Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 05 maart 2017 19:22

Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Dag.

Uitgaande van de sample file van het Kaat&Tijhuis orgel van Gereformeerde kerk in Veendam, heb ik daar het een en ander aan toegevoegd, zoals de samples van een (echte) trompet, een strijkorkest, een (synthtetisch) koor, een piano, en verder een paar orgelregisters, ontleend aan een Cavaillé-Coll-orgel en nog een 32-voet (van onbekende herkomst).

Het draait op een laptop met 4Gb werkgeheugen. Het geluid wordt van nagalm voorzien dmv een paar Behringer galmkastjes. Het orgel staat bij mij in de garage. Ik heb daar wat luidsprekers rondom aangebracht zodat het geheel klinkt als in een kathedraal (er is er 's winters ook net zo koud want er is geen verwarming. Al met al "net echt" dus (vind ik).

Ik speel op dit eigenbouw" orgel vrijwel dagelijks, elke keer weer met veel plezier: door het "strijkorkest" op het bovenklavier kan ik bijv. een orgelconcert à la Handel spelen; door volle werk (incl. 32 voet) met blazers (de trompetten) en koor te spelen waan ik me in een grote kerk met blazers en koor; de Cavaillé-Coll register is heel romantisch, etc.

Nu de vraag: ik zou mijn zelfbouw package wel gratis ter beschikking willen stellen aan anderen, maar weet niet goed hoe dit te doen. Ik neem aan dat ik het geheel naar een RAR file zou moeten converteren, maar nogmaals, ik weet niet hoe. Kan iemand me helpen? Zo mogelijk iemand in de buurt van waar ik woon.
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 05 maart 2017 23:31

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Nu de vraag: ik zou mijn zelfbouw package wel gratis ter beschikking willen stellen aan anderen, maar weet niet goed hoe dit te doen. Ik neem aan dat ik het geheel naar een RAR file zou moeten converteren, maar nogmaals, ik weet niet hoe. Kan iemand me helpen? Zo mogelijk iemand in de buurt van waar ik woon.


Hallo,
Je aangepaste set van Veendam zou uit twee mappen moeten bestaan.
Allereerst een map met de naam 'OrganInstallationPackages'. In die map staat weer een andere map met het volgnummer van Veendam en daar staan de samples in, ook weer verdeeld per register. De tweede map heet 'OrganDefinitions' waar de gemodificeerde ODF/xml in staat.
Beide mappen (dus de hoofdmappen OrganInstallationPackages en OrganDefinitions) moet je inpakken naar een .rar-bestand. Dat kan eenvoudig met het programma Winrar (http://rarlab.com/rar/wrar540nl.exe).
Als je dit hebt geïnstalleerd ga je naar de locatie waar beide mappen staan. Selecteer beide en kies dan met de rechtermuisknop voor iets als 'inpakken naar .rar' of 'add to archive'. In het venster voer je vervolgens bijvoorbeeld de naam Veendam.CompPkg.hauptwerk in (zie voorbeeld). Na OK wordt alles ingepakt naar dit nieuwe bestand op de vooraf gekozen locatie (dit eerst kiezen via de optie 'Browse'). Dat nieuwe .rar bestand is dan ook tevens het installatiebestand voor Hauptwerk.

Groet,
Danny
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 maart 2017 10:55

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Spannend.....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 15 maart 2017 13:34

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Kan dit ook met een bestaand sampleset, want als ik in mijn bestanden kijk ,zitten er meerdere mapjes met volgnummers, maar er staat niet bij welk orgel het is, bv ik heb heusden aangekocht, En deze is gedownload bij de site van hun , maar nu wil ik daar een extern installatiebestand van maken, voor in de toekomst als er iets met mijn hd schijf gebeurd.

gaat dit dan op dezelfde manier, of zie ik wat over het hoofd, En werkt het daarna zonder fouten als ik deze opnieuw wil installeren. want ik neem aan dat je dus rarbestanden moet maken met opeen volgende nummers. ;)
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 maart 2017 14:53

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Je moet niet vanuit mapjes op je PC een installatie file van een sampleset proberen te creëren
Dat is de verkeerde werkwijze.

Als je een sampleset gedownload hebt van bijv. Heusden, dan moet je die RAR file bewaren in je backup: "installatie bestanden".
Daarnaast kun je een backup van je PC harddisk waarop je orgels staan maken (dus als geinstalleerde sample sets), zodat je na een crash niet alles opnieuw hoeft te installeren.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 15 maart 2017 16:13

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

beste Evert- Jan

deze heb ik ook apart staan, tevens heb ik ook een backup van mijn hauptwerk directory gemaakt, ook bij een nieuw sampleset maak ik dan opnieuw een backup,

Maar ik vroeg me dat zo eens af, of dat ook zo zou kunnen, in geval dat ik echt alles kwijt zou zijn bijvoorbeeld.
bedankt voor je snelle reactie.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 maart 2017 19:55

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Henk

als je beide backups al hebt gemaakt, dat is er geen enkel probleem.
Je zou die backups ook nog buitenshuis (bij een ander) kunnen stallen als een extra. Dan zit je helemaal save.

Maar om nu van geïnstalleerde spullen weer een origineel proberen te maken ................
Dat doe je toch ook niet van Windows, Office of andere software producten?
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 15 maart 2017 22:57

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Beste Evert Jan.
Daar heb jij helemaal gelijk in, En ik heb ook nog backups op mijn server draaien, dus 3 dubbel save.
Of er moet in eens een stroompiek komen van 500 volt, zodat al mijn backupschijven vernield raken maar dat is heel ver gezocht (en dan is het orgel ook afgeschreven haha) :lol:

Fijne week nog toegewenst.

Groetjes Henk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2017 11:40

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Ik ben wel heel benieuwd naar dat eigenbouw orgel. Komt het binnenkort ter beschikking?
Ik hou wel van dit soort 'stijlbreuken'.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 16 maart 2017 18:41

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Jaap380 schreef:Ik ben wel heel benieuwd naar dat eigenbouw orgel. Komt het binnenkort ter beschikking?
Ik hou wel van dit soort 'stijlbreuken'.


Ik moet dat dan vandaag of morgen maar eens gaan doen; blijkens de ontvangen instructies moet het niet al te ingewikkeld zijn.
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 26 maart 2017 21:17

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

koschinski schreef:
Beide mappen (dus de hoofdmappen OrganInstallationPackages en OrganDefinitions) moet je inpakken naar een .rar-bestand.


In die beide hoofdmappen staan alle packages resp. alle organ definitions, niet alleen die van mijn gemodificeerd Veendam orgel. Als ik die hoofdmappen inpak, heb ik dan dus alle packages en definitie files ingepakt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Cees van der Waal sr

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 maart 2017 23:08

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

In 'OrganInstallationPackages' komt een subdirectory met een nummer met daarin alleen de door jou aangepaste audio bestanden.
In 'OrganDefinitions' komt alleen de door jou gemaakte ODF. Alleen deze ODF moet geladen worden.

En de voorwaarde is dan degenen die jouw orgel installeren/gebruiken ook Veendam (en eventuele ander orgels die jij gebruikt hebt in deze combinatieset) op de PC moeten hebben staan. Jij hoeft deze dus niet (opnieuw) aan te leveren.

Dus jouw RAR file hoeft dus niet alle andere audio bestanden bevatten zoals Veendam die niet aangepast zijn.
De RAR file kan dus redelijk klein zijn.
Hopelijk is het duidelijker geworden.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 24 apr 2017 12:36

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Ik denk dat mijn "composiet-orgel", RONDENBORG genoemd, gereed is.

Stuur me bij interesse om te testen svp een mailtje om een link te ontvangen waar de installatiepackage plus wat additionele files, waaronder een tweetal demo's, kunnen worden gedownload.
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 mei 2017 21:48

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Ik heb het orgel vandaag in gebruik genomen en het is erg leuk om op te spelen. Ik heb de samples droog geladen en met Reaper verdeeld over front en rear, voorzien van galm (Sir2-plugin). Ik voel me net Martin Zonnenberg die Nederland Zingt begeleidt....
Nu nog een panfluit, hobo en percussie erbij.... :lol:

Het zou helemaal geweldig zijn als dit ook in 20 of 24 bits zou kunnen.
Het doet me denken aan Johannus orgels, die ook een serie trompetten en fluiten als extra register hebben. Ook leuk om mee te spelen.

Ik vind het knap gedaan! Bravo!

PS: Maar Cees, wat heb je misdaan dat je in de garage moet spelen?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 01 mei 2017 22:39

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

wat heb je misdaan dat je in de garage moet spelen?


Eigen keus: ruimte voor de speeltafel en om wat luidsprekers op te kunnen hangen en verder om mijn huisgenoten niet te storen/vervelen met mijn hobby. 's Winters is de garage overigens net zo koud als een onverwarmde kerkruimte, dus dat verhoogt ook al de waan dat ik me in een koude kerkruimte bevindt (overigens met twee deuren verder weer de warmte van de huiskamer). :)

20 of 24 bits


Ik neem aan dat dat niet meer kan. Ik heb er trouwens ook niet op gelet.

Inmiddels heb ik overigens nog een serie preset knoppen aangebracht in de hoop dat daardoor (door mij geprefereerde) registercombinaties in de organ package zouden worden "meegenomen", maar dat blijkt toch niet het geval te zijn.
Cees van der Waal sr
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 jan 2013 09:00

Woonplaats: Stadskanaal

Bericht 02 mei 2017 21:21

Re: Omzetten "eigenbouw" orgel naar RAR file

Inmiddels heb ik een versie 1.2 gemaakt met een paar kleine wijzigingen t.o.v. de eerste versie, versie 1.1.

Voorlopig vind ik het wel even mooi geweest zo. Mijn orgel is nu gedocumenteerd en geconserveerd, en dat was vooral mijn bedoeling.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Cees van der Waal sr

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com