Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pijporgel gezocht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 okt 2016 07:58

Pijporgel gezocht

Goedendag,

Voor de Gereformeerde Kerk Ottoland ben ik op zoek naar een degelijk pijporgel.
De eisen zijn: (bij voorkeur) mechanische tractuur, 2 klavieren en zelfstandig pedaal.
Zo rond de 15 stemmen met een 8 vt prestanten basis.
Max hoogte 5 meter niet te duur :-), in goede staat en ca. half 2017 beschikbaar.
(de zogenaamde speld in de hooiberg)
Ik had een fraai orgel gevonden, echter gingen de plannen bij de verkopende partij niet door.

Ik hou dagelijks het aanbod op marktplaats e.d. bij, echter er staat ook wel eens een orgel in de stille verkoop.
Wellicht weet u een instrument dat beschikbaar komt. Ik houd mij van harte aanbevolen.

m.vr.gr.

André Kaptein
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 05 okt 2016 09:34

Re: Pijporgel gezocht

Hallo André,

Fijn dat er (toch) voor een pijporgel is gekozen!

Ik weet niet of er al een bestemming voor het orgel is gevonden, maar de Stadsdennenkerk in Harderwijk wordt in 2017 overgedragen aan een projectontwikkelaar.
Of het orgel deel van de verkoop is, al is verkocht of nog iets anders zou je misschien kunnen navragen bij de betreffende wijkgemeente: http://www.pgharderwijk.nl/wijken/pg-de-morgenwijk
Niet geschoten is altijd mis toch?

Berichten: 6

Geregistreerd: 07 dec 2015 15:40

Bericht 05 okt 2016 11:09

Re: Pijporgel gezocht

Het orgel van de Bethelkerk in lunteren staat te koop (dacht bij vd Heuvel)
Leuk instrumentje van Fama & Raadgever met 15 stemmen die prima klinkt. Paar jaar geleden een keer op gespeeld en speelde allemaal prima en je kan er prima klank uitkrijgen. Al mogen ze die sifflet wel uit het orgel halen en de sesqualter opdelen in een quint en terts, verruim je enorm je mogelijkheden en die sifflet ga je echt niet missen met dit orgel :P

Bij flentrop hebben ze ondertussen al een paar het pijpwerk van een van dam orgel liggen. Misschien kan je daar wat mee?

Anders maar even kerksluitingen gaan bijhouden (vreemde hobby) en kijken of daar wat moois bij vrijkomt ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 05 okt 2016 11:41

Re: Pijporgel gezocht

Trouwens... Het gaat toch om een orgel dat 'op de vloer' moet komen staan,
of toch - net als het oude - een instrument voor in een balustrade?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 okt 2016 08:08

Re: Pijporgel gezocht

Scrarrl schreef:Het orgel van de Bethelkerk in lunteren staat te koop (dacht bij vd Heuvel)
Leuk instrumentje van Fama & Raadgever met 15 stemmen die prima klinkt. Paar jaar geleden een keer op gespeeld en speelde allemaal prima en je kan er prima klank uitkrijgen. Al mogen ze die sifflet wel uit het orgel halen en de sesqualter opdelen in een quint en terts, verruim je enorm je mogelijkheden en die sifflet ga je echt niet missen met dit orgel :P

Bij flentrop hebben ze ondertussen al een paar het pijpwerk van een van dam orgel liggen. Misschien kan je daar wat mee?

Anders maar even kerksluitingen gaan bijhouden (vreemde hobby) en kijken of daar wat moois bij vrijkomt ;)


Dank voor de tip. Mijn ervaring is dat als een orgel bij een orgelbouwer ligt, je de hoofdprijs gaat betalen.
En er staat geen geldboom in de pastorietuin, dus heel erg veel knaken zijn er niet.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 okt 2016 08:11

Re: Pijporgel gezocht

jaco schreef:Trouwens... Het gaat toch om een orgel dat 'op de vloer' moet komen staan,
of toch - net als het oude - een instrument voor in een balustrade?


kan beide Jaco.

Overigens is er gekozen voor revisie van het huidige orgel (8 stemmen aangehangen pedaal), ik heb gevraagd of, als ik voor ongeveer hetzelfde bedrag als de revisie, een geschikt ander orgel vind dit een optie is.
Dus vandaar mijn oproep, ben al een poosje aan het zoeken, ben er ook heel erg dicht bij geweest.
Geeft mij de moed dat er vast ergens in het land 1 is die past qua geluid, formaat en prijs. :-)
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 okt 2016 08:12

Re: Pijporgel gezocht

jaco schreef:Hallo André,

Fijn dat er (toch) voor een pijporgel is gekozen!

Ik weet niet of er al een bestemming voor het orgel is gevonden, maar de Stadsdennenkerk in Harderwijk wordt in 2017 overgedragen aan een projectontwikkelaar.
Of het orgel deel van de verkoop is, al is verkocht of nog iets anders zou je misschien kunnen navragen bij de betreffende wijkgemeente: http://www.pgharderwijk.nl/wijken/pg-de-morgenwijk
Niet geschoten is altijd mis toch?


bericht verstuurd :-)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 okt 2016 08:42

Re: Pijporgel gezocht

Hallo André,

Als ik het goed begrijp heb je tot +/- half 2017 om te zoeken, moet lukken denk ik.
Ik hou het ook wel in de gaten.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 06 okt 2016 09:44

Re: Pijporgel gezocht

Hallo,

Ruim een jaar geleden is er een afscheidsconcert geweest in de Gereformeerde kerk Vrijgemaakt, omdat de kerkgemeente ging verhuizen. Wat er vervolgens met het orgel gebeurd is, of die er nog staat, ed. weet ik niet, maar ik heb een bericht gestuurd naar iemand die er vast meer van weet. Ik houd je op de hoogte

Voor mijn detail zie http://www.brabantorgel.nl en in de lijst met orgels links, scroll naar beneden naar "Eindhoven, Voormalige Nederlands Gereformeerde Kerk"

Dispositie 1998

Manuaal I C-f'''
Prestant 8'
Gedekt 8'
Octaaf 4'
Octaaf 2'
Mixtuur IV sterk

Manuaal II, Bovenwerk
Holpijp 8'
Roerfluit 4'
Nasard 2 2/3'
Gemshoorn 2'
Terts 1 3/5'
Dulciaan 8' (1998*)

Pedaal C-f'
Bourdon 16'
Gedekt 8' - transmissie.

Koppelingen:
Manuaal I - Manuaal II
Pedaal - Manuaal I
Pedaal - Manuaal II

Vulstem samenstelling Mixtuur IV sterk (Manuaal I):
C: 1' - 2/3' - 1/2' - 1/3'
G: 1 1/3' - 1' - 2/3' - 1/2'
c: 2' - 1 1/3' - 1' - 2/3'
g: 2 2/3' - 2' - 1 1/3' - 1'
c': 4' - 2 2/3' - 2' - 1 1/3'

* Uitbreiding door Pels & Van Leeuwen.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 okt 2016 10:13

Re: Pijporgel gezocht

Nice, dispo en formaat lijkt prima, heeft wel achterkant bespeling wat in Ottoland niet erg wenselijk is.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 06 okt 2016 14:51

Re: Pijporgel gezocht

Het orgel van de voormalig geref. kerk Eindhoven is helaas verkocht aan een gemeente in Terneuzen.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 okt 2016 15:31

Re: Pijporgel gezocht

Andre schreef:Hallo André,

Als ik het goed begrijp heb je tot +/- half 2017 om te zoeken, moet lukken denk ik.
Ik hou het ook wel in de gaten.



Dan is de verbouwing klaar en moet het orgel ook klaar zijn. Houd in bij revisie dat de opdracht daarvoor al eerder aan de orgelbouwer verstrekt dient te worden. Heb nog tot max. januari 2017 de tijd.
Hoe meer mensen er naar uitzien, hoe beter.......#DurfTeVragen
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 07 okt 2016 07:56

Re: Pijporgel gezocht

Het zou toch leuk zijn als Ottoland in pak m beet een jaar tijd een 'upgrade' van twee eenklaviers orgeltjes naar twee tweeklaviers orgels zou ondergaan :mrgreen:
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 okt 2016 09:29

Re: Pijporgel gezocht

waar komt dat 2e één klaviers orgel ineens vandaan Jaco? :D
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 07 okt 2016 10:55

Re: Pijporgel gezocht

Nou het eerste uit de werkplaatsen van Scheuerman en Slooff, en het tweede...
Dat hangt een beetje van jouw speurneus af André ;)

Je zou trouwens ook eens kunnen navragen wat het Bakker & Timmenga-orgel moet kosten dat René Nijsse in opslag heeft.
Nijsse is geen peperdure jongen en het orgel past natuurlijk wel bij de bouwtijd van de kerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 okt 2016 15:12

Re: Pijporgel gezocht

Haha, ja zo bedoelde je het, realiseerde ik mij later ook. ja de overburen hebben een zeer fraai instrument gekregen moet ik zeggen. Heeft de nodige voeten in de aarde gehad en ook even een stressmomentje toen de orgelbouwer plotseling overleed. Maar het resultaat is zeer fraai !!
Hopelijk lukt het om bijtijds iets goeds en passends te vinden. Contacten met Nijsse zijn er overigens al hoor.
Die B&T valt helaas buiten budget :-(
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 07 okt 2016 15:26

Re: Pijporgel gezocht

Informeer eens bij Mark Overmars, hij heeft de vml. katholiek kerk in Epe gekocht, daar staat nog een orgel in met open pijpwerkopstelling, de kerk wordt niet mee gebruikt vlgs mij....
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 07 okt 2016 16:19

Re: Pijporgel gezocht

Informeer eens bij Mark Overmars, hij heeft de vml. katholiek kerk in Epe gekocht, daar staat nog een orgel in met open pijpwerkopstelling, de kerk wordt niet mee gebruikt vlgs mij....

Volgens de orgeldatabase van Piet Bron staat daar al sinds 1996 een elektronisch orgel opgesteld achter het front van het voormalige pijporgel.

Misschien ook eens met Nico van Duren (kerkorgelonderhoud.nl) contact opnemen André?

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 okt 2016 16:46

Re: Pijporgel gezocht

Andre_Kaptein schreef:Dank voor de tip. Mijn ervaring is dat als een orgel bij een orgelbouwer ligt, je de hoofdprijs gaat betalen. En er staat geen geldboom in de pastorietuin, dus heel erg veel knaken zijn er niet.


Even voor de duidelijkheid: Dit orgel 'ligt' niet bij de orgelbouwer. Deze is slechts de bemiddelaar in dit geval, die natuurlijk wel graag de overplaatsing verzorgd. Afhankelijk van de wensen (lees: wijzigingen) kan je het zo duur maken als je zelf wilt.

mvg,
Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 okt 2016 00:27

Re: Pijporgel gezocht

Martijn70 schreef:
Andre_Kaptein schreef:Dank voor de tip. Mijn ervaring is dat als een orgel bij een orgelbouwer ligt, je de hoofdprijs gaat betalen. En er staat geen geldboom in de pastorietuin, dus heel erg veel knaken zijn er niet.


Even voor de duidelijkheid: Dit orgel 'ligt' niet bij de orgelbouwer. Deze is slechts de bemiddelaar in dit geval, die natuurlijk wel graag de overplaatsing verzorgd. Afhankelijk van de wensen (lees: wijzigingen) kan je het zo duur maken als je zelf wilt.

mvg,
Martijn


Hoi Martijn,

Ik heb een poosje geleden eens geïnformeerd bij een orgelbouwer die een orgel te koop aanbood.
Het orgel kwam mij wel erg bekend voor en na enig speurwerk ben ik uiteindelijk bij de betreffende kerkrentmeester uit gekomen.
Die noemde een prijs voor een prima spelend orgel waar 2 jaar daarvoor nog groot onderhoud aan was geweest.
De betreffende orgelbouwer vroeg er ruim € 100.000,- !! meer voor (in ongewijzigde staat), dit terwijl het orgel niet eens in het bezit is/was van die orgelbouwer, of er überhaupt maar sprake was van een positie als bemiddelaar.
Snap dat die mensen ook een boterham moeten verdienen, maar je kan ook wel beetje overdrijven.

Nu ben ik geen orgeldeskundige, maar ik zet dan wel hele grote vraagtekens bij een dergelijk aanbod.
Buiten het feit dat het ver buiten het budget ligt rijst dan ook de vraag, wat gaat die firma doen voor zoveel geld en is dat dan wel allemaal nodig?

Groet André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 okt 2016 09:42

Re: Pijporgel gezocht

Tja, wat zit er in zo'n prijs? Ten eerste natuurlijk het bedrag waarvoor een kerk een orgel wil verkopen. Dan waarschijnlijk nog een forse verzekeringswaarde vanaf het moment dat het orgel onder de verantwoordelijkheid van de orgelbouwer valt. Dan nog heel veel manuren werk voor demontage, transport, toch een extra onderhoudsbeurt (je wilt het perfect afleveren), montage, en natuurlijk herintonatie. Bij dat alles moet een buffer zitten voor onvoorziene kosten. En tenslotte moet het bedrijf ook nog winst maken.

Of zo'n bedrag dan reeel is? Dat zal dus sterk afhangen van de restwaarde, staat van onderhoud en grootte van het orgel.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 okt 2016 11:54

Re: Pijporgel gezocht

Daarbij speelt ook nog een rol, hoe voort de orgelbouwer zijn werkzaamheden uit.
Een goede orgelbouwer vervangt alle onderdelen die bv binnnen 10 jaar aan vervanging toezijn. Er zijn er ook die alleen hetgene repareren dat echt kapot is.
Als de eerste bv € 100.000 vraagt en de tweede €50.000 denk ik dat de tweede bij een redelijk formaat orgel er meer aan overhoud. Ik weet diverse orgels te staan die op die tweede manier van werken overgeplaatst zijn, met alle problemen van dien.
Manuren zijn duur, zeker incl sociale lasten.

Het verbaast mij ook wel eens dat de ene orgelbouwer een orgel in 3 uurtjes kan stemmen en de andere doet 3 lange dagen over het zelfde orgel.(nadien hoor je ook het verschil)
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 08 okt 2016 12:21

Re: Pijporgel gezocht

Precies, deze zoektocht is ook niet zo heel eenvoudig:
Je zoekt iets wat net zoveel kost als de revisie van een eenklaviers orgel met aangehangen pedaal (dat zijn technisch niet de ingewikkeldste orgels, dus zo'n revisie zal niet de hoofdprijs kosten).

Maar voor die prijs een groter, complexer (tweeklaviers) orgel vinden, dat valt niet mee.
In feite zoek je een orgel wat wel in goede staat verkeert en dat je praktisch voor niets kunt krijgen, zodat alleen de verplaatsingskosten overblijven. Als je op korte termijn alsnog moet reviseren, dan wordt het bij elkaar toch nog twee keer zo duur...

En de werkelijkheid is natuurlijk dat kerken vaak al wel een tijdje aanvoelen dat een kerk (en orgel) afgestoten zullen worden en dat er daarom vaak aan aangeboden orgels al een poosje geen bijzonder onderhoud is uitgevoerd.

Dat maakt de zoektocht er wel eentje naar de spreekwoordelijke speld.
Ik denk dat de enige redelijke kans op een 'cadeautje' is als een kerk onverhoopt een orgel met een gebouw mee heeft verkocht aan een projectontwikkelaar, die verder niets ziet in het orgel.

Of je moet gaan voor een eletkropneumatisch orgel, die zijn vaak goedkoper om over te plaatsen.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 08 okt 2016 15:03

Re: Pijporgel gezocht

Dag André,

Nog een tip: het is weliswaar geen achtvoets orgel (maar een viervoets), wel met een 16' op het pedaal en van hoge kwaliteit: het Flentrop-orgel van de voormalige Emmaüskerk in Berkum (Zwolle), een kerk die qua inhoud denk ik redelijk gelijk is met die van Ottoland.
Het orgel is met het gebouw meeverkocht aan een projectontwikkelaar. De kerk wordt gesloopt, ik heb even mailcontact gehad met de ontwikkelaar. Deze schrijft: "Wij vinden het van meerwaarde als het orgel opnieuw een kerkelijke bestemming kan krijgen. Kunt u beschrijven wat u voor ogen heeft qua herbestemming?"

Stuur me je mailadres in een privé-berichtje en ik stuur je de betreffende mailwisseling in cc.
Volgende

Keer terug naar Aangeboden / Gezocht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com