Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 jan 2017 12:00

Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Sinds enkele weken ben ik de blijde bezitter van een nieuwe Hauptwerk console.


Afbeelding

Afbeelding

Deze console is prachtig ontworpen en gebouwd door Bovenschen Virtual Organs nadat ik mijn wensen met Andre had besproken.
Aangezien ik een aantal sets heb die 4 manualen hebben ben ik met mijn nieuwe console toch ook maar die kant op gegaan.
De console heeft dus 4 UHT serie 40 (houten kern) manualen 3 zwelpedalen en 4 pistons.
De pistons heb ik zo in kunnen stellen dat de pistons naast de zwel pedalen werken als reg+ en reg- en dat de 2 buitenste pistons werken als page up en page down.
Onder de linker monitor zitten 3 volume regelaars. De voorste gebruik ik voor het totaal volume de tweede voor het mixen van front kanalen bij sets met variabel orgel perspectief en de derde voor het rear volume.
Ik had nog een mini pc over van mijn werk en daar heb ik musicreader software op geïnstalleerd.
Aangezien mijn midi kaart zowel din. alsmede ook Usb uitgangen heeft (met dank aan Geert voor de tip)
kon ik met mijn midi dus 2 pc's aansturen. Ideaal dus omdat ik mijn muziek toch ooit eens wilde digitaliseren om van die stapels op de orgel bank af te zijn.
De monitor is een Hp touchscreen zodat je ook met een veeg over het scherm de bladzijden kan omslaan.
Als scanner gebruik ik op mij mobiele tel. de app. tiny scanner, met deze handige app kan je al je muziek inscannen en opslaan als pdf bestand. Heel handig appje!!

Afbeelding

Omdat de ruimte waar mijn orgel staat (kelder) geen ruimte biedt voor een pijpen frontje en ik toch mijn speel hok wat wilde pimpen kwam ik automatisch uit op een glas in lood raam.o.i.d.
Hier gebruik ik een samsung tv monitor voor en als glas in lood voorstellingen een aantal ramen van Marc Chagall gedownload en bewerkt en op een Usb stick in de tv opgeslagen.

Als boxen gebruik ik custom made boxen met voor het mid en hoog de (Oskar) Heil air motion transformers die een heel ruimtelijk geluid produceren door hun dipool afstraal gedrag. Echte aanraders voor een hauptwerk setup met de speakers op korte afstand voor je



Als versterkers gebruik ik 3 qls qa100 sets . Dit zijn volledig digitale versterkers die via mijn Motu 828 geluidskaart met instelbare DSP crossovers worden aangestuurd.

Afbeelding

De ruimte is uitgemeten en gecorrigeerd met Dirac room correctie software.

groeten Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 29 jul 2017 14:01, in totaal 7 keer bewerkt.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 jan 2017 13:10

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Gaaf verhaal, Jan! Dit deed mij goed, temeer omdat ik persoonlijk ook mijn bijdrage aan dit console heb mogen leveren....

Ik speel ook al jaren met de gedachte, om mijn vele foto,s van de ramen in bv Metz, Bourges, Chartres, te gebruiken in de orgel-speelhoek. Heb eens ge-experimenteerd met printen op transparant, en dan in een lichtkast monteren, maar was geen succes.

En nu kom jij met DE oplossing van anno 2017: daar had ik nou totaal nog niet bij stilgestaan!!

Wat staat alles er strak, en mooi verlicht bij! Heel wat anders dan dat donkere keldertje dat ik mij herinnerde.

Ik ga binnenkort verhuizen ( naar Huizen...), en zal eens zien of dit voor mij ook een optie is.

Veel speelplezier gewenst met je top-opstelling!!

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 22 jan 2017 19:17

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Jan, van harte gefeliciteerd met je nieuwe console en opstelling! Ik hoop dat je er veel en lang plezier aan mag beleven.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 jan 2017 21:03

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Echt een heel stoer orgel in deze uitvoering.
Mooi robuust maar niet lomp.
Veel plezier er mee.

Martijn
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 jan 2017 21:04

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Prachtig Jan! Bijna net zo perfect als mijn opstelling :lol:
Maar zonder gekheid, dit is wel state of the art!
Je nieuwe achtergrond oogt wel rustiger dan de vorige -hoewel ik die ook mooi vond!
Dat je naar 4 klavieren bent gegaan, snap ik wel.
Heel veel plezier er mee!

Nog 1 vraagje: Is deze positie van je touchscreens perfect bij 4 klavieren of zou hij nog iets lager kunnen?
Ik vraag dit omdat ik aan het prakkiseren ben hoe ik touchscreens kan combineren met 2 speakers op oorhoogte zodat ik niet te veel de hoogte in hoef.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 jan 2017 21:21

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Bedankt allemaal!

Hoi Jaap

Ik heb de monitoren bewust op deze hoogte gezet omdat je met een lagere plaatsing tegen de bakstukken van het onderste klavier kan aan komen.

Groet Jan

Berichten: 9

Geregistreerd: 06 jan 2016 17:36

Bericht 23 jan 2017 00:10

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Prachtig!

Veel speelplezier.

Groeten,

Martin

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2017 07:29

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

ha Jan

dat ziet er echt heel mooi uit zeg
je had al een bijzonder mooie opstelling, maar met deze vernieuwing is het echt af, alles ziet er mooi en kloppend uit

van harte proficiat


en dat glas in lood "raam" is een briljante vinding


veel speel plezier


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 23 jan 2017 08:38

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Een prachtig orgel! Veel speelplezier1

Hoe is het muziek lezen van een scherm? Niet vermoeiend voor de ogen (met name 's avond denk ik)?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 jan 2017 10:27

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Bedankt!

Anco

Het spelen geeft bij mij geen ogen stress omdat het scherm mat is en hij niet erg fel staat ingesteld.
Het speelt voor mij zelfs fijner dan vanaf bladmuziek.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 24 jan 2017 20:12

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Prachtige speeltafel!

mooie combinatie tussen moderne techniek met behoud van een nette uitstraling.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 24 jan 2017 21:59

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Very beautiful,Mr Loosman
Heel leuk dat je ook klavar speelt.
Dat oude noten schrift is voor mensen die enkel maar klavieren hebben met witte toetsen :lol:
Piet

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 25 jan 2017 13:05

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Gefeliciteerd Jan! Het is prachtig geworden. Ben heel benieuwd naar de 'live' ervaring. Tot morgen!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 jan 2017 13:16

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Merci allemaal!

Tot morgen Arjan
Ben benieuwd wat je van Zutphen vindt.

Groet Jan

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 25 jan 2017 18:39

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Hallo Jan,

Wat is dat een mooie strakke opstelling . Alles is mooi op elkaar afgestemd en heeft een mooie strakke bijna "serene" uitstraling. Dit moet wel heel veel inspiratie geven en een genot zijn op op te spelen.

Groeten Klaas

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 25 jan 2017 21:18

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Hallo Jan,

Omdat je me op het spoor gebracht had van KEF, van demping onder de speakers en van Dirac i.p.v Arc2 was ik benieuwd wat je configuratie was. Met dit artikel word ik op mijn wenken bediend. Om even een metafoor te gebruiken, alles getrokken en een nieuw gebit geplaatst. Ziet er prima uit.
Voor wat betreft de verlichting: Vergeet het infrarood licht niet. Dit heeft het menselijk oog en je lichaam nodig om gezond te blijven. (zie https://www.zeitenschrift.com/artikel/A ... ank-machen)

Met vriendelijke groet,

Hans

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 jan 2017 23:01

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Gelukkig lees ik, dat er nog redding mogelijk is voor de door blauw licht geplaagde mens...de Schutzbrille!!

Geod dat we er weer eens op gewezen worden hoe schadelijk onze moderne leefwijze voor ons is.

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jan 2017 23:15

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Je kunt ook 2-3 uur voor het slapen gaan het beeld op inverse zetten: zwarte achtergrond en witte notenbalk/noten

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 26 jan 2017 09:40

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

vroeger, HEEL vroeger, hadden we groene lettertjes op een zwart scherm. Toen kwam windows........

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 26 jan 2017 09:50

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

geert01 schreef:vroeger, HEEL vroeger, hadden we groene lettertjes op een zwart scherm. Toen kwam windows........

Je kon ook kiezen voor amber :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 jan 2017 10:46

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Bedankt allen!

Hans wat betreft dat blauwe licht! Het is wit led licht maar op de foto's komt dat altijd wat blauwig over ondanks het feit dat ik de foto's iets warmer heb gemaakt om te compenseren.
Maar ja andere belichting behalve Led is natuurlijk niet aan de orde omdat dan die poolkappen weer gaan smelten ;) en dan loopt mijn kelder waar het orgel staat onder en dan snijd ik mijzelf in de vingers. :lol:
Gelukkig werk ik een een lichte omgeving met veel daglicht dus overdag compenseer ik.

De demping onder je speakers! Heb je daar nog profijt van ondervonden?

Groet Jan

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 28 jan 2017 13:11

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Hallo Jan,

Met dempingspads onder de KEF Q100's is het geluid zeer wezenlijk verbeterd. Eerst leek het of de speakers zich deels in de orgelconsole bevonden. Nu is de ruimtelijke beleving sterk verbeterd en is het geluid los van de console.
Als sub voor subtiele (nu weet ik waar dit woord vandaan komt) ondersteuning van het laag heb ik inmiddels een Dynaudio BM14S ii besteld (de EVE ts 112 heb ik geannuleerd wegens uitlopende leveringstijd). De enige plaats waar deze op dit moment past is rechts van het orgel onder een tafel. De vloer is van hout, dempingslaag en laminaat. Heeft het zin deze sub ook op 5 cm dempingsschuimrubber te plaatsen?

Groeten,

Hans Daudey

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jan 2017 16:26

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Hans

als je een sub op een houten vloer plaatst moet je het iets grover aanpakken.

ik zelf heb bij mijn zuilen thuis een betonnen sokkel gestort en daar in verwerkt zitten zitten rubber dakdragers, die als enige contact met de ondervloer maken.

dus de voet van mijn speakers is massief en geheel trillingvrij t.o.v. de houten ondervloer
de woofer tikt ook de 20Hz aan dus zal weinig verschillen met een subwoofer

je zou ook onder je sub bv een betontegel kunnen leggen, en deze zwart verfen b.v.

kijk maar naar de foto iemand die het niet weet denkt dat de voet van de zuil gewoon van het zelfde materiaal als de speakerkast is.

speaker111 jw.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 28 jan 2017 17:15

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Dit vind ik een zeer goede oplossing van Jan Wim. Want een houten vloer gaat zo gemakkelijk meetrillen.......

Spikes kan volgens mij ook prima dat heb ik zelf in gebruik. Maar ja, dan moet je weer oppassen voor beschadiging van je vloer......

Vroeger eens een baskast van blokken tufsteen of zoiets gemaakt. Dat trilde dus helemaal niet mee........maar niet verplaatsbaar.

Overigens mag je van een topmerk sub toch verwachten dat ze daar standaard al een oplossing voor meeleveren? Of gebruikstips in ieder geval.

HG

Geert

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 31 jan 2017 01:01

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Jan Wim en Geert,

Bedankt voor jullie adviezen. Om de aandacht niet te zeer af te leiden van Marc Chagall en Oskar Heil hoop ik t.z.t. onder een andere titel te vermelden wat het effect is van een ondergrond van 4,5 cm dempingsschuimrubber, daarboven 40x40x9cm beton onder de 21 kg zware subwoofer. Zie verder onder Audio\Monitor Pads.

Groet,

Hans Daudey
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com