Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 23 jun 2016 17:45

Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Een simpele methode voor het instellen van je floating divisions voor mensen met een tweeklaviers speeltafel en die geen touchscreen gebruiken om te registreren.
Gewoon centraal onder de klavieren vastschroeven en aansluiten.
De ingedrukte knop blijft ingedrukt tot dat er één van de drie andere wordt ingedrukt!
Veel succes!

Met vriendelijke groet

Jaap Patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 28 jun 2016 12:26

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Nog wat aanvullende informatie:
Er worden 3 magneetjes gebruikt per drukknop, achter in de drukknop (2x2mm) voor het reedcontact; één dwars door de drukknop (10x3mm) die er 2 mm boven uit steekt; onder de drukknop (3x8mm) in de houten behuizing.
De laatste 2 magneten trekken elkaar aan en zorgen er voor dat de drukknop naar buiten wil schuiven.
Het uitstekend deel van de vertikaal geplaatste magneet in de drukknop functioneert ook als stuit tegen het aluminium plaatje. (deze is alleen bij het scharnierpunt met twee kleine spijkertjes gefixeerd)
Uiteraard kunnen deze ronde drukknoppen en de behuizing van elke houtsoort gemaakt worden!
Om een goede werking te garanderen moeten de drukknoppen voldoende speling hebben en makkelijk schuiven.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 08 jul 2016 16:05

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Een foto van een simpel proefmodeltje van de drukknop-unit.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 08 jul 2016 19:35

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

dat ziet er keurig uit hoor, knap uitgedokterd. ik heb er geen ruimte voor, dus ik gebruik mijn touchscreen. :)
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 20 jan 2017 18:26

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Voor mensen die het klavierraam kunnen en willen gebruiken voor de floating divisions is de tweede oplossing.
Ook voor deze oplossing is maar weinig ruimte nodig!

Deze constructie is ook bruikbaar voor een groep of meerdere groepen presets, je kunt éénvoudig zien welke preset wordt gebruikt en de presets in een groep zijn door één drukknop een beetje in te drukken buiten gebruik te stellen.

Elke drukknop heeft 3 magneten nodig:
1 onder de drukknop, de volgende in de drukknop (onderkant is gelijk en boven 2mm hoger) voor de werking en achter in de drukknop voor activering van het reedcontact. (zie zwarte vlakjes op tekening)
Aansluiten met flatcable en plat tegen de plank plakken. (tweezijdig tape)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 21 jan 2017 20:11

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Dag Jaap,

Weer een heel mooi idee, evenals de laatste versie van de registerschakelaars.
Als je bij de knoppen voor floating divisions het aluminium plaatje weg laat heb je dan gewoon terugverende knoppen?
Tweede vraag hoe wordt het draaien van de ronde knop voorkomen zodat de magneetjes bij elkaar blijven?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 22 jan 2017 00:21

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Dag Henk-Jan,

Dat aluminiumplaatje werkt als beweegbare blokkering, als je deze verwijderd heb je gewoon terug(verend) knoppen.
De drukknoppen draaien nauwelijks omdat onder deze knoppen een klein maar krachtige magneet zit, deze trekt de staafmagneet in de drukknop aan die zich altijd in een magnetisch veld bevind.
Vandaar de terugverende werking de beide magneten willen bovenelkaar staan.
Zoals je ziet steekt het staafmagneetje 2mm. boven de drukknop uit en functioneerd ook als stuit.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 05 feb 2017 23:05

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Dag Jaap,

Dank voor het antwoord.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 09 feb 2017 11:55

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Beste Jaap,

Mijn orgel heeft registerwippers die geactiveerd zijn om zonder scherm te kunnen registreren.
Omdat de beperking van het aantal wippers het niet mogelijk maakt om alle stemmen zo te activeren, wil ik de koppels; tremulanten en de floatings d.m.v. pistons gaan bedienen.

Volgens de bouwer van het orgel is het niet verstandig dit via het bestaande midi-systeem te laten lopen en adviseerde hij een interface met een msed 64/32 printplaat van midiboutique te gebruiken die naar de PC gaat.

Ik heb alles in een provisorische samenstelling aangesloten, waarbij het volgende probleem zich voordoet:
De registeractivering werkt zoals gewenst, echter de verlichting wordt niet geactiveerd.
Als ik dan de netspanning van de printplaat loskoppel en daarna weer aansluit, dan werkt de verlichting wel.
Maar zodra de sample en/of de spanning worden uit-/ingeschakeld is het probleem weer aanwezig.

Als oorzaak van dit probleem wordt door een "kenner" de interface genoemd die niet in staat is om de aansturing goed te regelen.
Daarvoor zou een mergerbox http://www.bax-shop.nl/midi-interface/m ... ry-edition een oplossing kunnen bieden.

Ben jij bekend met deze materie en kun je mij daarover adviseren?

Alvast bedankt,

JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 feb 2017 12:47

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Dag Jan,

Dit artikel geeft alleen een alternatieve oplossing voor het gebruiken van floating divisions door middel van een drukknop unit.
Voor inschakelen van koppels en tremulanten werkt dit niet, bovenstaande oplossing is wel te gebruiken voor presets!
Met de problemen van je Midi kan ik je niet helpen aangezien ik geen ervaring heb met de componenten van midiboutique omdat ik altijd componenten van Midihardware gebruik.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 feb 2017 17:41

Re: Een visuele drukknop-unit voor floating divisions.

Jan

Op de website http://midiboutique.com/msed64 staat geen handleiding.
Maar wel dit: "separated MIDI In and MIDI Out (no Thru or Merge) for preventing MIDI loops".
Dus geen "Thru or Merge".
En dat is juist wat de interface van M-Audio MIDISport 2x2 (bij Bax) doet: "op zichzelf staande MIDI merge en THRU functionaliteit".
En ik weet ook niet of MIDI in dat M-Audio kastje bi-directioneel is. Men spreekt nl. over in- en uitgangen. En dat heb je wel nodig.
Misschien kan de bouwer van je orgel tips geven hoe hij e.e.a. dan ziet werken vanuit zijn eigen ervaring. En waarom het nu in jouw opstelling niet werkt.

Ik weet niet hoe jij beide MIDI bronnen (je orgel en deze msed64) nu aan je MIDI ingang gekoppeld hebt.
Ik weet ook niet hoe die MSED kaart zou moeten werken. Voor mijn gevoel zou hij de registerknop als ingangssignaal omzetten in een MIDI code en dit naar HW sturen. HW stuurt vervolgens een MIDI code om het lampje in die knop aan te sturen. Zo zijn in- en uitgangen van de MSED onafhankelijk van elkaar te gebruiken en heb je de grootste flexibiliteit.
Maar als je schrijft Als ik dan de netspanning van de printplaat loskoppel en daarna weer aansluit, dan werkt de verlichting wel. kan dat dus niet. Want HW stuurt het MIDI uit signaal naar de lamp eenmalig (als triggerresultaat van de activering van de registerknop).
Heb jij die MIDI code om het lampje aan te sturen wel goed geprogrammeerd?

Misschien kan de 'kenner' je op weg helpen.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com