. belooft een "special" prijs voor de vroege kopers
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 mei 2013 23:25

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Wat is die aanbiedings prijs ik kan het nergens vinden!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 mei 2013 23:43

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

het moet blz 2 zijn onderaan (de blz over A. Interpretation).
De eerste blz van de folder is de omslag :? :?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 mei 2013 23:52

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Sorry Evert Jan ik bedoelde eigenlijk het Ladegast orgel :) misverstand :!:

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 mei 2013 00:01

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Jan

zie http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=11880
Special Anniversary Price until June, 16, 2013:
Front Version: 195.- Euro, (outside EU: 163,87 Euro) , 315.- Euro afterwards


en even verderop staat:
The price for the 4-channel extension is not yet fixed, but all purchasers of the anniversary edition will get a special price too.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 21 mei 2013 01:14

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Evert-Jan schreef:Wat mij wel op valt dat samplesetleveranciers zenuwachtig beginnen te worden als een concurrent een sampleset van een orgel uit dezelfde bouwperiode/hetzelfde karakter aankondigt of al nagenoeg al klaar heeft; dan wordt ineens een vooraankondiging gedaan dat de sampleset eraan komt, ipv geheimzinnig te doen over wat er komt (zie reactie van Orgelart en Voxus op het beschikbaar komen van het Walcker orgel in Doesburg).
Maar daardoor zullen de prijzen wel dalen.


Geen zenuwen hier hoor. En ik denk dat de vergelijking Doesburg-Dudelange net zo onterecht is als Utrecht-Tholen.

Dit is ook Dudelange: http://www.youtube.com/watch?v=d6HONJDZ5Fw Onder de handen en voeten van Marco den Toom doet het me sterk denken aan de legendarische opnamen van Piet van Egmond in de Princessekerk in Amsterdam.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 mei 2013 09:01

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Inderdaad, het is appels met peren vergelijken. Maar dat is toch de manier waarop veel mensen hun keuze (moeten) maken: eet ik een appel of een peer?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 mei 2013 15:49

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

josq schreef:Inderdaad, het is appels met peren vergelijken. Maar dat is toch de manier waarop veel mensen hun keuze (moeten) maken: eet ik een appel of een peer?



Hoi Jos,

of word het een "Nashipeer"

dit is een peer met de vorm van een appel :lol: ;)


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 01 jun 2013 21:15

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Nog een imposante demo opname op contre bombarde : ;) :)

http://www.contrebombarde.com/concertha ... usic/10177
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jun 2013 02:00

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

Het valt mij elke keer weer op, dat Voxus erin slaagt, op dit forum de gemoederen danig in beweging te zetten.......

Ik stel voorop, dat ik de stellingname van Marien van harte onderschrijf, dat hij dus geen compromissen gaat sluiten, en zo,n orgel dus probeert optimaal te sampelen. Een prijzenswaardig initiatief!

Maar tegelijkertijd, omdat dit instrument toevallig in de onderhavige diskussie werd genoemd, ben ik van mening, dat velen MEER gebaat zijn met bv zo,n instrument als de Ladegast van de professor, omdat de meesten onder ons schat ik zo in, toch:

1. Een beperkt budget hebben
2. gekoppeld aan het voorgaande, niet in het bezit zijn van zo,n Porsche-achtige monster-PC
3. niet altijd het vele manualen vereisende repertiore spelen
4. een verfijnd gehoorzintuig hebben, waarmee de nuances in de middelgrote instrumenten kunnen worden waargenomen, zonder dat die "verdrinken' in de vele stops van die grote bakbeesten.

Nouja, enz enz......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jun 2013 12:40

Re: Toekomstig sampleset Voxus: concert orgel Dudelange (78/

http://www.youtube.com/watch?v=Ptx2jQDx_as

Na lezen van CD-bespreking op pg 41 van de Orgelvriend van juni 2013.

Voor degenen die dit ook willen instuderen, ( EN een vriend/vriendin hebben die af en toe een handje en voetje ( zie filmpje) kan meehelpen): Wat een schitterend orgel.....!!!!

En zoals je kunt zien, zelfs in dit monumentale werk worden slechts 3 manualen gebruikt, dus we hoeven niet meteen te gaan ombouwen!

WEL zijn stevige muren en dakconstructie een absolute voorwaarde.

Tsjaa, als ik ZO kan spelen, dan verstomt meteen mijn kritische kanttekening, en MOET ik dit sampleset wel aanschaffen!!

HG

Geert
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com