Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 okt 2013 20:54

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Goed idee
proost :D :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 nov 2013 01:38

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Sinds kort is er een nieuwe leverancier voor de Arc room correction software bij gekomen.
Enige maanden geleden is Gert Jan Schippers bij mij wezen luisteren i.v.m. resonanties in zijn eigen Hauptwerk setup.
Na een aantal maanden experimenteren met Arc in zijn eigen systeem is hij tot de conclusie gekomen dat Arc onmisbaar is geworden in zijn Hauptwerk setup. Hij mailde mij: ( Ik ben wel overtuigd dat welke dure speaker je ook hebt, je in een normale huiskamer eigenlijk al niet zonder ARC kunt. Bij iedereen waar ik ooit op een HW orgel heb gespeeld treden er resonanties op. Van goedkope rommel speakers tot de meest dure aan toe.)
Zoals bekend heeft Gert Jan ook een eigen Hauptwerk bedrijf nml. Hauptwerkconsult. Door zijn eigen ervaringen met Arc biedt hij het sinds kort ook aan inclusief installatie service op afstand voor diegenen die een eigen installatie van Arc en Reaper zelf te gecompliceerd vinden.
M.b.t. de verkoop van Arc evt. in combinatie met speakers mailde hij mij: (Er zijn erbij die overal speakers hebben zitten luisteren en dan komen ze bij mij en dan valt het ineens op zijn plek. Zo hoort het, details goed te horen en nagenoeg geen resonanties. Dus als ik speakers verkoop, verkoop ik tot op heden het altijd met ARC.)
Leuk om dit soort positieve reacties te vernemen nu ook vanaf de leveranciers kant.

Groet Jan
N.b. Ik heb nog steeds geen Arc aandelen

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 08 nov 2013 19:58

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Dat is mooi om te horen.
(Van Hauptwerkconsult)

Groet,
Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 jan 2014 16:25

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

phase inversion

Als ik surround samplesets via Reaper speel, dan speel ik de rear kanalen met phase inverted ( button rechts naast fx on in de rear track) Het valt mij op dat dit de definitie van de front kanalen nog verder verbeterd!!
Ik ben benieuwd of iemand anders hier ook mee geexperimenteerd heeft en of dat ook een verbetering of verslechtering ? geeft.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 jan 2014 17:48

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jan Wim

Leuk dat jij tot dezelfde conclusie bent gekomen! Met een beetje zorgvuldig luisteren en experimenteren kan je veel verbeteren aan je weergave en dat is dan ook een van de leuke kanten van Hauptwerk.
Als het Engelstalige forum weer open gaat dan zal ik het daar ook eens naar voren brengen, kijken of daar ook forumleden hetzelfde hebben ervaren.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2014 18:02

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hier heb ik zelf ook mee ge-experimenteerd. Vandaar dat ik ook ergens anders heb aangegeven, dat je altijd moet weten, hoe de faserelatie tot elkaar is als je bv verschillende versterker-speaker kombinaties toepast.

Het maakt iddd heel veel uit. Er is zowel cancelling als optelling te konstatateren. En dan is het maar net, in welke toongebieden het bij jou gebeurt, en welk resultaat je beter vindt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 jan 2014 18:49

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Geert

Ik speel met een Yamaha receiver dus ik denk dat alles in dezelfde fase staat?
Of kan een fabrikant er bewust voor kiezen om de rear kanalen 180graden uit fase te zetten zodat bijv. Roomnodes daardoor wat meer uitdoven?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2014 22:08

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Ik denk idd ook, dat de decoder dat normaal regelt. Nu ff druk, maar binnenkort zal ik er eens wat metingen aan doen.

Overigens weet ik niet, of op het HW-forum dit al eens is besproken ( nu nog uit de lucht geloofik).

Ik vind het wel een beetje slechte begeleiding, dat de samplesetmakers eigenlijk helemaal geen uitgebreide richtlijnen verschaffen omtrent de beste reproduktiemethodes van hun surround sets.

Wellicht goed om het eens met Jiri te bespreken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 jan 2014 23:12

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jan Wim

ga naar gebruikers>mijn documenten>Ik multimedia>Arc system 2>Measurments.

Daar kan je ze deleten

groeten Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 jan 2014 23:17

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Leuk trouwens dat je zo de verschillen kan zien, maar wordt je vrouw niet gek van al die metingen :shock: :shock:
Heb je nog grote uitschieters qua amplitude of is het vrij egaal?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jan 2014 00:19

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jan Wim

Doe ik ook weleens! er even van profiteren als de vrouw van huis is, even lekker voluit spelen, of wat Arc metingen.
Ik ben toch wel benieuwd of Arc correctie in jou opstelling nog wat verbetering zal geven. De akoestiek zal in jou geval niet veel correctie nodig hebben maar zoals je weet corrigeert Arc ook fase.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 jan 2014 01:05

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Jan-Wim, oppassen hoor, met die audio-effekten.

Ik zou willen adviseren, om ALTIJD een 8 voet bourdon van een jou bekend sampleset als klankvergelijking achter de hand te hebben zodat je kunt voorkomen, om "het kind met het badwater weg te gooien".

Al die effekten veranderen vaak iets aan de onderlinge faserelatie van een grondtoon en zijn harmonischen......

Nog een tip: als jullie de frekwentie van de metingen nog flink wat opschroeven, kun je het in de nabije toekomst wellicht ongeremd dag en nacht doen....... :oops:

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 jan 2014 18:41

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jan Wim

Gisteren zijn de twee organisten van onze kerk een avondje wezen spelen. Dit gaf mij de gelegenheid om nog even te experimenteren met het in en uit fase beluisteren van de rears op andere posities dan de orgelkruk.
Eerlijk gezegd viel mij dat tegen. Op de meeste plekken achter het orgel klonk het geluid van de rears uit fase veel slechter dan in fase. Het geluid was wollig, rommelig, ongecontroleerd. Ik denk dat de orgel kruk in mijn geval een soort sweetspot is waar alles precies goed samenvalt en dat je daardoor met het uitfase zetten van de rears wel voordeel kan bereiken maar op andere plaatsen in de luisterruimte pakte dat dus niet goed uit.
Weer wat geleerd!

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 17 jan 2014 20:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 jan 2014 00:05

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Tijd voor een studiereisje naar Joerg Glebe.......OF hebben jullie daar al eens geluisterd??

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 jan 2014 00:44

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Jan Wim schreef:ik weet niet wat Herr Glebe gebruikt maar dit zullen ongetwijfeld niet de goedkoopste monitors zijn denk ik

(o.a.) rondstralers, zie de video's zoals bijv. http://www.youtube.com/watch?v=9j9oid2eclQ
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 jan 2014 01:22

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Het zou best kunnen dat de rondstralers bij de heer Glebe goed met de front speakers integreren. In ieder geval zijn de rears rondstralers, het front zit weggewerkt in de orgelkast en dat zullen waarschijnlijk geen rondstralers zijn vermoed ik zo. Misschien is een combinatie van normale direct afstralende frontboxen en rondstralers als rears m.b.t. Fase problemen wel de ideale combinatie. Wie weet het?

Groet Jan

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 18 jan 2014 02:08

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Jan wim
maar ben benieuwd wat er achter het pijpenfront zit


In het front zijn 10 x Genelec 8050A geplaats en 1 sub x Gelenec 7070A waarschijnlijk niet in het front.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 feb 2014 00:22

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jan Wim

Ik zie dat de curves links en rechts identiek zijn. Dit komt omdat je combined LR correctie hebt aangevinkt. Dit kan je beter uitvinken omdat je met deze correctie aan soms toch nog wat resonanties ervaart die er anders niet zijn. Arc corrigeert ook de fase fouten in je systeem en dat heb je dus toch gehoord, dat klopt dus.
Het valt me op dat er toch noch wat uitschieters zijn van 6db naar boven en 4db naar beneden en als je dat vlak trekt dan hoor je dat zeer zeker. Maar ja, je hebt nog niet je definitieve opstelling gemaakt dus dat kan dan weer heel anders uitpakken.
Mocht je in de definitieve opstelling weer gaan meten, meet het dan het beste met je subwoofer en je front kanalen in 1 meting.
Arc zorgt dan voor een perfecte aansluiting op de front speakers omdat zowel volume verschillen of freq. Verdubbelingen worden gemeten en recht getrokken . Mocht je dan toch wat meer buttkick willen ervaren gebruik dan evt. De equaliser in Arc, dat werkt het beste. Luister je nu met je buizen preamp?
Ik wordt toch wel nieuwsgierig naar je setup ik hoop dat als alles def. geïnstalleerd is dat ik dan eens mag komen luisteren.
Veel plezier met je verdere experimenten.

Groet Jan

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 feb 2014 00:43

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Bas correctie kan uit dat heb jij echt niet nodig met jou speakers en subwoofer. Als je in het laag wat snel afval hebt dan kan je dat daarmee iets rechter trekken. Zonder sub lopen jou speakers al erg ver door zeg ,prachtig! Trouwens ik heb nooit een statief gebruikt ik heb altijd de mic. gewoon in de hand gehouden op oorhoogte op de aangegeven locaties en dat met het schuimrubber van het doosje om de mic heen gewikkeld. Ik zit dan gewoon op de orgelkruk.
Mijn redenatie is dat mijn lijf ook invloed heeft op het geluid omdat ik midden tussen de afstraling van de boxen zit.
En aangezien ik een buikje heb zal dat toch wel wat geluid absorberen :lol: :lol:

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 feb 2014 09:18

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jan Wim

Een groot gedeelte opmeten is handig als je een concert geeft, maar een groot gebied opmeten gaat altijd ten koste van de nauwkeurigheid op de orgelbank. Dus als je alleen speelt kan je het best alleen de orgel bank uitmeten. Het schuim rubber heb ik alleen om het dikke gedeelte van de mic. Meer om handgeluiden te voorkomen. Ben benieuwd of er nog verschil in metingen is als je de buizenpreamp gebruikt t.o.v. Je gewone preamp.
Trouwens je intonaties zijn gedaan op jouw huidige luister ruimtes inclusief de roomnodes, dus als je nu gaat spelen met ARC dan kan je het beste even de per pipe equalisatie bij ieder orgel uitvinken anders krijg je een vertekend beeld. Als je Arc blijft gebruiken en je wil toch wat intoneren dan kan de de voicing resetten en dan intoneren naar smaak. Als ik geen intonatie nodig heb dan laat ik de per pipe voicing uitgevinkt staan om het signaal pad zo puur mogelijk te houden.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 feb 2014 12:42

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi geluidmannen....dat gaat de goede kant op, merk ik. Idd lijkt mij vanaf de orgelbank geen gekke methode, en dat je dan je lijf gewoon meemeet, want dat is bekend in de akoestiekwereld, dat al die lijven een grote invloed hebben.......

Ik zou dan voor een concert-instelling ook gewoon ff meten als iedereen op zn plaats zit!
Toch prachtig, datje dan zo,n gladde karakteristiek kunt krijgen, dat je bijna geen individuele pijpen meer hoeft te trimmen.

Btw: Jan, jij houdt de mike gewoon in de hand; heeft beweging dan geen verstorende invloed??

Jan WIm: Wanneer worden we uitgenodigd voor een demo??

HG

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 05 feb 2014 12:50

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Ik heb wat twijfels bij deze benadering. De instructies bij de ARC2 software raden het expliciet af om de mic zelf vast te houden.

Meten terwijl je op de orgelbank zit lijkt me ook twijfelachtig. Je hebt toch iedere keer een andere houdng, zowel tijdens het meten als tijdens het spelen.

Daarnaast: ben je niet in de buurt tijdens de meting, dan krijg je op de plaats van de meting een zo goed mogelijke benadering van hoe het geluid in een lege kerk klinkt. Hopelijk is de verstoring die optreed als je vervolgens plaatsneemt in deze geoptimaliseerde ruimte bijna dezelfde als wanneer je in kerk naar de luisterpositie zou lopen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 feb 2014 13:46

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Resize of DSC_3613.JPG
Je kan natuurlijk ook een dummy-mens op de orgelbank laten zitten.......

Maar laten we nuchter blijven: ARC gebruiken om room-modes etc te compenseren is natuurlijk een prima zaak. Maar we moeten nu niet de illusie gaan krijgen, dat we met samples die ik weet niet hoe zijn opgenomen en bewerkt, afgespeeld in een huiskamer, de kerkruimte kunnen benaderen.......

Het gaat er toch alleen maar om dat de illusie enigszins gevoed blijft, psycho-akoestisch gezien dus..... :roll:

Daar doen die behangetjes ook veel aan toe!

Moet je niet bij mij kijken natuurlijk!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 feb 2014 13:56

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Jos

Uit praktische overwegingen(ik had toen geen statief tot mijn beschikking) ben ik zo gestart en dat is mij goed bevallen. Alle metingen zijn reproduceerbaar ook als ik ze opnieuw neem dus zoveel veranderd er niet. En het is gewoon een feit dat je altijd op de orgelkruk zit met spelen. Je kunt natuurlijk zelf ook eens op deze manier een paar metingen doen en het vergelijken zowel op de grafiek als gehoormatig.
In ieder geval is "the proof of the pudding in the eating" en als je dan gaat spelen en het geluid klinkt transparant en er zijn geen resonanties meer dan heb je wat mij betreft je doel bereikt. Afijn je hebt het zelf bij mij gehoord :!:
Of je dat doel bereikt met een statief of door het zelf op de orgelkruk vast te houden is dan niet echt relevant meer.

Groeten Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 feb 2014 14:45

Re: Installatie/configuratie ARC icm Reaper en Hauptwerk

Hoi Geert

Begrijp ik nu goed dat je solliciteert voor de betrekking van Arc inmeet dummy gezien je mooie foto :) :)
Mooie setup heb je daar staan !!
Trouwens als je zelf ook Arc wil proberen en je kan het met iemand anders die in de buurt woont delen (Tammo bijv.) dan hoef je maar een pakket aan te schaffen want je mag ARC 4x activeren dus op 4 computers installeren. je kan dan de kosten 225€ delen.

Groet Jan
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com