Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2017 06:46

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ik ga eens proberen om de siliconen bovenmat los te halen, en vervolgens een reed contact erop te solderen
kijken of dit werkt.

ik heb nu alleen een dubbel diode in de matrix, dus zal ik moeten uit vissen welk contact ik moet gaan benutten voor de Reeds
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 apr 2017 15:21

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Jan Wim, bedenk wel, dat de meeste scanners dus staan te wachten tot het tweede kontakt wordt gemaakt.....En alleen het tweede kontakt werkt natuurlijk ook niet!

Ik had ooit eens een aanslaggevoelige encoder ( Midiboutique) en moest mijn Hammond midificeren die slechts 1 kontakt had. Ik heb toen beide kontakten via een electronsiche schakelaar tegelijkertijd bediend vanuit 1 toetskontakt; datwerkte wel...

Ben dus reuze benieuwd naar je ervaringen!!

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2017 15:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Jan Wim, bedenk wel, dat de meeste scanners dus staan te wachten tot het tweede kontakt wordt gemaakt.....En alleen het tweede kontakt werkt natuurlijk ook niet!

Ik had ooit eens een aanslaggevoelige encoder ( Midiboutique) en moest mijn Hammond midificeren die slechts 1 kontakt had. Ik heb toen beide kontakten via een electronsiche schakelaar tegelijkertijd bediend vanuit 1 toetskontakt; datwerkte wel...

Ben dus reuze benieuwd naar je ervaringen!!

HG

Geert



tja ...............daar zeg je wat Geert daar heb ik niet bij stil gestaan
dus wellicht is het niet mogelijk? nu zijn het inderdaad 2 contactjes per toets
http://midiboutique.com/MIDI-encoders/mkcv64smf
ik denk niet dat dit middels de software uit te schakelen is :roll:
kontakt1.jpg


nu heb ik nog wel de MIDI encoder hwce2x thuis liggen, misschien is dat een betere optie
http://midiboutique.com/MIDI-encoders/hwce2x
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2017 19:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

bedankt Evert-Jan

zal alleen moeten uitvogelen welk contactje ik dan moet gaan voorzien van een reed contact het 1e of het 2e
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2017 20:02

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Je moet in de huidige situatie kijken bij het indrukken van een toets welk contact het eerst actief is.

Een scoop kan dan behulpzaam zijn.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2017 20:10

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Evert-Jan schreef:Je moet in de huidige situatie kijken bij het indrukken van een toets welk contact het eerst actief is.

Een scoop kan dan behulpzaam zijn.


een scoop heb ik niet in het bezit :(
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 apr 2017 22:33

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

kan je toch ook heel goed vaststellen als je goed naar de rubbercontacten kijkt, ze zijn verschillend kwa hoogte van het aktieve gedeelte.

Overigens kan je bij UHT kiezen voor het bovenste of onderste kontakt.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2017 22:42

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:kan je toch ook heel goed vaststellen als je goed naar de rubbercontacten kijkt, ze zijn verschillend kwa hoogte van het aktieve gedeelte.

Overigens kan je bij UHT kiezen voor het bovenste of onderste kontakt.

HG

Geert


Geert het achterste nokje is het langst deze kont als eerste in aan raking met het contact.
Alleen de vraag is moet het 2e nokje ook altijd contact maken om een signaal op te wekken?

Ik ga wel wat uit proberen met wat punten te over bruggen kijken of er dan wat geluid uit komt ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 05 apr 2017 09:24

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ja dat moet. En idd, ik heb het nog even nagekeken, die mkcv heeft heel veel instelmogelijkheden, maar helaas NIET voor gebruik met enkel kontakt.

Petkov zou dat toch eigenlijk moeten maken. Je kan waarsch WEL vragen of hij speciaal voor jou een paar aangepaste units maakt. Maar ja, hij heeft die mkcv serie natuurlijk specifiek uitgebracht voor klavieren met 2 kontakten.....

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 apr 2017 18:20

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Geert / Evert-Jan

ik heb mijn orgeldoos omgedraaid, en zag er nog sm8x8 bordjes inzitten
http://midiboutique.com/sm8x8
dit is ook een diode matrix

hier kan ik toch ook per bordje wel 54 toetsen mee aansturen?
deze 8x8 bordjes passen wel op mijn encoder
volgens bijgevoegd schema is dit niet zo moeilijk

of zie ik iets over het hoofd?

Circuit_multiplex1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 apr 2017 20:09

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Qua electronica gaat dit wel werken.

Maar er moet ook nog een juiste MIDI code uitkomen. Staat er in de productdocumentatie niets over hoe je dan de contacten moet verbinden (welke pennetjes in welke connector) en of de diodes dan ook de goede kant op staan?
Op de website kan ik geen productdoc. downloaden wegens een "NaN error". Misschien kun jij het wel en dan even de directe link op het forum zetten. Dat was de vorige keer ook al een probleem met mij browser en webbeveiliging.

En heb jij 3 printen; voor elk manuaal 1?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 apr 2017 22:04

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Evert-Jan schreef:Qua electronica gaat dit wel werken.

Maar er moet ook nog een juiste MIDI code uitkomen. Staat er in de productdocumentatie niets over hoe je dan de contacten moet verbinden (welke pennetjes in welke connector) en of de diodes dan ook de goede kant op staan?
Op de website kan ik geen productdoc. downloaden wegens een "NaN error". Misschien kun jij het wel en dan even de directe link op het forum zetten. Dat was de vorige keer ook al een probleem met mij browser en webbeveiliging.

En heb jij 3 printen; voor elk manuaal 1?



ik heb voor elk klavier een aparte 8x8 beschikbaar

zal proberen de documentatie op te zoeken, op de oude site was deze vrij voor handen


http://midiboutique.com/index.php?route ... get&did=32

op pagina 18 komt het sm8x8 verhaal in beeld
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 apr 2017 23:13

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

De centrale print is HWce2x
Als ik in de tabel op blz. 8 e.v. kijk begint dat met input #1 note on/off #36 op MIDI kanaal 1 (=pedaal)
Scanmatrix 2 zit op kanaal 2, 3 op kanaal 3, 4 op kanaal 4

Dus als input 2, 3, en 4 gebruikt zit je op kanalen 2, 3, 4 voor resp. manuaal 1, 2, 3
Omdat dit als set verkocht wordt, zullen de diodes goed zitten.

Trouwens, op blz. 4 e.v. zie ik dat je alles kunt programmeren. Daar ben je wel even mee zoet.

M.i. gaat dit geheel wel werken.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 apr 2017 00:12

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

die 8x8 unit is natuurlijk alleen bedoeld om van 64 kontakten een 8x8 matrix te maken. Maar ik begreep dat je een aanslaggevoelig klavier had?? Die heeft natuurlijk zijn dubbele kontakten al in een matrix zitten.

Als je gewoon over 1 van de twee rubber kontakten ( daar was toch sprake van??) een reed wilt solderen, dan heb je dus verder geen matrix-aanpassing nodig.

Het probleem was toch alleen dat je in eerste instantie een mkcv wilde toepassen?? ( dacht ik).

Of,Jan Wim, begrijp ik nu, dat je gewoon helemaal afziet van het gebruik van die matrixprinten en gewoon losse reeds gaat toepassen die je dan met dat printje naar een 8x8 vertaalt?

Al met al, blijf je met deze aapassingsprintjes toch nog steeds een boel bekabeling gebruiken, want je moet al die kontakten toch ernaartoe zien te krijgen. Levert het dan wel winst op?? ten opzichte van gewoon een midi encoder toepassen die 64 kontakten ( niet in een matrix) kan schakelen? das dan gewoon 64 draadjes......

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 apr 2017 10:43

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:die 8x8 unit is natuurlijk alleen bedoeld om van 64 kontakten een 8x8 matrix te maken. Maar ik begreep dat je een aanslaggevoelig klavier had?? Die heeft natuurlijk zijn dubbele kontakten al in een matrix zitten.

Als je gewoon over 1 van de twee rubber kontakten ( daar was toch sprake van??) een reed wilt solderen, dan heb je dus verder geen matrix-aanpassing nodig.

Het probleem was toch alleen dat je in eerste instantie een mkcv wilde toepassen?? ( dacht ik).

Of,Jan Wim, begrijp ik nu, dat je gewoon helemaal afziet van het gebruik van die matrixprinten en gewoon losse reeds gaat toepassen die je dan met dat printje naar een 8x8 vertaalt?

Al met al, blijf je met deze aapassingsprintjes toch nog steeds een boel bekabeling gebruiken, want je moet al die kontakten toch ernaartoe zien te krijgen. Levert het dan wel winst op?? ten opzichte van gewoon een midi encoder toepassen die 64 kontakten ( niet in een matrix) kan schakelen? das dan gewoon 64 draadjes......

HG

Geert


Geert, er lopen wat optie naast
Optie 1
Als eerste was inderdaad de bedoeling om een reed te solderen op de bestaande fatar print.
Maar dat werkt niet goed, dan moet ik het 1e kontakt permanent overbruggen, dan kan het 2e contact wel bediend worden met een reed, maar dan blijft de toon hangen pas als het 1e kontakt dan weer vrij komt is het weer inorde.
Dus dat is geen optie.

Optie 2
Om bestaande materialen te herbruiken, heb ik nog 8x8 bordjes, ik wil proberen hier een werkend matrix van te maken
Dus puur op basis van reed contact, en de diode matrix van het bordje gebruiken

Dan kost het wel meer tijd, maar veel minder geld ;)
Met flatcable kan ik wel overzichtelijk e.e.a aansluiten lijkt me

Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 apr 2017 13:05

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ja, is altijd nuttig hergebruik! Let wel op, dat, omdat bij manualen de reeds veel dichter bij elkaarzitten, en de magneten dus ook, je al snel beinvloeding krijgt van naast elkaar gelegen toetsen. daar moet je echt een proefje mee doen.

Kleine magneetjes gebruiken, en evt om en om kwa magn veldrichting.

Hall sensoren wordt ook vaak gedaan. EN je hebt natuurlijk nog de optie van optisch; ik heb zelf wat ervaring nu opgedaan om een bestaand Flentrop orgel hiermee te midificeren.

Succes ermee...

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 apr 2017 16:09

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Ja, is altijd nuttig hergebruik! Let wel op, dat, omdat bij manualen de reeds veel dichter bij elkaarzitten, en de magneten dus ook, je al snel beinvloeding krijgt van naast elkaar gelegen toetsen. daar moet je echt een proefje mee doen.

Kleine magneetjes gebruiken, en evt om en om kwa magn veldrichting.

Hall sensoren wordt ook vaak gedaan. EN je hebt natuurlijk nog de optie van optisch; ik heb zelf wat ervaring nu opgedaan om een bestaand Flentrop orgel hiermee te midificeren.

Succes ermee...

HG

Geert


klopt Geert,

hall sensoren heb ik navraag gedaan bij Pausch maar dat gaat incl. andere encoders aardig in de papieren lopen
vandaar mijn optie om reeds toe te passen


met een beetje geduld moet het me wel lukken hoop ik
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 apr 2017 19:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

fase 1

latje geschaafd

reed contacten bevestigd

image2.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 apr 2017 20:31

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

fase 2

gemeenschappelijke verbindingen gesoldeerd

hier komt een flatcable aan

maar die ben ik vergeten te bestellen :oops:

dus even pauze, kan wel met de multimeter en magneet alvast de reeds controleren

image3.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 apr 2017 20:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

.
image41.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 apr 2017 21:11

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hall sensoren kun je ook in een matrix schakelen, maar dan moeten er wel 8 transistoren tussen in de gemeenschappelijke lijnen van de telkens 8 naast elkaar zittende toetsen.

maar veel hadniger is, om toch een scenner te nemen met gewoon 64 parallel inputs. En afgezet op de totale kosten van een console is het natuurlijk peanuts die scan-electronica.

Ik ben er niet gerust op, jan Wim; de reeds wroden kennelijk onwrikbaar vastgesoldeerd. dan zou je eigenlijk wel de magneetjes instelbaar willen hebben, door ze bv op een schroefje te lijmen. Het zou fijn zijn, als iemand heir op het forum meeleest, die dit ook al eens heeft toegepast, voor tips. Misschien ben ik te ongerust...

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 apr 2017 21:24

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Hall sensoren kun je ook in een matrix schakelen, maar dan moeten er wel 8 transistoren tussen in de gemeenschappelijke lijnen van de telkens 8 naast elkaar zittende toetsen.

maar veel hadniger is, om toch een scenner te nemen met gewoon 64 parallel inputs. En afgezet op de totale kosten van een console is het natuurlijk peanuts die scan-electronica.

Ik ben er niet gerust op, jan Wim; de reeds wroden kennelijk onwrikbaar vastgesoldeerd. dan zou je eigenlijk wel de magneetjes instelbaar willen hebben, door ze bv op een schroefje te lijmen. Het zou fijn zijn, als iemand heir op het forum meeleest, die dit ook al eens heeft toegepast, voor tips. Misschien ben ik te ongerust...

HG

Geert



Geert
ik begrijp je bezorgdheid , maar als dit flopt dan kost me dit hooguit 54 contactjes

en 2 avonden van de straat :lol:

zoals je schrijft was ik het inderdaad van plan, het magneetje moet verstelbaar zijn om zo elke toets te kunnen na stellen indien nodig.

lukt dit niet dan bestel ik een plug en play oplossing.

maarja dan kom je wil je geen fysiek contact toch uit bij optisch of Hall

ik heb nog goede moed op een positieve afloop, maar dat komt wellicht omdat ik geen echte techneut kennis bezit.

ik hou je op de hoogte
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 06 apr 2017 21:42, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 apr 2017 21:42

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Maak gewoon even een testopstelling van 3 of 4 houtjes naast elkaar als toetsen, voor je alles in serie bouwt. Want bij een klavier speelt alles veel nauwkeuriger. Kan je ook nog experimenteren met de positie van de reeds tov de magneetbeweging.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 apr 2017 21:46

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

geert01 schreef:Maak gewoon even een testopstelling van 3 of 4 houtjes naast elkaar als toetsen, voor je alles in serie bouwt. Want bij een klavier speelt alles veel nauwkeuriger. Kan je ook nog experimenteren met de positie van de reeds tov de magneetbeweging.

HG

Geert



dat heb ik gedaan d.m.v. van een test signaal via de multimeter
met een klein magneetje blijf ik voldoende vrij van het Reed contactje
en als ik deze aan de bovenzijde van het contactje positioneer dan is daar de meest zuivere "schone" positie
het beïnvloed gelukkig niet het naast liggende contact

met het stel schroefje kan ik vervolgens elke toets na regelen , als blijkt dat deze onverhoopt toch te vroeg of laat geactiveerd wordt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com