Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dirac roomcorrectie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 jun 2016 18:54

Dirac roomcorrectie

Al vele jaren gebruik ik Arc2 als roomcorrectie software. Als sample sets niet lekker klinken dan is dat vaak te wijten aan de ruimte waar het orgel staat. Reflecties en kamer resonanties gooien dan vaak roet in het eten. Een optie is om de hinderlijke resonanties weg te intoneren maar dat houd in dat je alle registers toon voor toon moet nalopen en dan met iedere nieuwe sampleset weer uren aan de slag moet, om het beter te laten klinken. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de rear kanalen die ook akoestisch problemen kunnen veroorzaken. Mij lukte het nooit om op deze wijze bevredigende resultaten te krijgen. Met Arc2 roomcorrectie software vond ik een tool om de akoestische problemen aan te pakken.
Het is een VST plugin die via de meegeleverde microfoon d.m.v. metingen de akoestiek van de kamer in beeld brengt en via een automatisch berekende correctie de kamer defecten als het ware neutraliseert. Voordeel is dat nieuwe sample sets gelijk goed klinken en daarna nog geringe of geen intonatie meer nodig hebben. Niet alleen de kamer resonanties worden aangepakt maar ook de hoog afval van de meest ruimtes wordt gecorrigeerd met als resultaat sprankelend klinkende sample sets.
Arc 2 is jarenlang onmisbaar geweest in mijn setup. Helaas had Arc 2 een irritante bug bij 4 kanaals correcties.
Hij savede niet automatisch de juiste filtering voor de rears. Elke keer als ik Reaper opstarte dan moest ik even de juiste filter voor de rears selecteren en dan kon ik spelen. Maar 10 sec. extra werk maar toch vervelend. Het werd tijd voor een andere oplossing!
Dirac is ook roomcorrectie software in standalone vorm maar sinds kort ook met een experimentele VST plugin versie.
Omdat mijn hele setup gebaseerd is op reaper met pugins etc. mocht ik gelukkig gebruik maken van de plugin versie van Dirac.
Het grote voordeel van Dirac is dat hij niet alleen de frequentie en roomnodes corrigeert maar ook de timing tussen de kanalen (hier heeft Jan Wim recentelijk nog aandacht aan besteed) en correctie van impuls responses.
Ik heb nu alles goed draaiende en eerlijk gezegd was dat niet eenvoudig. Nu alles goed draait kan ik alleen maar zeggen dat dit een ongelooflijk stukje software is. Arc was al een hele verbetering maar Dirac brengt de muziekbeleving op een nog hoger plan. Ik denk dat dit komt door de extra timing en de impuls response correctie.
Het geluid is volkomen transparant, strak, neutraal, holografisch. De Bavo bespelen is een feest.
Dirac brengt de gehele weergave op een nog hoger plan.
Ik zal in mijn volgende posting uitleggen hoe ik alles werkende heb gekregen.
info: http://www.dirac.com/live-home-professional-audio
manual: http://static1.squarespace.com/static/5 ... al+1.2.pdf

Groeten Jan

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 07 jun 2016 17:36

Re: Dirac roomcorrectie

Dat is interessant Jan.
Het werkt dus ook zonder VST plugin zoals Reaper.
Benieuwd wat dit van de PC vergt.
En als je meer dan 8 kanalen hebt, is het dan nog bruikbaar.
Ik zag dat er ook hardware matige oplossingen zijn zodat de PC niet extra belast wordt.
De Dirac Live Processor DDRC-88A.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jun 2016 18:55

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Dirk

Dat is nog niet zo eenvoudig omdat de standalone versie specifiek voor Windows audio is en geen Asio drivers heeft en dus niet te gebruiken met Hauptwerk.
Don Vlazny heeft het wel werkend gekregen maar hij moest toen gebruik maken van de asio4all drivers.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... ilit=Dirac
Aangezien ik al met Reaper bezig was, was voor mij de Vst versie van Dirac te verkiezen.
Omdat het een beta versie betreft van de vst plugin moest ik wel enige moeite doen via de mail om Dirac ervan te overtuigen dat ik de proef trial met de Vst kon continuren nadat ik de betaalde versie had aangeschaft.
Dus het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het draait nu.
Wat betreft de DDRC-88A dat zou kunnen werken, ik weet alleen niet hoeveel latency er daardoor bij komt in dit apparaat en een ander nadeel is dat je een extra DA-AD conversie inbouwt hetgeen niet ten goede komt aan de kwaliteit.

Groeten Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 07 dec 2016 22:09

Re: Dirac roomcorrectie

Dag Jan,

Dit onderwerp is nieuw voor mij en ik ben ook pas kort met Hauptwerk bezig. Het lijkt er inderdaad op dat mijn installatie ook wel wat correctie kan gebruiken dus overweeg ik om de DIRAC software aan te schaffen. Van mijn streaming software op mijn Pc weet ik wel van een ASIO driver maar wat is een VST en heb je deze nodig voor de samenwerking met HW?

Misschien kun je in kort uitleggen wat ik allemaal nodign heb?

Mvg.,
Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 dec 2016 11:59

Re: Dirac roomcorrectie

wfveennl schreef:Misschien kun je in kort uitleggen wat ik allemaal nodig heb?

Dat was ook mijn vraag en plus de vraag hoeveel je in je portemonnee nodig hebt...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 dec 2016 17:24

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Willem en Jaap

Als je alleen met een stereo opstelling speelt dan kan je Arc2 overwegen. Die kost 239€ inclusief meet.mic. (Andre Bovenschen verkoopt Arc2) Ook moet je dan Reaper erbij hebben en dat kost 60 dollar. Dit voldoet goed voor 2kanaals en is het goedkoopst.
Voor een multichannel setup kan je beter naar Dirac gaan maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Bij Gertjan Schippers (Hauptwerk consult) kost het hele paket met installatie aan huis 650€ waarbij de voorrijdkosten in overleg worden bepaald.
Voordeel van Dirac is dat alles in 1 keer wordt uitgemeten en ook factoren als de afstand tussen de boxen en impuls respons correctie worden gecorrigeerd. Alles wordt dus veel naukeuriger op elkaar afgesteld.
Dirac is dus het meeste state of the art m.b.t. roomcorrectie.
Dirac is standalone en kan dus zonder Reaper. Een vst versie voor Reaper is in de Betafase en ik mag hem gelukkig blijven gebruiken maar ik weet niet of je dat wordt toegestaan. Even overleggen met Gert Jan wat dat betreft.

Tja heb je het er voor over?
Dat moet een ieder zelf uitzoeken. Het is een eenmalige investering maar ik weet uit ervaring ( en velen met mij)
dat een goede roomcorrectie samplesets zoveel beter doet klinken en dat je voicing grotendeels achterwege kan laten omdat de ruimtecorrectie voor iedere set gelijk al de nare resonanties verwijderd. Scheelt heelveel tijd!
Feit dat Johannus nu ook roomcorrectie toepast zegt toch wel wat!

Groet Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 10 dec 2016 17:51

Re: Dirac roomcorrectie

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Ik ga er hard over nadenken ;-)

Mvg.,
WIllem.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 28 dec 2016 22:37

Re: Dirac roomcorrectie

Beste Jan,

Zou je eens wat meer details kunnen geven hoe je de Dirac VST beta hebt toegepast in Reaper?

Ik heb een UMIK-1 meetmicrofoon besteld en inmiddels de Dirac VST beta gekregen via Dirac support en ben van plan daarmee te gaan experimenteren om te zien of het een investering rechtvaardigt.
Op dit moment gebruik ik Reaper alleen om de speakers op tijd te zetten. Als ik het goed heb gaat Dirac dat ook oplossen en zou ik aan alleen Dirac VST in Reaper voldoende moeten hebben.

Mvrgr

Pieter
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 dec 2016 00:28

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Pieter.

Ik weet niet hoe je Hauptwerk in Reaper hebt gekregen? Ik heb het als VSTinstrument geladen in de 1e track en de Dirac Vst erachter gezet. Dit moet als 2e anders werkt het niet goed. Daarna heb ik tracks voor front en rear aangemaakt.
Je doet de metingen dan met reaper geladen en je kiest in de Dirac meet software de Dirac vst als output. Dirac metingen werken alleen als je online op internet bent (denk soort extra controle moment of alles legitiem is)

Dit even in een nutshell hoe het moet ik stuur je een pb om een en ander wat gedetailleerder uit te leggen.

Groet Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 29 dec 2016 20:24

Re: Dirac roomcorrectie

Beste Jan,

Ik heb de Behringer microfoon gekocht en ben aan het testen met de Dirac trial versie. Kun je ook uitleggen wat de VST is en waar deze voor gebruikt wordt?

Mvg.,
WIllem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 dec 2016 23:06

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Willem

Virtual Studio Technology (VST) is een standaard voor virtuele muziekinstrumenten (VSTi) of effecten (VSTfx) die werd ontwikkeld door Steinberg, de makers van onder andere Cubase.
Meestal gebruik je Reaper dat is een Daw ( digital audio workstation) om deze Vst's in te gebruiken.
Eigenlijk is Reaper een programma waarin je instrumenten of effecten bijv. reverb , equaliser of roomcorectie vst's met elkaar kunt koppellen.
Je kan dus Hauptwerk als een Vsti in een track zetten en in diezelfde track ook een vstfx effect bijv. Dirac die het geluid van Hauptwerk dus bewerkt.
Dit is in het kort de werking van Vst

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 dec 2016 13:29

Re: Dirac roomcorrectie

Nog even ter aanvulling
Dirac kan je op 2 manieren gebruiken namelijk als stand alone versie die al het geluid in windows via de Dirac processor laat lopen. Dit werkt goed als je alleen maar muziek beluisterd via windows media player youtube etc.
Ga je deze oplossing gebruiken voor Hauptwerk dan loop je tegen een te hoge latency aan. Dit kan je oplossen door de drivers in Dirac te vervangen door Asio4all, asio drivers.
Dat werkt omdat ik weet dat er mensen op deze manier spelen.
Veel mensen gebruiken nu al Reaper in combinatie met Hauptwerk. Het is dan eenvoudiger om ook gelijk Dirac in te lussen als Vst plugin. Je kan dan gewoon je audio drivers en configuratie gebruiken zoals je gewend was.
Hauptwerk kan je op 2 manieren in Reaper krijgen namelijk als VSTi plugin (op deze manier werk ik momenteel) en via de asio rearoute drivers die bij Reaper zijn geleverd. Ik denk dat je ook Dirac met deze rearoute drivers kan aansturen maar dat lukte mij niet gelijk in de eerste instantie vandaar dat ik alles nu met VST plugins doe.

Groet Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 30 dec 2016 21:45

Re: Dirac roomcorrectie

Beste Jan,

Bedankt voor je update.

Ik heb de trial versie van Dirac nu geïnstalleerd en een eerste meting gedaan. Ik loop tegen een probleem en een ander probleemp(je) aan. Het probleem is dat ik om de 20-30 seconde een hickup heb in het geluid, heel erg irritant en niet acceptabel. Ik gebruik een Fireface RME UC en als ik overschakel naar de ASIO driver van de Fireface is er niets aan de hand.

Het probleemp(je) is inderdaad de latency. Je kunt in de DAP dan kiezen voor minder latency en dan is het maar net acceptabel.

Dus mijn eerste kennismaking geeft nog geen echt warm gevoel voor zo'n relatief grote uitgaaf.

Als je nog ideeën hebt hoor ik het graag, ik ga intussen verder met experimenteren :?

Met vriendelijke groet,

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 dec 2016 22:23

Re: Dirac roomcorrectie

Welk drivers gebruik je in dirac?
Je zou eens config 2van Hauptwerk kunnen instellen als vst. en dan in Reaper (als je die gebruikt?) hauptwerk als vst gebruiken en daarna in dezelfde track dirac als vst.
De routing is wat lastig maar daar kan ik evt. mee helpen.

Groet Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 31 dec 2016 13:56

Re: Dirac roomcorrectie

In Dirac gebruik ik de Fireface RME UC ASIO driver en in Hauptwerk kies ik dan voor de DIRAC processor. Ik gebruik geen reaper, dat is heel misschien een volgende stap maar het telt intussen wel op. Het gebruik van een Johannus is goedkoper ben ik inmiddels wel achter ;)

Ik heb nog geen kennis opgedaan in VST, daar zal ik me ook eens in gaan verdiepen.

Mvg.,
Willem.

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 31 dec 2016 17:23

Re: Dirac roomcorrectie

Vanmiddag de nieuwste Fireface RME UC USB driver gedownload, de buffer wat aangepast in de driver en weg was de hickup en het geluid was fantastisch. Ik had ook een ongelijkheid in de kanalen, rechts was beduidend luider dan links, nu is alles in balans. :D

Voor nu ben ik tevreden..... dat duurt natuurlijk nooit erg lang :o

Jan bedankt voor je reactie en het meedenken.

Mvg.,
WIllem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 dec 2016 17:55

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Willem

Mooi zo toch alles draaiend gekregen en dat zonder Reaper of de asioreroute drivers!!
Mij was dat nog niet gelukt.
Veel plezier met het spelen.!
Speel maar eens met een grote registratie met veel 16 voets en ook 32 voets registers en schakel Dirac maar eens geregeld aan en uit dan zal je bemerken dat vooral in de lagere regionen de detailering met Dirac zoveel beter is.
Als je tevreden bent met je hoge tonen zonder Dirac dan kan je Dirac ook zo instellen dat hij alleen tussen bijv. 10-1200hz werkt.
Zo zijn er nog veel meer instellingen mogelijk in de 4 Dirac configuraties bijv het hoog een beetje boosten voor de wat ingehouden sets zoals bijv. Zutphen of het hoog een paar db temperen voor de wat te scherpe Barock sets.
Veel om mee te experimenteren.
Maar nu eerst maar van de oliebollen en appelflappen genieten. :D

Groeten Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 02 jan 2017 20:17

Re: Dirac roomcorrectie

Dag Jan,

Hoop dat de oliebollen gesmaakt hebben....

Voor wat betreft de ASIO driver, ik gebruik dus de ASIO driver van de externe sound module van Fireface RME UC, of bedoel je wat anders?

Ik heb intussen alweer aan andere manco ontdekt, de Dirac DAP start niet bij het opstarten van de Pc. Als je in de task manager kijkt van Windows 10 staat hij wel tussen de programma's die automatisch opstarten maar dat doet hij niet. Dus als gevolg krijg je een foutmelding met het opstarten van Hauptwerk. Het blijft dus nog even tobben.

Het aan/uit schakelen van Dirac ga ik nog verder proberen en ook het experimenteren met de filters en metingen met de microfoon op andere posities. Ik weet niet of er voor spelen nog tijd over blijft. Ik moet ook nog gaan testen met surround. Ik heb de hardware...... 8-)

Mvg.,
WIllem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 jan 2017 21:42

Re: Dirac roomcorrectie

Don Vlazny op het Engelstalige forum gebruikte de asio4 all drivers.
Dat zou je nog kunnen proberen! Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hij kreeg het er wel draaiende mee.
Ik weet niet of er in de instellingen van Dirac iets is wat je kan aanvinken dat hij automatisch opstart met windows?
Omdat ik het zelf als vst gebruik heb ik daar ook geen ervaringen mee.
Jammer dat de probeer periode maar 14 dagen is al heb ik begrepen dat je soms wel een verlenging van de trial kan krijgen als je er even een mailtje aan waagt.

Groet Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 02 jan 2017 21:49

Re: Dirac roomcorrectie

Je kunt inderdaad aanvinken om Dirac met Windows om te starten maar dat doet hij dus niet.

Ik heb nog geen tijd gehad om me in de VSTs te verdiepen maar heeft Dirac nu wel of geen VST al dan niet in beta?

Ik ga ze in elk geval mailen om een verlenging van de trial versie.

Mvg.,
Willem,
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 jan 2017 22:13

Re: Dirac roomcorrectie

Ik dacht dat ik dat speciaal verzocht had om de VST versie te mogen gebruiken.
Loopt Dirac niet gewoon op de achtergrond mee zonder dat je daar een melding van krijgt met opstarten.?

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jan 2017 22:48

Re: Dirac roomcorrectie

wfveennl schreef:Je kunt inderdaad aanvinken om Dirac met Windows om te starten maar dat doet hij dus niet.

Waarschijnlijk doet hij dat wel maar loopt hij stuk omdat de ASIOdrivers nog niet geladen zijn. Dat kan HW ook hebben als je dit gelijkt met Windows start. In HW zit daarvoor de mogelijkheid tot wachten op de drivers

Dirac vertraagt opstarten via een batch cmd bestandje is misschien de oplossing

Berichten: 37

Geregistreerd: 21 sep 2015 11:03

Bericht 03 jan 2017 20:51

Re: Dirac roomcorrectie

Ik heb een mail gestuurd naar Dirac maar ik krijg de VST beta alleen als ik een multi channel licentie aanschaf. :cry: Die mag dan gratis gebruikt worden totdat de officiële versie beschikbaar komt, en dat gaat nog even duren zeggen ze.Dat doen we dus nog even niet.

V.w.b. de tip van Evert-Jan. Ik het vertraagd opstarten proberen want daar kun je inderdaad wel eens gelijk in hebben. Ik ga dat proberen in de Task Scheduler. Ik ad al wel in de event log gekeken maar daar kwamen geen fout meldingen van Dirac in voor. Ik had al geprobeerd om Dirac te starten via de Task Scheduler maar dat werkte nog niet. Dat is uiteraard wel te begrijpen want we werken hier met Windows :roll:

Mvg.,
WIllem.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 03 jan 2017 21:51

Re: Dirac roomcorrectie

Vorige week ben ik ook aan de slag geweest met Dirac, na op weg te zijn geholpen door Jan waarvoor nogmaals dank!

In mijn geval had ik Reaper al draaien (icm ReaRoute) om de speakers op tijd te zetten. Nu komt HW via de VST link Reaper binnen en wordt Dirac ook als VST toegepast.
Qua geluidsweergave had ik eigenlijk geen problemen maar was ik vooral benieuwd of het beter kan. Het verschil met Dirac actief vind ik beperkt maar wél waarneembaar. In mijn situatie is de bas-kant met Dirac duidelijk belijnder. Ook in het hoog blijft het nu net iets transparanter.

Om te bepalen of het de investering waard is wil ik de komende weken ook nog wat testen doen met het gratis Room EQ Wizard. Daarmee zijn ook impulse responses van de ruimte maken die weer middels een plugin in Reaper toegepast kunnen worden. Minder eenvoudig dan Dirac maar mogelijk een goedkoop alternatief.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 jan 2017 00:30

Re: Dirac roomcorrectie

Ik ben benieuwd Pieter! Ik weet dat correctie een hoop kan verbeteren, maar het bedrag wat ik voor Dirac moet neertellen is mij iets te gortig. Dus ik blijf dit volgen! :)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com