Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke samplesets kiezen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 dec 2015 00:38

Re: Welke samplesets kiezen

Heusden en Steinkirchen zijn inderdaad heerlijke sets. Ik speel momenteel bijna uitsluitend op deze sets. Ze klinken zo enorm goed.
Laatste tijd ook Zwolle weer herontdekt. Dit is nog steeds een prachtig orgel en heeft natuurlijk wel meer registratie mogelijkheden als de kleinere sets en de akoestiek is niet te wet waardoor het orgel erg gedetailleerd blijft klinken.
Utrecht zoals genoemd is leuk om er later bij te hebben maar is toch wat te wet om bijv. op te studeren.

Groet Jan

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 dec 2015 13:12

Re: Welke samplesets kiezen

Ik sluit me aan bij de Lohman fans.
Een levendig orgel, met (voor mij) veel meer mogelijkheden dan Tholen.

Na het wat versterken van de Viola di Gamba, Vox Humana Quintadeen en het iets terug nemen van Cornet en Dulciaan is de Lohman (voor mij) nog veel bruikbaarder geworden.

Het is jammer, dat alleen Pipeloops een goed bruikbare manier heeft om gehele sets vrijblijvend te verkennen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 15 dec 2015 14:01

Re: Welke samplesets kiezen

Dag Gerrit,

Je schrijft:

Het is jammer, dat alleen Pipeloops een goed bruikbare manier heeft om gehele sets vrijblijvend te verkennen.

Volgens mij kun je bij iedere sampleset maker vrijblijvend een set verkennen, dat kost alleen wat Euro's.

Ik denk dat je met "vrijblijvend" gratis bedoeld, maar het spreekwoord zegt: Voor NIETS gaat de zon op.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 dec 2015 16:51

Re: Welke samplesets kiezen

Peter.
Als het wat zou kosten, als je bijv. eerst een maand kon huren zou mij dat ook prima zijn.

Eerst betalen en dan terug verkopen is voor mij niet vrijblijvend genoeg.
Ook is de termijn te kort, waarin teruggeven mogelijk is.
Dat moet voor mij minimaal een maand zijn.

Ga eerst bij een ander spelen zou je zeggen, zeg ik ook (en een ieder is welkom bij mij), maar met je eigen hardware en in je uppie, op je eigen tijden, zonder teruggaaf verantwoording af te hoeven leggen, eventuele terugbetaling vanuit buitenland gedoe of via een tussen leverancier het is allemaal niet nodig met de manier van Pipeloops.

Er zijn ook wel uitzonderingen ja. Bij Tholen was het installeren viermaal zoveel werk, dan tot de conclusie komen dat het géén geschikte set voor mij is.

Een bijkomstigheid van de Lohman set was wel, de conclusie dat de mfb532 boxen geen definitieve blijvers zijn.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 15 dec 2015 17:02

Re: Welke samplesets kiezen

Dag Gerrit,

Bij OrganArtMedia en Voxus betaal je €15,00 om een set 14 dagen te proberen. Met wat investering in tijd moet dat mijns inziens voldoende zijn om te weten of je het set wilt houden of niet.
Sonus Paradisi is natuurlijk uniek met zijn demo sets!

Door de installatie bestanden van Tholen eerst op de HW PC te zetten is het eenvoudig om dit set te installeren. Voxus was volgens mij de eerste die op die manier een set aangeboden heeft.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2015 18:17

Re: Welke samplesets kiezen

Peter schreef:Bij OrganArtMedia en Voxus betaal je €15,00 om een set 14 dagen te proberen. Met wat investering in tijd moet dat mijns inziens voldoende zijn om te weten of je het set wilt houden of niet.

Bij OrganArtMedia koop je de set (bijv. Steinkirchen € 445.-) en kun je hem binnen 14 dagen terug verkopen als deze je niet bevalt. Kosten daarvoor zijn dan 15 euro. Dit betekent wel eerst de volledige set betalen en dan terug verkopen.
Bij Voxus geldt dezelfde procedure.

Peter schreef:Voxus was volgens mij de eerste die op die manier een set aangeboden heeft.

Inspired Acoustics doet dat al sinds 2012 (Esztergom)

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 dec 2015 19:59

Re: Welke samplesets kiezen

De methoden van Voxus, OrganArt en noem maar op, kun je m.i.z. geen probeermethode noemen.
Natuurlijk, als het echt tegen valt kun je er, als je op tijd bent, vanaf.

Het demo model van Sonus is wel aardig. Het geeft echter geen beeld van de complete set.
HW-Free gebruikers hebben er mooie setjes aan, dat is waar.

Het blijven al met al gebrekkige probeer methoden met drempels.
Als fabrikant/leverancier zou je de drempel toch juist zo laag mogelijk moeten houden?

PS.: Bij het installeren van Tholen moesten alle files apart gestart worden. Bij Heusden ging dat gekoppeld en hoef je er niet naar om te kijken.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 3

Geregistreerd: 07 dec 2012 17:45

Bericht 21 dec 2015 08:22

Re: Welke samplesets kiezen

Ik heb alleen Tholen, wat mij al een paar jaar bijzonder bevalt. Het orgel heeft karakter en hoog detail, als je het orgel echt mooi vind is het zelf nu nog nieuwe combinaties ontdekken. Ik speel zelf alles erop, koraal, barok, vroeg romantisch, Frans. Je kan met wat creativiteit er alles wel op kwijt. Zij het verre van authentiek, maar ik vind het ook wel een kik om te zoeken naar een goede registratie op dit orgel.

Ik heb een filmproject gedaan waar op Heusden wordt gespeeld, ook een mooi orgel maar ik hoor iets eraan wat me niet beviel. Als ik zo nu luister op contrebombarde dan bevalt me het al beter en is het ook een goede overweging waard.

Utrecht heb ik als demo, maar die vind ik echt te nat, het detail is weg. Je hoort echt niet meer of er een braam of deukje in één van de pijpen zit, en dat is voor mij nu juist het authentieke aan Hauptwerk.

Ik woon in Sommelsdijk, Tholen mag je uitgebreid komen voelen.

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 28 dec 2015 17:22

Re: Welke samplesets kiezen

Inmiddels heb ik enkele Hauptwerk orgels en samplesets bespeeld en beluisterd. Ik ben erg enthousiast over de samplesets van Lohman/Heusden en Schnitger/Steinkirchen. Deze sets passen ook goed op een Hauptwerk-orgel met 2 klavieren.

Ik heb uiteraard meerdere sets bespeeld/beluisterd. Utrecht vond ik wat dat betreft een beetje tegenvallen; erg veel galm en dat gaat ten koste van details.
Nu is er een kleine kans dat ik ga voor een Hauptwerk-orgel met 3 klavieren. 'Stiekem' kijk ik daarom toch nog even naar samples van orgels met 3 klavieren. Tholen heb ik bespeeld, daarvan weet ik hoe deze klinkt. Dit vond ik prettiger als Utrecht. Ik kwam de set van Haarlem ook tegen, maar die heb ik nog niet gehoord. Hoe is deze in vergelijking met Utrecht; met name wat betreft de galm?
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 30 dec 2015 00:39

Re: Welke samplesets kiezen

Hoewel ik je met overtuiging Steinkirche heb aanbevolen, geef ik je ook de volgende set ter overweging:
Het Goerlitz Sonnenorgel

http://www.sonusparadisi.cz/en/goerlitz ... e-set.html

Deze bespeel ik nu twee weken, maar vind het een waardevolle aanvulling. Mooie ruimte, zonder dat je aan detail inlevert. Zelf bespeel ik de medium variant, die ook wat betreft geheugen nog enigszins te behappen is.

Moet je zeker ook eens beluisteren. Zeker als de stap naar een drie klavierorgel overwogen wordt.

Succes met kiezen!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 30 dec 2015 15:37

Re: Welke samplesets kiezen

Kijk ook eens op Contrebombarde, daar vind je toch erg goede info plus mooi gespeelde stukken.

De Holzhey Weissenau is 3M en zit tussen barok en rom in. Ik vind hem geweldig mooi; geen dongle nodig, betaalbaar, breed inzetbaar en zeer fraai ge-implementeerde akoestiekregeling .

HG

Geert

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 09 maart 2016 10:00

Re: Welke samplesets kiezen

Inmiddels heb ik de Mixtuur Intrada II besteld, voorzien van Schnitger/Steinkirchen en Lohman/Heusden. Uiteraard heb ik verschillende sets beluisterd, maar sprongen er wat mij betreft positief uit.

Ik heb er ook voor gekozen om wat kleinere, 2 klaviers sets. Ten eerste omdat ik een 2 klaviers orgel heb (hoewel dit technisch natuurlijk geen beperking is). Daarnaast kan ik dan voor hetzelfde budget meerdere sets kan aanschaffen. Liever 3 of 4 kwalitatief goede sets, dan één hele dure zoals de Hinsz/Kampen.

Ik ben benieuwd hoe e.e.a. hier straks in de huiskamer klinkt. En hoelang het blijft bij 2 samplesets...

Groeten,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 11 aug 2016 13:06

Re: Welke samplesets kiezen

Sander schreef:Altijd mooi zo'n topic om te kijken wat de huidige favorieten zijn. Ik moet toch ook maar eens naar Steinkirchen luisteren ;-).

Wat de romantiek/ koraalmuziek betreft, ik denk dat hier wel belangrijk is voor welke keuze je gaat. Voor de Franse romantiek (Franck) zou ik eerder een Cavaille-Coll aanschaffen, terwijl de Duitse romantiek weer beter op een Walcker of Sauer past. Maar als je voorkeur meer naar de Nederlandse koraalkunst uitgaat dan is een Nederlands orgel, zoals Tholen, Utrecht of het Steendam orgel van Apeldoorn een betere optie. (Ik bezit zelf geen van drieën, dus kan over de kwaliteit niet oordelen.)


Voor uitproberen voor romantisch orgel kun je ook kiezen voor een gemigreerd orgel van de gratis demo sample sets van het Batz orgel Utrecht, Walcker orgel en Cavaille-Coll orgel Caen. Na installatie van die drie losse samplesets kun je de orgeldefinitie downloaden van http://grandorgue-hauptwerk.vacau.com/1_92_Original-sample-sets.html en installeren. Zie en beluister de resultaten meest recente video's, op mijn youtube kanaal http://youtube.com/fmlk4u2
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 nov 2018 22:45

Re: Welke samplesets kiezen

Hier nog een Lohman-fan. Ik heb ook Gorlitz en Rotterdam. Als ik er 1 mocht kiezen om te houden, zou het toch Heusden zijn. Inderdaad een zeer realistisch geluid.
De tip van Gerrit om de Viola en de Vox humana wat op te krikken vind ik het navolgen waard.
Gerrit, je bent welkom om Heusden eens te beluisteren op B&W ;) Zoveel detail....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com