Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 04 dec 2015 20:56

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Dag Marius,

Dat idee had ik inderdaad al.

De discussie ging over een vergelijk tussen de Johannus Live en Hauptwerk en niet tussen Johannus Live en GO.

Dat zou een andere topic kunnen zijn. Door jouw inbreng vertroebelt het vergelijk denk ik. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 dec 2015 21:22

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Nee hoor, maakt het niet troebel. HW is GO ontlopen elkaar nauwelijks qua resultaat.

Juist de discussie of GO heel wat anders is dan HW maakt de discussie troebel. Dit hoort thuis in het forum staartje
viewtopic.php?f=2&t=1471

Zie hier de verschillen tussen HW en GO. http://mps-net.de/orgel/seite/include.p ... ntentid=45
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 04 dec 2015 21:27

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Marius55 schreef:Waar ze nu mee komen (Johannus LIVE) is een combinatie van eigen techniek en Hauptwerk.


Dit is een vergissing hoor Marius. Ze combineren hun techniek niet met Hauptwerk. Johannus maakt geen gebruik van het Hauptwerk programma. Ze hebben zelf iets ontwikkeld wat ze Live noemen. Ik heb het gehoord en kan niet anders zeggen dat het naar mijn idee een kleine update is van wat ze al hadden, maar het is nog steeds echt Johannus geluid. Zoals ik het heb gehoord heeft het werkelijk niets met Hauptwerk te maken.

Groeten, Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 dec 2015 21:38

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Je hebt gelijk, maar het is ook geen vergissing van mij.
Johannus heeft een heel eigen techniek ontwikkeld, maar de technisch ideeën van HW afgekeken om een tegenhanger te krijgen. Dus een orgel sampleset van een bekend mooi kerkorgel kopen, er later eentje bijkopen, etc.
Dat kun je inderdaad alleen bij Johannus kopen en niet bij Hauptwerk. Het is de bewuste keus van Johannus om GEEN software van Hauptwerk toe te passen. Oke ?

Beter: "Waar ze nu mee komen (Johannus LIVE) is een combinatie van eigen techniek en Hauptwerk ideeën"
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 04 dec 2015 21:50

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Elke sample heeft zijn karakteristieke eigenschappen, de aanspraak, de loop(s) en de akoestiek/nagalm/galmstaart, of hoe je het ook maar wilt noemen. Daarnaast hebben de nieuwere samplesets per opgenomen pijp minimaal 3 opnames, een lange sample (toets lang vasthouden), een korte sample (staccato) en iets wat er tussen zit (portato). En precies deze staccato en portato hebben ieder ook weer een andere nagalm(staart). En dit allemaal per pijp!

Wat Hauptwerk doet is dat bij een toetsaanslag wordt gekozen voor de aanspraak van de lange sample en afhankelijk van de lengte (in tijd) van de toetsaanslag wordt gekozen voor de nagalm-staart van de lange sample of staccato of portato. En als de toets wat langer wordt vastgehouden dan wordt een van de loops gekozen en die wordt herhaald en uiteindelijk weer de nagalmstaart van de lange sample. De keuze van de loop is ook steeds verschillend. Hierdoor zit er zoveel variatie in bij het afspelen van elke pijp, waardoor je een zeer natuurgetrouwe weergave krijgt met Hauptwerk.

Als je nu de aanspraak en de galmstaarten er allemaal afhaalt en een standaard aanspraak en nagalm toevoegt dat voor elke pijp gelijk is, krijg je inderdaad een minder natuurgetrouwe weergave. Je bespaart natuurlijk enorm op het intern geheugen en de laadsnelheid van de samples, maar daar staat tegenover dat je moet inleveren op de natuurgetrouwe weergave en uiteindelijk je te maken krijgt met luistermoeheid. Ik heb zelf een Eminent DCS, Domus en Johannus Rembrandt in bezit gehad, maar dat gaat op een gegeven moment vervelen. En dit heb ik nooit gehad met Hauptwerk, zelfs ook niet als ik een aantal maanden dezelfde sample-set gebruik.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 okt 2018 14:13

1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Zal zachtjes nog een steen in de vijver laten plonsen.................


Waarom lukt het bv een Johannus wel om
Het Schnitgerorgel in de Der Aa-kerk van Groningen op te nemen??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 okt 2018 14:27

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Jan Wim schreef:Zal zachtjes nog een steen in de vijver laten plonsen.................


Waarom lukt het bv een Johannus wel om
Het Schnitgerorgel in de Der Aa-kerk van Groningen op te nemen??


Ja, ook wel benieuwd naar. Andere discussie: hoe vind je dat klinken? Ik vind het helemaal niks, doe mij maar HW :lol:

Gr. Marien

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 okt 2018 15:45

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

mariendewilde schreef:
Jan Wim schreef:Zal zachtjes nog een steen in de vijver laten plonsen.................


Waarom lukt het bv een Johannus wel om
Het Schnitgerorgel in de Der Aa-kerk van Groningen op te nemen??


Ja, ook wel benieuwd naar. Andere discussie: hoe vind je dat klinken? Ik vind het helemaal niks, doe mij maar HW :lol:

Gr. Marien


Is dat echt gebeurd? Vreselijk. Kan me niet voorstellen dat de AA-KERK daar toestemming heeft voor gegeven!!!!
Ben benieuwd welke andere orgels Johannus (ze hebben geld) hebben opgenomen (lees: verkracht).
Betekent dat dan ook dat ze kontrakten hebben opgelegd met (lees: tegen) de kerken om anderen niet toe te laten voor opnames???? Is Johannus het voor HW flink aan het verknoeien????


Ik vind Johannus vreselijk. Ik spuug van hun orgels, en wil er ook wel graag op spugen als ik de kans krijg!

P.S. het is inderdaad echt waar:
https://www.johannus.com/en/news/two-new-organs-added-to-the-johannus-live-family

Luister hier naar het "Aa-kerk orgel:" https://www.johannus.com/en/multimedia/musical-contribution---october-2018

Klinkt vreselijk! VRESELIJK! IK ben met dit orgel opgegroeid als leerling van Johan van Meurs. Wat een verschil met het echte orgel!!!! Dit is stofzuiger geluid!

Hoe is dit mogelijk? Vreselijke beslissing geweest! Jammer, jammer, jammer!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 okt 2018 18:53

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

dat de johannus live niet qua realisme kan evenaren met HW is duidelijk te horen.

wel baart het mijn zorgen dat ze toegang hebben tot orgels die voor een ander afgesloten blijven.

een vorm van discriminatie vrees ik, vandaar die steen in de vijver………………………………………..

is het macht, geld, lobby, ?????
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2018 19:10

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Ze mogen van mij doen wat ze willen, alleen de term: "ingelijfd in de Johannus-familie" klinkt smerig.
En inderdaad een mirakel waarom de AA-kerk Johannus wel toestemming geeft om hun orgel te "verkachten" terwijl HW dat niet heeft? Bij HW kun je nog spreken van "digitaliseren/bewaren van cultureel erfgoed.
Jiri weigert om zelf galm toe te voegen uit respect voor het orgel in zijn omgeving en op een Johannus mogen we ongebreideld aan de knoppen draaien .... :shock:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 okt 2018 20:08

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Jaap380 schreef:Ze mogen van mij doen wat ze willen, alleen de term: "ingelijfd in de Johannus-familie" klinkt smerig.
En inderdaad een mirakel waarom de AA-kerk Johannus wel toestemming geeft om hun orgel te "verkachten" terwijl HW dat niet heeft? Bij HW kun je nog spreken van "digitaliseren/bewaren van cultureel erfgoed.
Jiri weigert om zelf galm toe te voegen uit respect voor het orgel in zijn omgeving en op een Johannus mogen we ongebreideld aan de knoppen draaien .... :shock:


zeker Jaap de kwaliteit is het niet die de Live laat horen, dus moet het wel een machtspel zijn, jammer is dat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 02 okt 2018 20:36

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

Of betaald Johannes misschien beter?

In ieder geval zijn ze wel sneller dan andere samplemakers. Bijvoorbeeld Tiel waar blijft dat of misschien de Lutherse kerk in den Haag? Of misschien mort ik schrijven ze scheppen geen verwachting met lange wachttijden maar bieden het aan als het klaar is.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 02 okt 2018 20:51

Re: Johannus Live (zouden ze dan toch...)

[b]Is het echt opgenomen of is het een opname uit 1980 van een eigen orgel? :lol[/b]:

Vorige week in Passau geweest misschien is daar een sampelset van te maken
gaat wel een beetje tijd in zitten meer da 17.000 pijpen
dan wordt het echt de kunst van het weg laten.
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com