Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen - Frank

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 09 nov 2013 22:50

Even voorstellen - Frank

Even voorstellen... Mijn belangstelling voor Hauptwerk werd serieus toen ik een oude (1948) speeltafel kreeg... Het ding gedemonteerd, was in opslag geweest, was door een kerk gekocht en weer weggedaan, en belandde in een parkeergarage omdat niemand voor opslag wilde betalen. Toen mijn vrouw dat las, stelde ze voor dat ik het ging ophalen - wel dat was snel geregeld.
IMG_2721 (Medium).JPG

Nu staat het geval in mijn garage en heb ik het binnenwerk gedemonteerd. De contacten en bekabeling was nog goed, en dat laat ik gedeeltelijk in tact. Ik heb bewondering voor de ambacht en techniek die er in 1948 in is verwerkt en ik ben van plan de buitenkant niet te veranderen. Met andere woorden: niet te laten zien hoe het geluid wordt geproduceerd.
IMG_2903-1.jpg

Ik heb van MidiBoutique wat onderdelen laten komen, die ik nu aan het installeren ben (in beperkte vrije tijd). Voor de midi interface heb ik mijn ogen op de PreSonus Audiobox 1818VSL, die genoeg mogelijkheden geeft voor de langere termijn (en ik heb een goede prijs gevonden). Wat betreft een PC denk ik aan een DELL file server (off-lease) zodat er geen RAM belemmeringen zijn. Ik weet dat Windows server officieel niet wordt ondersteund, maar ik denk niet dat er technisch problemen zijn (vind ik wel uit tzt).

Op dit moment ben ik e.e.a. aan het uitproberen met mijn Johannus Opus 30 en een midi kabel. Wat ik op de langere termijn ga doen met twee drieklaviers orgels, weet ik niet. Misschien een groter huis kopen ;)

Frank

PS De videos van Daria van den Bercken die o.a. met een vleugel achter een auto door Amsterdam rijdt, hebben mij op de gedachte gebracht op hetzelfde te doen met een orgel, en mogelijk een orgel concert in een park te geven. Met Hauptwerk dat is mogelijk... ik moet alleen een lichte speeltafel in onderdelen ontwerpen en bouwen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 nov 2013 15:38

Re: Even voorstellen - Frank

Wat een gave console! Heb je enig idee van welke bouwer dit afkomstig is?
Succes met de electronica.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 nov 2013 21:37

Re: Even voorstellen - Frank

Hoi Frank

Mooie console, daar kan je wat moois van maken :!:
Ik zag dat er een paar trekregisters gebroken zijn. Ga je die repareren of kies je bijv. Voor 2 touchscreens op de plek van de registers? Succes met het midificeren. Heb je al over een geluidssysteem nagedacht?

Groet Jan

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 11 nov 2013 23:40

Re: Even voorstellen - Frank

Hi Jan/Fokko,

Inderdaad - ik was zelf erg enthusiast toen ik deze console zag staan! Vorger vond ik een Johannus Rembrand altijd erg mooi... maar dit was "een echte"! Deze console is van Casavant Frères, Opus 1954. Een orgel gebouwd in 1948 voor Christ Church Cathedral in Vancouver. (Alle programeerbare knoppen werkten origineel met een 'mechanisch geheugen' gebruikmakend van pneumatiek - erg uniek en ingenieus, maar allemaal door mij verwijderd). Van Casavant heb ik een copie van de de originele specificatie gekregen:
Capture.JPG

De ivoren toetsen zijn origineel, en de meeste ivoor-kleurige registerknoppen ook. Er zit een mechanische klok voor de luchtdruk en een voor het generaal crescendo. Ik wil het allemaal zo houden. (Geen touch screens - niet ik dit voor mij historische meubel... :-)) Een HW Cavaille-Coll instrument zou hier goed bij passen. De gebroeders Casavant hebben bij Cavaille-Coll het vak geleerd, en ze hebben samen met Cavaille-Coll orgels gebouwd in Canada. (Ik hoop nog eens zover te komen dat ik zelf een lokaal Casavant orgel uit 1912 kan opnemen voor HW...)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 16 feb 2014 23:06

Re: Even voorstellen - Frank

Prachtige speeltafel Frank.
Hoever ben je nu ? Op het oude papier staat niet de volledige dispositie. Kun je de complete originele dispositie en speelhulpen even opgeven? Ben er gewoon benieuwd naar.
Groet, Marius
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 18 feb 2014 06:54

Re: Even voorstellen - Frank

Marius55 schreef:Prachtige speeltafel Frank.
Hoever ben je nu ? Op het oude papier staat niet de volledige dispositie. Kun je de complete originele dispositie en speelhulpen even opgeven? Ben er gewoon benieuwd naar.
Groet, Marius


Hi Marius,

Status: ik heb veel heb gelezen op dit forum en Hauptwerk en van verschillende leveranciers - ik heb veel prijs vergelijking gedaan. Van een aantal mensen heb ik hun ervaring gevraagd. Ik had mijn voorkeur, maar een beperkt budget... Voor ongeveer 500 euro heeft eBay mij geholpen aan een Mac Mini i7 met 8Gb en een Profire610... Ik heb dat net vanavond aan de praat gekregen met mijn oude Johannus.
De console staat in de garage en de temperatuur is wat te laag om er aan te werken. Ik heb lange tijd geprobeerd de oude bedrading in tact te laten, maar voor de winter heb ik toch de meeste bedrading vervangen. Niet vanwege problemen, maar de stoffen isolatie van de draden gaf problemen met "contact klemmen" voor de circuit boards (te stug). Ik heb nu flat cable dat ik alleen nog moet solderen (tijdrovende klus...). Nu the computer kant werkt ben ik aardig gemotiveerd om de console af te maken zodra het wat warmer is.

Gr. Frank

PS Hierbij de volledige dispositie:

GREAT
1 Bourdon 16
2 Open Diapason 8
3 Open Diapason 8
4 Hohl Flute 8
5 Gemshorn 8
6 Octave 4
7 Flute d' Amour 4
8 Fifteenth 2
Tromba (choir) 8
Chimes

SWELL
9 Open Diapason 8
10 Rohr Flute 8
11 Viola da Gamba 8
12 Voix Celeste 8
13 Aoline 8
14 Principal 4
15 Flauto Traverso 4
16 Mixture III
17 Contra Fagotto 16
18 Cornopean 8
19 Oboe 8

CHOIR
20 Voilin Diapason 8
21 Melodia 8
22 Dilciana 8
23 Libliech Flute 4
24 Violina 4
25 Piccolo 2
26 Clarinet 8
27 Tromba 8
Tremulant

PEDAL
28 Open Diapason 16
29 Violone 16
30 Bourdon 16
31 Gedeckt 16
32 Octave 8
33 Cello 8
34 Still Gedeckt 8
35 Trobone 16
36 Fagotto 16

Couplers

Great to Pedal
Swell to Pedal
Choir to Pedal
Swell to Pedal
Swell to Great
Swell to Great Super
Swell to Great Sub
Swell to Choir
Swell to Choir Super
Swell to Choir Sub
Choir to Great
Choir to Great Super
Choir to Great Sub
Great Super
Swell Sub
Swell Super
Choir Sub
Choir Super

Programmable combinations
5 for each manual and pedal
5 for entire organ

Swell pedal for Swell
Swell pedal for Choir
General Crescendo
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 feb 2014 22:09

Re: Even voorstellen - Frank

Mooi projekt en fijne speeltafel lijkt mij... Toevallig heb ik zelf ook voor een concaaf-radiaal pedaal gekozen, wat je hier in NL niet zo vaak ziet.

Ja kunt natuurlijk voorlopig ook prima de Casavant sampleset gebruiken; weinig geheugen nodig en draait prima op een 8 Gig machine. En dan wat reverb toevoegen.

Succes met de bouw; goeie keuze ook, die printen.

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 28 jul 2015 02:00

Re: Even voorstellen - Frank

Hierbij even een update over mijn project.

De speeltafel is bijna helemaal leeg: wat ik probeerde te behouden bleek niet in te passen of werkte niet meer. Allen de 'general crescendo' is nog origineel (mechanisch).

Even over de uitrusting:
- Hauptwerk (betaalde versie)
- Metz sample set (alle registers komen overseen, maar ik heb GO en Positif omgedraaid)
- 2e hands MacMini, i7 8Gb (met dank aan allen die hun PC problemen hier hebben gedeeld ;) - het was wel een overgang van PC naar Mac -makkelijker dan ik dacht- en: het draait probleeloos...)
- 2e hands M-Audio M610

Speakers is even behelpen met wat computer spul. Ik blijf kijken naar KRK speakers maar geen haast...

Ik was zelf erg verrast door de veelzijdigheid van de Metz klank en probeer in deze video daar wat van te "verklanken" (al is de opname via mijn iPhone 5 was zacht...)

https://www.youtube.com/watch?v=o6s7qkJOO6E

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 28 jul 2015 09:59

Re: Even voorstellen - Frank

Prachtige console! Zijn de trekregisters ook gemidificeerd, en de voetpistons e.d.?

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 29 jul 2015 06:54

Re: Even voorstellen - Frank

MrNhanduc schreef:Prachtige console! Zijn de trekregisters ook gemidificeerd, en de voetpistons e.d.?


Ja alles is gemidificeerd! maar waneer de geheugen knoppen worden gebruikt, dan gaan de registers niet open of dicht. Dat is fase 2, of later :) kost nogal wat :(

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 31 jan 2018 05:25

Re: Even voorstellen - Frank

Een korte update: mijn orgel (5 jaar geleden) console staat nu in huis, niet meer in de garage. De CC Metz is een goede set voor deze console, maar er zijn een paar dingen die beter konden. Iemand heeft dat nu voor mij aangepast (!!):
- volledig 61 toetsen manualen en 32 toetsen voor de pedalen.
- een zwelpedaal voor elk klavier
- een tremulant voor elk klavier (aanpasbaar).

Hierbij twee voorbeelden op de aangepaste set (zonder aanpassingen):
Psalm 138 https://www.youtube.com/embed/VRuAEp6KsNU
Cantilena https://www.youtube.com/embed/6jPesbTNMNs

Mijn volgende stap is om de registers to automatiseren (order is geplaatst...). Mooi voorjaarsproject...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 jan 2018 09:43

Re: Even voorstellen - Frank

mooi gespeeld Frank!
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 31 jan 2018 18:31

Re: Even voorstellen - Frank

Geweldige mooie presentatie heb je daar neergezet Frank, je hebt een geweldig mooi orgel zo gebouwd . en het geluid is fantastisch qua opname.

groetjes henk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 31 jan 2018 19:07

Re: Even voorstellen - Frank

Geweldig Frank!

Prachtig mooi orgel en je mooi gespeeld!
Geniet er van!!

Groetjes Henk

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com