Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

REW (Room Equalization Wizard) software

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 21:37

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Mooi! Dan raak ik zo langzamerhand erg benieuwd naar je verhaal over fases en timing ;) Mocht je daar zin en tijd voor hebben natuurlijk!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 22:07

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Eerst moet deze curve gecorigeerd worden via 1/12 smoothing

Dan zijn de problemen wat beter te lezen

En kan er dieper worden gespit, van de volgende stappen is timing het makkelijkst fase is moeilijker uit te leggen, althans fase kan ook gerelateerd zijn aan timing, enz.

Maar nogmaals eerst even smoothen dan is de fase ook beter afleesbaar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 22:14

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ha JW, komt ie :oops:
Ben benieuwd wat dit plaatje jou zegt!

SPL en fase.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 mei 2017 22:25

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Boeiend topic! Even een vraagje tussendoor; wat voor speakers meten we nu?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 22:33

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

M-audio DSM3. Niet de meest standaard speakers geloof ik, ze zijn ook niet meer in de handel.

Om gelijk maar een vraag te beantwoorden die JW had gesteld: de tweeters staan naar buiten tov de cones.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 22:38

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Plaatjes zeggen veel :)

Je ziet in deze curve, dat het sub laag20hz niet aanwezg is, als je een impedantie meting zou maken, dan komen er pieken voorbij met deze curve, maar een redelijke versterking trekt dat wel.

Als je na de 20hz de curve volgt dan zie je bij de 30hz een kleine boost en daarna zakt het rond de 40hz weer terug
Dit is geen staande golf, maar een niet correct afstem frequentie, dit gebied moet zeker netter gemaakt worden
Vanaf de 40 tot de 60hz zie je een vrij steile klim, wat de foutieve afstem frequentie veroorzaakt, en mogelijk beinvloed wordt doordat de baspijp aan de achterzijde van je speaker zit?

Dan klimt het verder tot de 80hz, waarna opeens uitdoving plaats vind
Pas bij de 150hz komt dit weer terug, staat de speaker opgesloten? Of ergens dicht bij een redelijk groot opervlak?

De steile dip rond de 400hz is wat minder erg.

Ook zie je rond het overname punt richting de tweeter dat het daar allemaal wat inzakt, en geleidelijk minder wordt
Je zou kunnen kijken of deze speaker een switch bezit om het hoog wat meer te boosten, dan hoeft de software minder te corrigeren.
Na de 10khz is het wel een beetje afgelopen, wat een off axis meting meestal laat zien bij een monitor speaker met een relatief kleine tweeter.

Maar dat is allemaal nog wel wat netter te maken met korrektie
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 15 mei 2017 22:48, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 22:43

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

josq schreef:M-audio DSM3. Niet de meest standaard speakers geloof ik, ze zijn ook niet meer in de handel.

Om gelijk maar een vraag te beantwoorden die JW had gesteld: de tweeters staan naar buiten tov de cones.



Aha....... Dat verklaard ook waarom het hoog wegzakt :!:
Omdraaien die handel Jos...... Tweeter naar binnen
Als je nu weer meet moet de curve n het hoog al wat begetrokken zijn, dus mijn vorige post over het boosten van het hoog via een switch nog even niet doen, ik had toen jouw antwoord nog niet gelezen.

Alles wat de natuur doet is altijd beter dan welke software of correctie ook
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 mei 2017 22:53

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Leuk is dit, ik ben ook aan het veranderen met de opstelling van mijn speakers. Ik vond het nogal doods klinken, geen ruimte. Wat bleek? De speakers te ver naar binnen (elkaar toe) gedraaid. Als ik ze een paar cm naar buiten draai hoor je de ruimte breder worden.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 29 jan 2018 13:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 22:58

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jaap380 schreef:Leuk is dit, ik ben ook aan het veranderen met de opstelling van mijn speakers. Ik vond het nogal doods klinken, geen ruimte. Wat bleek? De speakers te ver naar binnen (elkaar toe) gedraaid. Als ik ze een paar cm naar buiten draai hoor je de ruimte beter worden.


Dat kan Jaap als je op relatief korte afstand teveel indraait, kan je i.p.v stereo een soort mono beleving creeren.
Een plat smal geluidsbeeld.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 23:02

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ha JW, vanwege kinderen op bed doe ik even het liefst zo weinig mogelijk metingen, dus dat hou je nog tegoed.

De speakers staan vrij bovenop mijn orgelkast, 10-20 cm boven oorhoogte (ik heb ze schuin bovenop ordnermappen gezet om ze ietsje naar beneden te laten wijzen). Er zit ongeveer 50 cm tussen de achterkant van mijn speakers en de wand van mijn woonkamer (een houten betimmering). Mijn keuken vormt samen met mijn woonkamer een L, de rechterspeaker (dat is dus de speaker die ik gemeten heb) wijst met de rechterzijkant naar de keuken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2017 23:08

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Begrijp ik Jos de meting zie ik nog wel een keer verschijnen.
Je zou ook nog met wat demping Foam/rubber je speakers kunnen ontkoppellen van de ondergrond, de ordnermap zal dit niet voldoende kunnen doen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 mei 2017 23:12

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

1 meetronde durf ik nog wel te wagen. Nog meer tips? ;)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 mei 2017 00:36

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ok nieuwe meting (in rood).
Ik heb de volgende zaken veranderd:
*Tweeter aan de binnenkant
*Geluidsdempend schuim onder mijn speakers
*volume iets teruggedraaid om op hetzelfde niveau te komen als mijn linker speaker
*Achter op mijn speaker een HF shelf ingesteld van +1.5 dB
voor en na tips.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 06:23

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

mmm het hoog wordt er alleen maar minder op Jos

er komt een flink gat te voorschijn in het overname gebied?

dit is vreemd, juist als je tweeter dichter bij de microfoon staat zo deze eerder harder dan zachter moeten meten, terwijl nu juist het omgekeerde gebeurd
terwijl je daarbij ook nog eens het HF signaal 1,5 dB boost

dit is niet terug te zien in de meting juist het tegendeel

als je nog in de gelegenheid bent om een meting te maken recht voor de speaker meten op 40cm afstand
en de microfoon moet dan visueel op tweeter hoogte staan
een onaxis meting dus om een eventueel fase probleem helder te krijgen


voor%20en%20na%20tips.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 mei 2017 08:51

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

ha JW, een snelle meting... met iets meer achtergrondlawaai. On-axis op 45 cm (rood) versus off-axis op 80 cm afstand (groen).
Misschien moet ik de speakers iets meer naar me toe draaien, en de rechter speaker meten ter hoogte van mijn rechteroor, en andersom?

Zonder smoothing zie ik dat ik off-axis heel veel meer piekjes heb
onaxisvsoffaxisR.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 11:17

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Als de metingen kloppen dan klinken de speakers erg wollig met weinig detail, kan me niet direct voorstellen dat maudio dit zo aflevert.
Laten we eens heel basic starten Jos

Want de 2 nieuwe metingen maken het raadsel niet eenvoudiger

Op een korte afstand 45cm is de curve veels te wild
Dit kan 2 oorzaken hebben
De speaker is niet zo heel goed ontworpen, maar dat lijkt me wat te voorbarig om die conclusie nu al te maken
Of de microfoon gooit roet in het eten


Om nog meer uit te sluiten zou je een meting moeten maken op 10cm afstand tussen de beide woofers in
Als er dan opnieuw een hartslag grafiek uit rolt is de microfoon de spelbreker
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 16 mei 2017 12:37

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Je zou eigenlijk de metingen van de fabrikant in de dode ruimte erbij willen hebben.....

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 12:53

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

geert01 schreef:Je zou eigenlijk de metingen van de fabrikant in de dode ruimte erbij willen hebben.....



inderdaad Geert, maar jammer genoeg durven er maar weinig fabrikanten dit openbaar te maken :lol: met een impedantie meting erbij
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 15:56

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

@ Jos


als je de metingen nog niet beu bent ;) mag je ook nog een keer meten met de baspijp volledig dicht gestopt( Handdoek o.i.d)

kijken of het laag dan wat rustiger wordt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 mei 2017 17:52

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ha JW,
Wollig en weinig detail... daar herken ik mijn speakers absoluut niet in! Kan liggen aan mijn referentiekader. Maar wat betreft de meetmicrofoon, ik sluit niet uit dat die een keertje gevallen is... Anderzijds levert ARC2 wel verbeteringen op.

Voor wat het waard is, een meting op 10cm afstand in onderstaand plaatje. Heeft het nog zin om met een handdoek in de baspijp te meten? Zo ja, vanaf wat voor meetpositie?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 18:01

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Als je vanuit exact dezelfde positie meet met handoek in de baspijp, zal het laag wat minder dominant moetn worden

Opnieuw laat de meting een grote boost in het laag zien en na het 1e woofer bereik zakt deze in.

Ik geloof je direct als je zegt dat de speaker niet wollig klinkt , maar dan moet echt de meting/ microfoon niet inorde zijn vrees ik
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 mei 2017 18:40

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

https://www.gearslutz.com/board/studio- ... sting.html

Dit is ook lezenswaardig. Rew metingen zonder Arc2 en daarna met Arc2.
Arc doet het zo slecht nog niet als je naar de curves kijkt.
Waarom al die moeite als je geautomatiseerd zulke goede resultaten kunt bereiken.
Ik vraag me dan ook af of je substantieel betere resultaten zult krijgen met rew alleen. Zeker ook omdat Arc2 , Dirac en Sonarworks metingen doen in een groter deel van de luisterruimte en niet zoals REW met een vast meetpunt.
Ik denk dat daardoor een toch evenwichtiger correctie wordt verkregen met een grotere sweetspot.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 19:29

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

hoi Jan,

het gaat in beginsel ook niet of ARC wel of niet goed is dan wel REW

het basis principe is dat het geluid op korte afstand de kast correct moet verlaten, zonder dat er op 40 cm afstand al een wild waterbaan ontstaat.

hoe goed software ook kan zijn, a natural is altijd de winnaar

ik blijf erbij, de audio moet nagenoeg lineair de behuizing verlaten, daarna zal de ruimte zijn ding doen, maar een valse start is nooit goed


en als de ruimte niet oké is dan is correctie het aangewezen middel, maar het kan niet op tegen een evenwichtige omgeving/ speaker

vandaar dat er een REW is gemaakt puur om een afdruk van je speaker/ of omgeving te maken, en dan is het aan de gebruiker om te beslissen ga ik mijn speakers in orde maken.
of ga ik gelijk corrigeren?

die keus zal voor iedereen anders uitvallen
ik zelf zal altijd eerst proberen het vertrekpunt in orde te maken, en zou mijn ruimte dan niet goed zijn
dan ben ik zeker niet roomser dan de paus, en grijp ik ook gewoon indien nodig naar correctie :lol:

gr

JW
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 16 mei 2017 19:43, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 mei 2017 19:36

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

En van mijn kant is het gewoon nieuwsgierigheid. Ik wil leren begrijpen hoe audio en akoestiek werkt en hoe ik voor verbeteringen kan zorgen. Dan begrijp ik dat REW me heel wat meer inzicht gaat geven dan ARC2 ;)

Meer metingen later vanavond, denk ik! Idealiter zou ik van iemand een microfoon moeten kunnen gebruiken met een bekende calibratie, maar of dat mogelijk is hier in Enschede?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2017 19:45

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

inderdaad Jos met REW krijg je een ruime blik in de keuken van het audio gedrag en zijn eigenaardigheden die er ook bij horen, maar ja die heb ik ook :)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com