Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke samplesets kiezen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 11 dec 2015 13:02

Welke samplesets kiezen

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een Hauptwerk-orgel (zie: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=10&t=2205) en dus aan het nadenken over geschikte samplesets. Ondertussen heb ik al gezien dat er veel keuze is.

Ik denk dat ik voorlopig wel uit de voeten kan met twee samplesets. Praktisch gezien zou ik het onderscheid willen maken tussen een sampleset voor (vroeg)-barokke muziek en een voor romantische muziek en koraalbewerkingen. Na wat gelezen te hebben over verschillende sets zit ik te denken aan een Silbermann-orgel (bv. Freiberg) voor (vroeg)-barok en aan Tholen voor Romantiek en koraalbewerkingen.

Ik hoop binnenkort deze sets een keer te gaan spelen, zodat ik kan luisteren hoe het bevalt. Maar ik ben ook benieuwd of hier suggesties zijn. Ik wil namelijk nu investeren in orgel en samplesets en daarna voorlopig niet meer.

Zo ben ik benieuwd hoe oude muziek klinkt op Silbermann (bv. Sweelinck en Van Noordt)? En is alle Bach-muziek te spelen, vanwege de niet gelijkzwevende stemming?
En bij Tholen denk ik dat Hollandse Koraalmuziek (bv. Zwart) goed zal klinken, maar hoe zit dat met Romantische muziek van bv. Mendelssohn, Bastiaans, enz.?

Groeten,
Arjan

Berichten: 47

Geregistreerd: 26 jul 2012 15:06

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 11 dec 2015 13:42

Re: Welke samplesets kiezen

Voor barokke muziek kun je ook Steinkirchen aanschaffen. Smaak is persoonlijk, maar telkens als ik dit orgel beluister op contrebombarde dan doet de klank wat met me. Dankzij een variabel audioperspectief en de mogelijkheid met gesloten en open kast voor het BW te spelen, heb je eigenlijk meerdere orgels in één. Ik hoop dit sampleset over enkele dagen dan ook zelf aan te schaffen, waarna je van harte welkom bent in Spijkenisse om erop te spelen :D

Voor romantisch is Tholen een goede optie. Het Lohman-orgel in Leusden is ook goed geschikt.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 dec 2015 13:57

Re: Welke samplesets kiezen

ArjanB schreef:En is alle Bach-muziek te spelen, vanwege de niet gelijkzwevende stemming?

Je kunt gemakkelijk voor elk stuk de stemming kiezen die je wilt. Maar wat betreft Bach: die gedijt juist prima in de Neidhart-stemming van Freiberg.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 dec 2015 14:33

Re: Welke samplesets kiezen

Heb je Utrecht al overwogen? Natuurlijk een stuk groter dan Tholen, maar wel een orgel waar je met de juiste registratie ook barok op kwijt kunt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 dec 2015 14:56

Re: Welke samplesets kiezen

wouterhil schreef:Voor barokke muziek kun je ook Steinkirchen aanschaffen. Smaak is persoonlijk, maar telkens als ik dit orgel beluister op contrebombarde dan doet de klank wat met me. Dankzij een variabel audioperspectief en de mogelijkheid met gesloten en open kast voor het BW te spelen, heb je eigenlijk meerdere orgels in één.

Freiberg heeft 6 kanalen en een mixer, dus ook variabel audioperspectief. Steinkirchen heeft 4 kanalen.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 11 dec 2015 22:06

Re: Welke samplesets kiezen

Beste Arjan,

Ik heb 3 (4) barok orgels: Freiberg, Rotterdam transept en Steinkirchen (ook heb ik nog Ebersmunster)
Allemaal prachtige orgels, maar sinds ik Steinkirchen heb, speel ik eigenlijk nergens anders meer op.

Freiberg is een wat oudere opnamen en (hoe ik hem ook instel) ik wordt na een poosje "moe" als ik er op speel. Hij is erg mooi in de kleine registraties, maar in het plenum zit iets waar ik moe van wordt vind (ik mis iets in de ruimtelijkheid). Ook is de pedaal partij aan de kleine kant. Je moet (bijna) altijd koppelen aan het hoofdwerk.

De Laurens-transept is erg geschikt voor de voor-Bachsche tijd. het is een heerlijk orgel met veel fluiten waarmee je heerlijk kunt combineren. Het nadeel vind ik dat de 16' van de pedaal voor mij niet genoeg body heeft, het Hoofdwerk is niet op 16 voets basis waardoor je bij de grote preludiums niet de Gravitat die het soms nodig heeft kunt geven (de regaal 16' vind ik geen plenum register, maar een solo register).
Voor dit orgel zou ik het mooi vinden als er een werkmeister III stemming (of zo iets in zit). (Dit kun je wel digitaal doen). Voor Bach zijn de mixturen iets te scherp.

Ebersmunster is een mooi orgel, waarop je ook mooi oude muziek kunt spelen, maar toch... voor de Duitse barok niet authentiek (net iets te rond qua klank om er altijd op te spelen.)

Steinkirchen is een orgel waar je veel kanten mee op kunt t/m Bach. De stemming is werkmeister III.
Het plenum klinkt echt als een klok en met 6 stemmen erin die "ouder" zijn dan Schnitger is dit echt een aanrader. Het heeft ontzettend veel karakter. Als ik Lubeck of Tunder speel, kan ik geen andere orgel-keuze meer maken. Die moeten op dit orgel.
Het nadeel van Steinkirchen is wel dat de dispositie soms net wat gaten laat. Een fluit 4 op het hoofdwerk, Een Prestant en Fagot 16' op het hoofdwerk. Een prestant/octaaf 4 op het Borstwerk. Een 8 voets stijker. Een vrij pedaal die niet te koppelen is. Dit vraagt soms toch wel om creatief registreren, maar als het lukt is de beloning grooot..
Zelf ontdek ik nog steeds vaak nieuwe registraties.

Als je in de buurt van Almere bent... dan ben je altijd welkom.
groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 11 dec 2015 23:35

Re: Welke samplesets kiezen

Als mogelijke optie van een (vroeg)barokke sampleset wordt hij al een aantal keren genoemd: Het Arp Schnitger Orgel uit Steinkirchen. Ik vind dat een erg overtuigende set.

Sommige andere sets maken wellicht in de eerste kennismaking meer indruk, maar gaan dan door overmatige galm of wat dan ook, vervelen. Maar op één of andere manier treedt er bij deze set geen enkele luistermoeheid op. Sterker nog, ik ga het al spelende steeds weer mooier vinden. Het is allemaal zo transparant!

Het is daarom naar mijn mening ook een erg goede set om op te studeren. Elk detail (lees foutje...) ga je horen. Loopt een stuk op dit orgel, dan komt het op grotere orgels ook wel goed.

En met een prijs van € 445 nog redelijk te betalen. Daar komt bij dat het met max. 16GB ook niet je hardware overvraagt.

Al met al een echte aanrader!
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 12 dec 2015 00:32

Re: Welke samplesets kiezen

Ben ik helemaal met je eens David.

om even af te dwalen...
Als we 's avonds naar bed gaan, en ik zie dat het orgel nog aanstaat. "Moet" ik nog even 1 minuutje naar de prestant luisteren.
Gelukkig weet mijn vrouw tegenwoordig dat dit dan wel een kwartiertje duurt, want na de prestant komen de kromhoorn (+ quint 3) en vele andere registers ook nog even aan de beurt. Dan kan ik lekker slapen.... ;)
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 dec 2015 10:05

Re: Welke samplesets kiezen

Wat denk je van het Trost orgel in Waltershausen?

Men vindt dat dit het meest authentieke "Bach" orgel is.

Dit is echt een top set al is het gedateerd.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 12 dec 2015 11:48

Re: Welke samplesets kiezen

Karel van Ingen schreef:Een vrij pedaal die niet te koppelen is.


Dat probleem is natuurlijk altijd op te lossen, dus hoeft je niet te weerhouden van het kopen van dit orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 12 dec 2015 12:39

Re: Welke samplesets kiezen

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: dan is het maar goed dat dit orgel geen 84 stemmen heeft, anders valt er niks meer te slapen Karel..... ;)


Klopt, daarom heb ik ook maar 16 GB Ram geheugen... Dat orgel van Haarlem of het zonneorgel... nee. Daar moet ik mezelf tegen beschermen :roll: :roll:

Karel van Ingen schreef:
Een vrij pedaal die niet te koppelen is.


Dat probleem is natuurlijk altijd op te lossen, dus hoeft je niet te weerhouden van het kopen van dit orgel.


Dat klopt, maar zelf probeer ik het orgel zo authentiek mogelijk te houden (de extra d" die op de uitgebreide versie zit gebruik ik wel, maar voor de rest laat ik het liefst het orgel zoveel mogelijk intact)

Wat denk je van het Trost orgel in Waltershausen?

Men vindt dat dit het meest authentieke "Bach" orgel is.


Toen ik voor mijn "Steinkirchen" ging heb ik dit orgel zeker in overweging genomen. Luisterend naar de geluidsfragmenten had ik het idee dat er niet heel veel (niet genoeg voor mij) akoestiek in zit.

Ook het orgel van Zwolle, Vollenhove en Krzeszow heb ik niet, dus deze kon ik niet meenemen in mijn vergelijk.
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 12 dec 2015 15:33

Re: Welke samplesets kiezen

E.e.a. hangt overigens ook nog af van hoeveel klavieren je uiteindelijke orgel heeft. Als je in eerste instantie maar twee sets koopt en je hebt drie klavieren, dan zou ik niet zo snel voor Freiberg kiezen, want dan heb je één ongebruikt klavier, en dat zou zonde zijn natuurlijk.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 12 dec 2015 16:13

Re: Welke samplesets kiezen

Leonard schreef:
Karel van Ingen schreef:Een vrij pedaal die niet te koppelen is.


Dat probleem is natuurlijk altijd op te lossen, dus hoeft je niet te weerhouden van het kopen van dit orgel.


Dat dacht ik ook, maar op een of andere manier werkt Master Couplers niet binnen deze set.
Of zie ik iets over het hoofd?

Nu heeft het pedaal zo'n volle bezetting, dat koppelen eigenlijk zelden nodig is.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 12 dec 2015 16:16

Re: Welke samplesets kiezen

Leonard schreef:E.e.a. hangt overigens ook nog af van hoeveel klavieren je uiteindelijke orgel heeft. Als je in eerste instantie maar twee sets koopt en je hebt drie klavieren, dan zou ik niet zo snel voor Freiberg kiezen, want dan heb je één ongebruikt klavier, en dat zou zonde zijn natuurlijk.


Ik heb bij de twee klaviers set Steinkirche, mijn derde klavier ingesteld als koppelklavier. Op die manier benut je het derde klavier toch!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 dec 2015 20:14

Re: Welke samplesets kiezen

Waltershausen en Krzeszow worden hierboven genoemd. Ik heb beide sets en vind ze allebei bijzonder mooi. Ze zijn voorzien van een rijke collectie 8-voetsregisters, waarmee je naar hartelust kunt kleuren. Dat gaat wel gepaard met het feit dat het instrumenten uit de nadagen van de barok zijn (resp 1730, 1732). Van Arjan begrijp ik dat hij zich meer orienteert op de vroege barok. Daar komt Steinkirchen (1687) veel dichter bij in de buurt.

Wat betreft een romantisch instrument: ik denk dat Tholen inderdaad zeer geschikt is. Het is een instrument met beperkingen: geen zacht tongwerk (de Dulciaan snatert nogal), geen gewone mixtuur (maar mixtuur met lage terts), gemis van een fluit 4 op bovenwerk en/of hoofdwerk. Maar voor Hollandse koraalmuziek is het prachtig. Met de muziek van Mendelssohn ben ik iets minder vertrouwt, maar mijn inschatting is dat bijvoorbeeld zijn 6e sonate er op indrukwekkende wijze op vertolkt kan worden.

Utrecht is een alternatief dat qua dispositie rijkelijk voorziet in zowat iedere denkbare wens voor koraalmuziek. Hoewel het een set is waarmee ik makkelijk indruk kan maken wanneer ik bezoekers krijg, vind ik de overmaat aan akoestiek (door de grote opnameafstand) bij veel registraties (bijv. prestanten/plenumregistraties, fluiten van het bovenwerk) onbevredigend.

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 13 dec 2015 16:21

Re: Welke samplesets kiezen

Ik had zojuist een een reactie geschreven op jullie replies (waarvoor dank!), maar op de een of andere manier is dit niet op het forum terecht gekomen. Een nieuwe poging dan maar. :shock:

Sommige reacties gaan wel direct diep in op technische details (audioperspectief over 4 of 6 kanalen), maar daarin ben ik nog niet helemaal thuis. Dus wat het verschil maakt tussen de sets weet ik dan niet.

Gerrit schreef:Je kunt gemakkelijk voor elk stuk de stemming kiezen die je wilt. Maar wat betreft Bach: die gedijt juist prima in de Neidhart-stemming van Freiberg.

Bach heeft natuurlijk een heleboel muziek geschreven, in heel veel verschillende toonsoorten. Mijn ervaring is dat muziek met geen of weinig voortekens het best klinkt op een orgel met oude (niet gelijkzwevende) stemming.

Het is toch zo dat Bach zelf ook op een orgel van Silbermann speelde (corrigeer me als ik er naast zit) en daar heel enthousiast over was. Vandaar mijn eerste keuze voor een orgel van deze bouwer.
Ik zal zeker ook eens luisteren naar de samplesets van Steinkirchen en Waltershausen.

josq schreef:Van Arjan begrijp ik dat hij zich meer orienteert op de vroege barok.

Dat is niet helemaal wat ik heb bedoeld. Ik ben juist op zoek naar een set waarmee ik muziek kan spelen vanaf de vroege barok (bv. Sweelinck en Van Noordt) tot en met Bach (einde Barok). Valt dit te doen met één sampleset?

Bij Tholen had ik een goede eerste indruk (overigens moet ik deze set - en alle anderen - nog proberen/beluisteren). Vandaar dat dit mijn startpunt was voor een romantische set. Lohmann/Leusden voelde niet direct goed. Maar na het lezen van het topic over dit orgel elders op dit forum ben ik enthousiaster geworden. Wel was het eerste wat me opviel dat dit orgel veel tweaks heeft, dingen die het originele orgel niet heeft. Maar misschien is mee verlegen beter als om verlegen...
Utrecht weet ik niet zo goed. Zo op het eerste gezicht spreekt me dat niet aan.

De opnames van de verschillende sets op deze site en op CB, zijn die representatief voor de 'echte' ervaring?

Zit er ook verschil in kwaliteit tussen de samplesets van verschillende producenten?

Karel van Ingen schreef:Als je in de buurt van Almere bent... dan ben je altijd welkom.
groetjes,
Karel

Karel, bedankt voor je aanbod. Helaas is Almere niet om de hoek voor mij.

Groeten,
Arjan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 dec 2015 19:22

Re: Welke samplesets kiezen

Beste Arjan,

Verwacht geen eensluidend antwoord op je vraagstelling.
Er zijn veel leveranciers, er zijn inmiddels veel samplesets, er zijn veel adepten van de ene of andere sampleset. Sommige leveranciers bieden demo-versie aan, andere weer niet. Als je heel beperkt wil investeren in slechts 1 of 2 samplesets dan verdient het mijn inziens vooral aanbeveling om te gaan luisteren en vooral zelf bespelen om na te gaan met welk orgel/samplesets JIJ een klik hebt. Een fiets koop je ook niet uit een folder maar je toch zelf eerst voelen?
Doe een oproepje waar je mag spelen en deze zal vast beantwoord worden.
Groet,
Fokko

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 13 dec 2015 22:12

Re: Welke samplesets kiezen

Ik heb zowel Freiberg als Tholen. Mocht je de sets willen proberen, je bent welkom.
Ik woon in Drenthe.

Jan

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 14 dec 2015 12:25

Re: Welke samplesets kiezen

Fokko schreef:Als je heel beperkt wil investeren in slechts 1 of 2 samplesets dan verdient het mijn inziens vooral aanbeveling om te gaan luisteren en vooral zelf bespelen om na te gaan met welk orgel/samplesets JIJ een klik hebt.


Fokko, bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Ik ga voordat ik iets aanschaf ook zeker eerst sets proberen. Via het forum probeer ik vast een eerste selectie te maken. Het aanbod van sets is groot en ik hoop op het forum ervaringen van andere gebruikers te horen.

Groet,
Arjan

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 14 dec 2015 12:27

Re: Welke samplesets kiezen

Jan schreef:Ik heb zowel Freiberg als Tholen. Mocht je de sets willen proberen, je bent welkom.


Jan, bedankt voor de uitnodiging. Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt om zowel de samplesets als de Intrada te proberen. Dan kan ik het geluid ook direct ervaren in de opstelling die ik voor ogen heb.

Vriendelijke groet,
Arjan

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 14 dec 2015 18:53

Re: Welke samplesets kiezen

Dag Allemaal
De uitschieter voor mij is het Lohman orgel in Heusden.
De eenige die ik nog speel sinds dat die uit is.
Voelt net of dat je een echt pijporgel bespeelt.
Als ik een ander sampleset ga spelen ben ik binnen de 5 min. weer terug naar de Lohman.
Pete

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 14 dec 2015 22:36

Re: Welke samplesets kiezen

Altijd mooi zo'n topic om te kijken wat de huidige favorieten zijn. Ik moet toch ook maar eens naar Steinkirchen luisteren ;-).

Wat de romantiek/ koraalmuziek betreft, ik denk dat hier wel belangrijk is voor welke keuze je gaat. Voor de Franse romantiek (Franck) zou ik eerder een Cavaille-Coll aanschaffen, terwijl de Duitse romantiek weer beter op een Walcker of Sauer past. Maar als je voorkeur meer naar de Nederlandse koraalkunst uitgaat dan is een Nederlands orgel, zoals Tholen, Utrecht of het Steendam orgel van Apeldoorn een betere optie. (Ik bezit zelf geen van drieën, dus kan over de kwaliteit niet oordelen.)

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 14 dec 2015 22:52

Re: Welke samplesets kiezen

pedro schreef:Als ik een ander sampleset ga spelen ben ik binnen de 5 min. weer terug naar de Lohman.

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd wat die andere samplesets zijn, kun je dat delen?

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 14 dec 2015 23:29

Re: Welke samplesets kiezen

Dag Pieter,
In de Lohman hebben ze gewoon wat met het wind model gedaan ,wat ze met andere samplesets tot nu toe nog niet gedaan hebben.
Teminste dat denk ik.
Ik speelde eerst veel op Freiberg maar nu niet meer.
Pete

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 14 dec 2015 23:39

Re: Welke samplesets kiezen

Hallo,

Ik sluit mee aan bij de opmerking van Pedro.
Zelf heb ik Tholen, waar ik bijna een jaar met plezier op heb gespeeld.
Nu ik ook Heusden heb speel ik weinig op Tholen, wat ik eerst niet had kunnen denken.
Bij Heusden heb je inderdaad nog meer het gevoel dat je op een echt pijporgel speelt.
( extra toevoegingen zijn erg mooi / nuttig )
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com