Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Klavier werkt niet

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 04 feb 2017 17:30

Klavier werkt niet

Als ik met de muis op de toetsen op het scherm druk, hoor ik geluid.
Als ik het klavier bespeel, hoor ik geen geluid en bewegen de toetsen op het scherm ook niet.
Klavier instellen met rechtermuisknop en hoogste en laagste toon lukt ook niet.
Ik heb het eerder gehad en toen ik na een paar dagen het weer probeerde werkte het wel. Heel vreemd.
Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 feb 2017 17:32

Re: Klavier werkt niet

Johan Wolterink schreef:Als ik met de muis op de toetsen op het scherm druk, hoor ik geluid.
Als ik het klavier bespeel, hoor ik geen geluid en bewegen de toetsen op het scherm ook niet.
Klavier instellen met rechtermuisknop en hoogste en laagste toon lukt ook niet.
Ik heb het eerder gehad en toen ik na een paar dagen het weer probeerde werkte het wel. Heel vreemd.
Weet iemand waar dat aan kan liggen?



Johan

is het een zelfbouw orgel? of een bestaand instrument
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 04 feb 2017 17:58

Re: Klavier werkt niet

Het is een bestaand instrument. Domus. En het heeft prima gewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 04 feb 2017 18:08

Re: Klavier werkt niet

Zit er een midi schakelaar op je orgel? Staat die ook aan?

Edit: kabels inpluggen voor je hauptwerk opstart..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 feb 2017 18:18

Re: Klavier werkt niet

Johan Wolterink schreef:Het is een bestaand instrument. Domus. En het heeft prima gewerkt.



zoals Anco vraagt staat de midi schakelaar aan?
welke midi interface gebruik je? in combi met geluidskaart
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 04 feb 2017 18:36

Re: Klavier werkt niet

Er zit geen midischakelaar op.
Kabels eerst inpluggen heb ik gedaan.
Ik werk met geluidskaart.

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 04 feb 2017 19:34

Re: Klavier werkt niet

Het wonderlijke is: ik heb niets gewijzigd, alleen gewacht en nu doet hij het weer!

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 04 feb 2017 20:44

Re: Klavier werkt niet

Het is mij deze week ook al een paar overkomen. De midi signalen van orgel komen dan niet door.

Ik registreer met de registerknoppen op mijn Johannus. Als ik een schakelaar aanzet, gaat de register niet open. Maar als ik het register via de computer, of de iPad open, gaat het lampje van de schakelaar wel branden.

Als ik HW opnieuw opstart werkt het meestal wel weer, maar het is een vreemde zaak en is opeens ontstaan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 feb 2017 21:07

Re: Klavier werkt niet

Arjan en Johan

Jullie kunnen beiden het volgende proberen met een HW functie.
Het herstarten van audio/MIDI drivers (Reset All) kan gebruikt worden als Hauptwerk het contact met de geluidskaart verloren heeft, waardoor het orgel niet meer reageert op ingedrukte toetsen en ook geen geluid meer geeft.
Beide twee zaken kunnen via het 'Engine mini panel' uitgevoerd worden (menu View --> Mini control panels --> Engine status and reset) en via het menu Engine.
Voor Arjan zou dat zeker een oplossing zijn; je hoeft HW niet te stoppen, starten en het orgel opnieuw te laden.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 04 feb 2017 22:58

Re: Klavier werkt niet

Evert-Jan,

Bedankt weer!

Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 06 feb 2017 00:21

Re: Klavier werkt niet

Ik heb exact dat probleem een paar keer gehad met het pedaal. Ik dacht dat het aan de reed relais lag. Een kerk herstarten en toen werkte het weer. Later nog een keer met andere toets en dat was hardnekkiger: PC helemaal uit en na een tijdje alles opstarten. Verder niets veranderd en nu draait het al weer weken probleemloos.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 11 feb 2017 18:13

Re: Klavier werkt niet

Ik heb inmiddels een extreme geluidskaart en nu heb ik het merkwaardige dat ik een aantal maten kan spelen en dat het dan vastloopt. Zou dat aan de pc kunnen liggen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 feb 2017 18:56

Re: Klavier werkt niet

Johan

je moet iets meer vertellen over het vastlopen (als mijn auto vastloopt kan dat in rul zand zijn tot een opgeblazen motor ....)

Wat doet het dan niet meer?
Zie je de toetsen op het scherm nog wel bewegen als je op het orgel speelt?
Of heb je geen audio als je met de muis de toetsen op het scherm indrukt?
Welke geluidskaart heb je nu? En wat voor een PC (merk of moederbord en processor)?
Heb je de ASIO driver van de geluidskaart geïnstalleerd en die ook geselecteerd in menu General settings --> Audio outputs scherm?

enz.

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 11 feb 2017 20:52

Re: Klavier werkt niet

Evert Jan,
Soms is het probleem dat ik met de muis op de toetsen van het scherm wel geluid heb, maar op het klavier niet.
Vanmiddag had ik enkele maten muziek op het klavier, maar daarna bleef de toon hangen en moest alles weer uit.
Na een tijdje werkte alles wel weer. Ik had toen wel weer een paar samples gedeinstalleerd. Het is net of de pc even tijd nodig heeft voordat het werkt.
Ik heb een Terra laptop met 4 mb intern geheugen en i3 processor.
Geluidskaart is EMU 0404 en de driver is geïnstalleerd.
Ik overweeg wel een andere laptop.

Johan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 feb 2017 21:43

Re: Klavier werkt niet

Bedankt. Ik weet nog niet of je ASIO drivers gebruikt

Ik weet niet of je een betaalde versie of de free versie van HW gebruikt. Bij de laatste kun je max. 1,5 GB aan samplesets laden. Bij de betaalde kan dat veel meer zijn.
Omdat 4 GB RAM niet veel is (2 GB Windows en 2 GB HW) denk ik dat het RAM verbruik wel eens te veel kan zijn, zeker als je nog een virusscanner en andere software actief hebt tijdens HW. Dat gaat dan in de swap file van Windows. En daarom krijg je soms de wachttijden. De-installeren van sets heeft geen zin om dit probleem op te lossen, tenzij de harddisk vol loopt.
Kijk even in menu View --> Large panels --> Audio, MIDI en performance. Staat de RAM indicator in het rood als het orgel geladen is?
Wat is de ingestelde polyfonie?

Zolang je bij 4 GB blijft en kleine orgels gebruikt (tot ca 14 stemmen) en Windows op de laptop optimaliseert, kun je er mee verder. Als je een andere laptop overweegt, zou ik eerder naar de desktop PC kijken. Daar kan veel meer opslag (harddisk/SSD) in en 32, 64 of 128 GB RAM, afhankelijk van het moederbord. Is veel flexibeler.
Bij een krachtige laptop ben je ca € 900-1000 kwijt. De huis/tuin/keuken laptops komen niet verder dan 16 GB en een enkele (duurdere) 32 GB. Een desktop die een iets krachtiger processor heeft, meer opslag en ook SSD en 32 GB RAM komt op op ruim € 1200.

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 11 feb 2017 22:16

Re: Klavier werkt niet

Dank je wel Evert, voor je tips.
Gr
Johan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 feb 2017 12:10

Re: Klavier werkt niet

Ik heb hier ook nog een EMU0404 USB draaien. Het probleem daarmee is, dat hij al wat ouder is, en er geen drivers voor WIN 10 meer zijn gemaakt. Ik heb zelf met de beta-driver het beste resultaat:

EMUU_PCAppDrv_US_1_40_00_BETA

Overigens blijft het kwa specificaties een uitstekende geluidskaart. Misschien zijn de specificaties van je laptop wat aan de magere kant?? ( i3).

Doe je de MIDI ook via deze geluidskaart?? Als dat problemen blijft geven, zou je eens een aparte MIDI naar USB interface kunnen toepassen, of eens lenene van iemand, om te zien of dit beter werkt.

HG

Geert

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 13 feb 2017 20:42

Re: Klavier werkt niet

Ik de midi met een USB aansluiting op de pc.
Het gekke is hij het soms wel doet en andere keren niet, zonder dat ik iets aan de instelling verander.
Het probleem is dan dat het geluid er wel is, met de muis op het klavier op het scherm, maar op het klavier op het orgel geen reactie komt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 feb 2017 20:55

Re: Klavier werkt niet

Johan

Zoals je het nu beschrijft: de oorzaak is de midi kabel zoals hieronder afgebeeld. Je gebruikt waarschijnlijk een namaak van Marktplaats voor nog geen 10 euro. Deze buffert niet en vergeet soms MIDI signalen door te sturen. Daardoor zie je toetsen niet bewegen.
Dit probleem is ook al vaker langsgekomen op het forum.

Deze doet het wel: Roland UM-ONE MIDI interface mk2 https://www.bax-shop.nl/midi-interface/roland-um-one-midi-interface-mk2

Maar op de geluidskaart zit ook MIDI mogelijkheid. Waarom gebruik je die niet?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 13 feb 2017 21:37

Re: Klavier werkt niet

Evert Jan,
Bedankt voor je antwoord.
Is het aansluiten van de midi op de geluidskaart gewoon een kwestie van inpluggen?
Of moeten er instellingen weer anders of drivers geïnstalleerd worden?
Johan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 feb 2017 21:48

Re: Klavier werkt niet

Als het goed is heb je al drivers voor de geluidskaart geïnstalleerd. Anders had je geen geluid.
Dus dan is het kabels ompluggen en in HW een vinkje zetten (MIDI OUT van je orgel naar MIDI in van het kastje).
Via General settings --> MIDI ports screen en dan tab MIDI IN ports moet daar ook die driver staan
In de kolom Console in moet je een vinkje zetten bij die EMU404 geluidskaart.
Het vinkje bij de oude MIDI kabel kun je weghalen.

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 13 feb 2017 22:47

Re: Klavier werkt niet

Toch snap ik het nog niet helemaal.
Ik heb nu een midikabel van orgel naar pc (USB).
Moet ik dan een nieuwe kabel hebben van orgel naar geluidskaart?
Er moet toch een kabel vanaf het orgel naar ofwel de pc ofwel de geluidskaart ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 feb 2017 23:06

Re: Klavier werkt niet

Ik snap uit je reactie dat je geen "echte" MIDI kabel hebt en dat die ook niet is meegeleverd met de EMU404
De huidige kabel (DIN plug --- zwarte knobbel ----- USB plug) kun je verwijderen. Heb je nooit meer nodig.

In de nieuwe situatie

Orgel MIDI out ----1---- MIDI in EMU 404 ----2---- USB PC

1 = DIN MIDI kabel
2 = dit is de kabel die al aangesloten naar de USB poort en in gebruik is

Die DIN MIDI is deze https://www.bax-shop.nl/midi-kabel/stagg-smd3-midi-kabel-3-meter
Dit is een 3 meter kabel

De 1 m kabel is duurder: https://www.bax-shop.nl/midi-kabel/stagg-smd1-midi-kabel-1-meter

Berichten: 14

Geregistreerd: 21 jan 2017 21:38

Bericht 13 feb 2017 23:10

Re: Klavier werkt niet

Dank je, het is duidelijk!
Avatar gebruiker

Berichten: 136

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 20 nov 2018 22:58

Re: Klavier werkt niet

Goeden avond,

Sinds kort ben ik ook lid van deze site.
Mijn plan is om mijn bestaande orgel ook om te bouwen tot een hauptwerkorgel.
Voor mij is dit ook nog allemaal nieuw.
Dus ben ik begonnen met het gratis haubtwerk versie,
en heb ook het Haubtwerkboek aangeschaft bij Evert-Jan wat nog onderweg is.
Ik heb net de bovenstaand berichten allemaal gelezen en geprobeerd.
Toch lukt het mij ook niet, en begin ik te twijfelen over mijn net aangeschafte midi kabel.

Wat heb ik allemaal gedaan:
1 midi kabel aangesloten op het orgel (midi in aan midi out) - (midi out aan midi in) en de USB aan de laptop.
(ik zie nu op de kabel netjes het lampje knipperen bij midi in bij het aanraken van m'n orgeltoetsen)
2 Hauptwerk gestart. (werk goed op m'n computer, maar helaas geen teken van connectie)

In de bijlage als het goed is een afbeelding van mijn aangeschafte midi kabel.
Wie kan mij helpen?

Vriendelijke groeten Sjaak den Hertog.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Omdat je orgel nooit af is.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com