Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 06 apr 2017 22:27

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Geert,

Deze schakeling met optokoppels werkt ook goed! zie schema
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2017 15:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

de eerste 8 reeds aangesloten op 8x8 bordje en getest met MIDIOX

er komt in ieder geval data uit :o

of het correct is weet ik nog niet

midiox.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2017 19:00

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

inmiddels is de gehele strip gesoldeerd
kan ook auto detect toepassen

alle contacten geven geluid in hw

maar de volgorde klopt nog niet helemaal :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 apr 2017 19:03

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

N.a.v je plaatje:

Status = Note on/off
Data 1 = note number
Data 2 = Note Velocity

Je hebt dus rondom de centrale C toetsen ingedrukt (midi note nummer = 60). Ik weet niet of dat klopt in jouw situatie.

Gezien je vervolgbericht dus niet

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2017 19:11

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

wat ik me terwijl afvraag
maak het nog eventueel uit de volgorde van de flatkabels in het 8x8 bord?

image12.JPG


even resume ik heb per 8 reeds een 10 polige flat kabel
waarvan er 2 aders bij elkaar geknoopt de gemeenschappelijke contacten bedienen
en de overige 8 aders gaan per stuk elk naar een verschillend reed contact zoals in het schema
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2017 19:27

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

laag.jpg


dit is het laagste octaaf

alles klopt alleen in spiegelbeeld

of de connector zit er verkeerd om op?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 apr 2017 19:30

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

De volgorde maakt zeker uit. En ook wat draad 1 is in d eflatcable

Contact 1-8 van group 1 zit op de eerste latchconnector van de flatcable. Op d eprint staat daar 1-8
En ader 1 = contact 1 zit op pen 1.
2e group 9-16 = group zit op 2e connector
Enz.

Plaatje/schema op blz 18 van het HWce user manual bekijken
Alle oneven contacten op oneven pennetjes, even contacten op even pennetjes
Pen 9 + 10 is altijd gemeenschappelijk en is de scandraad


Edit: Dit is het antwoord op je vorige bericht. Ik moet het wel even kunnen intikken :(

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 apr 2017 19:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Antwoord op het plaatje

De connector zit er niet verkeerd om. Immers dan het je geen gemeenschappelijke retourlijn op 9/10

Als hij in spiegelbeeld is, zou pen 1 en 8 verwisseld moeten zijn, 2 met 7, 3 met 6, 4 en 5

Dus hoe jij geteld hebt weet ik niet.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 apr 2017 19:39

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Je moet het tabelletje op blz. 8 even nemen en in de kolom Input# even groepjes van 8 maken

#9 wordt pen 1 van d e2e connector
#10 wordt pen 2 van de 2e connector

#17 wordt pen 1 van de 3e connector

enz.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2017 19:50

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

wie tot 10 kan tellen kan midi aansluiten toch? :lol:

wat klopt is de draad 9-10

de rest heb ik gespiegeld gesoldeerd :oops:

als ik nu een nieuwe connector pak, en de draad 9-10 op de zelfde positie laat zitten
en de overige 8 aders compleet omdraai dan zou het moeten kloppen hoop ik

ff proberen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2017 19:51

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

dit ziet er beter uit

laag1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 apr 2017 19:51

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

dit klopt wel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 apr 2017 20:03

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

zoals je kan zien op de foto met bedrading had ik keurig een trapje gemaakt
dus de lage zijde heb ik 3 conrectors omgedraaid excl. de 9-10 scandraad

nu klopt het totaal

het werkt :D




Evert-Jan niet doorvertellen dat ik het boeltje spiegelbeeld had gesoldeerd :oops: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 apr 2017 20:16

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Nog 14 connectors te gaan voor de manualen.
Aldoende leer je

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 apr 2017 13:00

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

schroefje op hoogte onder in de toets draaien zodat elke toets op het juiste moment aan/uit gaat

dit werkt echt subliem, en loep zuiver

wel doe ik de magneten en stelschroef om en om

zodat ze elkaars magnetisch veld niet kunnen versterken of verzwakken


de toegepaste magneet is klein rond 4mm en 2 mm hoog, dit is voldoende sterk om het Reed contactje te activeren

ingedrukt zweeft de magneet nog 6mm vrij van het contactje


ik heb de formule van Jaap Patijn aangehouden qua actief/ inactief dit werkt perfect

toetskl.jpg


toetskl1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 apr 2017 13:59

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

het ontbreken van een fysiek contact speelt veel beter
nu is er na het instelbare magneet drukpunt(wat boven op de toets zit) geen 2e drukpunt meer, wat veroorzaakt werd door de midi print


toetsdrukp.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 apr 2017 16:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

na een weekendje spelen, geen uitvallers, hangers o.i.d

dus missie geslaagd


nu een lat gemaakt voorzien van 54 gaten, deze gaten zijn met een machine tap geschikt gemaakt voor m6 boutjes

magneet.JPG



vervolgens komen er m6 boutjes in die je per toets kan afstellen om zo het drukpunt in te stellen

magneet1.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 11 apr 2017 12:46

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ziet er mooi uit Jan Wim. Mooi dat het met reed contacten is gelukt. Op de engelstalige site waren de meningen hier niet zo positief over.
Ik kan uit ervaring spreken dat deze manier van kontaken HEEL wat beter voor je speelbeleving is dan de rubber noppen kontakten.

Heb je voor je lat met stelboutjes een goed ondersteuning? Ik heb een proef gedaan met een 30x30 stalen hoeklijn welke alleen aan de uiteinden was ondersteunt . Deze ging in het midden door de trekkracht van het magnetisch veld bol staan. Bij elkaar opgeteld zijn het behoorlijke krachten die hier op komen te staan.

Is de stel mogelijkheid met de boutjes goed bereikbaar en in stelbaar . Omdat ze zo dicht bij elkaar zitten is het niet zo gemakkelijk om dit met een ring of steeksleutel te doen.
Mijn ervaring is als je dit met een stelbout met inbus doet die vanaf de bovenkant instelbaar is dat dit heel gemakkelijk is.
Als je stelbouten zoekt is deze link misschien wat: https://www.esmax.nl/Bevestigingsmateri ... even-inbus

Groeten

Klaas Twigt

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 11 apr 2017 13:51

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Goed gedaan, Jan-Wim! Nog even een vraagje: hoe borg je die boutjes??

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 apr 2017 14:59

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hoi Klaas,

de Reed contacten werken echt heel nauwkeurig en feilloos, ik heb er gelukkig geen problemen mee ondervonden
het speel "gevoel" is zeker realistischer nu die rubber fabriek er niet meer zit

de lat buigt niet door omdat aan de onderzijde van de lat groen vilt zit 3mm voor en achterzijde, wel zit deze lat aan de uiteinde bevestigd in het klavierraam
het hout is voorgespannen, en zo onder spanning in de droogkamer gegaan, met de Bolzijde uiteraard naar boven, zo kan er al wat kracht op gezet worden wil de lat juist recht trekken.
blijkt dat het ondanks deze maatregel dat er toch teveel buiging inzit, dan kan ik altijd nog een stalen profiel bevestigen
deze lat "rust" nu middels het vilt op de toetsen, en is tevens in gebruik als demping voor de terugslag van toets
de bouten "zweven" dus wel boven de magneten en zijn zo instelbaar naar behoefte
in theorie kan nu de lat pas doorbuigen als je alle toetsen indrukt, maar zo virtuoos is mijn spel niet :lol:

de foto vertekend iets(lijkt zelfs of de gaten niet op 1 lijn zitten) ik kan eventueel met een smalle steeksleutel(gebruik ik ook bij deurdrangers) de bouten makkelijk bereiken en afstellen.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 apr 2017 14:59

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hoi Geert,

de borging is niet nodig omdat de bout nagenoeg volledig in hout getapt is 24mm getapte draad, dit geeft al weerstand t.o.v een normale stalen moer die hooguit 5 gangen heeft op dat formaat.

en ik heb de gaten en machinale tab aangebracht direct nadat ik het stuk hout uit de droogkamer gehaald had.
dan zit er nog paar procent restvocht in.
terug in een normale omgeving zet het hout weer uit naar gemiddeld minimaal 40/60% luchtvocht, dus worden de gaten automatisch wat dicht gedrukt
zodat elke borging overbodig is

ik had nog borgveren liggen maar die zijn niet nodig in dit geval

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 12 apr 2017 20:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hallo Jan Wim,

Knap en inventief hoe je een drukpunt simulatie inbouwt in je klavieren! Jou kennende zal dat best goed functioneren.

We zoeken allemaal naar dat speciale orgelklavieren gevoel, en zoeken dat vooral in het drukpunt.
Vandaag heb ik een aantal uren mogen spelen op het Thomas orgel in Vianen (mooi orgel!) heb ik er eens extra op gelet wat nu de gevoel uit maakt.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat dit niet alleen het drukpunt, maar nog meer de massatraagheid van de mechaniek is. Het regeerwerk is -zeker bij wat sneller spel- voortdurend in beweging. De toetsen zelf, de wellenborden en abstracten, enz.
Dit kan een wat sponzig en traag gevoel. Dit is een effect wat nog niet zo makkelijk na te bootsen is!

Dit is niet uniek voor orgels. Bij piano's heb je dat ook. Bij wat duurdere Fatar pianoklavieren worden er daarom een soort roterend gewichtje gebruikt om de massa en beweging van de hamer te simuleren. http://www.fatar.com/pages/TP_400.htm#

Herkennen jullie dit, en is daar wel eens over nagedacht hoe dit na te maken is? Voor de zelfbouw klavieren 4.0 ;-)

Met groet,

David

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 apr 2017 21:55

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hoi David,

ik ben er zelf inmiddels wel achter dat elk orgel zijn eigen toucher heeft
dus een universeel model is eigenlijk niet te realiseren.

wat de meeste volledig mechanische orgels wel gemeen hebben is het aanspannen van de tractuur richting lade
het moment van lostrekken van de klep geeft i.v.m. vacuüm werking een weerstand , die verdwijnt naarmate de klep echt los getrokken is.

daarna is de toets eigenlijk druk/ spanningsloos voor het gevoel.

dat principe probeer ik na te bootsen met de magneetjes, de sterkte van deze simulatie is dan wel weer persoonlijk.

dit gevoel werd grotendeels om zeep geholpen doordat je juist op het moment van loskomen van de magneet, je alsnog door een drukpunt heen moet drukken n.l. die van de onderliggende print met rubber noppen.
dat voelt dan niet meer lekker aan.

ik zelf vind een sterke "plop" ook niet natuurlijk, het drukpunt moet er wel zijn maar meer in de zin van, dat je weerstand wegdrukt, en na deze weerstand moet de toets eigenlijk druk-loos onder je vingers liggen.
ook bij het loslaten moet de toets wel snel genoeg terug komen, maar mag zeker niet gelanceerd worden richting stand neutraal, wat een fatar klavier wel doet.
zoals je al schrijft de traagheid van de mechaniek speelt ook een factor mee.

dit kan je wel enigszins mee simuleren door de terugveer capaciteit wat sponziger af te stellen met de veren.

de magneet doet puur alleen het druk gedeelte.

onder aan de streep blijft het natuurlijk een simulatie, wat HW zelf ook is ;)
maar goed het speelt beter , zonder fysiek contact met de midi print

het is moeilijk te omschrijven, maar mijn beleving is
met een midi print onder de toets, geeft het spelen altijd het zelfde gevoel, gewoon aan/uit

zonder fysiek contact ga je juist meer de toets voelen zoals je die ook bij een kerkorgel voelt

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 apr 2017 21:37

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

weer een stapje verder

ik had in de console tijdelijke klavieren zitten nu ben ik de definitieve klavieren aan het monteren, maar deze heb ik gebouwd met een diepgang per toets van 9.5mm / 10mm.

de "oude" klavieren hadden een toetsdiepte van 11mm.

het speelt nu voor mijn gevoel wel een beetje "hoog" is 9.5mm a 10mm overigens een normale toetsdiepte?

wellicht moet ik hier even aan wennen, anders pas ik de hoogte iets aan voordat ik verder gaat met bouwen

image3.JPG


image4.JPG


image5.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 apr 2017 21:48

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Jan Wim

Dat ziet er prachtig uit hoor petje af!
Als ik het jaartal lees dan ben je wel al een tijdje bezig zeg met je console!!
Ik heb mijn UHT klavieren opgemeten en dan kom ik op 11 mm uit.

Groet Jan
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com