Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wordt er nog gebouwd?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 09 sep 2015 13:46

Wordt er nog gebouwd?

Beste forum leden!

Ik kijk regelmatig op dit forum, ook om te zien of nog nieuws en foto's zijn van mooie zelfbouw projecten.
Maar het lijkt zo stil op dit moment, of is dat maar schijn!?

Ik vermoed dat er zo links en rechts best nieuwe dingen opgestart zijn, of weer een update over lopende bouwprojecten. Mooie kasten, zelfbouw klavieren (Henri B en JW?) enzovoort.

Ik kijk er naar uit!

Met groet,
David
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 09 sep 2015 17:51

Re: Wordt er nog gebouwd?

Beste David,

Mijn bouwproject ligt even stil, maar ik hoop dat we dit najaar het orgel af kunnen ronden. Even wachten tot mijn zwager (meubelmaker) voldoende hersteld is van een hernia operatie.

De kast is al geheel op maat klaar, maar moet nog in elkaar gezet worden. Het eikenhout is nu nog blank, maar wordt in kersen olie gezet. Klavieren, trekregisters, tuimelregisters en pedaal zijn geleverd door Mixtuur. Als alles klaar is dan wordt alles midi gereed gemaakt door Mixtuur. Dat gedeelte wil ik goed hebben vandaar deze keuze. Daar heb ik ook zelf geen kaas van gegeten. Zodra er wat te melden valt dan laat ik me horen en uiteraard laat ik ook foto's zien.

Groeten, Jan

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 10 sep 2015 12:21

Re: Wordt er nog gebouwd?

Ja inderdaad, belofte maakt schuld. :oops:
Van mij heb je nog wat tegoed.
Ik moet nog wat tijd vinden om de tekeningen te updaten en wat foto's te maken.
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 10 sep 2015 13:32

Re: Wordt er nog gebouwd?


Mijn klavieren zijn wel gereed,

Gr
Jw


Ik kan natuurlijk gewoon even langsrijden, als dorpsgenoot. Maar ik denk dat er genoeg forumleden zijn die een plaatje van je klavieren (en de bouw-stappen) zouden willen zien!

We kijken er naar uit!

Groet, David
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 10 sep 2015 13:34

Re: Wordt er nog gebouwd?

Henri schreef:Ja inderdaad, belofte maakt schuld. :oops:
Van mij heb je nog wat tegoed.
Ik moet nog wat tijd vinden om de tekeningen te updaten en wat foto's te maken.


Ik help je wel herinneren hoor!
We zijn met z'n allen gewoon belangstellend, want het kan andere ook weer motiveren en aansporen een stap te maken.

Dus, we wachten met spanning af!

Met groet, David

Berichten: 4

Geregistreerd: 13 okt 2015 16:14

Bericht 28 maart 2016 12:09

Re: Wordt er nog gebouwd?

Hey David en anderen,

Allereerst mijn complimenten aan PCorgan voor dit mooie forum. Ben al een tijdje besmet met het Hauptwerk virus. :D
En dat uit zich meestal in heb bouwen van een orgel! Ben niet erg handig met hout of zo, maar de elektra ligt me een stuk beter, maar onder het motto al doende leert men ben ik maar begonnen. Dus hierbij een paar foto's van versie 6.0 !!

Kijk maar even naar de bijlages, ideeën zijn welkom!

P.S. de schermen aan beide zijden komen automatisch naar buiten wanneer de Hauptwerk PC wordt opgestart. Ik heb er een filmpje van, maar dat zal ik zeker via YouTube moeten laten zien?

Korte Groet en nogmaals ideeën/vragen zijn welkom
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 28 maart 2016 15:41

Re: Wordt er nog gebouwd?

Dat klinkt interessant (dat de schermen automatisch naar buiten komen), is dat kastje links in beeld voor de aansturing daarvan?

Er is ook mooie hap uit het bureau gezaagd zie ik :)

Is het al operationeel? (gezien de koptelefoon op de standaard)

Berichten: 4

Geregistreerd: 13 okt 2015 16:14

Bericht 29 maart 2016 13:26

Re: Wordt er nog gebouwd?

Naast het console staat een labvoeding om het zaakje te testen.

check maar ff op youtube: https://youtu.be/Bs2tc87l1No

Technisch heeft het al gewerkt in mijn oude ontwerp, maar over dit ontwerp was ik niet tevreden.
Zie onderstaande foto, ik vond het te groot!

Als er behoefte is aan een elektronisch schema van mijn schuifsysteem dan hoor ik dat wel ff.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 12 apr 2016 20:33

Re: Wordt er nog gebouwd?

  Code:
Ik kijk regelmatig op dit forum, ook om te zien of nog nieuws en foto's zijn van mooie zelfbouw projecten.
Maar het lijkt zo stil op dit moment, of is dat maar schijn!?


Tja, David... Mijn project is aardig gevorderd, maar we zijn ook met een uitbouw bezig, dus dat heeft meer prio... :-). Maar ja, als je er op kunt spelen dan blijven de 'kleine' dingetjes gauw liggen :shock: ...
Ik heb ook nog niet eens een foto van de status zoals'ie nu is. Eens kijken of ik dat binnenkort kan regelen.

En misschien hebben de meeste zelfbouwers dit forum al gevonden en benut...?
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 22 sep 2016 11:44

Re: Wordt er nog gebouwd?

Beste forumleden!

Het valt mij op dat de onderwerpen op dit forum steeds technischer worden. Dat is op zich niet vreemd, want er vindt onder een groep van de forumleden duidelijk een stuk verdieping plaats. Niks mis mee!

Maar ik weet ook dat dit forum een vraagbaak is voor veel aspirant Hauptwerk gebruikers. Worden deze er niet te veel door afgeschrikt, is een beetje mijn angst!?

Omdat te voorkomen is het wellicht leuk om vooral ook 'kleinere' ontwikkelingen te blijven melden!
Er wordt vast nog wel ergens gebouwd! Of anderszins met Hauptwerk opgestart.

Deel dit met ons, is mijn oproep! Zo houden we met elkaar dit een forum voor iedereen!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 sep 2016 23:31

Re: Wordt er nog gebouwd?

Ik ben ook weer bezig....... :)
Gepruts, maar toch gelukt. Weet iemand hoe ik dat onderste eiken bakstuk net zo donker kan krijgen als de rest?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 22 sep 2016 23:41

Re: Wordt er nog gebouwd?

In mij youtube filmpje https://youtu.be/HvCWtQ1Bf18 kun je in vogelvlucht mijn zelfbouw orgel zien.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 sep 2016 11:22

Re: Wordt er nog gebouwd?

Bedankt voor de tip Jan Wim,

alleen zijn de zwarte van Johannus en dat lijkt meranti. De onderste is eiken. qua nerf maakt het mij niet zoveel uit, maar ik denk dat de kleur dan toch verschillend wordt?

Ook is er een stuk hout van de middelste klavierlat afgetrokken (Met het zeer goed verlijmde naamplaatje). Kan ik dat opvullen met kneedbaar hout en krijg ik dat dan in dezelfde kleur?
Of moet ik het opvullen met een stukje meranti? (Dan zal ik ook weer moeten plamuren -ben ik bang)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 sep 2016 16:52

Re: Wordt er nog gebouwd?

Ik ga Johannus niet vragen om hulp bij het ombouwen van een tweeklaviers naar een drieklaviers met Hauptwerk. Ze zullen wel denken.... :D
Als ik het toch dekkend ga doen (en dat ga ik) kan ik net zo goed plamuren. Het wordt dan toch dekkend verven.
Bedankt voor het meedenken JW!

Nog 1 vraag: Ik wil nog een console maken van steigerhout. Mijn eerste is vol kieren en kromgetrokken.
Wat voor hout kan ik hier het beste voor gebruiken? Is er ook zoiets als gedroogd steigerhout?
In eiken wordt hij wat prijzig....

Het moet zoiets worden:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 23 sep 2016 17:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 24 sep 2016 09:01

Re: Wordt er nog gebouwd?

Ik heb best wat dingen in huis gemaakt van steigerhout, maar voor een orgelconsole waar je alles recht wilt hebben (neem ik aan) zou ik het zelf nooit gebruiken. Want al is het gedroogd, de planken zelf staan altijd een beetje bol. Heb twee kleine tafeltjes voor naast de bank, maar je moet altijd opletten als je een glas drinken neer zet, het staat nooit recht...
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 sep 2016 21:28

Re: Wordt er nog gebouwd?

Jaap380 schreef:Ik ga Johannus niet vragen om hulp bij het ombouwen van een tweeklaviers naar een drieklaviers met Hauptwerk. Ze zullen wel denken.... :D
Als ik het toch dekkend ga doen (en dat ga ik) kan ik net zo goed plamuren. Het wordt dan toch dekkend verven.
Bedankt voor het meedenken JW!

Nog 1 vraag: Ik wil nog een console maken van steigerhout. Mijn eerste is vol kieren en kromgetrokken.
Wat voor hout kan ik hier het beste voor gebruiken? Is er ook zoiets als gedroogd steigerhout?
In eiken wordt hij wat prijzig....

Het moet zoiets worden:


Steigerhout is op de NL markt voor 98% altijd midden Europees hout. Dit komt vaak uit Duitsland en is nooit voldoende gedroogd om binnenshuis zonder problemen te verwerken. Als je hout wilt gebruiken om meubels van te maken en het moet recht blijven, niet krimpen/werken enz... moet het een vochtpercentage hebben van rond de 13%
Je zou eens kunnen kijken bij bedrijven die panden slopen, vaak hebben die wel oud hout liggen wat je voor relatief weinig kunt kopen. Dan heb je een prima basismateriaal.

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 nov 2016 21:19

Re: Wordt er nog gebouwd?

Het is toch gelukt met gedroogd steigerhout. Er zitten 3 Johannus klavieren in. Het eiken bakstuk heb ik geverfd met verdunde zwarte verf en het oogt mooi. De nerf is er prima doorheen te zien. Eigenlijk mooier dan de reeds zwarte bakstukken.
Ik heb de console inmiddels verkocht.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 03 nov 2016 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 nov 2016 21:46

Re: Wordt er nog gebouwd?

En nummer 3 is ook klaar en daar blijf ik voorlopig zelf op spelen. Er zitten eindelijk 3 dezelfde Laukhuff klavieren in. Hij is binnen een week klaar gekomen, maar wat wil je -als je nergens op kunt spelen. Met dit orgel gebruik ik de Alva Nanoface geluidskaart. De lezenaar (Heyligers) is op zich prima, maar niet in combinatie met mijn touchscreen. Er komt dus nog een plexiglas lezenaar op. Ik zit ook nog te broeden op een zelfbouw ledlamp boven de lezenaar en onder de klavieren. En een schakeling waarbij ik met een sleutel (uit een oude Heyligers) het complete orgel opstart (Eerst PC, daarna de speakers en dan Reaper, dan HW), . Maar dat is nog even uitvogelen. Als iemand daar een schemaatje voor heeft houd ik mij aanbevolen...
Verder nog een (Heyligers) gaspedaal proberen te midificeren..
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 jul 2017 22:59

Re: Wordt er nog gebouwd?

Nummer 4 is in de maak.
Het is een onderstel van een Opus 20. De afgezaagde zijpanelen heb ik weer opnieuw gefineerd met een strook zelfgezaagd fineer. Pedaal en klavieren (Laukhuff) zijn al gemidificeerd. Ik heb een paar bakstukken vervangen door nieuwe van teakhout.
Pedaalstokken nog schuren en blank lakken en dan de orgelkast antraciet schilderen. Er komt een Elo touchscreen op en 2x MFB 544 en een PC met 24 Gb.
Als iemand er al zin in krijgt...en een andere kleur wil, laat even weten via pb. ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 09 aug 2017 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 aug 2017 17:08

Re: Wordt er nog gebouwd?

Pedaalstokken in de Glitsa (3x), zwarte toetsen 3x gebeitst (kleur ebben) en daarna ook in de Glitsa.
Ombouw over de klavieren met deuvelverbinding gemaakt en in de grondverf. Nu schuren en aflakken in dezelfde kleur (Ral 9004)
Daarna kan hij in elkaar gezet worden en aangesloten.
Ik wil nog presetknoppen maken, de zwelpedalen moeten nog gemidificeerd worden en er moet 1 of 2 aan/uit/schakelaars op komen met een relais. Daar moet ik mij nog even in verdiepen.
20170801_124922-816x612.jpg
20170801_124906-816x612.jpg
20170801_124915-816x612.jpg
Eindelijk geverfd en klaar om in elkaar te zetten...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 07 aug 2017 17:25

Re: Wordt er nog gebouwd?

Wat een klus hè? Ziet er goed uit hoor!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 aug 2017 22:50

Re: Wordt er nog gebouwd?

edward.borst schreef:Wat een klus hè? Ziet er goed uit hoor!

Ja dankjewel! Ik dacht het in 2 weken te klaren, maar mooi niet dus...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 aug 2017 19:54

Re: Wordt er nog gebouwd?

20170808_202545-816x612.jpg
20170808_202505-816x612.jpg
Hij zit uiteindelijk in elkaar. Nu nog configureren...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 10 aug 2017 22:07

Re: Wordt er nog gebouwd?

Fraai stuk werk geworden Jaap !!
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 aug 2017 22:13

Re: Wordt er nog gebouwd?

Is een mooi orgel geworden!
Veel plezier ermee.

Gr Jan
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com