Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dirac roomcorrectie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 10 jan 2017 23:07

Re: Dirac roomcorrectie

Aan Room EQ Wizard ben ik nog niet echt toegekomen.
Inmiddels draai ik nu een paar weken met Dirac VST en een filter voor 4 kanalen en merk dat ik regelmatig (om de paar minuten) een glitch heb op kanaal 3/4. Het is alleen op deze kanalen en het is weg als ik Dirac VST uitschakel in Reaper.
Zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring hebben?

Uiteraard al van alles geprobeerd in Dirac VST en Reaper, zonder resultaat:
- verschillende Dirac filters
- minimum latency / maximum performance mode van Dirac
- met en zonder plugin delay compensation in Reaper gedraaid
- VST inputs/outputs tot minimum beperkt
- buffer size geluidskaart gevarieerd

Dirac support ga ik ook benaderen maar op de VST variant geven ze formeel geen support.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 jan 2017 23:46

Re: Dirac roomcorrectie

Hoi Pieter

Ik had ook last van glitches.
Dat lag in mijn geval aan verkeerde instellingen in de Bios.
Het is belangrijk dat de processor continue op de zelfde kloksnelheid blijft.
Probeer in de bios eens intel speedstep en turbo speed technology uit te zetten.
Bij mij werkte dit heel goed.

Groet Jan

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 12 jan 2017 13:37

Re: Dirac roomcorrectie

Speedstep en turbo mode staan inderdaad uit.
Het is alleen als Diract VST enabled is en alleen op kanaal 3/4. Daarmee aannemelijk dat het in Dirac zit.
Ik ga nog een poging doen met andere filters en daarna een andere DAW.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 jan 2017 14:46

Re: Dirac roomcorrectie

Hoe staat Anticipative FX Processing ingesteld in het menu?
Als hij aanstaat dan moet je hem eens uitvinken.

groet Jan

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 21 jan 2017 19:36

Re: Dirac roomcorrectie

Met of zonder Anticipative FX, het verhelpt de glitch niet in mijn geval.

Daarom ben ik naar alternatieven aan het kijken en vanmiddag met Room EQ Wizard (REW) aan de slag geweest.
Verschillende metingen gedaan rond de positie op de orgelbank en daar een gemiddelde van gemaakt.
Vervolgens REW daar EQ filters voor laten berekenen en deze in ReaEQ ingesteld.
Het geluidsbeeld wat hiermee bereikt wordt komt sterk overeen met wat Dirac laat horen. Het verschil zonder Dirac of ReaEQ actief is elk geval beduidend groter dan het verschil tussen ReaEQ en Dirac (op gehoor).

Wat me helaas nog niet gelukt is om de output sweep van REW over Reaper te laten lopen. Dan zou het nl. mogelijk worden om een meting te doen met de EQ settings actief zodat de resulterende response te valideren is.
De EQ mogelijkheden in TotalMix FX van mijn RME kaart zijn ook maar beperkt tot 3 banden dus dat is ook geen mogelijkheid.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 21 jan 2017 21:51

Re: Dirac roomcorrectie

Ha, Pieter, dat doet mij deugd... toevallig was ik ook op dat gratis pakket gekomen en heb ook het hele manual eens doorgelezen waar erg goede dingen over ups en downs betr roomcorrections in staan.....
Maar nog niet eraan toegekomen om in de praktijk eens te testen.

Die filtertjes deed ik al eerder in Reaper, maar deze software ondersteunt kennelijk wat beter wat je dan zoal kan aanpakken.

Als je nog tips hebt voor REW dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen...wat voor een type meetmicrofoon heb je gebruikt, en hoe heb je die opgesteld in de ruimte??

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2017 22:28

Re: Dirac roomcorrectie

hoi Pieter,


met REW kan je zeker het zelfde(meer) als dat Dirac bv doet
nadeel REW: veel handmatig werk
voordeel REW: weinig kosten

als leek is REW wat minder geschikt, omdat je moet weten wat je moet instellen en corrigeren,



het grote voordeel van roomcorrectie software is dat de knelpunten aangepakt worden
met Dirac is het op Tijd zetten ook eenvoudig, dit kan met ARC niet
fase gedrag word keurig aangepakt door Dirac.
kortom met weinig kennis, en moeite is Dirac een goede tool voor roomcorrectie


mijn vuistregel is altijd zorg eerst dat je speaker top in orde is, zo lineair mogelijk maken
zorg dat het geen badkuip curve oplevert.
is dat oké, dan hoef je dat in ieder geval niet te corrigeren

lees onderstaande eens rustig door, ten overvloede het is totaal niet bedoelt om correctie af te kraken, maar wel om e.e.a. wat kritischer te volgen

correctie is eigenlijk kiezen tussen 2 "kwade"
de naam Roomcorrectie ?
er word weinig aan de ruimte aangepast, de software (audio)past zichzelf aan de ruimte aan...

elke frequentie gedraagt zich anders op een bepaald volume, zolang de akoestische omgeving in orde is zal dit geen probleem geven.

pas als de akoestiek zoveel "kleur/invloed" gaat uit oefenen op muziek dan gaat het fout
dit kan in allerlei gradaties voorkomen, maar 9 van de 10 is het laag het meest ontregeld.

wil je roomcorrectie succesvol laten verlopen zal je bepaalde zaken moeten respecteren.

het Volume waarmee je de correctie uitvoert is alles bepalend voor het volume waarmee je HW bespeelt
corrigeer je bv op 80decibel, dan moet je in HW ook niet harder dan 80Db gaan spelen.

anders klopt de correctie niet meer 100%

de Sweep waarmee de akoestiek word afgetast is van 20-20000Hz
maar deze sweep verloopt oplopend of te wel frequentie na frequentie word afgelopen
binnen HW is dit niet altijd het geval, want daar kan je met gemak een drieklank in het laag krijgen, die alle drie samen spelen, en zo een gestapelde nieuwe frequentie laten horen

voorbeeld:
correctie behandeld een frequentie golf
geen probleem dit wordt indien nodig netjes bewerkt en glad gestreken indien nodig

maar wat nu?
in het pedaal een 32v prestant
op het hoofdwerk een 16v prestant
op het rugwerk een 8v prestant

er zijn velen toets combinaties mogelijk, die ervoor zorgen dat alle 3 de prestanten nagenoeg op de zelfde frequentie uitkomen.
even voor het gemak we komen uit op 64Hz dit is voor de software geen enkel probleem om die te "beluisteren en af te tasten, en te corrigeren.

maar nu kom ik met een bepaald akkoord uit op 3x 64Hz frequentie, nu krijg ik ongewild een boost in die 64hz
die er nog niet was bij de "sweep"
dus een opstelsom van Hz is niet te voorzien door correctie, dit kan op heel veel frequenties gebeuren


dus roomcorrectie kan zeker helpen in bepaalde situaties, maar voorkomen is altijd de beste optie indien mogelijk.


luister bv eerst eens Set af met een hoofdtelefoon zitten daar al uitschieters in, voice die dan eerst
de kans dat die later in de ruimte juist 'goed' vallen is uiterst klein.

correctie moet je zo beperkt mogelijk inzetten

een pleister plakken op de zere vinger, en niet op de hele hand :?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2017 22:39

Re: Dirac roomcorrectie

geert01 schreef:Ha, Pieter, dat doet mij deugd... toevallig was ik ook op dat gratis pakket gekomen en heb ook het hele manual eens doorgelezen waar erg goede dingen over ups en downs betr roomcorrections in staan.....
Maar nog niet eraan toegekomen om in de praktijk eens te testen.

Die filtertjes deed ik al eerder in Reaper, maar deze software ondersteunt kennelijk wat beter wat je dan zoal kan aanpakken.

Als je nog tips hebt voor REW dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen...wat voor een type meetmicrofoon heb je gebruikt, en hoe heb je die opgesteld in de ruimte??

HG

Geert



Geert
REW is erg goed, deze software is gemaakt door audiolovers pur sang :lol:
en het is geheel gratis,
je kan er:
Impedantie meten
akoestisch meten
fase meten
Time meten
THD meten
plot, group delay enz.

ik zou niet de goedkope Behringer c8000 kopen die laat een erg afwijkend beeld zien ondanks het zogenaamde universele kalibratie bestand, deze is voor alle types het zelfde :lol:

kijk eens bij bax naar een presonus, geeft een vrij realistisch beeld
http://www.bax-shop.nl/overige-microfoo ... tmicrofoon

heeft wel 48v nodig

bv distortion meten: alle harmonische in kaart
woofer.jpg


je kan problemen in het laag visueel maken, en zien waar je een actie moet ondernemen
waterfall.jpg


je moet er gewoon eens mee stoeien, daarnaast is ARTA ook een perfect programma

REW is gratis
ARTA is volgens mij shareware, maar zeker niet beter dan REW voor ons HWkamertje
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jan 2017 23:05

Re: Dirac roomcorrectie

Jan Wim schreef:voorbeeld:
correctie behandeld een frequentie golf
geen probleem dit wordt indien nodig netjes bewerkt en glad gestreken indien nodig

maar wat nu?
in het pedaal een 32v prestant
op het hoofdwerk een 16v prestant
op het rugwerk een 8v prestant

er zijn velen toets combinaties mogelijk, die ervoor zorgen dat alle 3 de prestanten nagenoeg op de zelfde frequentie uitkomen.
even voor het gemak we komen uit op 64Hz dit is voor de software geen enkel probleem om die te "beluisteren en af te tasten, en te corrigeren.

maar nu kom ik met een bepaald akkoord uit op 3x 64Hz frequentie, nu krijg ik ongewild een boost in die 64hz
die er nog niet was bij de "sweep"
dus een opstelsom van Hz is niet te voorzien door correctie, dit kan op heel veel frequenties gebeuren


dus roomcorrectie kan zeker helpen in bepaalde situaties, maar voorkomen is altijd de beste optie indien mogelijk.


Jan Wim

In een kerk komt jouw voorbeeld met de 3 prestanten ook voor, dus ook daar een boost van 64 Hz.
Dit zou je toch niet willen corrigeren? Of begrijp ik jou verkeerd?
De harmonischen in dat voorbeeld zijn echter wel anders.

M.i. maak je met roomkorrektie de akoestiek "neutraal" maar kun je door HW gewoon boosts krijgen. Die komen echter uit HW (combinaties van registers en toetsen als in jouw voorbeeld), maar niet door de kamer. Die is immers neutraal.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2017 23:40

Re: Dirac roomcorrectie

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:voorbeeld:
correctie behandeld een frequentie golf
geen probleem dit wordt indien nodig netjes bewerkt en glad gestreken indien nodig

maar wat nu?
in het pedaal een 32v prestant
op het hoofdwerk een 16v prestant
op het rugwerk een 8v prestant

er zijn velen toets combinaties mogelijk, die ervoor zorgen dat alle 3 de prestanten nagenoeg op de zelfde frequentie uitkomen.
even voor het gemak we komen uit op 64Hz dit is voor de software geen enkel probleem om die te "beluisteren en af te tasten, en te corrigeren.

maar nu kom ik met een bepaald akkoord uit op 3x 64Hz frequentie, nu krijg ik ongewild een boost in die 64hz
die er nog niet was bij de "sweep"
dus een opstelsom van Hz is niet te voorzien door correctie, dit kan op heel veel frequenties gebeuren


dus roomcorrectie kan zeker helpen in bepaalde situaties, maar voorkomen is altijd de beste optie indien mogelijk.


Jan Wim

In een kerk komt jouw voorbeeld met de 3 prestanten ook voor, dus ook daar een boost van 64 Hz.
Dit zou je toch niet willen corrigeren? Of begrijp ik jou verkeerd?
De harmonischen in dat voorbeeld zijn echter wel anders.

M.i. maak je met roomkorrektie de akoestiek "neutraal" maar kun je door HW gewoon boosts krijgen. Die komen echter uit HW (combinaties van registers en toetsen als in jouw voorbeeld), maar niet door de kamer. Die is immers neutraal.



klopt Evert-Jan, in een kerk komt dit eveneens voor geen enkel probleem want alles is geïntoneerd naar de ruimte
en volgens mij word daar ook vaak met een akkoord geintoneerd
maar in mijn voorbeeld gaat het meer om dit:
stel je hebt thuis een probleem op 64Hz, dit kan je met correctie gemakkelijk en goed aanpakken
omdat de 64Hz als 'probleem gezien" is door de meting thuis

na correctie op een bepaald volume is dit verholpen dus

maar zoals ik schreef wat gebeurd er thuis met een opstapeling van de zelfde frequenties? die dus een volume boost op die frequentie veroorzaken??
hier kon de software geen rekening mee houden, dus onstaat er op nieuw een probleem in je huiskamer op die zelfde frequentie

zou je 1 toest op die 64Hz spelen klopt het nog met de correctie
zou je 2 of meer toetsten spelen op die zelfde frequentie dan klopt het niet meer
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jan 2017 00:08

Re: Dirac roomcorrectie

Het is nu duidelijk geworden.
Bedankt.

En wel product zou dit wel op kunnen lossen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 jan 2017 02:12

Re: Dirac roomcorrectie

Jan Wim schreef:
zou je 1 toest op die 64Hz spelen klopt het nog met de correctie
zou je 2 of meer toetsten spelen op die zelfde frequentie dan klopt het niet meer


In theorie heb je wellicht gelijk en ook met de Fletcher-Munson curve wordt met intoneren / corrigeren niet echt rekening gehouden , maar hoe hoorbaar c.q. storend is dat.
Met de sweep van Rew doe je dat ook met een bepaalde geluids sterkte en als je Hauptwerk intoneert en de resonanties in de lage tonen wegintoneert dan doe je dat ook met een bepaalde geluids sterkte.
Als ik dan ga spelen dan zet ik met een tutti registratie het volume wel eens zachter en met een pp registratie het volume soms wat harder en ga ik dus afwijken van het volume van de sweep.
Is zo'n stapeling dan hoorbaar aanwezig?
Eerlijk gezegd hoor ik dat niet echt en ben ik tevreden met de correctie op een vast volume, dat geeft al een geweldige verbetering.
Wat rew betreft ik ben daar ook weleens mee bezig geweest maar ik krijg dat niet werkend omdat als ik de usb mic. selecteer als input ik niet meer als output de asiodrivers van mijn Motu kan selecteren en andersom als ik als eerste de drivers van mijn Motu output selecteer dan ziet hij de drivers van mijn usb mic. weer niet.
Soms best wel lastig om rew draaiend te krijgen.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 22 jan 2017 12:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 jan 2017 02:23

Re: Dirac roomcorrectie

_Pieter_ schreef:Aan Room EQ Wizard ben ik nog niet echt toegekomen.
Inmiddels draai ik nu een paar weken met Dirac VST en een filter voor 4 kanalen en merk dat ik regelmatig (om de paar minuten) een glitch heb op kanaal 3/4. Het is alleen op deze kanalen en het is weg als ik Dirac VST uitschakel in Reaper.
Zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring hebben?

Uiteraard al van alles geprobeerd in Dirac VST en Reaper, zonder resultaat:
- verschillende Dirac filters
- minimum latency / maximum performance mode van Dirac
- met en zonder plugin delay compensation in Reaper gedraaid
- VST inputs/outputs tot minimum beperkt
- buffer size geluidskaart gevarieerd

Dirac support ga ik ook benaderen maar op de VST variant geven ze formeel geen support.


Heb je ook wel eens naar de achtergrond programmas gekeken met name superfetch geeft enorme cpu spikes.
Is de sample freq. en buffer in Reaper hetzelfde ingesteld als in Hauptwerk?
Het is vreemd dat ik met dezelfde conf. hier geen last van heb dus denk ik dat het toch iets is buiten Dirac/Reaper om is en dat het inschakelen van Dirac net de spreekwoordelijke druppel is die alles triggert.

Groet Jan

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 jan 2017 12:34

Re: Dirac roomcorrectie

Lees ik dit nu goed?? Zou een gemeten akoestische reaktie van een ruimte ipv statisch - want bepaald door afmetingen, materialen en obstakels - nu ineens dynamisch reageren??

Dat dus als je het totale geluidsvolume wijzigt, deze parameters mee wijzingen?? Dit ovestijgt mijn kennis en intuitie.

Waar valt hierover te lezen?/ Kan ik weer wat bijleren.

Hetzelfde voor die zgn " optelling van golfvormen met ongeveer gelijke frekwentie" als ik het goed lees.

In MIJN optiek ( en ik ben natuurlijk totaal geen deskundige, en heb bovendien slechte oren...) gebeurt er echt niets met de ruimte, en blijft een "roomcorrection" dus geldig ook voor deze twee gevallen.

Maar ja, Jan Wim, jij hoort kennelijk toch ditsoort dingen; is datdan oo kterug te voeren op de theorie, en kunnen we dit ergens nalezen??

Fijn dat je weer terug bent op het forum....

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2017 07:55

Re: Dirac roomcorrectie

ha Geert

moest wel lachen toen ik zojuist je reactie las, ik kan me voorstellen dat dit voor jou op het "randje" is
natuurlijk is een ruimte statisch of je moet wel erg hard gaan stoken om deze wat uit model te brengen ;)

maar mijn leraar (ing. Borgers) heeft er een andere visie op gehad, die ik deels over neem

aan de ene kant is een ruimte statisch, maar gedraagt zich soms ook "dynamisch" en daar heeft een doorsnede huiskamer minder last van, dan een kerk
denk maar aan een lege kerk, en een kerk met mensen, daarmee veranderd de akoestiek en de dynamiek
dus de ruimte op zich blijft uiteraard statisch, maar het volume gedraagt zich vaker dynamisch


om mijn gedachte kronkel wat verder uit te werken kom ik uit eindelijk toch bij stapel frequenties uit
ik zal dit in de loop van de week wat verder uitwerken, alleen de tijd is wat beperkt i.v.m een iets te krappe werkplanning :oops:

laat ik het in partjes opsplitsen, dan blijft het wat overzichtelijker en kan ik tijdig "gestopt" worden
graag jou input, en die van andere forumleden want ik kan hier ook gewoon een hele grote klassieke denkfout maken
ik begeef me in deze stelling op glad en dun ijs,


de aftrap voor vandaag:
vraag 1
als je een toets kort aanslaat en de pijp kortstondig spreekt is er dan:
A. eerst de boventoon en dan de grondtoon?
B. eerst de grondtoon en daarna de boventoon?

vraag 2
als je een toets langer indrukt, en de pijp op sterkte kan komen is er dan:
A. eerst de boventoon en dan de grondtoon?
B. eerst de grondtoon en daarna de boventoon?

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 23 jan 2017 16:24

Re: Dirac roomcorrectie

JAn Wim, dat is toch wat kort door de bocht hoor, dat gegoochel met begrippen....

Het is nogal wiedes, dat, als je in ee nruimte iets verandert, en dan een nieuwe - statische - situatie ontstaat.

DAT bedoelde ik natuurlijk nou net NIET !! Het lijkt erop, dat jij een ruimte verschillend laat reageren op een geluidsdruk van zeg 70 dB en eentje van 80 dB. OF begrijp ik JOU nu weer niet?? Het moet hier natuurlijk geen spelletje nederlands taalgebruik gaan worden....alhoewel ik dat op zich ook best interessant vind.

Maar we hebben het hier over de fundamenten van de fysica en dan toegspitst op geluidstechniek.

Ik gan og maar efvne neit op de rest van je verhaal in, om het niet nodeloos on-overzichtelijk te maken.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2017 16:41

Re: Dirac roomcorrectie

ha Geert,

ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest :lol:

ik bedoel juist dat niet de ruimte reageert op geluidsdruk

maar dat de geluidsdruk binnen een ruimte bepalend kan zijn voor het verloop van de frequentie

en dan specifiek gerelateerd aan een pijporgel, niet algemeen over het gedrag van bv een muziek van een CDtje in een huiskamer


ik snap geheel jouw achterliggende gedachte m.b.t geluids techniek, maar ik probeer iets anders te ontfutselen
namelijk het gedrag van de meerkanaals i.c.m. een ruimte en wel of niet voorzien van correctie


vandaar eerst mijn algemene vragen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 23 jan 2017 19:44

Re: Dirac roomcorrectie

geert01 schreef:Als je nog tips hebt voor REW dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen...wat voor een type meetmicrofoon heb je gebruikt, en hoe heb je die opgesteld in de ruimte??


Echt tips nog niet, er is nog veel te ontginnen voor mij. Ik ging bijvoorbeeld eerst al de mist in met Q factor versus bandwith in octaves om maar iets te noemen. Dat blijken de basics te zijn... :oops:
Ik gebruik een UMIK-1 meetmicrofoon en heb me nu beperkt tot metingen op de orgelbank.

Jan Wim schreef:mijn vuistregel is altijd zorg eerst dat je speaker top in orde is, zo lineair mogelijk maken
zorg dat het geen badkuip curve oplevert.
is dat oké, dan hoef je dat in ieder geval niet te corrigeren

Wat bedoel je precies met een badkuip curve, Jan Wim?

Jan Wim schreef:dus roomcorrectie kan zeker helpen in bepaalde situaties, maar voorkomen is altijd de beste optie indien mogelijk.


luister bv eerst eens Set af met een hoofdtelefoon zitten daar al uitschieters in, voice die dan eerst
de kans dat die later in de ruimte juist 'goed' vallen is uiterst klein.
correctie moet je zo beperkt mogelijk inzetten

een pleister plakken op de zere vinger, en niet op de hele hand :?

Dank voor je toelichting. De ruimte behandelen is mijn geval geen optie. Ik heb ook helemaal niets te klagen over geluid op dit moment maar met correctie blijkt er toch meer uit te halen.

Loosman schreef:Heb je ook wel eens naar de achtergrond programmas gekeken met name superfetch geeft enorme cpu spikes.
Is de sample freq. en buffer in Reaper hetzelfde ingesteld als in Hauptwerk?
Het is vreemd dat ik met dezelfde conf. hier geen last van heb dus denk ik dat het toch iets is buiten Dirac/Reaper om is en dat het inschakelen van Dirac net de spreekwoordelijke druppel is die alles triggert.


Ja zeker, m'n HW systeem is behoorlijk geoptimaliseert, alle onnodige services, processen en eye-candy zijn uitgeschakeld. Met DPC latency checker is de max vertraging 82 microseconden terwijl er gedurende meting glitches te horen zijn. Is dus geen CPU dingetje. Buffer staat op 128 samples, dat is conservatief voor een RME UC m.i.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 jan 2017 21:33

Re: Dirac roomcorrectie

Aha Daar zit dus het verschil in denk ik, bij mij staat de buffer op 256 en dat geeft bij mij geen glitches.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2017 23:20

Re: Dirac roomcorrectie

@Pieter met een badkuip curve wordt bedoeld een geboost laag en hoog
zo leveren de meeste fabrikanten hun speakers af, dan lijkt het dat er veel laag uit komt, en een fris hoog
maar het is dan verre van lineair
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 maart 2017 23:59

Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Dank je wel Pieter.

Ben je nog verder gegaan met roomcorrectie rew of Dirac?

Groet Jan

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 03 maart 2017 16:58

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Loosman schreef:Ben je nog verder gegaan met roomcorrectie rew of Dirac?

Jazeker, vooral met REW omdat ik met Dirac glitches bleef houden. En naar mijn beoordeling klinken de filters die ik met REW gemaakt heb gewoon net zo goed als de Dirac filters ondanks het feit dat ze een andere methode volgen (IIR vs FIR).
Inmiddels heb ik het bij verschillende HW-gebruikers ingeregeld met positief resultaat.
Dus ik ben ook zeker overtuigd van het nut!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 maart 2017 18:21

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Gebruik je een usb mic?
Het lukt mij niet om met rew een meting te doen. Als je de usb mic. selecteerd dan ziet die de asio drivers of asiorearoute drivers niet en als je eerst deze drivers selecteerd dan ziet tie de usb mic. weer niet.
Heb jij een oplossing (of Jan Wim)

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 maart 2017 19:23

Re: Hauptwerk ontmoet Marc Chagall en Oskar heil

Loosman schreef:Gebruik je een usb mic?
Het lukt mij niet om met rew een meting te doen. Als je de usb mic. selecteerd dan ziet die de asio drivers of asiorearoute drivers niet en als je eerst deze drivers selecteerd dan ziet tie de usb mic. weer niet.
Heb jij een oplossing (of Jan Wim)

Groet Jan


welke usb microfoon heb je Jan?
de Umik-1 USB ?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 03 maart 2017 19:27

Re: Dirac roomcorrectie

Klopt Jan, je kunt niet de USB-mic en AISO gebruiken helaas. Althans, ik ben er nog niet achter hoe (met een UMIK-1).
Ik gebruik dus de standaard REW Java audio. Daar staan ook de DAW's van m'n RME tussen. En via TotalMix FX route ik die dan naar de juiste uitgangen.
Nadeel is dus dat je je aanpassingen niet kunt valideren met een meting. Want de aanpassingen qua timing en EQ doe je in Reaper. En als je de REW sweep daar niet doorheen krijgt kun je dus ook niet het resultaat meten.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com