Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hans Daudey stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jan 2015 21:01

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hans Daudey schreef:Jan WIm,

Ik wilde de nieuwe visie van John Boersma op HW zoals vermeld op zijn website (direct geluid, intoneren en gebruik van de MX300) eens uitproberen. Ik ben echter van mening dat HW ervoor moet zorgen dat de beleving optimaal is. Wellicht gaat dat beter naarmate de computercapaciteit toeneemt.

Op Reaper heb ik me nog niet georiënteerd. Ik heb gelijk een paar vragen:
1. Welke versie heb je nodig en wat zijn de licentiekosten?
2. Introduceert dat extra latency?
3. Werkt Reaper samen met de ASUS geluidskaart?

Groet en gefeliciteerd met je verjaardag.

Hans





Op Reaper heb ik me nog niet georiënteerd. Ik heb gelijk een paar vragen:
1. Welke versie heb je nodig en wat zijn de licentiekosten?
reaper 4.32 gebruik ik deze vind ik makkelijk, de latere reapers zijn ok, maar hebben meer toeters en bellen die je eigenlijk niet gebruikt. je kan het programma downloaden en 60 dagen free gebruiken, daarna moet je een licentie kopen van 60 dollar, ongeveer 53,- euro
2. Introduceert dat extra latency?
reaper op zich belast de cpu niet, en voegt geen latency toe
3. Werkt Reaper samen met de ASUS geluidskaart?
ja hoor zodra de kaart voor HW zichtbaar is heeft reaper er ook geen problemen mee.
het grote voordeel is dat je met reaper eenvoudig je speakers en ruimte kan uitmeten, je krijgt dan een veel betere geluids weergave.

Dit heb ik al voor diversen forumleden gedaan, en deze zijn het er over eens, dat het uitmeten niet het karakter van je speaker aantast, maar dat je alle ongewenste staande golven, en akoestische problemen kwijt bent.daarna is intoneren ook niet meer nodig

als je interesse hebt dan wil ik bij jouw ook weleens een meting doen, bevalt het je niet, dan zet je met 1 klik alles weer default


Groet en gefeliciteerd met je verjaardag.
bedankt voor je felicitatie
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 26 jan 2015 21:45

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Jan Wim,

Bedankt voor je reactie.

Voorlopig hoop ik eerst de nieuwe sampleset eens goed te verkennen. Die geeft echt een veel betere speel- en ruimtebeleving dan Freiberg. Maar wellicht is de voorjaarsvakantie een prima moment om eens met Reaper te experimenteren. Ik ben geen voorstander van intonatie om de kamerkarakteristiek te corrigeren of het orgel in balans te brengen voor gebruik in de huiskamer. Voor mij kan het niet automatisch genoeg. Als Hauptwerk het nog niet kan dan maar wat hulpprogramma's er tegen aan.

Groet,

Hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jan 2015 22:04

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hans Daudey schreef:Jan Wim,

Bedankt voor je reactie.

Voorlopig hoop ik eerst de nieuwe sampleset eens goed te verkennen. Die geeft echt een veel betere speel- en ruimtebeleving dan Freiberg. Maar wellicht is de voorjaarsvakantie een prima moment om eens met Reaper te experimenteren. Ik ben geen voorstander van intonatie om de kamerkarakteristiek te corrigeren of het orgel in balans te brengen voor gebruik in de huiskamer. Voor mij kan het niet automatisch genoeg. Als Hauptwerk het nog niet kan dan maar wat hulpprogramma's er tegen aan.

Groet,

Hans



klopt Hans,

intoneren is een omgedraaide volgorde, plus dat je dit dan bij elk sampleset moet gaan doen

wat ik doe is het volgende:

ik meet elk kanaal afzonderlijk, dit word weergegeven in een grafiek, hier kan je direct de afwijkin(gen) zien die eventueel de speakers al hebben, in kombinatie met je ruimte akoestisch.

vervolgens word in reaper voor elk kanaal afzonderlijk een strip gemaakt, en deze word d.m.v maximaal 20 banden parametrisch gewijzigd.

jou als audio liefhebber zal het genoeg zeggen dat dit kan gebeuren tot 1/10 octaaf nauwkeurig.

je pakt dus in tegenstelling tot een EQ echt alleen de pijnpunten aan in je ruimte,

het groote voordeel is meer transparantie, meer detail, geen boemerige of klevende bas meer in je ruimte

het volledige karakter van je originele speaker blijft intact.



gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 jan 2015 00:58

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hans Daudey schreef:Jan Wim,

Maar wellicht is de voorjaarsvakantie een prima moment om eens met Reaper te experimenteren. Ik ben geen voorstander van intonatie om de kamerkarakteristiek te corrigeren of het orgel in balans te brengen voor gebruik in de huiskamer. Voor mij kan het niet automatisch genoeg. Als Hauptwerk het nog niet kan dan maar wat hulpprogramma's er tegen aan.

Groet,

Hans


Hoi Hans

Als ik dit zo lees dan lijkt het mij dat Arc2 voor jou de oplossing is. automatischer kan haast niet.

Groet Jan

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 23 dec 2016 23:42

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie. Je beschrijving van je opstelling met de KEF R100 was voor mij de trigger op me eens uitgebreid op KEF te oriënteren.

Op dit moment vind ik het geluid en de speelervaring al zoveel verbeterd dat ik me op muziek maken concentreer. Dat neemt niet weg dat ik Arc2 zeker in gedachten zal houden voor een volgende verbeteringsslag.

Groet,

Hans

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 24 dec 2016 01:31

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Beste forumleden,

De eindejaarsupdate 2016 gedaan:
Oude situatie: Audio uit Asus Xonar essence STX ii werd via de aux-ingang door het orgel (Alhlborn Hymnus III) versterkt en weergegeven via de interne basluidspreker en via de op het orgel geplaatste KEF Q100's. De signaaldoorgang door het orgel is echter allesbehalve HIFI: Regelbare nagalm; scheidingsfilter; versterkers etc.

Nieuwe situatie:
Audio loopt nu via een Musical Fidelity A1000 (2x50W klasse A) naar de Q100's. De tape out uitgang geeft de audio ook door naar het orgel dat inmiddels nog alleen lage tonen versterkt en weergeeft. Met de volumeregelaar van het orgel kan ik indien gewenst een portie grondtoon bijmengen.

Resultaat:
Wat een verschil. De ruimtelijke beleving is bij alle samplesets stukken beter. De muzikale beleving en de ruimte heeft een gouden glans over zich gekregen. Een plenum op Freiberg klinkt ineens glansrijk in plaats van hard en lawaaierig.

Toekomstmuziek:
Een subwoofer. Dan krijg je alleen het voelbare effect zonder de extra boventonen, die de subwoofer in het orgel geeft..

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 24 dec 2016 13:33

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Leuk om te horen, weer iemand die de kwaliteit van die KEFjes heeft ontdekt......

Moet je ook eens een stukje met bv zang ofzo op afspelen; na al die jaren met geluid bezig te zijn geweest, stond ik opnieuw versteld van met name de plaatsing in de ruimte, alsof de zangers in kwestie ergens midden in de kamer stond ipv dat het uit een paar boxjes komt....

Klasse A: wordt dat niet heel erg heet ?? :oops:

Veel speelplezier gewenst,

HG

Geert

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 26 dec 2016 13:50

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hallo Geert,

Als ik me goed herinner heeft jouw aanbeveling en die van Jan Loosman ervoor gezorgd dat ik me nader in KEF verdiept heb, waarvoor dank. Omdat luidsprekers zeer kort op het oor zijn opgesteld boven op het orgel vond ik een luidspreker met de tweeter gecentreerd in de midden-laag unit een logische keuze om zoveel mogelijk ruimtebeleving te krijgen. Toch komt zo'n KEF Q100 pas tot zijn recht als je die op een echt goede versterker aansluit die de fijnzinnige ruimte-informatie niet in cross-over vervorming of twijfelachtige signaalwegen laat verdwijnen. Vandaar dat de laatste update zo'n enorm verschil uitmaakt.
De boxen op het orgel zijn gelijk ook de computerluidsprekers. En de collectie Linn 192kHz/24bits muziek op de fileserver(Windows 2008) klinkt nu niet alleen via de koptelefoon goed maar nu ook via de Q100's.
De Musical Fidelity A1000 is qua opzet veel ruimer. De warmteproductie (215W continu) wordt via een tweetal koellichamen (links en rechts) aan de buitenlucht afgegeven. Ze worden 28 graden Celsius heter dan de omgeving. In de winter dus 48 graden en in de zomer wat warmer. Als de aarde teveel opwarmt smelten de klasse A versterkers vanzelf weg wegens oververhitting, waardoor vanzelf de opwarming van de aarde afremt.

Groet,

Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 dec 2016 16:00

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hans Daudey schreef:Als de aarde teveel opwarmt smelten de klasse A versterkers vanzelf weg wegens oververhitting, waardoor vanzelf de opwarming van de aarde afremt.

Groet,

Hans


Kijk dat vind ik nou vooruit zien :D gelijk zo'n zelfregulerend mechanisme inbouwen om de opwarming van de aarde te voorkomen ;) .

Verder zie ik dat je een mooie installatie heb opgebouwd met die fraaie Kefboxen. Ontkoppel ze wel goed van je orgel met een rubber matje of doppen ( geen spikes) op de foto lijken de boxen zo op je orgel te staan! en je zal versteld zijn hoe zo'n kleine tweak het geluid nog weer een stuk verder verbetert.
Mocht je Reaper gaan gebruiken dan kan je altijd nog de lage tonen naar je orgel toe mixen en bijv vanaf 50hz (of hoger tot bijv. 80hz) Naar je Kefs. Dan maak je een 3weg systeem waardoor de lage tonen van je Kefs het wat makkelijker krijgen met een nog iets meer toegenomen transparantie.

Veel speel plezier.

Groeten Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 26 dec 2016 17:40

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Loosman schreef:
Hans Daudey schreef:Als de aarde teveel opwarmt smelten de klasse A versterkers vanzelf weg wegens oververhitting, waardoor vanzelf de opwarming van de aarde afremt.

Groet,

Hans


Kijk dat vind ik nou vooruit zien :D gelijk zo'n zelfregulerend mechanisme inbouwen om de opwarming van de aarde te voorkomen ;) .

Haha, ja, geniaal, Hans, dat je via Hauptwerk het klimaatprobleem gaat oplossen!

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 26 dec 2016 23:35

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Jan en Josq,

Bedankt voor het delen van mijn visie ten aanzien van klimaatbeheersing middels klasse A versterkers. (Uiteraard is minderen met Roundupgebruik in Amerika een betere oplossing. Dan kan de bacteriepopulatie in de bodem weer toenemen en weer stikstofhoudend broeikasgas uit de atmosfeer gaan opnemen, waardoor de opwarming van de aarde afneemt en op deze wijze wordt dan de regelfunctie van de klasse A versterkers weer overgenomen :idea: ) Voor wat betreft het scheidingsfilter zit ik wel met het probleem dat mijn geluidskaart maar één lijnuitgang heeft. Verder wil ik eigenlijk hier pas aan gaan experimenteren als ik een waardige vervanger voor de ingebouwde basbox van het orgel heb gevonden of gebouwd die echt laag doorloopt zonder vervorming. Op zich lijkt me een velodyne DD 12+ wel iets leuks, maar ik vraag me af in hoeverre de signaalweg in dit apparaat vertraging geeft voor midden/hoog. Een andere optie is een actieve TL bouwen, met ingebouwd scheidingsfilter.
Verder heb ik het idee dat de plaatsing op het orgel wel kleuring geeft door contact en door de aansluiting met het front van het orgel. Ik ga een ontkoppeling eens proberen.

Groet,

Hans

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 27 dec 2016 01:01

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Glyfosaat......weg ermee!! :ugeek:

ALs je idd maar 2 kanalen op je Audio device hebt, dan rest idd alleen een fysieke oplossing ipv met een DAW. Maar dat kan natuurlijk prima met een sub welke is voorzien van high-pass filtering voor de main speakers. Keuze genoeg lijkt mij. Alleen ben je daar vaak wat minder vrij in het kiezen van een voldoend lage afsnijfrekwentie.

Als je op termijn meer kanalen wilt, is het m.i. aan te bevelen dat dan tegelijk te doen met het in gebruik nemen van een sub, want dan kan je die filtering en aansturing van de sub heel flexibel en elegant in je DAW doen....

HG

Geert

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 12 jan 2017 18:18

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Jan en Geert,

Inmiddels heb ik rekening houdend met jullie aanbevelingen enkele vervolgstappen gezet en de volgende zaken besteld:
1. Om te voorkomen dat ik meerdere orgelkassen hoor klinken Auralex dempingspads.
2. Om te voorkomen dat ik niets hoor en voel meetrillen in de huiskamer (met keuken en bijkeuken 14m lang) een subwoofer Eve-Audio TS112. Net op tijd want net na mijn bestelling heeft men er € 220 boven opgedaan.
Vanuit de computer gaat het sinaal de subwoofer in, wordt via een analoog pad en 80 Hz high pass filter gescheiden. Laag pakt de subwoofer op via een instelbaar low pass filter. Midden en hoog gaan via de op vast volume ingestelde Musical Fidelity Pegasus (Duitse versie A1000) naar de KEF Q100s. Volume kan ik evenals de registraties regelen met een schuifje op de smartphone (via TouchOSC) en het zwelpedaal en via de afstandsbediening van de sub. Bij computergeluid via toetsenbord of afstandsbediening sub.

Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Een traject reaper Arc2 hoop ik nog verder te bekijken als het resultaat me nog niet bevalt. De kamer is geen rechthoek maar heeft over de lengte diverse breedtes.

P.S. Bij het voorbereiden op de komst van de sub kwam ik nog een detail tegen: de rubberrolrand van de interne subwoofer van de Ahlborn was over de halve omtrek verdwenen. Dat betekent dat eerder genoemde vergelijking wel erg positief uitviel.

HG

Hans Daudey

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 03 feb 2017 20:08

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Update totaalplaatje orgel per 3-2-2016
Visueel:
dsc03703.jpg

Belangrijkste elementen uit de audioketen:
Bronnen: Hauptwerk, CD, DVD, Linn (192kHz - 24 bits) op server, internet
Audiospelers onder Windows 10:
Linn: foobar2000 i.c.m. Android app FoobarCon Pro
CD: CyberLink PowerDVD 2016 (probeert tracks een naam te geven)
DVD: Corel WinDVD (maakt beeldovergangen bij video vloeiender)
Geluidskaart: Asus Xonar Essence STX ii
Scheiding en laagweergave: Dynaudio BM14S ii (scheiding bij 80 Hz) 18-250 Hz (-3dB) 300W gesloten kast 12 inch driver
Versterking midden en hoog: Musical Fidelity Pegasus (Duitse uitvoering van A1000) 2x50W klasse A
Speakers Midden en Hoog: KEF Q100
Alternatief: Koptelefoon Sennheiser HD800
Isolatiepads: Auralex Monitor Pads
Betontegels: Merkloos 2 stuks 40x40x4,5
Hoe het klinkt:Veel beter dan via audiosysteem uit afgebeeld Orgel (Ahlborn Hymnus III)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Hans Daudey op 04 feb 2017 11:55, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 feb 2017 20:19

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hoi Hans

Ziet er goed uit en de sub. is mooi uit het zicht zo.
Veel plezier met je nieuwe audio/speel opstelling.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 03 feb 2017 20:49

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Versterking midden en hoog: Musical Fidelity Pegasus (Duitse uitvoering van A1000) 2x50W klasse A
Ha, dus je KEF boxen niet meer via de orgel versterkers.... :idea:

Ik ga nu een keertje mijn B&W boxen (kanalen 1 en 2) ook via een aparte versterker weergeven, net als de kanalen 3 en 4. Ben benieuwd of de geluidsweergave gaat verbeteren, hoewel ik nu al best tevreden ben. Dat wordt dus wat extra kabels aanleggen. Ben erg benieuwd. :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 feb 2017 21:11

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Leuk, Hans, om nu ook eens het visuele aspect van je geluidsopstelling te kunnen waarnemen!

Als nu de buren ook happy zijn, is het helemaal ok..!!

HG

Geert

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 03 feb 2017 21:12

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Beste Marius,

Eerst gebruikte ik het 2.1 systeem uit het orgel met ingebouwde orgelspeakers. Vervangen van midden hoog door de KEF Q100's was een verbetering maar bij bijtrekken registers tot plenum (Freiberg v2) werd het geluid toch onaangenaam ruw/schurend.

Voor de ruimtelijke beleving was het vervangen van de signaaldoorgang door en versterking in het orgel door een topversterker een eerste verbetering. Bij het isoleren van de boxen t.o.v. de kast d.m.v. monitorpads de tweede. Het bijplaatsen van de subwoofer en scheiden van laag en midden-hoog de derde.

Als ik nu met hetzelfde orgelmodel een plenum speel klinkt dit krachtig, kernachtig en stralend. Maar ik moet wel zeggen dat ik nauwelijks met anderen vergeleken heb.

Groet,

Hans Daudey

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 03 feb 2017 21:23

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hallo Geert,

De muur waar 't spul tegen staat is een buitenmuur. Moet misschien nog wel opnieuw gevoegd worden. Aan de andere kant een muur, een kelderkast en dan een spouwmuur, weer een kelderkast en dan pas is er de huiskamer van de buren. Waar je wel mee moet oppassen is met een "super bass song" van youtube. Die begint met een zacht gesproken waarschuwing, een vriendelijk tingelmuziekje en dan komt er op eens een bas bij die dwars door je heen gaat.

Groet,

Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 03 feb 2017 21:29

Re: Hans Daudey stelt zich voor

Hoi Hans.
Ik heb familie bij jou inde buurt wonen, en kom dus regelmatig daar. Ik zou graag jouw geluid eens willen horen. Als je het ook leuk vindt ben je bij mij ook van harte welkom om te spelen / luisteren. Dan hebben we allebei een vergelijk.
Geef me een PB als mijn idee wat vindt.... ;)
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Vorige

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com