Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 11 nov 2015 09:48

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

geert01 schreef:Keertje gaan spelen bij Eminent in Lelystad, Fokko......ik vind het mooi spul wat ze daar hebben staan. Maar, idd, zij krijgen geen 3000 man op 1 dag aan huis! Tis allemal erg degelijk uitgevoerd ook.

HG

Geert


Begrijp ik het goed, ben jij DE Geert van de Veluwe, maar met een nieuw account? :D
Leuk dat je er weer bent!

Spelen in Lelystad, tja het is geen onwil maar het staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje hoor.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 11 nov 2015 19:32

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Evert-Jan schreef:De LiVE gebruikershandleiding is nu online (Engels): http://www.johannus.com/uploads/product_groups/pdf/en/LiVE/UM_LiVE_III_EN.pdf


Ik heb het even snel doorgelezen. Er zit gelukkig MIDI op!
Dus spijtoptanten kunnen altijd nog overstappen naar HW.....

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 11 nov 2015 21:02

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

David Peekstok schreef:
Evert-Jan schreef:De LiVE gebruikershandleiding is nu online (Engels): http://www.johannus.com/uploads/product_groups/pdf/en/LiVE/UM_LiVE_III_EN.pdf


Ik heb het even snel doorgelezen. Er zit gelukkig MIDI op!
Dus spijtoptanten kunnen altijd nog overstappen naar HW.....


Humor ;)

Ik las op het hauptwerkforum dat rumors dat Johannus Rodgers overneemt / heeft overgenomen.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 nov 2015 21:57

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik ben wel benieuwd wat de prijs van een sampleset zou moeten zijn. En welke sets ze te bieden hebben ... Nu en in de toekomst.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 nov 2015 23:02

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik heb € 495 - € 895 gehoord. Waar de prijs van af hangt weet ik niet.

Don Vlazny meldt op het Engelstalige HW forum Norden - Schnitger

Berichten: 15

Geregistreerd: 09 mei 2011 11:57

Bericht 12 nov 2015 00:01

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Jaco schreef: Eminent maakt volgens mij, net als bijv. Van der Poel en Domus, niet gebruik van samples, maar van computersimulatie.
In die zin ligt een Johannus technisch dichterbij Hauptwerk-orgels dan Eminent-orgels dat doen.


Ook Eminent samplet de klank, maar dan anders: van een toon wordt (via Fourier-transformatie) het bijbehorende frequentiespectrum bepaald, ofwel een plaatje van de aanwezige grond- en boventonen gemaakt. Dit is karakteristiek voor de klank ervan.
Technisch gesproken is het "normale" samplen het maken van een plaatje in het tijdsdomein, bij Eminent en Vander Poel worden plaatjes van een toon in het frequentiedomein gemaakt.
Beide sampling-benaderingen hebben hun specifieke voor- en nadelen.

Berichten: 4

Geregistreerd: 19 feb 2012 20:02

Bericht 12 nov 2015 08:53

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Marco v. d. Weerd heeft mij verteld dat zwolle op korte termijn te verwachten is.

Berichten: 11

Geregistreerd: 12 nov 2015 10:42

Bericht 12 nov 2015 14:09

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ook even wezen luisteren naar de Live. De werknemer van Johannus vertelde aangaande het opnemen:
2 meter van de pijp vandaan, 10 seconden lang elke toon opnemen.
Daarna op 5 seconden afknippen want dan weet je naar hun idee hoe de 'golven' verlopen.
Vervolgens hebben ze op een paar plekken in de kerk de algemene echo opgenomen en die erachter 'geplakt' met hun eigen systeem waarbij je kunt wisselen tussen de verschillende posities.
De tremulanten zijn ook niet apart opgenomen maar van Johannus zelf. Dat is plan 2 om het zo te zeggen. Anders kreeg je er nog een samplebank bij zoals desbetreffende persoon van Johannus zei. Ik ben een leek op dit gebied dus hoop dat het verhaal duidelijk is.
Verder schijnt het orgel met name gemaakt te zijn voor de persoon die er achter zit. Want als je ook maar één stap naar links / rechts / achter doet, krijg je een totaal andere (verkeerde) geluidsbeleving.
Hij verwachtte de komende maanden 5 nieuwe samplesets. Daarna elke maand één sampleset.
De prijzen, die al eerder in het forum genoemd zijn, zijn inderdaad de indicatie. De verschillen in prijs komen openbaar in met name het aantal klavieren en registers.
Ook zijn ze van plan Live orgels te maken met verschillende klavier aantallen. (van 2 t/m 4 / 5)

Dit alles aldus de man van Johannus zelf.

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van het orgel als het gaat om geluid. (daar doe je het toch voor?)
Wat doe je met een Vox Humana op de Dom van Utrecht als je een Johannus tremulant gebruikt?
Of wat als meerdere mensen thuis willen genieten van het geluid en niet in 'wollig' geluid terecht willen komen?
Nee, dit benadert mijns inziens absoluut de realiteit niet. Al doet men het zo overkomen. En dat is jammer.
Voor mensen die geen orgel via werkgeheugen willen inladen en dus snel willen spelen, snel willen wisselen tussen samplesets, houten trekregisters de voorkeur geven met dynamische registerplaatjes (echt prachtig systeem!) en daar ook nog een relatief hoog bedrag voor beschikbaar hebben, is het een goede optie. Je kunt denk ik behoorlijk storingsvrij spelen. En de klank scheelt wel aardig van een 'normaal' Johannus orgel.

De man van Johannus zei namelijk ook nog dat het werkgeheugen bij Hauptwerk 'slijt en uiteindelijk kapot gaat' als je vaak wisselt tussen samplesets??

Ik geef het ter info door....

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 nov 2015 14:26

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

HJvL schreef:
De man van Johannus zei namelijk ook nog dat het werkgeheugen bij Hauptwerk 'slijt en uiteindelijk kapot gaat' als je vaak wisselt tussen samplesets??

Ik geef het ter info door....


Bedankt voor je info. De opmerking in de quote van Johannus, daarvan durf ik wel te stellen dat het onzin is. Natuurlijk kan elk onderdeel wel eens stuk gaan in een computer, maar het wisselen tussen samplesets heeft echt geen invloed op de gemiddelde levensduur van een geheugenreepje. En als het al eens stuk gaat, op het merendeel krijg je een 5-10 jaar garantie.

Berichten: 15

Geregistreerd: 09 mei 2011 11:57

Bericht 12 nov 2015 15:42

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

HJvL schreef: De man van Johannus zei namelijk ook nog dat het werkgeheugen bij Hauptwerk 'slijt en uiteindelijk kapot gaat' als je vaak wisselt tussen samplesets?? Ik geef het ter info door....

Wat een kolder! Het is precies andersom: juist de geheugencellen van een SSD-chip in het Live orgel slijten door gebruik.
Na enkele honderduizenden schrijf-acties kunnen slijtageproblemen optreden. Daar heeft een DDR (-2,-3) geheugenreepje geen last van.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 13 nov 2015 17:24

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik kreeg net een uitnodiging voor de introductie van de Johannus Live III bij Stolk Orgels.

Men schrijft: "Een nieuw tijdperk is aangebroken". Niet eerder waren het klassieke pijporgel en het geavanceerde digitale orgel zo dicht tot elkaar genaderd. :?

Ik hoop het tzt zelf te ervaren.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 13 nov 2015 17:59

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Dat nieuwe tijdperk dacht Volkswagen ook te introduceren, eerst met fictieve besparing en manipulerende software, nu met dalende koersen, stijgende kosten , geknakte reputatie en merk-arrogantie...
Wie een kuil graaft voor een ander........... (zit niet zonder werk zei wijlen mijn opa)
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 14 nov 2015 21:12

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Vanmiddag bij Stolk Nieuwerkerk de “Live” ook gehoord.
Een uitstekende en afwisselende demo door Harm Hoeven!
Toch wel een enorme verbetering t.o.v. m’n “gewone” Opus 25 !
De onverlichte schermpjes zouden voor mij moeilijk leesbaar zijn.
Heb zoiets weleens eerder gezien, maar die waren veel duidelijker.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 15

Geregistreerd: 09 mei 2011 11:57

Bericht 14 nov 2015 23:55

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Van een medewerker van Johannus begreep ik dat het verwerken van de samples van orgels praktisch automatisch verloopt.Daardoor kunnen ze elke maand een nieuw "orgel" uitbrengen. Na Utrecht, Dresden en Parijs zijn inmiddels samples klaar van het Schnitger-orgel in Norden en van een Maarschalkerweerd-orgel.

Iedere toon wordt ca 20 seconden opgenomen. Uit dat sample wordt een stukje van 10 seconden, waarin de toon stabiel is, geknipt en als droog mono-sample gebruikt. Dit betekent dat niet alleen een eventuele galm wordt afgeknipt maar ook dat de aanblaasverschijnselen worden weggelaten. De ontbrekende karakteristieke "spuck" en dergelijke wordt met een eigen voorlooptoon aangevuld. Dit kon ik vandaag horen bij de demonstratie van het Silbermann-orgel.

Ik vermoed dat deze werkwijze voor Johannus noodzakelijk is vanwege de beperkingen die de geluids-chip meebrengt. Dit betekent wel een fundamentele beperking van de muzikaliteit/reproductiegetrouwheid van het resultaat. En dan met name voor barokorgels met hun kenmerkende aanspraak. Voor Frans-symfonische en romantische orgels is dit meer van ondergeschikt belang omdat die een "cleane" intonatie hebben, waarbij slechts de klankkleur en sterkte van de tonen van belang is. Daarom vond ik gelijk het Parijse Cavaillé Coll orgel het meest overtuigend klinken.
Op deze wijze zal de Johannus LiVE Hauptwerk nooit kunnen evenaren, laat staan overtreffen.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 21 nov 2015 23:00

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Vanmiddag heel even op de Johannus Live gespeeld op "Utrecht". Viel mij tegen. Het aardige was dat ik op de Content Cambiare die er tegenover stond hetzelfde stuk op hetzelfde sampleset kon spelen.
Nou dan wint de Content het dik van de Johannus! (hebben we het even niet over het meubel)
Het is "Surrogaat" vs "Hauptwerk"

Dit heeft m.i. vooral met de galm te maken. Bijvoorbeeld de Vox Humana of de Cornet met tremulant klinken op de Johannus niet zoals je dat gewend bent op Utrecht. Het is meer de "Johannus sound".
De bas is bij de Johannus wel iets harder, zoals je eigenlijk vaak hoort bij electronische orgels.
Verder lijkt het mij vrij lastig registreren omdat de venstertjes boven de trekregisters niet verlicht zijn als het betreffende register aan staat.

Groet,

Albert

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 aug 2015 15:05

Bericht 23 nov 2015 14:42

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Volg dit topic al een tijdje. Valt mij op dat men niet erg positief is over de "Live"

Met name woren de galm en de tremulanten negatief beoordeeld.
De tremulanten zijn niet opgenomen dus dat kan ik wel snappen. Bovendien een tremulant kun je goed missen, ik gebruik ze zelden. In "romantisch"Nederland wordt een orgel nogal eens beoordeeld op tremulanten met 8,4,3, resistraties

Maar wat de galm betreft, deze is toch echt op de diverse lokaties opgenomen, dan verbaast het mij toch wel, dat er over een Johannus galm wordt gesproken.

Op een duits forum is men veel positiever over de "Live". Minder bevooroordeeld ook.
Denk dat we Johannus echt de kans moeten geven om deze ingeslagen weg verder te ontwikkelen.

Valt me op dat men de orgels vaak af fabriek beoordeeld. Mijn opus 30 klinkt echt vele malen beter dan toen hij afgeleverd werd. Heb het orgel helemaal naar mijn hand gezet. Er zit zoveel meer in in dit orge!
Met name het beruchte dreunende pedaal van Johannus en ook andere merken, is bij mij niets meer van te merken

Misschien een beetje off-topic, maar ik vraag me ook wel eens af hoe er geluisterd wordt. Valt me vaak op dat men in staat lijkt te zijn de verschillen tussen orgels te horen, terwijl er thuis vaak van inferieure audio installaties of "stereo torentjes" gebruik wordt gemaakt. Verschil tussen bv CD spelers wordt dan niet opgemerkt.

Hoop de "Live" zelf nog eens uitgebreid te testen, dat is toch de enige manier om een mening te vormen over dit instrument.

Bericht 23 nov 2015 20:16

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

ik heb het gehoord en je hoort toch dat het van johannus is , de kast hebben ze wel mooi gemaakt en de samplesets laden ook veel sneller dan hauptwerk maar wat ik gehoord heb is dat het orgel van de dom in utrecht heel anders klinkt dan op hauptwerk

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 23 nov 2015 20:58

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Janklavers schreef: Maar wat de galm betreft, deze is toch echt op de diverse lokaties opgenomen, dan verbaast het mij toch wel, dat er over een Johannus galm wordt gesproken.
Alleen een impulse response (galm van een pistoolschot) is opgenomen op verschillende locaties, niet de galm van elke pijp en dat maakt een heel groot verschil. De galm wordt daarna op basis van die impulse response uitgerekend voor wat je op het betreffende moment speelt. Het voordeel is dat samplesets veel minder geheugen vragen en voor de samplemaker scheelt het enorm veel tijd in samplebewerking. Het grote nadeel is dat de galm niet natuurlijk klinkt. Je kunt dit trouwens ook met Hauptwerk doen, maar ik heb nooit echt overtuigend resultaat gehoord.

Misschien een beetje off-topic, maar ik vraag me ook wel eens af hoe er geluisterd wordt. Valt me vaak op dat men in staat lijkt te zijn de verschillen tussen orgels te horen, terwijl er thuis vaak van inferieure audio installaties of "stereo torentjes" gebruik wordt gemaakt. Verschil tussen bv CD spelers wordt dan niet opgemerkt.

Hoop de "Live" zelf nog eens uitgebreid te testen, dat is toch de enige manier om een mening te vormen over dit instrument.

Als je even hier naar luistert, is het meteen duidelijk dat er nog steeds een enorm verschil is tussen Hauptwerk en Johannus Live: http://www.johannus.com/nl/multimedia/i ... nederlands
Die karakteristieke 'electronische' galm valt meteen op, daarvoor hoef ik echt niet bij Johannus langs. Het klinkt ongetwijfeld beter dan de vorige generatie Johannus (om te beoordelen hoeveel beter moet je idd waarschijnlijk zelf gaan spelen), maar het haalt het bij lange na niet bij Hauptwerk.

Wat mij nogal tegen staat (en wat misschien ook de reden is van negatieve reacties van anderen), is de hoogdravende taal die wordt gebruikt. Als je weet dat het zoveel beter kan, voelt het alsof ze hun klanten bedotten, misbruik maken van het feit dat die nog nooit Hauptwerk hebben gehoord. En dan hangt daar ook nog zo'n bizar hoge prijskaart aan...
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 23 nov 2015 22:05

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Tja, als ik dat filmpje luister dan klinkt dat voor mij ook echt als de klassieke Johannus-orgels... Qua nagalm haalt hij het niet bij Hauptwerk. Daar hoef je niet onbevooroordeeld voor te zijn toch?
Maar of dit het bedriegen/bedotten van je klanten is weet ik niet. Die classificatie gaat misschien wat te ver, maar ja... Ze moeten toch wat met Hauptwerk als concurrent? :-)

Ik ga in ieder geval niet terug naar een digitaal orgel als Johannus of Eminent...
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 23 nov 2015 22:15

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Lia schreef:Wat mij nogal tegen staat (en wat misschien ook de reden is van negatieve reacties van anderen), is de hoogdravende taal die wordt gebruikt. Als je weet dat het zoveel beter kan, voelt het alsof ze hun klanten bedotten, misbruik maken van het feit dat die nog nooit Hauptwerk hebben gehoord. En dan hangt daar ook nog zo'n bizar hoge prijskaart aan...


Welkom in de wereld van de verkoop!
In die zin doet Johannus het erg goed. Ze weten het met overtuiging te brengen. Maar ze verbieden geen vergelijkend waren onderzoek.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 23 nov 2015 22:49

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

mbouwheer schreef:
Lia schreef:Wat mij nogal tegen staat (en wat misschien ook de reden is van negatieve reacties van anderen), is de hoogdravende taal die wordt gebruikt. Als je weet dat het zoveel beter kan, voelt het alsof ze hun klanten bedotten, misbruik maken van het feit dat die nog nooit Hauptwerk hebben gehoord. En dan hangt daar ook nog zo'n bizar hoge prijskaart aan...


Welkom in de wereld van de verkoop!
In die zin doet Johannus het erg goed. Ze weten het met overtuiging te brengen. Maar ze verbieden geen vergelijkend waren onderzoek.

Ja, ik weet wel dat het zo werkt, ik schreef ook 'voelt alsof'. Ik zou ook geen goede verkoper zijn ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 24 nov 2015 11:16

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Wat mij nogal tegen staat (en wat misschien ook de reden is van negatieve reacties van anderen), is de hoogdravende taal die wordt gebruikt. Als je weet dat het zoveel beter kan, voelt het alsof ze hun klanten bedotten, misbruik maken van het feit dat die nog nooit Hauptwerk hebben gehoord. En dan hangt daar ook nog zo'n bizar hoge prijskaart aan...


Helemaal mee eens Lia. Alsof je een fiatje (best mooie wagens trouwens) voor de prijs van een Mercedes verkoopt en zegt dat hij rijdt als een Rolls Royce (er zijn inderdaad veel overeenkomsten....).

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 24 nov 2015 13:57

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Wanneer het filmpje representatief is voor de Johannus Live, sluit ik me aan bij de voorgaande reacties. Het blijft hoe dan ook karakteristiek Johannus sound, wat vooral tot uiting komt in de tremulanten, maar toch ook in de aanspraak van de pijpen, het staccatospel en de positionering van het geluid in het stereobeeld( wanneer je luistert met koptelefoon).

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 nov 2015 17:41

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ik hoor hier wel veel over de vermeende kwaliteitsverschillen tussen impulsresonse nagalm en galm direkt opgenomen, maar geen reakties betreffende de opmerking van Wim, dat het aanspraak-gedeelte van de sample is afgeknipt.......

Dat is werkelijk DESASTREUS....... als het waar is tenminste.

Want, naast het gehalte aan boventonen in de staande toon, is ons gehoor juist erg gevoelig voor de toon-aanspraak. Proefnemingen in het verleden ( oa in de Philips-labs) toonden aan, dat, als je de aanspraakgedeeltes van bv een viool en een trompet omwisselt, er door onze hersenen een geheel ander timbre wordt ervaren.

En idd is juist het typische aanspraakgeluid zo karakteristiek voor een pijp. Dat is een behoorlijke stap terug, als je daar een synthetisch NEP-stukje aan gaat plakken......

Het is nmm een prima eerste stap van Johannus, maar hopelijk gaan ze snel verder op dit pad naar de realiteit.

Geert
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com