Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Handleiding Reaper

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2015 20:21

Handleiding Reaper

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 22:06, in totaal 2 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jan 2015 21:00

Re: Handleiding Reaper

Jan Wim

bedankt. Ik denk dat velen er mee geholpen zijn.
Nog een aanvulling. Voor gemeenschappelijk gebruik is de opstartvolgorde: Eerst Reaper opstarten en dan pas Hauptwerk. Andersom werkt het niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 jan 2015 21:32

Re: Handleiding Reaper

Goed idee, Jan-Wim! Het triggert mij in ieder geval, om ook eens naar zoeits te kijken. Mag ik vragen, welk tekenprogramma jij gebruikt voor het importeren van die screenshots en er dan vervolgens tekst en aanduidingen in te zetten?? Asl ik zoiets had, kon ik wellicht ook eens iets maken.

en paar kleine aanvullingen:

1. Het rode knopje Record in de strip genaamd Hauptwerk VST dient op engaged ( rood oplichtend) te staan. Rechts erop klikken.
Dan kan je meteen kiezen voor Record output MIDI ( komt dan een vinkje voor te staan).
Zodoende kan je dan evt als je er wat meer in thuis raakt, je Midi opnemen.

2. In het pulldown menu Reaper Preferences/Audio?Devices:
a. Enable inputs kan je beter NIET aanvinken, want je gebruikt geen inputs van je Audio Device. Dan heb je ook minder kans op storingen daarvan.
b. Het gehele veld Request Samplerate is misleidend. Daar staat wel iets, en je kan dat ook aanvinken, maar laat het beter uitgevinkt.
De samplerate dient in een geheel ander pulldownmenu te worden ingevuld, en wel:
File / Project Settings. Aldaar dus alleen de samplerate wijzigen, en aanvinken, zie hieronder. Voor een sampleset die met 44.1 kBit/s is opgenomen, moet je dus even dit wijzigen, en dit vervolgens als nieuw project saven.

Dat brengt mij op nog een opmerking: als je klaar bent met de instellingen, moet je het aldus verkregen project saven mbv File/Save project As: en daar dan een naam aan geven. De volgende keer dat je Reaper opstart, zal hij altijd de laatst gebruikte projectfile inladen.

projectsettings.jpg


De juiste waarde voor de blocksize wordt bepaald door de latency settings in je Audio Device.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 jan 2015 21:52

Re: Handleiding Reaper

Evert-Jan schreef:Nog een aanvulling. Voor gemeenschappelijk gebruik is de opstartvolgorde: Eerst Reaper opstarten en dan pas Hauptwerk. Andersom werkt het niet.


Dit moet normaliter wel werken. Het openen van een ander project is dan ook mogelijk. Volgorde maakt bij mij niet uit, zowel windows 7 als windows 8.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 jan 2015 22:10

Re: Handleiding Reaper

Hoi Jan Wim

Ik denk dat heel veel mensen hier blij mee zijn!
Er is natuurlijk ook nog de asio rearoute optie. Dan gebruik je Hauptwerk niet als vst instrument maar rearoute je alleen de audio van Hauptwerk via Reaper en blijven de midi instellingen gewoon via Hauptwerk lopen.
Deze optie werkt helaas niet via de Mac computers.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 jan 2015 22:45

Re: Handleiding Reaper

Bij mij maakt de opstartvolgorde ook niets uit. Maar je moet altijd voorzichtig zijn, omdat geen twee setups hetzelfde hoeven te zijn....

Ik heb dus nog even gecheckd, en in mijn situatie met een MOTU Audio Device, volgt mijn MOTU dus de instelling voor samplerate in File/ProjectSettings, zelfs als ik met een andere ingevulde waarde voor samplerate, een vinkje plaats voor " Request Samplerate".
Verder wilde ik nog even wijzen op het veldje "ASIO Configuration in het door JAn-Wim getoonde pulldownmenu options....enz.
Dat kun je mooi gebruiken om van daaruit de instelling in je Audio Device geopend te krijgen, en daar een andere waarde voor je latency cq blocksize in te vullen.
Er zijn Audio Devices, waarbij dat niet opent, en je dus specifiek het bij de device behorende software moet openen.

Dan nog even een aanvulling op het zetten of weghalen van vinkjes genaamd " master/parent send" in de i/o tabbladen van de tracks. Die kan je gewoon aangevinkt laten staan.......!
Want Jan-Wim heeft laten zien, dat elke track wordt gekoppeld aan een bepaalde fysieke Audio Output. Dat gaat dus naar de luidsprekers zogezegd.
Maar als je die vinkjes laat staan, kreeer je dus daarnaast een stereo mixdown van al je kanalen, die naar een speciale strip gaat, genaamd de MASTER track. Dat heeft verder geen enkele invloed op de andere kanalen.
NU kun je daar in het i/o tabblad ook gewoon een nog beschikbaar stel uitgangen aan koppelen, en wel degene, waar je koptelefoon op is aangesloten. Ook kan je er eventueel iets mee doen naar de buitenwereld, voor een stereo opname bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jan 2015 01:21

Re: Handleiding Reaper

Nu hebben we ook nog een reaper Tutorial.....omdat het engels op deze site niet door allen gelezen wordt, stel ik voor, dat Evert-Jan een aantal relevante bijdragen van dat topic verhuist naar dit topic en dat andere dan verwijdert. Scheelt weer. En dan dit tekstje ook eruit natuurlijk.....
Zou mooi zijn, als we onder dit onderwerp een geleidelijk opbouwende handleiding kunnen maken. Ipv al die losse bijdragen??

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2015 18:06

Re: Handleiding Reaper

Geert

bedoel jij deze: viewtopic.php?f=9&t=1285&p=20608&hilit=tutorial#p20608 ?

Het lijkt mij beter dat een handleiding met alle plaatjes e.d. in een PDF file worden samengevoegd, die dan in het eerste bericht hierboven genoemd wordt en als een te downloaden bestand is op te halen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2015 18:10

Re: Handleiding Reaper

Wat betreft de opstartvolgorde van Reaper en HW:
deze wordt zo in de Engelse tutorial beschreven. Als het andersom ook werkt, is het geen garantie dat het bij iedereen zo is en dat het in een volgende versie van HW zo ook nog werkt.

Daarom is het m.i. beter hierin de richtlijn van MDA te volgen. Krijgen we daarover in ieder geval geen vragen als het niet goed werkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jan 2015 19:45

Re: Handleiding Reaper

Goed idee, Evert-Jan, ik zal zelf ook al aan zoiets te denken. Dat je dan gewoon een document produceert, en dan kan daar op het forum evt over gebabbeld worden, zonder dat het document versnippert.....

Ik kijk er naar...
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 10 jan 2015 19:05

Re: Handleiding Reaper

inmiddels is het mij gelukt om via reaper te werken. Maar hoe voeg ik meet galm toe aan de sample van Oude Pekela?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 jan 2015 12:49

Re: Handleiding Reaper

Hoi Alex

Dat doe je door in de track een vst effect toe te voegen. In jou geval kan je het eerst eens met Reaverb proberen dat is een nagalm plugin die met Reaper wordt meegeleverd.

Groet Jan

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 25 nov 2015 17:28

Re: Handleiding Reaper

Evert-Jan schreef:Geert

bedoel jij deze: viewtopic.php?f=9&t=1285&p=20608&hilit=tutorial#p20608 ?

Het lijkt mij beter dat een handleiding met alle plaatjes e.d. in een PDF file worden samengevoegd, die dan in het eerste bericht hierboven genoemd wordt en als een te downloaden bestand is op te halen.



Goedemiddag,

Is die PDF er ook gekomen en zo ja, waar vind ik m dan?

Vast bedankt

Groet
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 nov 2015 19:31

Re: Handleiding Reaper

Hij is er niet in PDF vorm gekomen maar staat hier dus boven online

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 19 apr 2016 22:28

Re: Handleiding Reaper

Beste mensen,

Bedankt voor deze handleiding. Ik heb Reaper geïnstalleerd en werkend gekregen.
Zelfs gratis VST 4Front Piano even geprobeerd, en wat geëxperimenteerd met galm en equalizer.

Ik heb een vraag over audio output groepen. Kan je beter in HW verschillende groepen aanmaken en deze in Reaper weer mixen.
En zo ja, maak je dan voor b.v rugwerk een groep front en een groep rear en dit ook voor het hoofdwerk.
( Zelf heb ik een stereo opstelling )

Groet Hans

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 20 apr 2016 19:45

Re: Handleiding Reaper

Vanmiddag heb ik een samenvatting van de les van JW en de overige vragen en antwoorden van beide topics gemaakt.
De pdf is 2 Mb. Mail aanvraag naar: gerrgouw (@) gmail (.) com.

Edit: adres aangepast i.v.m. mailspam.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com