Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Beste sample set voor een kerk installatie.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 mei 2017 20:22

Beste sample set voor een kerk installatie.

Graag wil ik jullie mening over de beste sample sets voor het begeleiden van gemeentezang in de kerk.
Momenteel denken we aan Zutphen en het transept orgel en evt Caen erbij voor speciale gelegenheden.
Heeft er iemand nog andere suggesties of ervaringen met bepaalde samplessets?
Dry, wet of juist met variabel orgel perspectief?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 23 mei 2017 20:31

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

dag Jan,

Ik heb goede ervaringen met Tholen als begeleidend orgel voor ca 600 kerkgangers.
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 mei 2017 20:36

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hoi Huib

Speel je dan volledig wet of worden de samples getruncated? Wat mengt het best met de al aanwezige akoestiek?

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 23 mei 2017 20:50

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Ik heb geen ervaring met kerkinstallaties, maar het lijkt me dat je eigenlijk iets droogs nodig hebt... Galm over galm levert tal van ongewenste effecten op, waarom zijn we anders zo bezig met room treatment/room correction ;) En het voelt ook niet natuurlijk wanneer de galm van de gemeentezang binnen 2 seconden weg is, en je daarna nog 5 seconden een kathedraal hoort galmen.

Ik zou Goerlitz als eerste overwegen, met zijn zeer directe frontsamples waarvan je de galmstaarten probleemloos kunt afknippen. De gratis versie zou eigenlijk al genoeg moeten zijn voor een test: met alle registers van de gratis versie open getrokken zou je (indien goed afgesteld) de gemeente vrij goed moeten kunnen begeleiden als je uitkomend op het 1e klavier speelt.

Natuurlijk mis je dan nog tal van belangrijke mogelijkheden Ik heb zelf de medium versie, daar zit eigenlijk al meer op dan je van een samenzangorgel kunt wensen. Krachtige prestanten, een plenum op 16' basis,een goede Cornet, de Zynk die prima als Sesquialter ingezet kan worden, de "Cornetti" als extra 16v-basis Cornet om de alten en de bassen te ondersteunen, mooie tongwerken...

Neem je de volledige versie, dan krijg je het hele zwelwerk erbij en daarmee een schat aan mogelijkheden voor (Frans-)Romantische muziek. Caen heb je dan niet meer nodig naar mijn idee.

Van Rotterdam Hoofdorgel bestaat ook een droge versie. Ik heb alleen de surroundversie, daar vind ik van dat het alle karakteristieken heeft van een Hollands samenzangorgel, en daarnaast natuurlijk nog veel meer.

Wat je ook kiest, om het een succes te laten worden zul je waarschijnlijk veel tijd en deskundigheid nodig hebben op het gebied van intonatie, net als bij echte pijporgels.

Tenslotte: voldoet jullie pijporgel niet meer? Ik had de indruk dat het geen onaardig instrument was...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 mei 2017 20:56

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

hoi Jan,

ik ben ook net als Jos geneigd om goerlitz met getrimde staarten te bekijken.

deze front samples zijn goed gedetailleerd, en zullen goed kunnen mengen met de aanwezige akoestiek.

ik weet niet in wat voor omgeving het ten gehore gebracht gaat worden. maar het moet ook realistisch blijven .

een relatief klein dorpskerkje bv met een kathedraal galm lijkt me niet echt overtuigend

ik heb Goerlitz full, feitelijk kan je hier alle stijlen wel op vertolken.

zeker de front samples zijn goed c/cis gelokaliseerd wat een pre is voor een grotere ruimte die wat meer versterking vraagt



gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 mei 2017 21:14

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hoi Jos /Jan Wim

Het orgel van de Jeruzalem kerk waar jij (Jos) op gespeeld hebt is zeker een leuk orgel.
Vanwege het samen gaan van 2 gemeentes en het in bezit hebben van 3 kerkgebouwen waren wij genoodzaakt er twee te verkopen. We gaan nu in het meest centraal gelegen kerkgebouw kerken (Nebo kerk). Helaas laat het orgel dat hier in staat de harten van de organisten niet sneller kloppen en daarom is er unaniem met instemming van de kerkenraad besloten om over te stappen naar een Hauptwerk orgel.
Het orgel dat er komt is een 3klaviers orgel en het is wenselijk om een set te kiezen die fysiek op het orgel aansluit.
Vandaar het transept en Zutphen waar we aan denken. Goerlitz is ook een mogelijkheid alleen weet ik niet hoe de outlay eruitziet van de 3 klaviers versie? Als dit de 4 klaviers outlay is waarbij de niet werkende registers zijn uitgegrijsd dan is dit waarschijnlijk geen optie omdat we ook een overzichtelijke outlay willen hebben i.v.m. gastorganisten die wat minder bekend zijn met Hauptwerk.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 23 mei 2017 21:22

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hoi Jan,

Ik heb er toen voor gekozen om de droge samples, met zomin mogelijk galm te gebruiken ivm de natuurlijk akoestiek van 2-3 seconden
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 mei 2017 21:52

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Op het Engelstalige forum neigen ze meer naar wet sets.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... on#p102640
De recente orgelsets met variabel orgelperspectief lijken me dan ideaal omdat je nu eenvoudig proefondervindelijk kan vaststellen wat het beste klinkt in de kerkzaal.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 mei 2017 22:18

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

ha Jan,

persoonlijk vind ik moet je het gedrag van een pijp laten horen in een kerk, en totaal geen akoestiek erbij mengen
hoe groot de verleiding daartoe kan zijn.

een pijp heeft van nature een grondtoon en een boventoon en dat is het dan ook, er zit geen greintje akoestiek aan een orgelpijp

dit ideaal moet je imo ook nastreven in een kerkzaal icm HW, dat hou je als organist maar zeker als luisteraar veel langer vol.

en dan de weergevers eventueel indirect laten stralen, en intoneren


gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 mei 2017 09:54

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Loosman schreef:Hoi Jos /Jan Wim

Het orgel van de Jeruzalem kerk waar jij (Jos) op gespeeld hebt is zeker een leuk orgel.
Vanwege het samen gaan van 2 gemeentes en het in bezit hebben van 3 kerkgebouwen waren wij genoodzaakt er twee te verkopen. We gaan nu in het meest centraal gelegen kerkgebouw kerken (Nebo kerk). Helaas laat het orgel dat hier in staat de harten van de organisten niet sneller kloppen en daarom is er unaniem met instemming van de kerkenraad besloten om over te stappen naar een Hauptwerk orgel.
Het orgel dat er komt is een 3klaviers orgel en het is wenselijk om een set te kiezen die fysiek op het orgel aansluit.
Vandaar het transept en Zutphen waar we aan denken. Goerlitz is ook een mogelijkheid alleen weet ik niet hoe de outlay eruitziet van de 3 klaviers versie? Als dit de 4 klaviers outlay is waarbij de niet werkende registers zijn uitgegrijsd dan is dit waarschijnlijk geen optie omdat we ook een overzichtelijke outlay willen hebben i.v.m. gastorganisten die wat minder bekend zijn met Hauptwerk.

Groet Jan


Is m.i. een fikse investering die je ook fors moet afschrijven. Is een 2e hands pijporgel geen optie?
Ik heb er zelf 4 jaar naar gezocht, en gevonden :-) en voor het geld wat dat heeft gekost, heb je beslist geen fatsoenlijk HW opstelling voor een kerk. Worden zo veel orgels aangeboden i.v.m. kerksluitingen...
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 24 mei 2017 10:32

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Geen idee hoe groot e.e.a. moet zijn hoor. Maar na een korte, vlugge zoektocht; zoiets?
Of is dat toevallig een orgel wat jullie aanbieden? ;)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 mei 2017 10:48

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Loosman schreef:Goerlitz is ook een mogelijkheid alleen weet ik niet hoe de outlay eruitziet van de 3 klaviers versie? Als dit de 4 klaviers outlay is waarbij de niet werkende registers zijn uitgegrijsd dan is dit waarschijnlijk geen optie omdat we ook een overzichtelijke outlay willen hebben i.v.m. gastorganisten die wat minder bekend zijn met Hauptwerk.

Hierbij de schermafdruk van het simple screen van de medium versie, dan heb je een indruk.
Er zitten alleen 2 fouten in: de crescendo en zwel fuctionaliteit staan wel op het scherm, maar doen het niet in de medium versie.
Een gastorganist kan m.i. wel met dit scherm uit de voeten. De minipaneeltjes erboven kun je naar eigen inzicht plaatsen/verwijderen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 mei 2017 12:43

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hoi Evert Jan
Vind ik toch jammer dat ze registers uit grijzen !
Ik had liever een dedicated scherm gehad voor 3klavieren.

Hoi Andre, Anco

Er staat nu een pijporgel maar dat voldoet niet.
Verder moet je je afvragen of installatie van een orgel en het jaarlijks onderhoud, intoneren op de duur niet prijziger is.
Heb zelf de laatste tijd geregeld in de orgelkast van de Jeruzalem kerk vertoeft omdat er vaak storingen zijn van de relais van de registers en ook laatst kort voor een trouwdienst nog een kabel brak van de afsluiters van de windvoorziening waardoor we met een spoedreparatie alles weer werkend kregen. Dat soort dingen heb je niet meer met Hauptwerk.
Wat ook doorslaggevend was is het feit dat je nu ook meerdere orgels kan bespelen met een grotere dispositie.
Het besluit voor een Hauptwerk orgel is trouwens al genomen.
Bedankt allen voor het meedenken.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 mei 2017 13:01

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Jan

Als je de grijze registers weg wilt hebben zijn er 2 mogelijkheden
- de inhoud van de betreffende plaatjes vervangen door de zwarte achtergrond van het paneel
- Jake (Subbas32 op het forum) een custom layout laten maken. Hij doet dat tegen vaste (minimale) kosten.

Ik zou de demo versie eerst thuis eens proberen. En als je dan de direct (250 ms truncated) en diffuse registers laadt, kun je een goede indruk krijgen van de klank en de gedetailleerdheid van de opnames.
En later kun je nog experimenteren door ook de diffuse samples in te korten.

Voor de kerk is geen PC nodig met veel RAM. Laden in 24 bit past makkelijk in 32 GB RAM.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 24 mei 2017 13:29

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Dan inderdaad gewoon hauptwerk kiezen..


Loosman schreef:Op het Engelstalige forum neigen ze meer naar wet sets.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... on#p102640
De recente orgelsets met variabel orgelperspectief lijken me dan ideaal omdat je nu eenvoudig proefondervindelijk kan vaststellen wat het beste klinkt in de kerkzaal.

Groet Jan

Wet zou ik niet doen, om redenen die al zijn aangegeven. Variabel of Dry zijn toch wel het fijnst. Zelf begeleid ik ook op een elektronisch orgel (geen hauptwerk), maar de akoestiek van orgel en kerk die niet overeenkomt is toch wel ontzettend irritant. Daarom draai ik de akoestiek tijdens het begeleiden (bijna) helemaal weg.
Bij een Wet sampleset ben ik daarom bang dat je al snel de akoestiek hinderlijk gaat vinden.
Bij orgelspel voor en na de dienst kan er wel een beetje akoestiek bij, maar ook niet te veel
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 27 mei 2017 10:20

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Beste Jan,

Wat jammer dat het orgel van de Nebokerk weg moet. Ik zou daar toch nog eens heel goed over nadenken (en dat is zelfs licht eufemistisch gezegd: wie ruilt er nu een mechanisch zeer betrouwbaar tweeklaviers pijporgel in voor een imitatie... Je gaat er qua draagkracht altijd op achteruit!)

Ik heb er in het verleden met plezier op gespeeld. De intonatie van het orgel was voor zijn bouwtijd niet slecht.
En mechanisch functioneerde het uitstekend, ik heb er werkelijk nooit een hanger of ook maar een toon doorspraak gehad.
Met een geringe dispositiewijziging (Scherp vervangen door een Sesquialter) zou je al veel opvangen: de mogelijkheid om uitkomend te spelen en de mogelijkheid om een minder scherp tertsplenum te vormen.

Je zou ook kunnen denken aan een hybride orgel, waarbij je het samples van het transeptorgel van de Laurenskerk gebruikt op de dispositie van Van den Berg & Wendt uit te breiden tot deze dispositie:
Hoofdwerk: Prestant 8', Roerfluit 8', Octaaf 4', Spitsfluit 4' (digitaal), Octaaf 2', Mixtuur III-IV st., Trompet 8' (digitaal)
Onderpositief: Holpijp 8', Quintadeen 8' (digitaal, opgeschoven 4'), Prestant 4', Roerfluit 4', Woudfluit 2', Quint 1 1/3' (digitaal), Sesquialter II st. (digitaal), Scherp II-III st., Dulciaan 8' (digitaal), Regaal 8'.
Pedaal: Subbas 16', Prestant 8', Spitsgedekt 8' (digitaal), Octaaf 4' (digitaal, Fagot 16' (digitaal), Trompet 8'.

Dan heb je toch een heel leuk hybride-orgel.
Er zijn op dit forum genoeg mensen actief die e.e.a. zouden kunnen realiseren.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 27 mei 2017 10:21

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Maar om meer gericht op je vraag in te gaan: als de klank van het Van den Berg & Wendt-orgel niet aanspreekt, dan lijkt me dat het transeptorgel van de Laurenskerk sowieso afvalt, omdat die klankwerelden erg dicht bij elkaar liggen (neobarok).

Je zou dan denk ik eerder voor een meer romantische set moeten gaan, bijv. Tholen.
Zelf zou ik voor begeleiding van gemeentezang in een kerk met ca. 300 plaatsen gaan voor een kleinere set, bijv. Heusden (ook toegepast in de HHK van Hardinxveld-Giessendam door Noorlander) of Zeist. Je krijgt dan een klank die wat beter 'matcht' met de kerkruimte.

Wel altijd dry of wet met afgeknipte galm: akoestiek over akoestiek is onnatuurlijk.
Je krijgt dan dat het orgel een andere galm heeft dan de zang. Dat lijkt nergens naar.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 mei 2017 13:45

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hoi Jacco

De organisten zijn erg unaniem geweest over een nieuw orgel. Het huidige orgel is niet bijzonder en staat zowel akoestisch als visueel niet handig opgesteld voor de bespelers. Ook de flexibiliteit i.v.m. de keuze van samplesets en het steeds terugkerend onderhoud van het orgel hebben de keuze op Hauptwerk gebracht.

Qua sample set wordt het zeer waarschijnlijk Zutphen aangevuld met waarschijnlijk Zeist en evt. De grote Laurens voor speciale gelegenheden.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 mei 2017 13:53

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Sta je hier zelf achter, Jan? Misschien heb je niet heel veel invloed, maar bijna niemand weet beter dan jij hoe goed Hauptwerk kan klinken en hoeveel expertise en investeringen daartoe benodigd zijn (in een thuissituatie). Gezien de keuze van samplesets zou ik me instellen op een relatief tegenvallend resultaat ten opzichte van wat jij thuis hebt. Thuis kun je immers alles optimaliseren voor één luisterpositie, maar straks moet je gaan optimaliseren voor een grote ruimte.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 mei 2017 14:24

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hoi Jos

Ik heb natuurlijk geen ervaring met grote installaties dus dat moeten we aan de experts overlaten.
Heb ook pas nu aan het eind van het traject wat meer bemoeienis met het geheel gekregen.
Het systeem is geheel dsp gestuurd dus daar kan je gelukkig heel wat in tweaken en bijregelen daar heb ik wel vertouwen in ook op dat gebied staat de techniek niet stil.
Ik en zelf zeer benieuwd hoe het uiteindelijk gaat uitpakken..

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 mei 2017 14:37

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

ik wil me niet opnieuw branden :lol:
het hybride verhaal ligt nogal gevoelig op het forum ;) , en zeker HW in een kerk

maar ik denk dat ik wel bij voorbaat kan zeggen HW in een kerk is bij voorbaat mislukt tenzij:

er echt geïnvesteerd wordt in een meervoudig dozijn aan versterkers en speakers.
wil het enigszins overtuigend overkomen, en dan met de nadruk op enigszins, dan zal er minimaal voor elk register een aparte weergave en dito versterking moeten komen.
er zullen voor de 16 voeters grote woofers geplaatst moeten worden, die stuur je al niet aan met een huis-tuin-keuken versterkertje. een PA woofer vraagt soms alleen al om 1 kuub inhoud!!!!! is er ruimte in de bestaande kas om dit weg te werken?
een speaker heeft veel meer invloed op de kastresonantie dan een pijp , dus moet wellicht de bestaande orgelkas ook nog verstevigd/ gedempt worden?


of HW wenselijk is ter vervanging van een mechanisch orgel even buiten beschouwing.

HW in een kerk kan goed klinken , maar dan zal er echt geïnvesteerd moeten worden in versterking, speakers enzo...
dit uiteraard niet van hifi kaliber maar grof geschut.
hele baterijen aan speakers, indirect/direct stralend, de vraag of er daar ruimte voor is?
of je onderaan de streep dan goedkoper uit bent als een mechanisch 2e hands orgel??? dat betwijfel ik





maar waarom al dat HW/hybride geweld in een kerk???
vaak zie je dat ook in een kerk het orgel de sluitpost is, gemeente leden hebben er geen geld (meer) voor over
vroeger stond de rijkdom in een kerk, nu meestal erbuiten(dure auto's enz......)
niet dat dit verboden is, maar we mogen ons wel afvragen met al dat HW /hybride geweld in de kerken
zijn wij nog wel een kerk waard? er zijn zoveel kerken die sluiten, bij veel orgelbouwers staan pijporgels opgeslagen, maar die staan gewoon te verrotten, jammer is dat...

ik wil met bovenstaande echt niemand kwetsen, maar meer de noodklok luiden, laten we met zijn allen zorgen voor onze kerken,

neem bv bepaalde stromingen.........(ga geen namen noemen) als je ziet wat deze mensen per hoofd financieel bijdrage!! en ook bereid zijn om iets te doneren om zo "hun" kerk te voorzien van middelen die nodig zijn.
dan moet wij ons echt heel diep gaan schamen als er geen middelen meer zijn om een 2e hands goed werkend mechanisch kerk orgel te kunnen kopen.

maar even terug to basic resume
een HW orgel met prof installatie en versterking, is niet goedkoper dan een 2e hands mechanisch instrument
ook HW heeft onderhoud nodig qua installatie, denk alleen maar aan het eenvoudige verschil of je nu een vrij simpele windmotor moet voorzien van stroom, of dat je 30 versterkers gaat aansturen?
HW in de kerk, zonnepanelen buiten de kerk ;)

maar wellicht zie ik het iets te somber in.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 mei 2017 15:01

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Hoi Jan Wim

Zoals het er nu uitziet wordt het 20 drieweg boxen met 2subwoofers en 62 versterker kanalen alles dsp aangestuurd!
Genoeg om de broekspijpen te laten wapperen lijkt mij.
De versterkers ga ik vanuit dat ze klasse d zijn i.v.m. warmte en milieu?
Dat weet ik echter niet zeker.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 mei 2017 15:36

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Dat klinkt al als een aardige investering. Als Jan-Wim een box per register bepleit, kun je al een orgel hebben van 20 registers, wat ruimschoots voldoende moet zijn voor een kleine gemeente (al wordt met Hauptwerk de verleiding natuurlijk erg groot om grootsere disposities te gebruiken).

Ik begrijp alleen de keuze voor natte sample sets nog niet zo goed...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 mei 2017 17:41

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Zoals het er nu uitziet wordt het 20 drieweg boxen met 2subwoofers en 62 versterker kanalen alles dsp aangestuurd!
Genoeg om de broekspijpen te laten wapperen lijkt mij.
De versterkers ga ik vanuit dat ze klasse d zijn i.v.m. warmte en milieu?
Dat weet ik echter niet zeker.

Groet Jan


ha Jan

kijk dat steekt technisch wel serieus in elkaar Jan
als je 20 speakers mono aanstuurt dan heb je een aardige verdeel sleutel en spreiding
ga je ze stereo aansturen dan is 10x een speakerpaar weer wat aan de magere kant

ben benieuwd naar de vorderingen

succes met de voorbereiding ervan
gr

JW

ps ik weet niet of alles uitbesteed is, of dat er ook nog wat door de gemeente leden zelf gedaan wordt qua kosten besparing, maar als ik je ergens op audio gebied mee kan helpen, en het past in mijn agenda, dan wil ik geheel belangeloos een helpende hand bieden indien nodig
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 27 mei 2017 20:10

Re: Beste sample set voor een kerk installatie.

Raak je dan het stereo effect niet kwijt,Jan Wim?
Als je stemmen mono gaat laden?
Of telt dit enkel voor een grotere ruimte?
Pete
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com