Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

voorstel nieuwe HW computer

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 26 maart 2017 22:34

voorstel nieuwe HW computer

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een nieuwe pc samen te stellen.
Dit is het voorstel en ik ben benieuwd of er vanuit hier suggesties zijn om het beter te doen.
Ik laat mij graag adviseren om zo een pc te krijgen die zo goed mogelijk voldoet.

Moederbord: Gigabyte GA-Z270XP-SLI
https://www.alternate.nl/GIGABYTE/GA-Z2 ... ent=search

Processor: Intel i7 -7700K 4,2 Ghz 4 cores
https://www.alternate.nl/Intel(R)/Core-i7-7700K-4-2-GHz-(4-5-GHz-Turbo-Boost)-socket-1151-processor/html/product/1305350?event=search

Geheugen: Corsair 64 GB DDR4 3000Mhz (4 bankjes)
https://www.alternate.nl/Corsair/64-GB- ... 1?lk=13783

Harde schijf: Samsung 960 EVO 1 TB SSD lezen 3200 Mb/s
https://www.alternate.nl/Samsung/960-EV ... ent=search

Voorde rest een standaard kast, waterkoeling en een stille voeding.
Komt qua totaal prijs uit op € 1750,00

Alvast bedankt voor het meedenken.

Martijn
Laatst bijgewerkt door mbouwheer op 04 apr 2017 17:02, in totaal 1 keer bewerkt.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 maart 2017 23:22

Re: voorstel nieuwe HW computer

Martijn

Op dat moederbord kunnen (maar) 4 ram bankjes; totaal 64 GB.
Je heb nu gekozen voor 16 GB. Dit zijn 2 bankjes. Waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd. Je moet 32 GB rambankjes kopen, bestaande uit 2x 16 GB. Zo kun je 64 GB kwijt.
Ik hoop ook dat je dit gezien hebt op de website bij het moederbord:
Overige informatie: Controleer voor het aanschaffen van geheugen of het merk of type compatible is met het moederbord. Deze informatie kan je vinden op de website van de fabrikant van het moederbord.
Reden: nieuwe "Z270" moederborden schijnen op het moment nog kritisch te zijn wat betreft merk en type RAM. Dus dat wel even nakijken of Alternate om advies vragen.

Voor de kast moet je een "stille kast" kiezen en geen standaard. Aan de binnenkant zit daar dempingsmateriaal.
Voorbeeld: Fractal Design Define R5 Black

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 30 maart 2017 20:45

Re: voorstel nieuwe HW computer

Waterkoeling is een onnodig risico, voor minder geld heb je meer dan voldoende en stille luchtkoeling.

De Define S neemt minder ruimte in dan de R5 (meer heeft geen ruimte voor een optisch station... een kast met demping is overigens niet hard nodig, aangezien je geen HDD hebt. Als je goede kwaliteit luchtkoeling hebt dan is je systeem echt fluisterstil, ook in een kast zonder demping. MAar goed, de Define S is sowieso een fijne kast maar nog steeds best groot. Je zou ook de Define C kunnen overwegen, die heeft nog minder ruimte dan de S maar naast de voeding en moederbord heb je ook niets om de kast te vullen, dus toch nog ruimte zat (ook voor airflow).

En hou er rekening mee dat je nooit de 3200 MB/s gaat halen, dat is waarschijnlijk de snelheid in de meest gunstige synthetische benchmark...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 maart 2017 21:45

Re: voorstel nieuwe HW computer

Die waterkoeling had ik even over het hoofd gezien. Vandaar mijn voorstel voor een stille kast. Dat kan idd ook een kleinere zijn dan de R5.
Waterkoeling zou ik alleen doen als je de CPU fors wilt overklokken; anders is het overkill.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 31 maart 2017 01:27

Re: voorstel nieuwe HW computer

Bedankt voor het meedenken.
Het idee achter de waterkoeling is dat de temperatuur van de prosessor lager blijft en de fan daardoor minder hard hoeft te draaien waardoor hij stiller zou moeten zijn. Als er een lucht koeler is die dat ook bereikt zou dat ook een oplossing zijn. De computer ga ik achter een deurtje in het orgel plaatsen dus misschien is dat ook al genoeg geluiddempend. Maar om in de toekomst naar 128 mb geheugen te gaan zou het overclocken nodig zijn en komt meer koeling van pas. In mijn huidige pc heb ik ook dezelfde waterkoeling en dat bevalt goed qua temperatuur beheeersing.
Het moederbord ben ik ik nog aan het uitzoeken.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 31 maart 2017 07:59

Re: voorstel nieuwe HW computer

Een waterkoeler heeft ook nog een pomp natuurlijk. Een goede Noctua luchtkoeler doet het werk ook uitstekend en fluisterstil, maar kan nooit gaan lekken.

Overigens heeft overclocken niets te maken met de hoeveelheid RAM die in het moederbord kan. Dat blijft gewoon 64GB.

Kijk ook of je moederbord USB 2.0 heeft, soms werkt een geluidskaart niet lekker op een 3.0 poort en wel op 2.0.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 04 apr 2017 17:18

Re: voorstel nieuwe HW computer

Ik had de verkeerde link bij het geheugen gezet. nu wel de passende.
het moederbord kan met dit geheugen overweg lees ik op de site van de fabrikant.

Ik denk dat het nu goed op elkaar afgestemd is.
De overdracht snelheid van schijf/geheugen/processor is naar het mij lijkt krachtig genoeg om ook de grote sample sets goed aan te kunnen qua polyfonie en de laadtijd zal ook kort moeten zijn.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2017 18:28

Re: voorstel nieuwe HW computer

Dat geheugen zie ik niet op de lijst van GigaByte staan; daar staan CMU64GX4M4C3000C15 en CMU64GX4M4C3000C15R (http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-z270xp-sli.pdf)
Of te wel de laatste letter is verschillend. Nu kan ik niet zo gauw vinden waar deze voor dient:
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=80808.
Waarschijnlijk gaat dat wel werken. De 270 borden zijn nog al kritisch qua geheugen.

En nog even ten overvloede: op het moederbord past 64 GB en niet meer. Dat moet genoeg zijn voor grote samplesets. Je noemde ook 128 GB. Maar nu je het zelf uitgezocht heb ben je daar ook al achter gekomen. En die 128 GB heeft niets met overklokken te maken. Je laat alleen de processor op hogere snelheid lopen waardoor een hogere polyfonie mogelijk is en een set sneller geladen wordt. Maar je krijgt daardoor niet meer geheugen (was dat maar was .........).

En ik denk dat ook wel duidelijk is dat waterkoeling een pomp heeft en 2 ventilatoren achter de radiator. Dat moet dus ook een stille zijn. Een of 2 stille fans zonder waterkoeling zijn goedkoper. Deze bijv. voor de CPU: Scythe Mugen 5 of deze met 2 fans (nog stiller): Scythe Mugen 5 PCGH Edition

De combinatie van schijf/geheugen/processor is prima, als zal je alleen bij overklokken het max. uit de m.2 SSD laadsnelheid van sets halen.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com