Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

REW (Room Equalization Wizard) software

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 mei 2017 10:35

REW (Room Equalization Wizard) software

In een aantal topics is de gratis software REW (Room Equalization Wizard) ter sprake gekomen. Met deze software kun je de eigenschappen van je speakers in je luisterruimte doormeten en analyzeren. Website: https://www.roomeqwizard.com

Nu ben ik benieuwd wie zoal REW gebruikt, en hoe. Wat voor informatie haal je zoal uit REW? Hoe gebruik je die informatie om het geluid van je opstelling (hardwarematig) te verbeteren? Gebruik je het ook voor softwarematige verbetering, bijvoorbeeld via een van de EQ plugins van Reaper? Wat zijn nuttige tips en trucs?

Het lijkt me wel handig om over dit onderwerp een apart draadje te hebben, dus bij dezen!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 10:44

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jos

ik zelf gebruik deze software al sinds versie 3.11 2005

zonder deze software en ARTA is het onmogelijk om speakers succesvol te bouwen.
althans als je een dode kamer niet permanent ter beschikking hebt.


met deze software zijn er meer mogelijkheden dan onmogelijkheden, alleen je moet wel de basis kennis bezitten
om bv correcties succesvol te vertalen , ook al zijn de huidige versies wel beter volg baar en meer geautomatiseerd.

je kan er ook room treatment mee verzorgen.

de tijd ontbreekt me om er echt een mooi PDFje van te maken, wellicht komt dat ooit nog eens.

maar losse vragen moeten wel te beantwoorden zijn in deze topic lijkt me


met REW kan je van alles net zoals Reaper, alleen de gebruiker moet wel enige kennis bezitten, maar als je daar in verdiept, zijn de mogelijkheden erg groot.

edit als je me even de tijd gunt zal ik de basis instellingen alvast hier op het forum zetten

Onderstaande uitleg is snel in elkaar gedraaid dus als er nog wat foutjes inzitten graag Input.......
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 13 mei 2017 13:18, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 13:04

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

dit is een beknopte toelichting op het gebruik van REW i.c.m Reaper

veel zaken laat ik nu onderbelicht, deze uitleg is puur om REW werkend te krijgen
en de basis te begrijpen

als iemand hier een mooi pdf-je van kan maken schroom niet
stap1.jpg


stap 2.jpg


stap 3.jpg


stap 4.jpg


stap 5.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 13:07

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

stap 6.jpg


stap 7.jpg


stap 8.jpg


stap 9.jpg


stap 10..jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 13:08

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

stap11.jpg


stap 12.jpg


stap 13.jpg


stap14.jpg


stap15.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 13:12

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

stap 16..jpg


stap 17.jpg


stap 18.jpg


stap 19.jpg


stap 20..jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 13:15

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

stap 21.jpg


stap 22.jpg


stap 23.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 13:16

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

zo pas je dus per filter het gedrag aan in EQ van Reaper

ik ga in bovenstaande alleen in op het gedrag van de curve
Fase gedrag en tijdsdomein is hier niet in behandeld
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 mei 2017 19:28

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hi Jan Wim,
Da's een hele mooie uitleg! Geweldige start voor dit topic, zou ik zeggen!

Alvast twee vraagjes:
*bij stap 7, wat doet eigenlijk de timing reference output? Maakt het uit welke output je kiest?
*Ik gebruik de microfoon die ik bij ARC2 gekregen heb maar kan zo gauw geen calibratiebestandje vinden. Weet je toevallig waar dat staat? En als ze het "verstopt" hebben, wat kan ik dan het beste doen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 20:32

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

ha Jos,

ik heb dat bewust niet uitgediept omdat dit ook gerelateerd aan fase gedrag is
ik zelf gebruik deze timing output voor het bepalen van het fase gedrag rondom overname punten.om ze ook faserein te maken

je kan echter deze timing ook gebruiken om de afstanden "tijd" van verschillende speakers te timen
zodra je deze functie gebruikt krijg je in het curveschermpje een aparte vermelding met de eventuele delay in milliseconden.

dus als vb. je microfoon staat op orgelbank locatie en je maakt een meting tussen links en rechts
dan zie je in het overzicht of bv. de ene speaker verder of dichterbij staat zodat je actie kan ondernemen om dit analoog te verschuiven
of digitaal te corrigeren.
dus voor eenvoudig gebruik selecteer je het timing kanaal watje ook meet, dan krijg je de afstand te zien
de timing maakt vooraf een apart akoestisch signaal dat alleen via de tweeter wordt uitgezonden. dit is voor de software referentie om zo de afstand te bepalen, dit gebeurd erg nauwkeurig, als ik dit weleens nameet met een Laser dan klopt dit altijd

de Arc microfoon heeft het kalibratiebestand versleuteld in de software en is niet los te downloaden.

bij geen kalibratie bestand moet je niets selecteren , dat is minder schadelijk dan een verkeerd bestand

maar de voorkeur ligt bij een gekalibreerde microfoon, dan weet je zeker dat de afwijking niet aan de microfoon ligt, maar dat je echt alleen de speaker corrigeert in de ruimte.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 mei 2017 20:42

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

je hebt grofweg 2 bekende microfoons
de:
Behringer ECM8000 meetmicrofoon

Presonus PRM1 RTA meetmicrofoon

waar van de laatste de voorkeur heeft, omdat deze microfoon gekailbreerd in de fabriek is, dit kan je ook zien op de zijkant van de doos, daar staat schematisch de kalibratie curve
omdat deze microfoon gekalibreerd is , is deze ook iets duurder


de Behringer is zowat de helft goedkoper, maar deze heeft een aparte kalibratiefile online, maar dat is voor alle microfoons het zelfde bestand
je snapt wel dat dit nooit kan, want elke microfoon die de fabriek verlaat is er niet 1 exact het zelfde

maar goed om grofweg een indruk te krijgen van wat de ruimte doet, kan je natuurlijk wel de ARC microfoon gebruiken, als is het niet echt betrouwbaar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 09:20

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Beste Jan-Wim, ik heb het weer een keer uitgeprobeerd aan de hand van jouw instructies, gebruikmakend van mijn ARC2 mic. In het hoog zie ik echter een woud van smalle pieken. Waar komen die vandaan, moet ik me daar druk om maken? Ze worden er niet uitgehaald door de filters.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 09:37

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hoi Jos,

Als jouw hoog een oerwoud aan info geeft dan moet je via het tabje (Graph)
De visuele weergave aanpassen, je kan hier switchen tussen verschillende grafische filteringen
Bij bv. 1/3 zal je weinig wilds zien, ik zelf meet meestal op 1/24 of 1/12
Dat is de meest realistche keuze, wat ook de beste filter methode opleverd
Als je geen keuze maakt en het op Full laat staan dan ben je ook snel door de correctie mogelijkheden heen


Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 10:12

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ha Jan-Wim, bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga maar weer verder met mijn volgende vraag, in de hoop dat de rest van het forum meeprofiteert.

Ik heb de EQ-filters nu ingesteld op 20-20000Hz. Maar beneden de 40Hz en boven de 10000Hz vindt geen correctie plaats. Hoe kan dat?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 12:51

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

josq schreef:Ha Jan-Wim, bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga maar weer verder met mijn volgende vraag, in de hoop dat de rest van het forum meeprofiteert.

Ik heb de EQ-filters nu ingesteld op 20-20000Hz. Maar beneden de 40Hz en boven de 10000Hz vindt geen correctie plaats. Hoe kan dat?



Jos dat kan diversen redenen hebben, laten we van het positieve uitgaan ;)

kan je een screenshot van de meting plaatsen?

gr

jW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 13:13

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

originele meting.png


EQ met smoothing.png


met filters.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 13:33

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jos



er is inmiddels versie 5.19 uit deze zou je kunnen downloaden

het afval in het laag is de beperking van je speaker, dit moet je eigenlijk respecteren

wel kan je de roll-in wat vloeiender maken

dit doe je door bij Target settings de LF Cutoff Hz instellen als je deze waarde verhoogt zal je zien dat de curve in dat gebied langzaam richting jouw doel kruipt.
automatisch gaan de filters dan daar ook werken, nu doen ze niets omdat ze veelal buiten het marge gebied vallen en er teveel geboost zou moeten worden, wat jouw versterking niet in dank zal gaan afnemen ;)

dan breng je de target curve meer richting je dynamische meetcurve, zodat daar wat meer en netter gefilterd kan worden
zo krijg je een mooi vloeiend en rustig laag

als ik vanavond thuis ben kan ik wel wat vb. plaatjes posten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 15:14

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jos

voor mijn beeldvorming
is de getoonde meting van je front of rear?
wat is ongeveer de meet afstand geweest vanaf je luidspeaker-microfoon?
is het on/off axis gemeten?(recht voor de speaker of vanuit een bepaalde hoek in relatie tot je speaker)?


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 15:41

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hi Jan-Wim
Dit is een front speaker. Afstand ongeveer 1 m. Gemeten op oorhoogte met de microfoon verticaal. De speakers zijn van M-Audio, de DSM3, die heeft twee vrij grote conussen. De speakers staan rechtop, bijna een orgelbanklengte uit elkaar, de tweeters zijn (ongeveer) gericht op mijn oren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 17:43

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jos omdat de afstand zo kort is tot je frontspeaker zou je vanuit de sweetspot (orgelbank) een nieuwe meting kunnen maken, maar dan met de microfoon horizontaal,

als je die 2 curves in REW eens over elkaar plakt, dan kan je eens kijken wat de gemeenschappelijke afwijkingen zijn van je ruimte/speaker

staan de tweeters aan de binnenzijde of buitenzijde?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 19:13

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

jos

ik heb mijn fronts gemeten vanaf de orgelbank 90 cm tot de speaker, omdat er op deze korte afstand nog weinig echte grote ruimte problemen zijn zie je dat de curve voor het grootste gedeelte achter de target lijn ligt
dit zou de ideale curve moeten zijn

meting front jw 15 mei 2017.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 19:35

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

hier nog wat uitleg hoe je het laag op een verantwoorde wijzen kan boosten, zonder dat de THD je woofer beinvloed

ik heb als voorbeeld een woofer gesimuleerd
laag roll on.jpg


hieronder zie je dat in het voorbeeld wel de rechte curve gecorrigeerd wordt maar dat het laag niet veranderd
laag roll on1.jpg


laag roll on2.jpg


laag roll on3.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 19:37

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

laag roll on4.jpg


laag roll on5.jpg


voilà
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 21:27

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hi JW, bijgaand een plaatje van een meting met de mic horizontaal versus verticaal

horiz vs vertic.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 21:31

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ben wellicht erg vervelend maar de volgende keer graag op 1/12 octave smoothing meten/ weergeven ;)

Maar op deze op drukke curve zit er weinig verschil tussen verticaal en horizontaal, wat klopt met de korte meet afstand.

Dus tot zover klopt het allemaal
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com