Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zomaar t

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 09 mei 2014 13:26

Bericht 09 mei 2014 18:11

SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zomaar t

Ik heb alles van Hauptwerk op de SSD (=C:) geïnstalleerd. Nu raakt deze vol, nog maar 9 GB vrij en kan ik er geen sampleset meer bij zetten. Kan de map HauptwerkSampleSetsAndComponents gewoon naar D: verplaatst worden, of kan het programma deze dan niet meer vinden. Hoe kan ik dit dan wel aanpassen? Op D: is er ruimte genoeg.
Wie helpt?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 mei 2014 20:49

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Ha Jaap,

ik heb ook een te kleine SSD. Je kunt de gedownloade samplesets en andere mappen die heel groot zijn verhuizen naar D. Dat scheelt al weer.
Bij Grandorgue is alleen de map met samples van belang en die heb ik ook verplaatst naar D.
Hauptwerk en Grandorgue gebruiken de samples toch vanuit het interne geheugen en niet rechtstreeks vanaf de schijf.
Misschien kan dat bij Hauptwerk ook. IMisschien kan een echte Hauptwerker je daar uitsluitsel over geven.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 mei 2014 21:29

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Om de map HauptwerkSampleSetsAndComponents naar D: te verhuizen (volgens het boekje) moet je Hauptwerk opnieuw installeren. Tijdens het installatie proces "ziet" HW dat het al geinstalleerd is. Het wordt dan re-install.
In een volgend scherm kun je de nieuwe locatie opgeven van de map HauptwerkSampleSetsAndComponents.
Dan gewoon vervolgen met installatie. Tijdens dit proces verhuist HW zelf de map HauptwerkSampleSetsAndComponents van C: naar D:
Alle orgels blijven gewoon geinstalleerd en beschikbaar (dus hoeven niet opnieuw geinstalleerd te worden. Elk nieuw orgel wordt wat betreft de Componenten in de map op de D: drive geplaatst.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 mei 2014 21:33

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Jaap380 schreef:Hauptwerk en Grandorgue gebruiken de samples toch vanuit het interne geheugen en niet rechtstreeks vanaf de schijf.

Dit klopt, een orgel wordt in het geheugen van de PC geladen vanuit de zgn. cache file. Maar om een cache file aan te maken (gebeurt tijdens de eerste keer laden van het orgel) heb je de Components (samples, plaatsjes van registerknoppen, enz.) nodig.
En zowel GO als HW moet de directory weten waar deze op een harddisk staan om die cache file aan te maken.

Het zomaar verhuizen van die directory geeft dus grote problemen. In HW start geen enkel orgel meer op omdat bij het laden van een orgel gecontroleerd worden of er nieuwe componenten van dat orgel geinstalleerd zijn.

Berichten: 3

Geregistreerd: 09 mei 2014 13:26

Bericht 09 mei 2014 22:22

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Evert-Jan bedankt voor de aanwijzingen. Dit moet me wel lukken.

Berichten: 3

Geregistreerd: 09 mei 2014 13:26

Bericht 10 mei 2014 00:50

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Evert-Jan, alles werkt als vanouds en ik heb nu weer ruimte op de SSD. De laadtijden zijn wel beduidend langer, maar dat went wel. Bedankt voor de goede aanwijzingen.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 10 mei 2014 17:09

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Als je de map 'HauptwerkInternalWorkingFiles' op de SSD laat staan, heb je je snelle laadtijden terug. Die map bevat de cache bestanden die HW in het werkgeheugen laadt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 mei 2014 21:18

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Jaap

zoals Lia al schreef moet je de HauptwerkInternalWorkingFiles op de SSD laten staan (C:).
De beide anderen kun je op D: laten staan; bijv.:
D:\Hauptwerk\HauptwerkUserData
D:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents

De HW installer nogmaals runnen en tijdens de re-install even goed op de verschillende items letten op welke drive je ze zet.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 30 jul 2017 14:46

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

goedendag allemaal.

ik zit nu met hetzelfde probleem, ssd van 500 zit vol. hier staat dus ook windows op plus de HW
dus ik koop er een ssd van 1 terrabyte bij.

dus als eerste moet ik dus een backup maken van mijn HW directory ja toch.
ten tweede ik doe een herinstall van HW, en ik zeg dat de files behalve de cache moeten verhuizen naar de nieuwe ssd
ten derde ik zet de backup behalve de cache weer terug op de nieuwe ssd van 1 terrabyte. (Overschrijven)

en dan moet alles weer gewoon werken, zeg ik dat zo goed, of doe ik iets fout of vergeet ik wat.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jul 2017 23:08

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

De map C:\hauptwerk\Samples and components neemt de grootste ruimte in beslag. Dit zijn alle losse audio bestanden en plaatjes. Eeven de grootte bepalen mbv de Windows verkenner.
Deze map moet je op een harddisk zetten, waardoor e.e.a. veel goedkoper kan.
Koop een 2 TB harddisk (bijv. Seagate Barracuda, ca € 72)
Maak met Windows diskmanagement een volume aan en formatteer de disk.
Maak een backup van de schijf waar HW op staat. Alleen de HW directory is genoeg.
Run het HW installatie programma opnieuw. Dit kan dus gewoon de update versie zijn, die veel kleiner is.
Kies voor Custom installatie
Zorg dat 'User data' en 'Internal working data' op de SSD blijven (de C schijf)
Alleen 'Samples and components' kunnen naar de harddisk (de D schijf); dus daar moet je in het window van de C: een D: maken.
HW verhuist de bestanden naar de harddisk (dit duurt dus even).
Als dat klaar is, stop HW en start het opnieuw op.

Eventueel kun je de HW opnames, die je maakt, ook op D: zetten door die map te verhuizen en in HW de lokatie aan te passen (menu Recording --> Choose map for recorded audio/MIDI file ...)
En run Ccleaner eens; dat ruimt ook wel wat op de SSD op.

Voordeel:
- goedkoper
- je kunt nu ook een image van C maken en die nu op D zetten; daar is ruimte genoeg voor. En dat gaat nog snel ook omdat het niet naar een USB disk hoeft. Je kunt later deze image ook op een externe disk zetten, maar dit hoeft niet elke backup te zijn.

Nadeel:
- de cache file aanmaken duurt langer



Edit 31 jul 2017 18:37 - 1x aangepast

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 30 jul 2017 23:14

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Hallo allemaal,

Voordat je gaat herinstalleren op een nieuwe grote SSD schijf- wat natuurlijk een toekomstvaste oplossing is - kan het ook raadzaam zijn eerst een kritisch na te gaan hoeveel Hauptwerk installatie- en cachebestanden er inmiddels verzameld zijn. Mijn ervaring is dat er door de tijd heen heel wat ruimtevretende sporen van probeerseltjes en trialversies zijn die opgeruimd kunnen worden.
Ook kunnen cache bestanden van samplesets die je niet of nagenoeg niet bespeeld verwijderd worden om de nodige ruimte te winnen.
Voorts is het een idee eens kritisch te bezien of je sets in 24 bits uncompressed laadt of dat 20 bits compressed mogelijk ook toereikend is. Ook dat scheelt bijzonder veel ruimte.
Check ook eens of er mogelijk in het verleden geexperimenteerd is met laden van samples in een of meer Hauptwerk configuraties. Het kan maar zo zijn dat een van eenzelfde set er meerdere cachebestanden aanwezig zijn.

Als het allemaal niet helpt, dan op naar een veel grotere SSD/schijf.

Groeten en fijne zomer allen.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 31 jul 2017 13:27

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Bedankt Evert- Jan en Fokko voor de fijne uitleg.

Ik heb een ssd besteld, 1 terabyte, ik hou het op ssd, waarom ? Geen draaiende delen, die misschien storingen kunnen veroorzaken en die doorgeven aan de geluidskaart, Tja het is een heel stuk duurder, maar ik speel liever op save.

Dus als ik het nu lees, ik maak dus niet eerst een backup, als ik de nieuwe schijf heb geplaatst.

Gelijk dus herinstall en kiezen voor custom, en alles wordt per direct weggeschreven naar de nieuwe ssd.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jul 2017 18:35

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Henk

een harddisk kan geen storingen veroorzaken en die doorgeven aan de geluidskaart. Ook niet via straling o.i.d. En er stralen trouwens veel ander zaken in je PC kast.
Wel zijn er draaiende delen in de harddisk aanwezig.

Als je heel zeker van je zaak bent en je kunt een eventuele fout handmatig herstellen omdat je weet hoe e.e.a werkt en waar je een mogelijke fout moet oplossen, dan is een backup niet nodig.
Ik adviseer derden om wel een backup te maken !!
Ik heb het stappenplan daarom aangepast.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 31 jul 2017 20:06

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Beste Evert-jan,

bedankt voor je snelle reactie, ik weet nu voldoende, morgen komt de evo ssd binnen, dus die zal ik gelijk installeren .
voor de zekerheid maak ik weer even een back-up, (er is het een en ander bijgekomen dus een verse back-up naar mijn servers kan geen kwaad). 8-)

Thanks again for your respons. kind regards Henk :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 aug 2017 16:14

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Al heb ik maar twee orgels op de disk, met de cache, opgeslagen presets, ed. groeit de 128GB SSD ook bijna dicht.Ik heb een 250GB EVO disk gekocht en wilde de 128GB clonen naar de 250 GB SSD, maar dat ging fout: Acronis TrueImage maakte 2 gelijke partities aan, waarvan 1 als recovery partition geconfigureerd was. Dus effectief hield ik maar de helft van de ruimte over. Ik denk dat ik de 250GB SSD Full formatteer, omdat de foutieve cloning de netto capaciteit van de SSD van 239 GB naar 232 GB verkleind heeft. Volgens een tip van IT op het werk is met Full Format de kans groot dat de disk weer optimaal is. Is het mogelijk om een backup image van de 128 GB SSD te restoren op de Samsung EVO 250?
Zo niet, overweeg ik ook een schone Windows en Custom hauptwerkinstallatie. Alvorens dat te doen maak ik een bestaande HD in mijn PC schoon om als lokatie te dienen voor de sample-sets en components.
Dit zijn geen acties die je regelmatig doet, dus hopelijk gaat het uiteindelijk goed.

Trouwens als ik het volgende filmpje bekijk: https://youtu.be/GJ_Op5y_kP8 dan ga ik denk in geval van schone installatie mijn Windows 7 DVD installeren. Ik heb destijds wel veel gedoe gehad om mijn stereo vesus surround configuraties te maken. Graven in het geheugen dus.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 aug 2017 17:32

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Fred

op het Engelstalig forum stelde je eerder vandaag m.i. de juiste vraag en krijg je ook het juiste antwoord van Martin. Hetzelfde wat ik hierboven ook al als stappenplan neergezet heb.
Dat is ook de snelste oplossing voor jou. Dat moet in 15 minuten gepiept zijn met 2x SSD.

Kortom: zet alle Hauptwerk sampleset componenten, user data en cache files op de nieuwe disk en houd de 128 GB SSD voor Windows en programma's. Dus de te nemen stappen zijn:
- delete via Windows diskmanagement alle partities op de 250 GB SSD, ook de hidden partities.
- formatteer (met een vinkje in snel formatteren) de SSD
- run het installatie programma van HW
- kies custom
- HW programma en VST kunnen op C blijven
- geeft bij User data, Samples and components en bij Internal working data aan dat dit op d moet komen (dus c: aanpassen in d:)
- HW verhuist alles.
- als het klaar is, stop HW en start het opnieuw op.

Ter info:
Een 250 GB disk is 244 GB effectief. Het verschil tussen 1000 en 1024. Dus 250*1000/1024 = 244 GB.
Bij een SSD wordt altijd spare ruimte gereserveerd voor verhuizen van blokken in het kader van de trim functie en voor defecte blokken. Dit heet 'over provisioning'. In jouw geval dus 5 GB. Dat doet de SSD zelf en kun je niet aanpassen. En een SSD mag ook nooit vol raken. Er moet altijd ca 10% vrije ruimte overblijven voor de trim functie.
Ik heb een vermoeden wat jij met Full formatteer bedoel, maar daar krijg je dit ruimte niet door terug. Het zorgt alleen maar dat de levensduur van de SSD korter wordt. De gegarandeerde levensduur van deze SSD is bij schrijven 75 TB. Full formatteren is dus 0,25 TB voor niets. Dus kies voor snel formatteren, maar wel nadat alle partities zijn weggegooid. Want ik denk dat er een hidden partitie aanwezig is waardoor je door True Image extra ruimte bent kwijtgeraakt.

Heb je dat YT filmpje uit 2015 ook bij 6:24 hr bekeken? Dit is gedaan met een pre-release van Windows 10. En dit is benchmark betreffende gaming en waarschijnlijk ook nog gedaan met een beta W10 driver van de videokaart. Voor HW is de snelheid van de videokaart helemaal niet van belang.
Als jij W10 optimaliseert en de privacy settings goed zet, kun je dezelfde snelheid behalen als bij W7.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 01 aug 2017 18:01

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Zo, dat werkt ook weer.

even met de middagpauze vlug de ssd geplaatst volume aangemaakt volledig 940 gigabyte, stationsletter toegewezen H:/ hauptwerk organ.

custom install, binnen 45 min alles weer werkend.

revo uninstall sporen wissen over de bestaande c schijf (hauptwerk windows)
hoppa van de 500 gig 200 in gebruik. en de rest staat nu op H:/ Hauptwerk organ.

bedankt allemaal, voor de juiste uitleg
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 aug 2017 18:59

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

gefeliciteerd

Revo uninstaller hoeft niet want er valt niets de de-installeren. HW verplaatst de bestanden naar de andere disk en er blijft dus niets achter op de oorspronkelijke disk tenzij het verplaatsen mislukt, maar dan mag je die restanten niet weggooien !!
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 aug 2017 21:06

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Hoi Evert Jan,

Jammer dat onze IT-mannen zulk slecht advies hebben gegeven en ik ben positief verbaasd over je reactiesnelheid. De formatteeractie was gaande terwijl ik dit draadje las. De SSD wordt voor groot deel toch statisch gebruikt, als het goed is.
Klopt het, of liever gezegd, begrijp ik goed uit je verhaal dat "zet alle Hauptwerk sampleset componenten, user data en cache files op de nieuwe disk en houd de 128 GB SSD voor Windows en programma's." gebeurt tijdens herinstallatie door aangeven voor User data, Samples and components en bij Internal working data aan dat dit op d moet komen (dus c: aanpassen in d:), dat Hauptwerk die verhuizing doet?

Heeft het zijn een backup van de hele 128GB disk te maken alvorens deze actie te doen, of is het zo risicoloos en straightforward dat het niet nodig is?

Bedankt voor je super-support.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 aug 2017 21:22

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Ja, Hauptwerk zorgt voor de verhuizing naar de nieuwe SSD (op basis van wat jij ingegeven hebt).

Ik zou voor zeker gaan en vooraf een backup maken
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 01 aug 2017 22:00

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Evert-Jan schreef:gefeliciteerd

Revo uninstaller hoeft niet want er valt niets de de-installeren. HW verplaatst de bestanden naar de andere disk en er blijft dus niets achter op de oorspronkelijke disk tenzij het verplaatsen mislukt, maar dan mag je die restanten niet weggooien !!


Ik had allen de sporen gewist, scheelde toch weer 100 mb haha. Och maakt niet uit, alles draaide bij mij in 1 keer. en dat met nog geen 40 minuten. nogmaals bedankt Evert-jan.

en Ps Fred ik zie je een zaterdag, zalm staat klaar voor je, enne lubbert schenk komt ook. fijne avond allemaal.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 aug 2017 09:17

Re: SSD raakt vol zijn de SampleSetsAndComponents files zoma

Bucanier schreef:
Evert-Jan schreef:gefeliciteerd

Revo uninstaller hoeft niet want er valt niets de de-installeren. HW verplaatst de bestanden naar de andere disk en er blijft dus niets achter op de oorspronkelijke disk tenzij het verplaatsen mislukt, maar dan mag je die restanten niet weggooien !!


Ik had allen de sporen gewist, scheelde toch weer 100 mb haha. Och maakt niet uit, alles draaide bij mij in 1 keer. en dat met nog geen 40 minuten. nogmaals bedankt Evert-jan.

en Ps Fred ik zie je een zaterdag, zalm staat klaar voor je, enne lubbert schenk komt ook. fijne avond allemaal.


Hoi Henk, Leuk, fijn, bedankt. Ik kijk er naar uit. Weer een tijd geleden. En ook leuk om Lubbert persoonlijk te ontmoeten. Het weer lijkt prima te worden voor een motorrit i.p.v. koekblik :) Vanavond heb ik een afspraak met een Syrisch vluchteling (buddy/coaching) en aangezien het al snel zaterdag is, zal ik een backup maken met Acronis TrueImage van mijn Hauptwerk SSD en dan herinstallatie van Hauptwerk uitvoeren. Ben benieuwd hoe dat gaat. Zal wel goed komen met zoveel support van jullie, Henk, Evert-Jan. Gewoon geweldig.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com