Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 01 maart 2017 12:08

Bericht 01 maart 2017 14:51

Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Voor onze kleine huiskamer en portemonnee heb ik het volgende idee:
1. Ik schaf een midi-keyboard aan.
2. Goede laptop en geluidsinstallatie heb ik.
3. Ik download gratis versies en ik kan spelen.

Ik ben benieuwd waar ik op moet letten w.b. het keyboard.
Het liefst koop ik uiteindelijk meerdere keyboards voor extra klavier en bijv. pedaal.
Moet ik daar nu al rekening mee houden?
En is dan beter midi in/midi out of midi over usb? Of midi-thru?

Verder heb ik op mijn laptop geen speciale geluidskaart.
Moet ik daar nu al rekening mee houden, of iets extra's bij kopen?

Met vriendelijke groet,
Aartjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2017 21:29

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Aartjan

Welkom op het HW forum.
Probleem bij antwoorden is: wil je in de toekomst verder gaan met HW of wil je het alleen eens proberen en kijken hoe het werkt.

Een midi-keyboard
Zoals de vraag staat, is dat een klavier in een eigen omhuizing, waar een midi signaal uit komt. Denk aan een Casio, Roland, enz. Forumlid FredM heeft o.a. zo'n opstelling.
Wil je meer het orgelgevoel krijgen dan kun je kijken naar bijv. een 2e hands digitaal orgel waar ook MIDI uit komt (Johannus, enz.)
Of losse klavieren als op https://virtual-organ.com/ons-aanbod-en-hauptwerk/klavieren in verschillende prijsklassen. Moet nog wel MIDI bij en een kast. En natuurlijk een pedaal. Elk merk/soort keyboard heeft zijn eigen toucher.
En als je verder wilt gaan met HW, moet je bij aanschaf van spullen zeker rekening houden. Het moet uitbreidbaar zijn zonder dat je eerder aangeschafte dingen weg moet doen.

Als het alleen maar even HW proberen is, koop of leen ergens een Casio of Roland keyboard en probeer dat icm de free edition van HW.

De vraag En is dan beter midi in/midi out of midi over usb? Of midi-thru? zijn verschillende termen die je misschien ergens gelezen hebt. Je orgel moet MIDI out hebben. Dan de vraag hoe het naar je PC gaat. Dit is MIDI over USB. Dit laatste gebeurt via een professionele geluidskaart. Die heeft een MIDI in (dus MIDI out van je orgel/keyboard naar de MIDI in van de geluidskaart). Voor die geluidskaart kun je een USB kaart nemen (met USB verbonden naar de laptop); die moet je dus aanschaffen. On board audio van een laptop voldoet niet (het geeft geluid en daarmede houdt het op).
Voor een free HW versie kan de laptop voldoen (geheugen en kracht processor van je laptop is bij mij onbekend). Als je verder gaat met HW, dan moet je zeker een desktop PC aanschaffen.

Lees dit verhaal http://www.pcorgan.com/Benodigdheden.html eens door, dan weet je wat er speelt
En zoek dan eens verder op het forum en stel je vragen.

Berichten: 3

Geregistreerd: 01 maart 2017 12:08

Bericht 16 maart 2017 20:20

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

@Evert-Jan, bedankt voor je reactie.
Daarna heb ik me verder verdiept, en inderdaad besloten om een midi-orgel te gaan zoeken.
Nu heb ik een orgel gevonden, Johannes opus 20, zoiets http://www.organykoscielne-sklep.pl/images/johanus/opus20.jpeg
In de achterkant van het orgel, onderin, zit een midi-aansluiting met een stickertje: recorder.
Kan ik hier iets mee?

Groet,
Aartjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2017 20:35

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Bij Johannus zitten de koptelefoon en midi aansluitingen bijna altijd links onder het onderste manuaal

Er zitten dan 3 dinpluggen naast elkaar: MIDI IN, OUT en THROUGH (naast een koptelefoonaansluiting)
De laatste moet je hebben tbv de HW PC.

Een dinplug ziet er uit als in onderstaand plaatje.
In Johannus zit dus de contra connector (met 5 gaatjes).

Aan de achterkant zit waarschijnlijk audio IN. Dat zijn een rode en witte tulp plug waar iets van "Audio in" of "line in" bij zou kunnen staan.

De Opus 20 is een digitaal orgel dus 99% zeker dat daar MIDI uit komt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 32

Geregistreerd: 30 nov 2012 21:19

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 16 maart 2017 23:00

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Beste Aartjan en Evert-Jan,

Je had rond het jaar 2000 de opus 20 digitaal, maar voor 1980 had je ook de opus 20, dus analoog en deze orgel hadden toen geen midi.
Volgens de foto gaat het om een orgel van minimaal 35 jaar oud.

gr.
Reinier

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2017 23:13

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Reinier

bedankt voor deze extra info. Dan moet Aartjan dus op zoek naar de MIDI aansluitingen zoals ik beschreven heb.

Wel raar dat Johannus een zelfde type nummer voor een orgel handhaaft maar de inhoud van het orgel totaal anders is.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2017 23:44

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Evert-Jan schreef:Wel raar dat Johannus een zelfde type nummer voor een orgel handhaaft maar de inhoud van het orgel totaal anders is.

Tja, een Mercedes 500 van 30 jaar geleden is ook heel anders dan de huidige 500 ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 17 maart 2017 13:15

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Ga bijv. op zoek naar een Johannus 1000, 1100 of 1200. Een recent Johannus 20 is een stukje duurder.
Als het alleen om de klavieren gaat maakt het type verder geen verschil. Als je ook de registers wil gebruiken, kun je nog beter een 1205 zoeken, die heeft terugverende register wippen met LED verlichting. Dat is altijd erg prettig i.c.m. presets.
Eerder heb ik een 1200 DLX gehad - nooit een storing mee geweest. Technisch dus een heel goed orgel.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 maart 2017 15:08

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Jaap380 schreef:
Evert-Jan schreef:Wel raar dat Johannus een zelfde type nummer voor een orgel handhaaft maar de inhoud van het orgel totaal anders is.

Tja, een Mercedes 500 van 30 jaar geleden is ook heel anders dan de huidige 500 ;)

Jaap

een Johannus is een brok electronica in een houten kast. Een Mercedes is pure mechanica. Je vergelijking gaat mank.
Bij mechanica kan het type nummer gelijk blijven. Er rijden nog steeds Porche 911 uit 1980 rond terwijl deze ook nieuw te koop is.
Bij electronica wijzigt het type nummer van het apparaat als de inhoud ook aangepakt is. Enkele voorbeelden? Een smartphone, een audioversterker, een TV, een PC zowel desktop als laptop (een nieuw moederbord betekent ander type nummer), enz.
En bij software krijgt een verbeterde versie een nieuw, oplopend, versie nummer.


@Aartjan
Een analoog orgel zoals de Johannus opus 20 kopen om die te midificeren adviseer ik niet. Koop een digitaal orgel waar MIDI uit komt, zodat je direct kunt spelen en je alleen maar hoeft te concentreren op de werking van Hauptwerk.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 17 maart 2017 21:41

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Mijn recente ervaringen met midificering van een oude analoge Johannus zijn ook niet echt positief te nomen; uiteindelijk heb ik er gewoon twee Fatar klavieren in gemonteerd.

Dus het beste is idd een reeds van Midi voorzien 2e hands orgelconsole.

OF: gewoon alles zelf opbouwen met nieuwe spullen maar daarmee kom je kwa kostprijs toch ook ongeveer gelijk met die 2e hands prijzen en je moet natuurlijk liefst wat electro-kennis bezitten. Dus als je zonder veel sores meteen wilt spelen is een van Midi voorzien console de beste optie.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 17 maart 2017 23:08

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Die aansluiting aan de achterkant van de opus 20 is niet geschikt voor midi. Dat is een aansluiting voor o.a een externe akoestiek.

Gr. Bram

Berichten: 3

Geregistreerd: 01 maart 2017 12:08

Bericht 18 maart 2017 10:00

Re: Welke eigenschappen van keyboard zijn belangrijk?

Bedankt voor alle reacties!
Duidelijk, ik zoek rustig verder.
Ik weet jullie te vinden :)

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com