Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2016 01:42

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Dat klopt Jan verzwakken en boosten is niet wenselijk

Maar HF kan je niet zomaar losweken , het is niet simpel, want HF zit niet alleen in zeg maar vanaf 5000hz
Er zit in feite in elke frequentie HF zelfs in een 20hz, probleem is hoe moet je dat isoleren en dat boosten?

Dat kan alleen maar door de bron niet teveel te bewerken.

Wat je doet door eventueel het hoog wat te liften is meer een loep op een bepaald frequentie gebied plaatsen
Terwijl dit juist in evenwicht zou moeten blijven met de totale lineaire range.

Ik weet niet of de Motu dit ondersteund, maar ik zou het dan eerder in de singal processing zoeken.

ik neem aan dat je daar ook al HF levels kan aanbrengen?
Nu rem je eerst het HF wat af d.m.v het filter, om het vervolgens daarna wat te liften via Dirac
Het blijft wel in het digitale domein maar toch zou ik proberen die volgorde om te draaien
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 nov 2016 02:38

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Jan Wim schreef:Nu rem je eerst het HF wat af d.m.v het filter, om het vervolgens daarna wat te liften via Dirac
Het blijft wel in het digitale domein maar toch zou ik proberen die volgorde om te draaien


Hoi Jan Wim

Dat afremmen van HF heb ik natuurlijk geen invloed op dat heeft Jiri al gedaan dus zou ik ook niet weten hoe ik de volgorde om moet draaien.
Dirac is geen parametrische eq. .waarbij je een stukje van de freq. curve verzwakt of accentueert.
Je kan met Dirac bijv. Het hele gebied van 20-20000hz recht laten lopen of geleidelijk naar beneden of geleidelijk naar boven laten lopen al naar gelang je wensen. De techniek die Dirac gebruikt is mixed phase eq. (vraag me niet hoe het werkt)

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2016 08:44

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Hoi Jan,
Je zou eens kunnen proberen om i.p.v achteraf bv in Dirac een gebied vooraf te behandelen

De mixed fase van Dirac is politiek bedrijven, de gulde middenweg, wat overigens niet verkeerd is
Maar ik zou zelf het geheel omdraaien
Alles wat je later in Dirac wijzigt wordt via de technologie berekend , maar er worden ook parameters geleend.
Zeg maar een beetje bicubic
volgens de corrected - uncorrected methode
normaal zou je altijd het waterbed effect krijgen,elke beweging komt ergens anders te voorschijn, terwijl je daar dan geen controle op hebt.
de software lost dit slim op door corrected te gaan werken via een vooraf geprogrammeerd algoritme neven effecten te smoren, daar gaat enorm veel tijd in zitten om dit te programmeren , vandaar dat er aan dirac ook een ander prijskaartje hangt

want normaal zou je bv een meting doen , correctie uitvoeren, maar zou je die correctie weer opnieuw gaan meten dan zal je zien dan klopt het ergens anders weer niet.
dirac is intelligent genoeg om dit middels de mixed technologie te voorzien

maar hoe goed het ook is, het blijft een hulpmiddel
dus mijn insteek is alles wat je voor je correctie in orde kan maken moet je altijd doen. levert altijd winst op
Als je vooraf aan de meting je target curve al wat boost in het gebied wat je eventueel later aanpast.
Dan word dit al meegenomen in de meting, en zal er minder gemiddeld worden door de software, dan dat je het achteraf wijzigt.

In hoeverre dit allemaal hoorbaar is de mate van correctie, maar je zou het kunnen proberen
binnen de Dirac kan je ook diversen filters aanmaken bv voor verschillende sets

En nog strakker zou je kunnen gaan, als je i.p.v de target curve vooraf aan te passen, deze corectie al in je digitale filter aanpast.

Als je die aanpassing 1op1 vertaald naar de targetcurve vooraf gaande aan de meting, dan moet er opnieuw weer wat winst uit je setup te persen zijn


Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 nov 2016 11:47

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Hoi Jan Wim

We gaan een beetje off-topic! Maar ik begrijp waar je heen wilt, zoveel mogelijk hardware matig corrigeren in de motu hardware filters en de rest aan Dirac overlaten!
Ga ik eens mee stoeien!

Groet Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 nov 2016 14:03

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Goedemiddag heren,

Ik heb er geen verstand van zoals jullie audiofielen ;) , maar vraag me af of het zgn intoneren in HW zelf hierin een oplossing biedt. Bijv. volgens de methode van Jan Boersma. Hoewel dat wel een tijdrovend karwei is.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 nov 2016 14:30

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Hoi Arjan

Toen je bij mij was heb ik je ook nog even het verschil tussen het systeem met en zonder roomcorrection laten horen.
Met de methode Boersma probeer je alle negatieve invloeden van de ruimte te corrigeren door uitgebreid elke sample set te intoneren en dat ook nog eens voor 6 kanalen voor de huidige samplesets. Dit in tegenstelling tot correctie software die na een enkele meting alle pieken en dalen gladstrijkt zowel van de front als de rears, inclusief een goede integratie van de sub en timing!
Je hoeft dan in ieder geval niet meer de ruimte invloeden weg te intoneren en dat is een groot voordeel omdat een sampleset out off the box gelijk goed klinkt.
Voor de methode Boersma moet je een goed gehoor hebben en ook weten hoe elk register in het echt klinkt omdat je niet teveel wil gaan afwijken van het orgineel.
Ik ben in het verleden avonden met intoneren bezig geweest waarbij de resultaten vaak erg tegenvielen.
Elke set die je bij mij speelde had geen enkele intonatie!! en zijn toch goed gebalanceerd!
Ik heb zelfs de per pipe equalisation uitgevinkt in mijn meeste orgel setups omdat ik het toch niet gebruik.

Groet Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 nov 2016 14:55

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Hoi Jan,

Duidelijk verhaal! Inderdaad vond ik het verschil tussen wel/geen roomcorrectie bij jou opmerkelijk. Ik herken ook dat het zelf intoneren enorm lastig is als je niet precies weet hoe het moet klinken. Je blijft twijfelen of het wel goed is.

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2016 14:57

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

We gaan een beetje off-topic! Maar ik begrijp waar je heen wilt, zoveel mogelijk hardware matig corrigeren in de motu hardware filters en de rest aan Dirac overlaten!
Ga ik eens mee stoeien!

Groet Jan


inderdaad Jan je motu is tenslotte je eerste schakel
je speakers zijn je 2e schakel
en dirac is je 3e schakel

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 nov 2016 17:15

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Jan

Met
Loosman schreef: Ik heb zelfs de per pipe equalisation uitgevinkt in mijn meeste orgel setups omdat ik het toch niet
gebruik.
bedoel je waarschijnlijk dat je 'Random pipe detuning adjustment' op 0% gezet hebt. Uitvinken is niet mogelijk.

De door de sample set maker willekeurig gekozen pijpen vals laten klinken is dan ook uitgezet.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 nov 2016 18:29

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Hoi Evert Jan

Ik bedoel de pipe equalisation.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 nov 2016 19:15

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

O, die. Nu zie ik deze optie ook.
Bedankt, Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 nov 2016 00:11

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

De "methode Boersma" probeert om bv een piek bij een bepaalde frekwentie agv staande golven ( reflekties) te verdonkeremanen door de betreffende pijp dan maar wat in volume terug te nemen.

Echter, zoals reeds eerder betoogd, daarmee wordt zowel de grondtoon, die dus door de reflektie te luid was geworden, alsmede alle harmonischen van die pijp ( waar hoegenaamd niets mee is gebeurd) in dezelfde mate terug geregeld.

Het timbre van de pijp zal dan dus worden gewijzigd.......nu kunnen we dat wel weer trachten te kompenseren met bv de instelling voor per pijp egalisatie, maar dat lukt niet echt nauwkeurig en blijft een benadering.

Omdat we bij een virtueel instrument alles digitaal hebben, behoeven wij in HW deze methodes niet te gebruiken en kunnen we dus allereerst de ruimte korrigeren.

je kan daarna ALTIJD nog bepaalde stemmen wat naar eigen smaak iets aanpassen ( de totale dynamiek-omvang van het echte instrument past toch al slecht in de gemiddelde huiskamer, dus dat kan je wel wat comprimeren door hier en daar wat terug te nemen).

Ook als je wat gehoorsachteruitgang hebt, is het een zegen, om dit te doen, omdat je dan het totaalvolume wat kunt opschroeven zodat jij ook die zachte bourdons nog hoort, terwijl de tutti dan niet direkt je resterende gehoor om zeep helpen...... :oops:

Dit alles is wellicht wat gechargeerd weergegeven......tgaat meer om het idee.

Maar als je dus geen extra software hiervoor wilt of kunt gebruiken, dan blijft het natuurlijk te verkiezen om die paar storende reflekties toch maar even weg te werken mbv de per pijp instellingen....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 nov 2016 15:00

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Hoi Geert

De methode Boersma blijft de gemoederen bezig houden.
Bij een stereo opstelling zou je het wat eenvoudiger kunnen toepassen, maar met de huidige 6 kanaals techniek???
Ga daar maar eens aanstaan. Niet te doen in mijn optiek.
Als ik naar het freq. verloop van mijn rears kijk dan hebben die weer een heel ander verloop als de front speakers. Als je eindelijk de front speakers heb gevoiced naar je zin en je zet de rears er weer bij dan is het zeer goed mogelijk dat je weer tegen heel andere kamer resonanties aanloopt.
Als je dan toch de sets heb gevoiced met de methode Boersma en je maakt opnames die je later in een andere ruimte afspeelt die in principe weer een andere voicing nodig zouden hebben dan kan het helemaal scheef gaan lopen.
Aanpassing aan de ruimte is nog steeds het beste te doen buiten de Hauptwerk voicing om, omdat je dan bij opnames zoveel mogelijk de orginele sets intact laat.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 nov 2016 00:09

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Mee eens Jan.
Maar "De methode Boersma" bestaat niet. Volgens mij is het gewoon een optie in HW die extra onder de aandacht is gebracht door Boersma.
Ik moest dit even zeggen omdat ik bijna te doen krijg met mijnheer Boersma....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 nov 2016 00:28

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Hoi Jaap

Dat is niet helemaal waar want de heer Boersma heeft een hele handleiding geschreven hoe je samplesets moet intoneren om ze te kunnen gebruiken in de gewone huiskamer
Je kunt de handleiding bij hem opvragen.
Er is inderdaad genoeg over geschreven en mijn reactie is n.a.v. een vraag van Arjan hierover. Ik verwacht niet dar ieder nieuw lid alle oude topics hierover uitpluist daarom in het kort even de pros en contra's.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 14 nov 2016 09:12

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Er is inderdaad genoeg over geschreven


Een mooi opstapje om weer on-topic te gaan.
Zijn er anderen die oude en nieuwe demo's naast elkaar hebben staan en hun ervaringen kunnen delen?

En wat zou er de reden van zijn dat Jiri toch nog enige correctie heeft laten staan (vgl. de opmerkingen van Gert Jan Schipper dat het nog steeds te weinig cimbelt)?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2016 10:39

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

jaco schreef:
Er is inderdaad genoeg over geschreven


Een mooi opstapje om weer on-topic te gaan.
Zijn er anderen die oude en nieuwe demo's naast elkaar hebben staan en hun ervaringen kunnen delen?

En wat zou er de reden van zijn dat Jiri toch nog enige correctie heeft laten staan (vgl. de opmerkingen van Gert Jan Schipper dat het nog steeds te weinig cimbelt)?



Jaco je moet in ogenschouw nemen dat het voor Jiri zowat een cultuurschok was toen ik de eerste keer per mail
de wensen /positieve kritiek kenbaar maakte.

Jiri is zelf erg gehecht aan cleane samples , gevolg is dat HF daarmee verdwijnt.

De correctie die hij nu heeft toegepast is voor hem al een hele grote stap

Terwijl het voor mij en ik denk voor meer mensen feitelijk nog maar een zetje in de goede richting is.

Denk dat dit tijd nodig heeft, en vergeet niet er zal altijd een persoonlijke smaak mee wegen
Er moet een keuze gemaakt worden opname positie, na bewerking enz.

Laat 3 set producenten het zelfde orgel opnemen, zal er 3x een verschillende eind resultaat zijn.
De 1 zal voor detail gaan, de ander voor sfeer, enz.


off topic
Nogmaals ongemerkt gaan we hauptwerk beschouwen als een orgel, maar het blijft gewoon een gecompliceerde cd opname/weergave.
Dat deze cd's/weergave nu toevallig geactiveerd worden door een toets in te drukken, maakt het nog geen (pijp)orgel ;)
Alleen onze psycho , emotie neemt ons mee, en waant ons organist van een grote kathedraal,die we bespelen , net zo gemakkelijk ruilen we de kathedraal in voor een close fragiel 1 klaviers instrumentje , en dat allemaal zonder van huiskamer,akoestiek te verwissellen :lol: :lol:
als we de techniek/natuurkunde respecteren dan kan elke set zonder hulp ook goed thuis klinken.

In onze moderne huiskamers, beton, laminaat, lederen meubels, harde wand afwerking, spuitwerk plafonds,
lamellen, enz....
Dan is er eigenlijk maar 1 medicijn, een sterke anti-biotica ,en dat is audio correctie.
daar doe je aan de ene kant goed mee, maar het vernietigt ook goede eigenschappen

het blijft de omgedraaide wereld,
het zou in feite geen audio correctie, maar ruimte correctie moeten zijn!!

Het word een beetje "overdag veel eten en weinig bewegen, en s'avonds de sportschool in duiken om het in balans te houden"

Maar ja de andere kant van het verhaal is
Hoogpolig tapijt, met nog een zwaar Perzisch tapijt erover, zware velours gordijnen, zachtboard plafond,jute behang.......eiken wandmeubels met veel reliëf
Dan moet je HW in grootmoeders tijd neerzetten
Maar dit zal altijd natuurlijker en mooier klinken dan welke correctie of intonatie methode je ook hanteert


Maarja dat gaan wij thuis niet verkocht krijgen, ook niet als je aanbiedt om de vaat te wassen , en ramen te zemen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 nov 2016 15:49

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Hoi Jan Wim

Heb jij een idee hoe Jiri de samples anders bewerkt als een aantal jaren geleden?
Waarom zitten in de samples van Zwolle, Velesovo, Krezszow toch meer briliance vergeleken met Zutphen.
Waarom verlies je hoog met cleane samples?
Wat zou kunnen meespelen is toch de positie van de diffuse microfoons. Lage tonen verspreiden zich meer diffuus en de hoge tonen meer trechter vormig. Als de gespeelde noot bij de diffuse mic. aankomt dan ben je al een heel stuk hoge tonen informatie kwijt. Ga je dit mixen met de direct mic dan blijven de lage/ mid. frequenties meer intact en in het hoog ga je dan door het mixen relatief meer verliezen.
Misschien kan je dit eens met Jiri bespreken om de diffuse positie meer naar voren op te nemen? Dit zou ook de detailering verbeteren omdat het karakter van de opnames dichter bij elkaar in de buurt ligt. Nadeel is dat het bereik voor het perspectief wat kleiner wordt wat ik persoonlijk niet erg vind. Ook zou hij eens kunnen experimenteren met alleen de brightness van de diffuse positie wat op te krikken omdat daar het meeste hoogafval wordt ervaren.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2016 16:06

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Heb jij een idee hoe Jiri de samples anders bewerkt als een aantal jaren geleden?
Waarom zitten in de samples van Zwolle, Velesovo, Krezszow toch meer briliance vergeleken met Zutphen.
Waarom verlies je hoog met cleane samples?
Wat zou kunnen meespelen is toch de positie van de diffuse microfoons. Lage tonen verspreiden zich meer diffuus en de hoge tonen meer trechter vormig. Als de gespeelde noot bij de diffuse mic. aankomt dan ben je al een heel stuk hoge tonen informatie kwijt. Ga je dit mixen met de direct mic dan blijven de lage/ mid. frequenties meer intact en in het hoog ga je dan door het mixen relatief meer verliezen.
Misschien kan je dit eens met Jiri bespreken om de diffuse positie meer naar voren op te nemen? Dit zou ook de detailering verbeteren omdat het karakter van de opnames dichter bij elkaar in de buurt ligt. Nadeel is dat het bereik voor het perspectief wat kleiner wordt wat ik persoonlijk niet erg vind. Ook zou hij eens kunnen experimenteren met alleen de brightness van de diffuse positie wat op te krikken omdat daar het meeste hoogafval wordt ervaren.

Groet Jan


helemaal met je eens Jan
inderdaad hoge tonen zijn gerichter, zoals je omschrijft trechtervormig, plus het nadeel bij ons thuis heeft een tweeter al vaak de neiging om in die frequenties te gaan bundelen, en soms zelfs opbreek verschijnselen.
dus het nadeel valt dubbel zo sterk uit.
door dat het perspectief kleiner word moet Jiri het stereobeeld wat vergroten, dan compenseer je dit zonder verlies van detail.

het ontruisen van lage tonen is het moeilijkst omdat bv windmotor qua frequentie daar ergens in beweegt
maar het ontruisen van hogere frequenties, bijgeluiden , bestaande tractuur enz, moet ook verwijderd worden
dit gaat ten koste van het aanwezige HF
zou elke ongewenst geluid nu maar een zuivere sinus zijn, dan zou je dit 1 op 1 uit het opname bestand kunnen verwijderen zonder aantasting van de rest.
maar de vervuiling zit uitgewaaierd over een groter spectrum.

ik denk dat het een leer proces word, en in hoeverre Jiri alles gaat veranderen dat is/blijft zijn eigen inzicht/smaak


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 nov 2016 19:40

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Jan Wim schreef:Hoogpolig tapijt, met nog een zwaar Perzisch tapijt erover, zware velours gordijnen, zachtboard plafond,jute behang.......


Haha, ik heb speciaal voor verbetering van de akoestiek 2 hoogpolige karpetten aangeschaft. En het werkt uitstekend -moet ik zeggen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2016 20:32

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Hoogpolig tapijt, met nog een zwaar Perzisch tapijt erover, zware velours gordijnen, zachtboard plafond,jute behang.......


Haha, ik heb speciaal voor verbetering van de akoestiek 2 hoogpolige karpetten aangeschaft. En het werkt uitstekend -moet ik zeggen.



Jaap,
Elke vorm van demping is een keiharde winst, daar dragen karpetten zeker aan bij

goed bezig
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 15 nov 2016 08:53

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Als je de verschijningsfrekwentie van Jiri's samplesets vergelijkt met die van bv Prospectum, en je volgt deze diskussie, dan is de kans aanwezig dat je het idee krijgt dat de nabewerking toch heel verschillend plaats vindt.

Het zal natuurlijk wel verklaarbaar zijn omdat de 1 in zn eentje werkt en de ander een heel leger assistenten heeft.
En ik ben ook heel blij met diverse prachtige samplesets van Sonus Paradisii.
Maar zou die andere - duidelijk snellere - werkwijze soms toch niet enigszins van invloed kunnen zijn op het resultaat??

HG

Geert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 nov 2016 11:05

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Op de facebook van Sonus Paradisi, over Zutphen:

More than 8 months of strenuous work are now over. This time it was indeed a labour d'amour, because the instrument is absolutely splendid, while the acoustics particularly demanding.
I feel this is again one of my major releases and quality peaks


Dat geeft niet de indruk dat er bochtjes zijn afgesneden! Ik denk dat het een kwestie van smaak betreft en dat Jiri's smaak verschilt met de idealen hier. Bovendien, wanneer je lange tijd zeer intensief en gefocust met samples bezig bent, kunnen er ook verschuivingen gaan plaatsvinden in wat je als een ideale klank opvat. Dan ga je volgens mij echt anders luisteren.
Avatar gebruiker

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2015 12:48

Bericht 23 nov 2016 14:01

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Omnibus,

Ik ben van zins om deze sample-set aan te schaffen. Ik gebruik op dit moment Doesburg al enkele jaren en speel met veel plezier op dit instrument. Echter heb ik toch wel de wens een orgel aan te schaffen met een meer barok karakter. Dit is dus de reden dat ik dit onderwerp op het forum ben gaan bezoeken. Ik lees onwijs interessante dingen over meer-kanalen techniek etc. maar ik mis eigenlijk een soort van beoordeling en persoonlijke ervaringen met deze set om mij zo te helpen bij een keuze. Ik hoop dat iemand van jullie in dezen een helpende hand kan bieden. Ik wil daarbij nog aantekenen dat ik twijfel tussen dit orgel en het orgel van Vollenhove maar de demo (hoe beperkt ook) van het orgel in Zutphen heeft al wel behoorlijk indruk gemaakt.

Groet,
Paul
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 23 nov 2016 16:52

Re: 1643/1814/1996 Bader/Timpe/Reil, Zutphen (38/3+P)

Beste Paul,

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen Vollenhove en Zutphen.
Vollenhove is stereo, Zutphen surround.
Vollenhove is tweeklaviers, Zutphen drieklaviers.
Vollenhove heeft geen gesampelde tremulanten, Zutphen wel.
Vollenhove heeft een veel geringer nagalm dan Zutphen.

Dat is niet louter een technisch verhaal, maar is ook heel bepalend voor wat je uiteindelijk qua luister- en speelervaring kunt krijgen.
Zelf heb ik Vollenhove wel en ik ben daarmee nog altijd heel gelukkig. Destijds een topset en hij kan m.i. nog steeds met de beteren mee. Zutphen zou trouwens ook niet in mijn huidige pc-configuratie passen.
Maar als je zou willen 'proefspelen' op Vollenhove, dan ben je vrij om eens een afspraak te maken (privé bericht).
Ik kan me echter ook voorstellen dat je beide sets 'direct na elkaar' wilt proberen. Misschien is er iemand die beide sets heeft en je wil ontvangen?
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com