Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 aug 2016 22:27

faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Beste Forummers,

ik las iets over faseverschillen ( die je in Reaper kunt omkeren) en op tijd zetten van speakers.
Ik speel nu surround met 4 MFB' 544 speakers. De rear spealers heb ik aan weerszijden van de orgelbank staan.

De afstand tot mijn oren is van front en rear zowat gelijk,
Wanneer moet je speakers op tijd zetten (en hoe doe je dat) en wanneer moet je de fase omkeren?
En is fase onkeren hetzelfde als de plus en min van een speaker omkeren? (De conus slaat dan naar binnen uit i.p.v. naar buiten)?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2016 10:31

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Hoi Jaap

Als alle speakers op gelijke afstand van je oren staan dan is in principe timing overbodig.Het op tijd zetten is nodig als de front speakers dichterbij staan als de rears. Je vertraagt dan de frontspeakers iets zodat ze bij je oren aankomen volledig getimed met de rears. Timing van de speakers heeft invloed op het waarnemen van de ruimte van de kerk. Goed getimed geeft een enorme verbetering van de ruimtelijke waarneming.
wel kan je experimenteren met het uit fase zetten van de rears t.o.v. de front kanalen. Dit kan je doen met knopje 9 in de track (zie het plaatje in deze internet koppeling)
http://reaperblog.net/2012/10/reaper-10 ... rol-panel/
Je zult verbaasd zijn hoe anders het klinkt als je de fase van de rears veranderd.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 aug 2016 13:19

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

bij goed getimed ben je in de ruimte en wel op de locatie waar de microfoon gestaan heeft
- dat doorzie ik nog even niet Jan-Wim, want de front en rear microfoons staan toch op verschillende locaties, dus bij welke microfoons ben je dan in je beleving?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2016 14:32

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Hoi Jos

Dat is natuurlijk de Achilles pees in het geheel!! de plaats die de sampleset producers hebben uitgekozen voor de rear mic. t.o.v. de front mic. Ik hoop dat ze gewoon naast elkaar staan dat lijkt mij het eenvoudigste. Ook weet je niet of ze bij de bewerking van de samples zelf nog een delay o.i.d. hebben ingebouwd. Ik ga ervan uit dat de front en rears zo worden aangeleverd dat ze perfect getimed zijn hetgeen natuurlijk wenselijk is als je alleen met een front setup of koptelefoon setup werkt en voor wat extra galm de rears wil bijmengen. Bij iedere andere setup waarbij de afstand van de rears en de front tot je oren onderling verschilt moet je gaan werken met delays. Meestal staan de front boxen dichterbij en moet je die wat vertragen. Ik begrijp dat je wat vraagtekens hebt bij dat hele timing gedoe. Het fijne is dat als je reaper hebt (en dat heb jij volgens mij?) dat je dan makkelijk kan experimenteren met vertragingen en in dat geval kan je, je oren gewoon laten beslissen.
Ik vond het in ieder geval een vrij overtuigende verbetering nadat de speakers getimed waren.
In theorie zou het echter zo kunnen zijn dat de OAM sets een andere timing nodig hebben als SP sets!!
Maar ja zoek dat maar eens uit? Kom daar maar eens achter!

groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 30 aug 2016 16:52

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Verwijderd. :oops:
Laatst bijgewerkt door Peter op 30 aug 2016 19:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2016 17:04

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Gelukkig heeft de prof. het licht gezien :roll: en brengt hij de laatste tijd alleen maar surround sets uit.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 30 aug 2016 18:48

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Verwijderd. :oops:
Laatst bijgewerkt door Peter op 30 aug 2016 19:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2016 19:15

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Peter schreef:
brengt hij de laatste tijd alleen maar surround sets uit


Valt reuze mee. Het laatste set is stereo uitgebracht met wellicht in de toekomst nog een stereo opname erbij. ;)


Hoi Peter.

Je begrijpt natuurlijk best wat ik bedoel!
Deze set is in eerste instantie stereo uitgebracht en later komt er een upgrade naar 4 kanaals. Zo is hij ook opgenomen en het lijkt mij sterk dat de prof. nu hij 4 kanaals omarmd heeft ineens met latere opnames weer naar stereo gaat.
In ieder geval fijn dat hij komt dan kunnen de mensen die de compound 160 rears hebben aangeschaft hier nu ook van genieten :) . ( ook al zijn de rears natuurlijk haast niet nodig ;) )

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 aug 2016 22:36

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Ik snap inmiddels dat ik kan gaan expirementeren met het op tijd zetten van speakers door de frontkanalen wat te vertragen. (Bedankt voor je verduidelijkende afbeeldingen JW!) Hoeveel milliseconden per meter verschil?
Ik weet ff de snelheid van het geluid niet meer uit mn hoofd. 330 m/sec?

PS: Misschien moeten jullie nog een apart topic starten (Een veilige omgeving met stootkussens) Bijvoorbeeld: "Surround of omnidirectioneel?" :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 aug 2016 23:28

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Hoi Jaap

In dit topic staat alles beschreven m.b.t. timing.
viewtopic.php?f=4&t=2159&hilit=Timing&start=100
M.b.t. Het nieuwe topic met stootkussen!!!
Beschouw mijn opmerkingen maar als een plaagstootje! :D :D een inkoppertje gezien de recente discussies in een ander topic.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 sep 2016 09:40

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Bedankt voor jullie tips en adviezen.
Maar eerst ga ik proberen mijn PC stiller te krijgen. Hij blaast als een gek.
Ik heb geen toetsenbord aangesloten op de pc dus ik heb al een tijd niet in het Bios gekeken.
Als ik die fan niet stiller krijg, kan ik niet eens goed luisteren om verschillen in timing of fase horen....
Zelfs al speel ik niet, blaast hij zodat het in de keuken te horen is.....
Ik heb dan Romer surround geladen en Reaper aan staan.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 sep 2016 10:24

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Hoi Jaap

Schroef in ieder geval je computer open en kijk of er geen stof in de koeling/koelribben zit. Als hij zijn warmte niet kwijt kan dan gaat hij vanzelf meer blazen!

Groet jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 sep 2016 11:08

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Bedankt voor de tip Jan!
Ik ga hem vanavond eens schoonblazen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 01 sep 2016 14:48

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

Niet zelf blazen i.v.m. spetters/vocht ;)
O ja, en stofzuigers zijn ook uit den boze. Van te voren even de vingers aan de aarding van een stopcontact dan weet je zeker dat er geen statische elektriciteit kan overspringen ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 sep 2016 15:06

Re: faseverschillen, op "tijd zetten"speakers

MrNhanduc schreef:Niet zelf blazen i.v.m. spetters/vocht ;)

Inderdaad we hebben al genoeg vervuilde topics :lol: :lol: :lol:

Groet Jan

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com