Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Duimpistons

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 28 feb 2017 12:26

Duimpistons

Bij de bouw van mijn orgel heb ik gekozen voor registerwippers i.p.v. een touchscreen als bediening.
Dit omdat ik daarmee zoveel mogelijk een authentieke speel-/bediening wilde bereiken.
Dat werkt ook prima en voldoet aan de verwachting ervan.

Beperking(en) zijn er natuurlijk ook door ontstaan, zoals het aantal beschikbare wippers t.o.v. de aanwezige registers,
zeker in wat grotere orgels zoals b.v R'dam.

Ik beschik ook een aantal duimpistons om presets te creëren.
Omdat ik een aantal stemmen niet kan toewijzen - bij gebrek aan meer wippers - ben ik bezig om de koppelingen en tremulanten over te zetten op nieuwe duimpistons met verlichting.
Daarvoor heb ik een msed-printplaat met een interface, direct in de PC aangesloten, en daarop aangesloten duimpistons.
Er ontstaan nu 2 problemen die ik (nog) niet weet op te lossen:

1. De schakeling van de nieuwe activering verloopt prima, maar de verlichting wil niet meekomen.
en zolang dat niet werkt heb ik er feitelijk niet zo veel aan omdat het niet zichtbaar is welke geactiveerd is.

2. Als ik de interface in de PC heb geplaatst, ontstaat er een bijkomend probleem: een al geactiveerde
registerkoppeling werkt niet meer goed zodra ik een andere registertoekenning aan een wipper heb ingevoerd.
Als ik die wijziging heb aangebracht is de activering wel zoals het moet( het register werkt en het lampje in de
wipper brandt als teken van activiteit, maar als ik dat betreffende register weer wil uitschakelen gaat het fout.
Gebruikelijk is dat de de-activering werkt door de wipper naar boven te drukken, maar nu niet.
Door weer naar beneden te drukken gaat de uitschakeling van de stem wel gebeuren, maar het lampje van de
wipper blijft branden.
Zolang ik maar niet ga veranderen van keuze werkt alles goed, maar door die uitbreiding wil natuurlijk wel
veranderen.
Het opnieuw opstarten van het orgel levert geen terugkeer naar de oude situatie op.
Tot nu toe heb ik daarvoor steeds een backup weer geïnstalleerd, maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Evert-Jan heeft me al eens voorgesteld om op een andere manier de schakeling te realiseren, maar ik geef de voorkeur
hieraan omdat ik de bediening tijdens het spelen zo prettiger denk te vinden (alles onder bereik tijdens het spelen) en ik zo veel mogelijk de natuurlijke uitstraling van een speeltafel wil behouden. Dus zonder zichtbare elektronica.

Ik hoop duidelijk te hebben gemaakt waar het om gaat en benieuwd of iemand me een advies kan geven hoe dit aan te pakken.

JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 28 feb 2017 14:11

Re: Duimpistons

Dag Jan,
Is het ook mogelijk dat je een aantal detail foto's maakt van je register wippers en ook van de schakelaansluitingen.
Een plaatje zegt vaak meer dan lappen tekst, wil je ook de hele voorkant van je registerpaneel fotograveren.
Mogelijk kan ik je daarna wat tips geven!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 28 feb 2017 14:23

Re: Duimpistons

Dag Jaap,

Ik ga ermee aan de gang, weet alleen nog niet hoe ik e.e.a. kan invoegen in een bericht.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 maart 2017 09:10

Re: Duimpistons

Wat is dat?? Een msed printplaat........Is dat om dingen nodeloos complex te maken??

Het gaat toch allemaal gewoon met een 2-way Midi encoder/decoder interface??

Bijvoorbeeld de bekende LITSWITCH van midihardware.com.

Dan heb je zonder veel susa meteen 24 schakel-inputs en 24 bijbehorende vanuit HW aanstuurbare LED-decoderuitgangen.

Overigens een mooie opzet; ik vind zelf in dit verband ook heel mooi de zeg maar Engelse opzet, dat je dus recht voor je en boven de manualen een set knoppen hebt met alle koppelingen. en goed voorbeeld van zo,n instrument op HW is de Casavant Freres, waar je dus ook allerlei sub- en superoktaaf koppelingen kunt maken hetgeen de bruikbaarheid van zo,n instrument enorm verhoogt en het is ook heel leuk werk om daar kreatief mee om te gaan.

Msed......het intrigeert mij!

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 maart 2017 09:15

Re: Duimpistons

Aaah....sorry, Jan Z, dat ik niet door had dat je met de Midi decoder van Petkov werkt....Das een prima ding dus je moet dat zinnetje van "nodeloos complex" even schrappen. Ik kwam op dit dwaalspoor omdat je het erover had dat dit een printplaat in de pc zou zijn, maar hij zit natuurlijk gewoon in je console.

Al met al een vrij zinloze reaktie van mij dus. Dat spul van Petkov is natuurlijk uitstekend.......

HG

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 maart 2017 09:27

Re: Duimpistons

Ik lees in die andere thread ( over die prachtige Patijn-knoppen) nu, dat er over merge boxen enzo wordt gesproken.

Wat voor Midi interface jij gebruikt voor je basic console ( manualen en pedaal) wordt nergens genoemd dacht ik, maar ik neem aan dat dit bijvorobeeld een simpele 1-poorts midi naar USB interface is, wat de meeste mensen schijnen te gebruiken. OF: dat je gewoon de Midi interface van je Audio Device gebruikt, die natuurlijk OOK 1-poorts is.....

Ik adviseer altijd, om een multi-poorts interface te gebruiken, bijvoorbeeld de Midisport 2 x 2 ( of 4 x 4).

Want: die MSED is gewoon een stand alone oplossing voor zowel het heen- (pistons) als terug ( leds) verkeer en dus voorzien van een eigen Midi IN en Midi OUT.

Asl je nu een 2-poorts Midi interface gebruikt, kan je op poort 1 je manualen pedaal en wippeers interfacen, en houd je poort 2 geheel vrij voor het aansluiten van de MSED.

Dan werkt het gewoon zoals het moet. Je zou nl ook een extra USB naar Midi interfacetje kunnen gebruiken, maar mijn ervaring is, dat dit toch minder stabiel werkt dan een goede dedicated multi-poorts Midi interface.

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2017 10:12

Re: Duimpistons

JanZ schreef: Als ik die wijziging heb aangebracht is de activering wel zoals het moet( het register werkt en het lampje in de
wipper brandt als teken van activiteit, maar als ik dat betreffende register weer wil uitschakelen gaat het fout.
Gebruikelijk is dat de de-activering werkt door de wipper naar boven te drukken, maar nu niet.
Door weer naar beneden te drukken gaat de uitschakeling van de stem wel gebeuren, maar het lampje van de
wipper blijft branden.


Als je via 'MIDI learn' de duimpistons als registerknoppen wilt gaan gebruiken, dan moet je er op letten dat een vinkje geplaatst is voor 'Toggle state of virtual stop/coupler/…… ' in het "Auto detecting" scherm (daar waar je op de Done knop drukt). Dit omdat de duimpiston knop bij 1e keer indrukken aan moet gaan en bij de 2e keer indrukken weer uit moet gaan. Bij je registerwippers blijven ze in de aan-stand staan en hoeft het daar niet.
Of de MSED zou dit geheugenfunctie in zich moeten hebben. Maar daar heb ik geen ervaring mee en documentatie staat niet op de website van de producent.
We wachten verder op plaatjes. Of teken even wat hoe e.e.a. is aangesloten, scan of fotografeer dat en plaats het op het forum (via bijlage toevoegen, browse (en dan naar het bestand - max 250 kb - op de harddisk gaan) en bestand toevoegen klikken).
.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 01 maart 2017 13:03

Re: Duimpistons

Goede morgen meedenkers,
Ik heb een probleem neergelegd, waarop de reacties mijn kennis ver te boven gaan.

Mijn orgel is destijds (6 jaar geleden) door Kees Noorlander gebouwd en mijn inbreng daarbij heeft vooral te maken gehad met vormgeving en speelwijze en beleving van de klanken.
Ik ben dus geen kenner van alle elektronica die daarbij te pas komt.
In de specificatie lees ik dat er een M-audio 1010LT geluidskaart is toegepast, een 512 MB videokaart, een i7 processor 2,8 Ghz, 1155 moederbord, een werkgeheugen van 16GB en een STA-1508 interne versterker 8x100 watt.

Een paar jaar geleden heb ik zelf, met behulp van Kees z'n advies, een aantal preset duimpistons toegevoegd die prima functioneren. Omdat dat toen goed gegaan is meende ook nog een uitbreiding van die pistons te kunnen aanbrengen, maar dan voor het bedienen van de diverse koppelingen, waarmee ik registerwippers vrij kan maken voor toewijzing aan nog ontbrekende stemmen uit de sample.
Het fysieke deel van de uitbreiding is voor mij geen probleem en vind ik ook heel leuk om zelf te doen, maar bij de digitale weg ben ik wel afhankelijk af kennis van derden.
Kees adviseerde daarbij om dit niet via het aanwezige midi systeem te laten lopen omdat er al zo veel verkeer over moet gaan.
Dat is de reden dat hij voorstelde om dit via een interface te laten lopen. Daarbij dient de MSED printplaat als
"verdeler" van de signalen.
De gegevens van de MSED kan ik helaas niet bijvoegen omdat dit bestand te groot is.
Op de side van midiboutique.com is wel alles te vinden over de MSED 32 of 64, bij midi processors.
De interface die ik heb gekregen is van Logilink.com: USB midi cable.

De foto's van mijn orgel kan ik ook niet bijvoegen omdat het bestand groter is dan toegestaan.
Als die wel van belang zijn om op afstand een goed beeld te vormen, dan moet ik zien die te comprimeren om te versturen.

Hopelijk geeft deze toelichting meer zicht op waar het over gaat bij mijn orgel.

HG

JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 01 maart 2017 13:26

Re: Duimpistons

Dag Jan,

De foto's met behulp van app comprimeren is niet ingewikkeld, foto's zijn belangrijk voor een goed advies!
Het advies om geen gebruik te maken van de interne midi vanwege een teveel aan informatie lijkt mij een tikje overdreven, omdat de drukknoppen en leds kortstondig informatie versturen dus weinig belasting veroorzaken.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2017 14:48

Re: Duimpistons

Als ik op http://midiboutique.com/msed64 kijk, dat staat daar bij Product downloads "NaN error"
Dus geen documentatie.

Het is inderdaad zo dat wat Jaap schrijft: van die paar drukknopsignalen gaat jouw systeem niet op tilt.
Wat Noorlander waarschijnlijk bedoelde is dat je huidige MIDI printen vol zitten en dat daar geen extra schakelaars/lampaansturingen meer bij kunnen. Vandaar de toevoeging van de MSED voor de extra duimpistons/lampjes.

Specificaties van je PC zijn in dit verband niet interessant; wel van de MIDI in je orgel. Hoe ziet er er bij de nieuwe duimpistons/lampjes uit i.c.m. de nieuwe print. Hoe is e.e.a. aangesloten?

Foto's kun je in resolutie terugbrengen. IN de bijlage een programma. Uitpakken en direct resizer runnen. De output directory even aangegeven en de bestandsgrootte. Grootste breedte even op 720 pixels instellen.
Foto's erin slepen met Windows verkenner, resize klikken en voila: in de outputputdirectory staan ze.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 01 maart 2017 16:14

Re: Duimpistons

Dag Evert-Jan,

Dat is vreemd, als ik op jouw link klik en daarna Product Download kies, krijg ik 2 pdf's te zien (een brochure en een user manual) als ik op de laatste klik download ik de gekozen pdf!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2017 16:21

Re: Duimpistons

Jaap

Dan komt dat door de beveiliging van mijn PC/webbrowser.
Kun je de beide links even op het forum plaatsen?

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 maart 2017 17:59

Re: Duimpistons

Ha, het is een console van Noorlander. Dan kan hij toch vast wel helpen met deze uitbreidingen??


Ik zat trouwens nog even te denken: je hebt al ervaring met registerwippers gemidificeerd, maar waarschijnlijk zijn dat types die een vaste aan en vaste uit stand hebben?

Terwijl je nu op die msed print duimpistons toepast, die dus ene momentkontakt hebben. Dat moet dan wel goed zijn ingesteld als zodanig. En in HW natuurlijk ook goed worden toegewezen.

Dit is in jouw geval extra tricky: presets doen weer heel anders dan koppels ( latching of non-latching).

Dus naast het fysiek op de juiste wijze verbinden met de PC ( via en eigen Midi IN EN OUT), moet de zaak ook op de goede manier in HW worden ingesteld.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 01 maart 2017 19:46

Re: Duimpistons

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2017 20:52

Re: Duimpistons

Jaap

bedankt. Ik ga ze eens doorlezen wat voor eisen ze stellen aan het gebruik van duimpistons als registerschakelaars/wippers.
Nu nog even wachten op foto's / tekening e.d. van Jan

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 01 maart 2017 21:47

Re: Duimpistons

Een foto van mijn orgel staat op deze site van PCorgan onder foto's blad 2 de 4e foto van onder.
Er staan 2 witte zuilenspeakers naast.

Ik beschik niet over meer info van mijn orgel dan reeds geschreven mbt de vraag van Evert-Jan naar midi gegevens.
De pistons zijn zoals in het orgel al aanwezig en hebben 4 aansluitpunten: swich + en -; verlichting + en -.
aangesloten zoals in het schema van de msed is aangegeven.
Op de msed is een midi in en out aansluiting waarmee ik de out resp. de in-polen van de interface verbonden heb.
De interface geeft een puls-lichtsignaal bij out en in als ik de piston gebruik.

Voor alle duidelijkheid: ik wil de pistons niet voor registerbediening gaan toepassen, maar uitsluitend voor de
koppelingen, tremulanten en klavierschakelingen vanuit de floating divisions.

Geeft deze info meer beeld van mijn situatie?

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 01 maart 2017 22:22

Re: Duimpistons

staat het midi bericht wel goed ingesteld note on/note off. Als dat ingesteld staat in HW all notes off kan ik me voorstellen dat de verlichting uit schakelt. En zoals Geert al aangaf, de midi kabels zitten allemaal apart op een poort aangesloten?

suc6 met oplossen, niets zo frustrerend als iets niet werkt...en niemand weet waarom niet.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 02 maart 2017 10:09

Re: Duimpistons

Evert-Jan schreef:Als je via 'MIDI learn' de duimpistons als registerknoppen wilt gaan gebruiken, dan moet je er op letten dat een vinkje geplaatst is voor 'Toggle state of virtual stop/coupler/…… ' in het "Auto detecting" scherm (daar waar je op de Done knop drukt). Dit omdat de duimpiston knop bij 1e keer indrukken aan moet gaan en bij de 2e keer indrukken weer uit moet gaan. Bij je registerwippers blijven ze in de aan-stand staan en hoeft het daar niet

Ik heb er niet zo heel veel verstand van en zie allerlei technische dingen voorbij komen die mij weinig zeggen. Maar als ik dit onderwerp zo eens doorlees, lijkt me dat bovenstaand citaat wel eens (een deel van) de oplossing zou kunnen bieden. Dus waarom lees ik daar verder geen reactie op? JanZ, ik zou daar eerst maar eens naar kijken...
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 02 maart 2017 16:48

Re: Duimpistons

Beste Gerrit,

Jouw opmerking om eerst naar de suggestie van Evert-Jan te kijken heb ik zeker gedaan.
Op die manier is alles ook ingesteld, alleen ligt de oorzaak kennelijk in een ander hiaat van de aansluitingen.

Ook de opmerking van Knutselaar heb ik nagekeken en biedt geen verandering.

Ik ben aan dit traject begonnen omdat het me goed lukte om een aantal pistons voor preset gebruik zelf
te realiseren. Daarbij veronderstelde ik dat het me ook nu zou lukken met hulp van Kees Noorlander.
Die heeft me ook zeker ondersteuning geboden, alleen de procedure zoals die bij hem goed werkt krijg ik nog niet goed werkend.
Om niet toch hem alsnog te moeten vragen dit uit te voeren, heb ik mijn hoop een beetje gevestigd op de kennis die ik in de vele forumbericht heb gelezen om daarmee zelf de oorzaak wel te kunnen opsporen.

HG

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 maart 2017 17:24

Re: Duimpistons

een beetje service mag je toch wel verwachten?
al is het tegen een geringe vergoeding, vanuit Noorlander



er is hier op het forum zeker wel technische kennis aanwezig, maar dan moet je het nog wel kunnen "vertalen" naar je eigen orgel configuratie
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 maart 2017 20:06

Re: Duimpistons

Oké, ik begrijp eindelijk wat je wilt.
Op het bestaande Noorlander orgel worden geen extra duimpistions toegevoegd via een extra MSED, maar je wilt bestaande duimpistons icm de MSED gebruiken voor o.a. koppels e.d. in een sample set. Je hebt dus ook geen 2x2 Midiport doos nodig voor extra MIDI verbindingen tussen het orgel en de PC.

Bij R'dam sampleset heb je nu de duimpistons in gebruik voor de HW vaste combinaties en/of de setzer. Welke van de 2 is me niet duidelijk.
Als je die qua functie wilt omzetten zul je eerst moeten inventariseren welke MIDI codes naar de lampjes in de duimpistons gestuurd moeten worden om deze aan/uit te doen. Dit lijstje is voor alle samplesets hetzelfde; de lampjes zijn immers sample set onafhankelijk. Ik denk dat Noorlander wel zo'n lijst heeft. Even vragen dus. Anders moet je het zelf uitzoeken en noten.

Ik ga er van uit dat alles in "Rotterdam" nu correct werkt. Voordat je verder gaat moet je eerst een HW backup maken, zodat je terug kunt als het (deels) mislukt. Doe dat via File --> Backup your Hauptwerk settings and personal data ..... en noteer op papier de datum van maken en de situatie "werkende R'dam" o.i.d.. Dan weet je dat deze file de situatie is waarop alles nog goed werkte.

Voordat je verder gaat moet je bovengenoemd lijstje met MIDI codes voor de duimpistonlampjes hebben.

Vervolgens moet je voor de duimpistons alle bestaande MIDI codes van de knop en het lampje verwijderen.
Voor de pistons gaat dat via MIDI learn. In dit menu is de 2e optie in het menu 'Clear all MIDI/key trigger settings ....'. Door deze te kiezen wordt de MIDI code gewist en is het element/functie in HW niet meer gekoppeld aan het eigen orgel.
Voor de lampjes (zie plaatje): Ga naar General settings --> Advanced MIDI applications --> MIDI/key triggers for loading organs and other global menu functions.
Kies links de betreffende duimpiston. Rechts moet op het tabblad "Primary output". Daar moet je bij Output de keuze maken "No output (disabled)" (tussen 2 haakjes: voordat je dit doet, als je op de knop "Test: send on" klikt gaat het lampje aan en als je op "Test send off" klikt weer uit). Doe het clearen voor de andere knoppen op dezelfde manier, evenals het "No output (disabled)" voor de lampjes. Als alles gedaan is, klik OK.

Als alles "schoon" is, kun je koppels van de sample set gaan koppelen naar je duimpistons. Een koppel, tremulant e.d. heeft dezelfde werking als een register: je zet hem aan en je zet hem uit. Met een schakelaar is dat makkelijk te doen; met de duimpiston moet je de "toggle state" vinkje zetten zodat HW weet dat dit een latch (geheugen-)functie heeft.

Koppel de eerste duimpiston aan een koppel op het scherm (via MIDI learn en auto detect) en vergeet het toggle vinkje niet. Ga weer op hetzelfde koppel naar het midi learn menu en kies dan voor Stop/coupler/tremulant ... Ga naar het tabblad Primary output en vul daar de eerder genoteerde MIDI code in voor lampje in deze piston. Test dit door op de knop "Test: send on" te klikken, waardoor het lampje aan gaat en als je op "Test send off" klikt gaat het weer uit.
Klik OK.
Je moet van een orgel altijd maar een koppel nemen van bijv. het simple scherm (R'dam). Hetzelfde koppel op de andere Hauptwerkschermen gaat dan vanzelf ook mee.

Je kunt deze piston nu testen door daar op te drukken en te kijken of het in de sample set werkt en of het lampje aan/uit gaat op het moment dat je de 1e resp. 2e keer drukt.

Als dit goed werkt dan hetzelfde voor de rest van de knoppen.


Gezien de afgelopen discussies in de verschillende topics met jou geef ik hier open en eerlijk mijn mening: ik twijfel en weet dus niet of jij dit alles tot een goed einde gaat brengen. Ik hoop het wel.
Er zit dus in dit stappenplan een bepaald risico.
Maar ja, een goede HW backup terugzetten en je kunt weer als vanouds spelen .............
.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com