Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wie kan mij helpen met het juiste moederbord

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 10

Geregistreerd: 07 feb 2014 11:53

Bericht 11 mei 2016 22:56

Wie kan mij helpen met het juiste moederbord

Goedenavond,

Voor mijn Hauptwerkproject wil ik een PC gaan bouwen.
Nu ben ik al wel aan het kijken op MP en bij Alternate, maar ik vind het nog lastig om een juiste configuratie samen te stellen.

Ik heb een drieklaviersorgel, en wil ook redelijke samplesets spelen. Denk hierbij aan Utrecht, Caen of Laurenskerk.

Voor het moederbord, wil ik eigenlijk dat het minimaal 64GB ondersteunt, liever 128GB, maar ik ben bang dat ik dan ook gelijk een duurdere processor nodig heb. Ik wil er een i7 op hebben, maar daar zijn ook weer veel soorten in ben ik inmiddels achter, maar het verschil daar tussen weet ik niet goed.
PCI express wil ik er ook op hebben omdat ik begreep dat je dan met een SSD schijf veel sneller kunt werken. Alleen zie ik bij veel moederborden daar ook weer meerdere opties bij staan en ik weet dan niet waar ik op moet letten.
Ik dacht bijvoorbeeld aan de drie onderstaande moederborden:
- https://www.alternate.nl/ASRock/X99-Ext ... =7&lk=9435
- https://www.alternate.nl/GIGABYTE/GA-X99-SLI-(rev-1-0)-socket-2011-3-moederbord/html/product/1215624?tk=7&lk=9435
- http://www.alternate.nl/MSI/X99A-SLI-PL ... =7&lk=9435

Wie van jullie kan mij goed advies geven over deze moederborden en welke processoren hierbij kunnen.

Alvast erg bedankt!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 mei 2016 07:02

Re: Wie kan mij helpen met het juiste moederbord

Dag,

het MSI bord heeft alles wat je wil (kan tot 128 GB) en is nog het goedkoopst ook van de drie. Hier passen drie processoren op: de i7-5820K, 5930K en 5960X. De i7-5820K is een gouden keus. De 5930K biedt voor Hauptwerk geen toegevoegde waarde maar is wel veel duurder, de 5960X heeft bepaald geen goede prijs kwaliteit verhouding..
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 12 mei 2016 12:15

Re: Wie kan mij helpen met het juiste moederbord

met een SSD schijf veel sneller kunt werken


D.w.z. niet ALLES is sneller, maar alleen sneller de sampleset in het memory laden. En natuurlijk sneller wegschrijven op de schrijf bij het installeren. Bij het orgel spelen zul je niets merken van een SSD schijf of een snelle processor. Let daar dus op bij de aanschaf van de componenten.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 12 mei 2016 16:23

Re: Wie kan mij helpen met het juiste moederbord

Oke, maar als je toch al een hoge polyfonie gebruikt en dat gaat goed op een wat eenvoudiger processor, zul je dan met een supersnelle processor op dezelfde polyfonie enig verschil horen ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 mei 2016 12:46

Re: Wie kan mij helpen met het juiste moederbord

HA, ik ben ook weer eens een nieuwe PC aan het samenstellen. Ik probeer een goed evenwicht te bewaren tussen maximum specs en wat ik in mijn situatie nodig heb; ik speel nl NIET zoals Cameron Carpenter, en mij kost het dus moeite om ene cpu in het rood te krijgen.....!! Ook vind ik samplesets ala Caen groot genoeg.....

Het gaat mij even om het verschil tussen een i5 met 4 threads en een i7 met hyperthreading ( 8 threads). |Ik heb nl de I5-6500 in beeld, die kost slechts E 200,-. En dan hoef ik ook geen Z170 chipset en is max 64 Gig MB voor mij voldoende ( Gygabyte GA=170-D3HP).

De SSDs en HD worden gewoon op SATA6 aangesloten.

Iss bij zo,n configuratie nog winst te behalen met een hyperthreading processor, en waar doet zich dat dan voor, laadtijden of polyfonie??

Alvast bedankt voor het meedenken...

Geert

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 17 mei 2016 20:50

Re: Wie kan mij helpen met het juiste moederbord

Hyperthreading is eigenlijk een foefje om meerdere taken tegelijk uit te voeren.
Als de programma's hiervoor geschikt zijn kan dit best wat winst opleveren.
Mijn ervaring is dat het aantal cores wat een processor heeft belangrijker is dan of een processor hyperthreading ondersteund.

Staar je niet blind op allerlei benchmarks. Die geven vaak een vertekend beeld.

Ik zelf heb een AMD 8 core. Deze draait sneller dan de I5 van Intel en is qua prijs erg interessant.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 05 jun 2017 20:07

Re: Wie kan mij helpen met het juiste moederbord

Ik zou ook voor het MSI moederbord gaan. Deze heeft inderdaad een gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Mogelijk dat je met een voordeliger moederbord van MSI ook uit de voeten kan, om kosten te besparen. In de meeste nieuwe moederborden van MSI kan zowel de i5 als bepaalde i7 processoren.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com