Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

GO: Gekraak / storingen in geluid

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 9

Geregistreerd: 19 dec 2015 13:50

Bericht 06 jan 2016 21:39

GO: Gekraak / storingen in geluid

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort bezig met hauptwerk/GO (vooral deze omdat ik nog geen betaalde versie van Hauptwerk heb). Tot nu toe ging het allemaal vrij goed, alleen heb net 2 extra geheugenkaartjes in mijn computer gezet zodat ik nu uitkom op 24 GB RAM. Dit gaf me de mogelijkheid om dit fraaie sampleset in te laden:

http://www.piotrgrabowski.pl/cracov-john-cantius.html

Echter met het eerste stuk wat ik met het volle werk probeerde (behoorlijk snel stuk, gemiddeld 6 toetsen tegelijk) merkte ik dat het na een aantal seconden begon te kraken/storen. Ik heb daarna de galm vrijwel uitgezet, toen was het verdwenen (al is dat niet echt fraai natuurlijk). Ik gebruik een headset.

Zelf denk ik dat het zou kunnen liggen dat de audio chip niet snel genoeg is. Ik heb namelijk geen externe geluidskaart in mijn computer zitten, ik heb altijd nog de ingebouwde audio chip van het moederbord gebruikt. Weet iemand of dit klopt, dat als ik een externe geluidskaart koop dat dit dan opgelost wordt? Of is het wat anders?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2016 22:37

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Ik denk dat je dit probleem met GO hebt. Want HW free kan maar 1,5 GB RAM aan (ik heb je titel van het topic aangepast en het geheel verhuisd naar audio software).

1) Probleem is waarschijnlijk dat je geen ASIO driver voor je geluidskaart gebruikt (om je moet GO met ingebouwde ASIO gebruiken). Maar bij het selecteren van de geluidskaart moet je ASIO zie staan.

2) de polyfonie. Cracov heeft behoorlijk akoestiek dus WAV files klinken lang door. Je moet de polyfonie dus aanpassen. Als de CPU het niet kan bijhouden vanwege de te verwerken hoeveelheid WAV files, dan slaat deze "stukjes over". Dat hoor je als tikken in het audio.

3) Audio mag niet in het rood komen. Volle werk heeft misschien dit als gevolg

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 dec 2015 13:50

Bericht 06 jan 2016 23:28

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Ik heb even een MIDI opname gemaakt en daarna afgespeeld op de computer zodat ik mijn processor gebruik ernaast kon houden. Op een gegeven moment ging het % gebruik van de processor hoger dan 25%, daarna begon het 'gekraak'. Ik heb een Intel Core i7-3770K quadcore processor, totaal 8 logische processors (dus waarschijnlijk 2 virtuele per core), kon me dus niet voorstellen dat de processor het niet aankon, leek meer dat hij maar 1 van de 4 cores gebruikte ofzo.

Ik heb daarna even wat geprobeerd met de instellingen. Uiteindelijk merkte ik dat de volgende optie hoger zetten succes had: Audio/Midi-instellingen -> Concurrency-niveau galmstaarten

Hij stond eerst op 1, ik heb hem naar 4 gezet (op basis van mijn aantal processor cores), daarna had ik er geen last van. Maximale processorgebruik tijdens het spelen kwam op ongeveer 52%.

Ik moet maar eens een keer de handleiding erbij pakken om te kijken hoe ik het verder kan optimaliseren voor mijn computer, het werkt nu goed maar wie weet kom ik nog wat handige dingetjes tegen.

P.S: ik heb dus geen echte geluidskaart in mijn moederbord van de computer zitten, ik gebruik de interne van het moederbord zelf. Bij audio uitvoer geeft hij in GO dit aan: Audio uitvoer: MME (PA): Luidsprekers (Realtek High Defi [50 ms requested]

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jan 2016 01:02

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Je moet natuurlijk alle cores gebruiken voor het maximale resultaat.

Maar ik zie geen ASIO driver. Nu weet ik niet of jij GO met of zonder ingebouwde ASIO gebruikt
Maar 50 msec is veel. Dat betekent dat de CPU ook extra belast wordt als dat de Windows audio driver is en dat het spelen relatief traag gaat (lijkt op spelen op een pneumatisch orgel).
Je kunt het audiobuffer kleiner maken (als dat mogelijk is in GO) of ASIO4ALL gaan gebruiken (http://www.asio4all.org). Deze kan prima samenwerken met het moederbord audio
Na installeren ASIO4ALL in GO deze ASIO driver selecteren.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 07 jan 2016 20:37

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Fijn dat het nu goed werkt.
Heb je ook Burea Church al geprobeerd ? Echt mooi orgel, vooral de tongwerken zijn zo echt, maar de Cornet en de fluiten zijn ook heel mooi. Wel 3 klavieren.

Ik heb de latency op 5 ms staan en dat is precies goed.

P.S: ik heb dus geen echte geluidskaart in mijn moederbord van de computer zitten, ik gebruik de interne van het moederbord zelf.


De geluidskaart van het moederbord is niet best van kwaliteit, dat weet ik uit ervaring. Koop een goede 4 kanaals externe geluidskaart en je zult versteld zijn van de vooruitgang in audio kwaliteit !! Echt een wereld van verschil. Kun je ook nog eens de manualen en pedaal verdelen over meer audio kanalen (4 kanalen - dus dubbel stereo).
Even oppassen: als je Focusrite Scarlett 2i4 aan zou sluiten, mag je GEEN aparte Asio driver toepassen, want deze geluidskaart heeft dat al in zijn eigen drivers opgenomen.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 9

Geregistreerd: 19 dec 2015 13:50

Bericht 07 jan 2016 22:54

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Ik heb ASIO4ALL geïnstalleerd, maar ik kan de driver niet zien in de Audio Output van GO. Ik heb daarna de free edition van Hauptwerk gestart en daar kon ik de Asio driver wel zien en selecteren. Heeft misschien te maken met GO in combinatie met Windows 10? Heb al geprobeerd de computer te herstarten - niets helpt.

@Marius55: Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een geluidskaart? Wil niet teveel geld nog uitgeven, maar wil natuurlijk wel betere kwaliteit dan de interne chip die ik nu gebruik natuurlijk...

Natuurlijk zal een goede headset ook veel schelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 07 jan 2016 23:24

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

GO werkt uitstekend samen met Asio.
Kijk eens onder het tabblad Audio-uitvoer (3e tab van Midi-instellingen). Als je daar achter "Devices windows" ziet staan tussen haakjes bijv. (15 ms) dan is Asio wel actief. Bij de laatste GO versies zie je geen ASIO4All onder Midi-apparaten in het 2e vak meer vermeld staan. En als je geen enorme vertraging bij het orgelspelen ervaart, dan zit het met Asio wel goed, dan werkt het gewoon.

Ik raad bijv. aan Focusrite Scarlett 2i4 audio-interface. Bij Bax-shop nu aangeboden voor € 158,-. Daar zul je tevreden mee zijn, deze ondersteund hoge kwaliteit audio. Je sluit deze gewoon via USB 2.0 aan op de PC. Om 4 kanalen te kunnen horen heb je 2 goede HiFi stereo eindversterkers nodig + dito boxen of 4 actieve luidsprekers van hoge kwaliteit. Hoeft niet allemaal nieuw te zijn, gebruikt is net zo leuk (vind ik).
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 04 maart 2016 23:36

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Hoi, een beetje late reactie misschien.

Ik gebruik zelf ook GO. in de latere versies (vanaf 3.1900) zit de ASIO driver er niet standaard meer in.
Er zijn de nodige problemen gemeld (hangende GO, crashes etc)
Veel van deze problemen werden veroorzaakt door gebruik van ASIO drivers.

Ik heb in samenwerking met de huidige ontwikkelaars van GO een versie gebouwd die ASIO weer ondersteund.
Stabiliteit is wel verbeterd, maar nog niet optimaal. ik draai deze nu een aantal weken.

Laat mij even weten als er interesse is voor een nieuwere versie met ASIO, dan zal ik die uploaden.

mvg,
Edward
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 09 maart 2016 18:02

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Hallo Edward,

Ik vindt GO erg stabiel, bij mij loopt het nooit vast en valt niet uit.
Heb nu versie 0.1.3.1991 draaien onder Win-7.
De Asio drivers zijn geïnstalleerd via de geluidskaart van Focusrite.

M.v.g
Marius
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 09 maart 2016 20:14

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Gelukkig maar! versie 1991 is idd erg stabiel. Dat is ook de reden dat er nog geen nieuwere versie is met asio.
Asio is fijn in gebruik vanwege de lage latency, maar heeft wel speciale extra code nodig.
Ook wordt dit alleen gebruikt onder Windows. De huidige ontwikkelaars werken eigenlijk alleen maar met Linux.
Hierdoor werd de versie voor Windows minder goed getest. Zelf werk ik met Windows en Linux. Sinds een paar maanden doe ik het onderhoud voor de Windows versie en dan speciaal voor gebruik met asio.
Hiervoor heb ik direct contact met de ontwikkelaars.

Huidige versie is 2085. Deze is redelijk stabiel, maar ik heb nog wel wat problemen gehad.
Als je vragen hebt over GO laat me maar weten.



Groeten, Edward

Ps. Welke samples speel je het liefst?

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 09 maart 2016 20:16

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

En Nico, draait het inmiddels bij jou?
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 10 maart 2016 14:29

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

Hallo Edward,

Ik speel heel vaak op Romanswiller (frans barok orgel), Grote kerk Wildervank, Kalvtraskn church, Burea church, Grandorgue demo VI. Heb nog meer samples draaien zoals Pitea School, Laurenskerk R'dam en nog paar andere.
En verander wel eens voor de afwisseling.
Intoneren van het orgel is heel leuk, daarmee kun je het orgel sterk verbeteren. Soms wat stemmen in toonhoogte, bepaalde tonen in volume aanpassen of een aantal registers in zijn geheel in volume bijstellen.

Voor Cracow heb ik te weinig intern geheugen. Hoeveel RAM is daarvoor precies nodig ?
Laatst bijgewerkt door Marius55 op 10 maart 2016 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 10 maart 2016 20:52

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

voor cracow heb je ongeveer 16GB nodig. dit is wel met alles geladen. alle loops en alles direct in het geheugen.
het is wel een heel compleet orgel hoor! zeer de moeite waard.

Berichten: 22

Geregistreerd: 02 okt 2015 21:30

Bericht 16 apr 2016 17:58

Re: GO: Gekraak / storingen in geluid

nicobarten schreef:Ik heb even een MIDI opname gemaakt en daarna afgespeeld op de computer zodat ik mijn processor gebruik ernaast kon houden. Op een gegeven moment ging het % gebruik van de processor hoger dan 25%, daarna begon het 'gekraak'. Ik heb een Intel Core i7-3770K quadcore processor, totaal 8 logische processors (dus waarschijnlijk 2 virtuele per core), kon me dus niet voorstellen dat de processor het niet aankon, leek meer dat hij maar 1 van de 4 cores gebruikte ofzo.

Ik heb daarna even wat geprobeerd met de instellingen. Uiteindelijk merkte ik dat de volgende optie hoger zetten succes had: Audio/Midi-instellingen -> Concurrency-niveau galmstaarten

Hij stond eerst op 1, ik heb hem naar 4 gezet (op basis van mijn aantal processor cores), daarna had ik er geen last van. Maximale processorgebruik tijdens het spelen kwam op ongeveer 52%.

Ik moet maar eens een keer de handleiding erbij pakken om te kijken hoe ik het verder kan optimaliseren voor mijn computer, het werkt nu goed maar wie weet kom ik nog wat handige dingetjes tegen.

P.S: ik heb dus geen echte geluidskaart in mijn moederbord van de computer zitten, ik gebruik de interne van het moederbord zelf. Bij audio uitvoer geeft hij in GO dit aan: Audio uitvoer: MME (PA): Luidsprekers (Realtek High Defi [50 ms requested]

Keer terug naar Grand-Orgue

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com