Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Computer voor Hauptwerk gezocht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 26 mei 2017 16:56

Computer voor Hauptwerk gezocht

Kan iemand me helpen?

Ik ben op zoek naar een computer voor Hauptwerk.
Ik heb een paar jaar ervaring met Hauptwerk, en ben daarom op zoek naar een computer die de basis versie kan draaien.

Qua specs zit ik ongeveer aan het volgende te denken:
Processor: i7 quad core
Geheugen: minimaal 16 gb, en als uitbreiding naar 32 gb kan nog liever
Harde schijf: 1 TB minimaal
Omdat ik nog zoekende ben in hoeverre Hauptwerk basis wat voor me is, wil ik er nu niet teveel geld aan besteden. Na een paar jaar kan een upgrade altijd...
In gedachten had ik bijvoorbeeld een Dell Precision T5400 https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/desktop-pc-s/m1166329890-dell-t5400.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten
Of een HP Elite SFF 5300https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/desktop-pc-s/m1156176308-hp-elite-sff-8300-i7-3770-16gb-250gb-ssd-1tb-hdd-1gb-hdmi.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten.


Kan iemand de specificaties reviewen en me een tip geven als iemand een aanbieding heeft of iets te koop aanbiedt?

Alvast dank!

Muzikale groet,
Bastiaan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 mei 2017 20:26

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Zo'n HP Elite heb ik ook gebruikt met 16GB en dat ging prima. Rotterdam demo (mini) ging er goed op.
Maar meer moet je niet willen, want dat zit er niet in. Zurek was al niet echt goed mogelijk. En dan gebruikte ik nog Reaper voor de galm....
Zo'n Elite kun je voor weinig kopen via marktplaats. Bedrijven die zo'n ding refurbishen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 mei 2017 22:23

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Ik heb niet de mogelijkheid om dit uit te zoeken want dat gaat wat lastig op een telefoon in het buitenland. M aar wil je echt voor deze 2e hands merkpc's gaan, dan is bijna altijd het geheugen beperkt tot 16 GB,daar boven is het een server en een veel grotere kast. Ook het moederbord is altijd specifiek en merkgebonden. De vraag is wat zit er nu in en hoeveel banken zijn er nog vrij om uit te breiden tot 16 GB. Voor HW Basic is 16 GB genoeg, wil je over x jaar advanced dan is het voor surroundsets al gauw te weinig. Een pc schaf je voor 5 en meer jaren aan. Ga je binnen die termijn over naar Advanced?
Je moet dus even voor je zelf bepalen wat je de komende 4/5 jaar wilt.

Als ik weer thuis ben kan ik het nog wel nakijken maar dan moet je even wachten. Ik lees het wel.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 31 mei 2017 17:52

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Beste Evert-Jan,

Dank voor je reactie. Ik heb er over nagedacht en wat ik over 5 jaar wil qua orgelspelen op een Hauptwerk orgel wil spelen zoals op een Johannus orgel, en dan met speakers in een kamer. Daarbij zou ik ongeveer 3 kleine tot gemiddelde samplesets hebben.
Of ik dan wil upgraden naar de Advanced versie? Ik denk voorlopig nog niet. Ik begreep dat Advanced vooral voor surround sets en het intoneren nodig is. Zou dat ook aan te bevelen zijn voor een beginnend orgelspeler?

Ik wil verder de PC ook gaan gebruiken voor zaken als email, outlook, office, etc.

Op dit moment zit ik gericht te kijken naar een juiste processor, zoals de Sandy Bridge E, Ivy Bridge E (i7-4820) of eventueel een Haswell E (i7-5820), dus ben nog aan het uitzoeken.

Hartelijke groet,
Bastiaan
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 31 mei 2017 18:09

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Hoi bastiaanv,

Je koopt Hauptwerk advanced vooral voor de ondersteuning van extra geheugen. Hauptwerk basic is gelimiteerd tot 3GB, dit is echt weinig. Wil je alleen Hauptwerk Basic gaan spelen, dan is 8GB geheugen voldoende. Zie https://www.hauptwerk.com/learn-more/editions/ voor meer informatie.

Wil je echter meer, dan is het nadeel van de PC's die je voorstelt is de beperkte geheugen capaciteit. Zover ik het kan zien ondersteund de HP Elite maximaal 16 GB. Wil je later uitbreiden, dan zul je het moederbord (en misschien de behuizing) moeten updaten. De I7-3770 processor die erin zit heeft een 1155 socket. Dit is al een vrij oude socket, waardoor het aanbod van socket 1155 moederborden met ondersteuning voor 32GB erg beperkt en duur is.

Voor de 400 euro die gevraagd wordt voor de HP Elite kun je ook wat nieuws in elkaar schroeven wat toekomst bestendig is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 mei 2017 18:55

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Hauptwerk advanced is niet puur om alleen voor meer geheugen

advanced t.o.v basic ondersteund bv.

mulitscreens
per pipe vocing
multi kanaals
wind model
meerdere pistons toolbars per scherm mogelijk
Polyphony limit
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 31 mei 2017 19:34

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Ik zie nu pas dat hij er 400,- voor vraagt. Dat is echt te veel.
Dan kun je ook toe met een pc van digiloods van 260,- bijvoorbeeld deze: http://digiloods.nl/shop/dell-optiplex- ... gb-dvd-rw/
Op verzoek maken ze daar 16GB intern geheugen van. (betaal je iets meer).
Ik ga er nu even van uit dat je voorlopig met Basic wil spelen en geen uitbreidingsplannen hebt. Advanced is een stuk duurder, en de bijbehorende PC ook, dus dan praten we al snel over een prijsverschil van minstens € 600,-
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 31 mei 2017 20:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 31 mei 2017 19:59

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Jan Wim schreef:Hauptwerk advanced is niet puur om alleen voor meer geheugen

advanced t.o.v basic ondersteund bv.

mulitscreens
per pipe vocing
multi kanaals
wind model
meerdere pistons toolbars per scherm mogelijk
Polyphony limit

Je hebt gelijk, ik ging wat kort door de bocht.

Jaap380 schreef:Ik zie nu pas dat hij er 400,- voor vraagt. Dat is echt te veel.
Dan kun je ook toe met een pc van digiloods van 260,- bijvoorbeeld deze: http://digiloods.nl/shop/dell-optiplex- ... gb-dvd-rw/
Op verzoek maken ze daar 16GB intern geheugen van. (betaal je iets meer)

Dat is een mooi systeem voor een redelijke prijs. Echter is het denk ik verstandig dat TS aangeeft wat zijn budget is.

bastiaanv schreef:Op dit moment zit ik gericht te kijken naar een juiste processor, zoals de Sandy Bridge E, Ivy Bridge E (i7-4820) of eventueel een Haswell E (i7-5820), dus ben nog aan het uitzoeken.

De processors die hier genoemd worden zijn een stuk sneller (en duurder) dan in bovengenoemd systeem. Wanneer het budget bekend is kan er gerichter advies gegeven worden.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 02 jun 2017 20:43

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Beste allen,

Bedankt voor jullie reacties.
Hieruit leer ik wel dat Hauptwerk Advanced voor meer zaken is dan alleen surround, intoneren en geheugen. Ik zit daarom toch te overwegen om een pc te kopen die op lange termijn de Advanced versie aan kan.

Wat mijn budget is? Mijn budget voor een Hauptwerk PC was ongeveer 400 á 500. Hoewel ik hem mogelijk ga gebruiken als computer voor Outlook, Office e.d., is 600 á 650 ongeveer mijn max. budget.

Uit jullie reactie begreep ik dat de genoemde i7 processors boven het budget vallen. Is het handig als ik een zo goed als nieuwe processor bestel, zoals deze: https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/processors/m1159478575-i7-4820k-quad-core-hyper-threaded-krachtpatsertje.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=3

Hartelijke groet,
bastiaan

Berichten: 12

Geregistreerd: 13 apr 2015 22:02

Bericht 02 jun 2017 22:35

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Goedenavond,

Ik neem aan dat je weet dat dit alleen over de processor gaat?
Het is een FCLGA2011 socket, ik weet niet of daar veel passende onderdelen bij te vinden zijn?
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 03 jun 2017 10:48

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

bastiaanv schreef:Uit jullie reactie begreep ik dat de genoemde i7 processors boven het budget vallen. Is het handig als ik een zo goed als nieuwe processor bestel, zoals deze: https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/processors/m1159478575-i7-4820k-quad-core-hyper-threaded-krachtpatsertje.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=3

De processor waar je naar linkt gebruikt de 2011 socket. Nieuwe moederborden voor deze CPU beginnen vanaf 300 euro. Mijn advies is om een nieuwe generatie moederbord te kopen waar je op kan doorgroeien.
Bijvoorbeeld dit systeem: https://azerty.nl/basket/?code=YTo2OntpOjM2MTY1O2k6MTtpOjE1NTA5ODtpOjE7aToxOTk4MDtpOjE7aToxNDE3NzUzO2k6MTtpOjQ5NDQ0NjtpOjE7aTo2ODM4MjtpOjE7fQ==
Ik ga er vanuit dat je muis/toetsenbord, beeldscherm en Windows licentie al hebt. Dit systeem kan worden uitgebreid tot maximaal 64GB geheugen. De CPU kun je eventueel nog een keer upgraden naar een I7, al is de voorgestelde I5 tot middelgrote samplesets voldoende.
Verder heb je nog een geluidskaart nodig, hiervoor raad ik aan in het forum Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk te kijken.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 05 jun 2017 20:09

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Evert-Jan schreef:Je moet dus even voor je zelf bepalen wat je de komende 4/5 jaar wilt.

Dat heb ik inderdaad gedaan. En ben erachter gekomen dat ik beter voor wat nieuws kan gaan, omdat ik daar naar verwachting veel langer mee kan.

mvhorssen schreef:Voor de 400 euro die gevraagd wordt voor de HP Elite kun je ook wat nieuws in elkaar schroeven wat toekomst bestendig is.

Het is inderdaad wat geworden dat meer toekomstbestendig is.

mvhorssen schreef:De processor waar je naar linkt gebruikt de 2011 socket. Nieuwe moederborden voor deze CPU beginnen vanaf 300 euro. Mijn advies is om een nieuwe generatie moederbord te kopen waar je op kan doorgroeien.
Bijvoorbeeld dit systeem: https://azerty.nl/basket/?code=YTo2Ontp ... MjtpOjE7fQ

Uiteindelijk heb ik voor bovenstaand systeem gekozen, omdat ik dan ook wat meer door kon groeien.

Zonder andere haken en ogen hoop ik hem morgen te bestellen:)

Jullie in ieder geval bedankt voor het meedenken!
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 05 jun 2017 22:05

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Ik heb de configuratie nog even nagelopen en het moederbord blijkt niet in de behuizing te passen. Ik heb een andere behuizing opgezocht waar alles wel in past. Zie https://azerty.nl/basket/?code=YTo2OntpOjM2MTY1O2k6MTtpOjE1NTA5ODtpOjE7aToxOTk4MDtpOjE7aToxNDE3NzUzO2k6MTtpOjQ5NDQ0NjtpOjE7aTo3MDUxODtpOjE7fQ==
Als je het niet zelf ziet zitten om het systeem te assembleren kun je dit ook uitbesteden: https://azerty.nl/7517

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 06 jun 2017 21:21

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Bedankt voor je reactie.
Waarschijnlijk wordt het dan de behuizing die je noemt .
Mag ik daar nog een allerlaatste vraag over stellen? Omdat er geen videokaart op het moederbord hoeft, vroeg ik me af of een Mini ATX ook nog een optie is ? Dan kan alles in een kleinere kast ?
Is zo'n compacte pc handig, of juist niet, in verband met de koeling ?
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 06 jun 2017 21:48

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

In de voorgestelde configuratie zit een ATX moederbord, wat een relatief grote maat is. Het voordeel is dat een ATX moederbord uitgerust is met meer uitbreidingssloten (PCI, PCI express). De vraag is echter of je dit ooit nodig gaat hebben. Het nadeel is inderdaad dat het wat lastiger in te bouwen is. Als alternatief zou je voor een micro ATX (uATX) moederbord kunnen gaan. Dit maakt de PC net wat compacter.
https://azerty.nl/basket/?code=YTo2OntpOjE1NTA5ODtpOjE7aToxOTk4MDtpOjE7aToxNDE3NzUzO2k6MTtpOjQ5NDQ0NjtpOjE7aToxNTQxODQ3O2k6MTtpOjcwNjcxO2k6MTt9
Bovenstaand systeem bevat een uATX moederbord en een behuizing die in plaats van 42Cm, 35Cm hoog is. Je kunt nog een stuk compactere PC behuizingen vinden waar een uATX moederbord in past. Deze behuizingen zijn vaak wat duurder, hebben regelmatig een kleinere (niet ATX) voeding, en zijn wat lastiger om op een stille manier koel te houden.

De makkelijkste en goedkoopste oplossing is een tower behuizing zoals in het systeem hierboven.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 15 jun 2017 20:32

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Kan ik hierbij nog een update geven wat voor computer het uiteindelijk is geworden?

Uiteindelijk is het toch de computer uit de laatstgenoemde configuratie geworden.

Ook voor een micro-ATX moederbod heb ik bewust gekozen, omdat die ook de 7e generatie processoren aankan, en daarom hopelijk in de toekomst kan uitbreiden.
Verder is het een iets andere behuizing geworden, de CoolerMaster N200. Hij is wat groter dan de voorgestelde met 20x44x38 cm, en hij lijkt er iets degelijker uit te zien en dan heb ik het er ook voor over.

Dit is het lijstje geworden:
https://azerty.nl/basket/?code=YTo2OntpOjE1NTA5ODtpOjE7aToxOTk4MDtpOjE7aToxNDE3NzUzO2k6MTtpOjQ5NDQ0NjtpOjE7aToxNTQxODQ3O2k6MTtpOjY4MzgyO2k6MTt9

Binnenkort maar bestellen, omdat hij voldoet aan de specificaties voor Hauptwerk het betaalbaar blijft.
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 15 jun 2017 20:47

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Dit is een prima configuratie waar je op kan doorgroeien. De keuze van de behuizing is prima.
bastiaanv schreef:Ook voor een micro-ATX moederbod heb ik bewust gekozen, omdat die ook de 7e generatie processoren aankan, en daarom hopelijk in de toekomst kan uitbreiden.

Dit is onzin, het maakt niets uit of je een micro-ATX bord of een ATX met socket 1151 koopt, ze ondersteunen dezelfde processors. Het is praktisch altijd zo dat een moederbord alle processors met een bepaalde socket ondersteund. In sommige gevallen is er een BIOS update nodig om een moederbord geschikt te maken voor een bepaalde processor (reeks). Het verschil tussen een ATX en een micro ATX bord zit hem dus in de grootte en daarmee de aansluitmogelijkheden. Heb je de extra PCI/PCI express sloten niet nodig, dan is de huidige configuratie een prima keuze.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jun 2017 21:48

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Mag ik een kritische noot geven?
Ik mis een grafische kaart.
En waarom neem je 1x 8GB geheugen? Als je uiteindelijk naar 64 wil, heb je hier niets aan en kun je beter 1x 16 GB nemen.
HIj is wel mooi betaalbaar zo.
Kan natuurlijk nog betaalbaarder door de componenten binnenin je orgel te bouwen zonder kast.... ;)

Ik heb met een micro-ATX kast wel meegemaakt dat een stille koeler niet paste omdat hij te weinig ruimte had. Check dat wel even bij Azerty.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 15 jun 2017 21:57

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Een grafische kaart voegt aan deze setup niets toe, omdat er een grafische eenheid is geintregreerd in de CPU. Ik weet niet of het in dit geval ook mogelijk is om 2 schermen zonder losse grafische kaart aan te sluiten.
Wat betreft het geheugen heb je gelijk, dit is afhankelijk van het budget.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 22 jun 2017 17:35

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Mag ik nog even van me laten horen?
Jullie bedankt voor jullie kritische noot en meedenken voor de gpu.

Bij nader inzien denk ik dat ik toch ga voor de 2x 8gb. Het is wat duurder, maar de meeste samplesets hebben begreep ik toch meer dan 8 gb nodig. Het budget wordt daarmee iets verruimd, maar de 62 euro extra is nog te verantwoorden..

Over de soort kast zal ik Azerty nog even contacten. Overigens wist ik niet dat de ruimte zo beperkt was dat daarmee een grote koeler te groot zou worden voor de kast. Eigenlijk zou toch een soort 'behuizing' willen, omdat ik de computer ook voor dagelijks gebruik als internet, e-mail en tekstverwerker wil gaan gebruiken.

Zonder andere haken en ogen hoop ik de pc deze week te bestellen..
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 jun 2017 18:43

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

bastiaanv schreef:Bij nader inzien denk ik dat ik toch ga voor de 2x 8gb. Het is wat duurder, maar de meeste samplesets hebben begreep ik toch meer dan 8 gb nodig. ..

Dat begrijp ik niet helemaal. Eerst neem je 1 x 8GB en nu 2x8GB. Waarom dan niet 1x16GB?
Waarschijnlijk heb je maar 4 geheugenslots. Als je wilt uitbreiden, (en dat ga je toch een keer willen) zit je vast aan maximaal 4x8 =32 GB.
Als je nu 1x16 GB neemt, kun je nog 3x16GB bijprikken. Dat is maximaal 64GB. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jun 2017 19:46

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Naast dezelfde vraag als van Jaap heb ik ook nog 4 opmerkingen.

1.
er ontbreekt een Windows licentie en keyboard/muis (misschien dat je dat laatste nog ergens hebt liggen).

2.
Van het geheugen dat in de PC gaat, gaat een deel af voor Windows: 2 GB. Blijft voor een sample set max. 6 GB over (in het ideale geval dus)

3.
De gekozen i5 wordt geleverd met de standaard koeler. Nu heb je het ineens over een andere koeler, terwijl deze niet in je winkelwagentje zit. De standaard koeler zal meer lawaai maken als de processor hard moet werken (en dus warmer wordt). Een grotere koeler met dito fan kan dit beter aan en zal ook wat harder draaien maar zul je nagenoeg niet horen. Een grote fan heeft minder toeren nodig om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen.

4)@Marius
mvhorssen schreef:Een grafische kaart voegt aan deze setup niets toe, omdat er een grafische eenheid is geintegreerd in de CPU.
Dat er een grafische eenheid geïntegreerd is in de CPU is wel juist maar om dat de reden te laten zijn dat er geen grafische kaart in de HW PC moet is een verkeerde.
Op een grafische kaart zit normaal 1, 2 of 4 GB videogeheugen. Nu er geen kaart in te stoppen gaat dat als shared memory van je beschikbaar geheugen af. Nu is dat geen GB, maar bij bijv. 1280x1024 pixels en 24 bits color = 4 MB geheugenverbruik. En HW is gelukkig alleen maar 2D. En die 4 MB (per scherm !) komt overeen met een WAV file van ruim 10 sec. en die moet 70x per sec. over de geheugenbus naar de GPU om te worden gedisplayed. In die tijd kan HW geen gebruik maken van de geheugenbus. De polyfonie moet dus lager worden ingesteld.
Een goedkope silent videokaart (bijv. 710 GT zoals deze https://azerty.nl/product/msi/912744/gt-710-2gd3h-lp-grafische-kaart-gf-gt-710) lost het probleem op. Tenzij Bastiaan andere "zware video dingen" gaat doen buiten HW om, dan zou ik een wat zwaardere videokaart nemen.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 25 jun 2017 20:02

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Dank en fijn dat jullie mee willen denken voor een computer.

Uit jullie reacties begrijp ik dat er nog het een en ander geschaafd kan worden aan de bestellijst..

Ik begrijp eruit dat het helemaal niet zo verkeerd zou zijn om minimaal 16 gb te nemen. Dat doe ik dus ook.
Ik vroeg me af, is 2x8gb sneller 1x 16 gb ? (kan dit niet vinden in vergelijkbare topics)

Wat betreft de vier punten.

er ontbreekt een Windows licentie en keyboard/muis (misschien dat je dat laatste nog ergens hebt liggen).
Een oude muis en toetsenbord heb ik nog liggen. Voor Windows wil gebruik maken van Windows 10 Insider versie. Tip kreeg ik van iemand, want schijnt gratis te zijn.....

quote]Van het geheugen dat in de PC gaat, gaat een deel af voor Windows: 2 GB. Blijft voor een sample set max. 6 GB over (in het ideale geval dus)[/quote] Dat wist ik niet en zal daarom waarschijnlijk de door jullie voorgestelde 1x 16 gb bij het lijstje zetten.

De gekozen i5 wordt geleverd met de standaard koeler. Nu heb je het ineens over een andere koeler, terwijl deze niet in je winkelwagentje zit. De standaard koeler zal meer lawaai maken als de processor hard moet werken (en dus warmer wordt). Een grotere koeler met dito fan kan dit beter aan en zal ook wat harder draaien maar zul je nagenoeg niet horen. Een grote fan heeft minder toeren nodig om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen

Een grotere koeler was een idee, wanneer de computer veel (storend geluid) zou maken. Echter, omdat ik geen ervaring heb met standaard koeler die in de case zit, en toch ook op het max. budget zit, wil ik het voorlopig alsnog houden op de gewone koeler en dan maar kijken (/luisteren) hoe het werkt..

Een goedkope silent videokaart (bijv. 710 GT zoals deze https://azerty.nl/product/msi/912744/gt ... -gf-gt-710) lost het probleem op. Tenzij Bastiaan andere "zware video dingen" gaat doen buiten HW om, dan zou ik een wat zwaardere videokaart nemen.

Bedankt ook hiervoor. Naast Office en E-mail doe ik er verder geen zware dingen op.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jun 2017 22:45

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Het moederbord is een versie met 2 kanalen voor het geheugen. Als je daar 1x 16 GB in plaatst is dat iets langzamer. Bij 2 bankjes gaat dat dus iets sneller door de 2 modules tegelijk aan te spreken, elk over hun eigen kanaal.
Ik heb even gegoogled en hier vond ik een test https://tweakers.net/reviews/3330/7/de-grote-tweakers-geheugentest-een-en-twee-kanalen.html. Je moet hier 2x 4GB en 1x 8GB van de zelfde snelheid vergelijken. De uitkomsten zeggen natuurlijk niets over hoe dat in HW gaat, maar laat allen zien dat 1 bank trager is dan 2x een bank met 1/2 geheugencapaciteit.
De keuze is aan jou. Wil je in de toekomst 64 GB, dan zou ik 1x 16 GB aanschaffen en bijv. volgend jaar een 2e 16 GB. Anders is het een desinvestering: tzt moet je de 2x 8GB weg doen om op 64 GB te komen.
Ga je voor max. 32 GB in je systeem, dan kun je beter 2x 8 GB aanschaffen.
En ja, Windows e.d. moet ook in het geheugen. Dus blijft 8 GB blijft 5,5 - 6 GB voor HW plus de sample set over.

De Windows 10 Insider versie is gratis maar je betaalt er wel een prijs voor. Alle privacy zaken staat open en er wordt van alles naar MS gestuurd. Zelfs de invoer van het keyboard. Je bent met de Insider versie nl. een MS beta tester geworden. Zij willen weten wat er allemaal op het systeem gebeurt, ook in geval van crashen van programma-onderdelen.

Ik zou het met de standaard koeler proberen. Het ligt er ook aan hoeven fan's er in de PC kast zitten. Als dat 2 zijn, dan zal de warme lucht goed afgevoerd worden en zal de fan niet hard draaien. Tenzij jij de processor tot het uiterste belast door lange tijd met volle werk te blijven spelen.

De genoemde videokaart. Deze is wel iets trager dan de GPU die in de processor zit, maar voldoet prima voor normaal werk zoals email, internet en office. En het probleem van shared memory en een geheugenbus die bezet is, heb je niet.

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 25 jul 2017 12:38

Re: Computer voor Hauptwerk gezocht

Mag ik nog een keer wat van me laten horen?

Inmiddels mag ik zeggen dat het gelukt is om een Hauptwerk computer aan te schaffen en in elkaar te zetten. Het is de computer geworden die door verschillende forumleden is geadviseerd.

De uitkomsten zeggen natuurlijk niets over hoe dat in HW gaat, maar laat allen zien dat 1 bank trager is dan 2x een bank met 1/2 geheugencapaciteit.
Uiteindelijk heb ik voor de 2x8 GB gekozen.

En ja, Windows e.d. moet ook in het geheugen. Dus blijft 8 GB blijft 5,5 - 6 GB voor HW plus de sample set over.

De genoemde videokaart. Deze is wel iets trager dan de GPU die in de processor zit, maar voldoet prima voor normaal werk zoals email, internet en office. En het probleem van shared memory en een geheugenbus die bezet is, heb je niet.

Ik ben daarom heel blij dat ik deze wel heb gekocht, omdat dit in de praktijk al wat geheugen gebruik 'compenseert'.

Ik zou het met de standaard koeler proberen. Het ligt er ook aan hoeven fan's er in de PC kast zitten. Als dat 2 zijn, dan zal de warme lucht goed afgevoerd worden en zal de fan niet hard draaien. Tenzij jij de processor tot het uiterste belast door lange tijd met volle werk te blijven spelen.
het viel het me op dat bij hoog cpu verbruik de fan van de cpu koeler behoorlijk snel varieert in toeren, maar dit zal wel wennen vermoed ik.

Als laatste jullie voor het delen van jullie kennis en ervaring, het meedenken en hulp hierdoor!
Het heeft me geholpen om een systeem aan te schaffen dat veel meer toekomst bestendig is.
Volgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com