Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

SMSL AD18 Digitale versterker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 17 apr 2017 22:24

SMSL AD18 Digitale versterker

Al enige tijd werken de analoge uitgangen van de interne geluidskaart van mijn computer niet meer. De optische uitgang deed het echter nog wel, en gekoppeld aan een koptelefoonversterker en met een goeie koptelefoon kan ik prima spelen.

Maar omdat ik ook wel weer eens zonder koptelefoon wil kunnen spelen, ben ik op zoek gegaan naar alternatieven voor mijn (deels stukke) geluidskaart. Geïnspireerd door de verhalen van Jan Loosman en Jan Wim heb ik besloten versterking in het digitale domein te gaan proberen.

Ik heb gekozen voor een digitale versterker van SMSL, de AD-18. Een simpel apparaat, niet al te duur, en de paar reviews die ik kon vinden waren redelijk tot zeer positief. Het apparaat kan voor zo'n 130 euro besteld worden in China, in Nederland komen daar nog een paar tientjes invoerrechten bij.

De aansluiting op de computer was een fluitje van een cent: USB kabel in versterker en in de computer, waarna Windows de benodigde drivers installeerde. Een eigen ASIO-driver heeft het apparaat niet, voor zover ik weet, maar het generieke ASIO4ALL zag de versterker meteen. In Hauptwerk kon ik dan ook makkelijk audiogroepen aan de versterker toewijzen en na het aansluiten van de boxen op de versterker had ik weer extern geluid! De buffer kan op 256 ingesteld worden en Hauptwerk geeft een latency op van iets meer als 10 ms. Daar kan probleemloos mee gespeeld worden.

De geluidskwaliteit is voor mij meer dan voldoende. Maar aangezien ik nogal wat gehoorsvermindering heb, ben ik wat voorzichtig met uitpraken als 'uitstekend geluid'.

Het mooie is dat deze versterker een geluidskaart overbodig maakt. Hij is als het ware zijn eigen geluidskaart. Ik gan dan ook een tweede kopen voor de achterkanalen. Ook denk ik er over om meteen maar een derde te doen voor een (toekomstige) subwoover. Filteren kan tegenwoordig ook in het digitale domein, dus dat zou allemaal redelijk eenvoudig aan te sluiten moeten zijn. Met ongeveer 500 euro zou ik dan klaar zijn en spaar en passant een dure geluidskaart uit.

Voor de echter audiofielen onder ons schiet het wellicht allemaal wat te kort. Maar voor mensen met een wat bescheidener budget en wat bescheidener oren denk ik dat het een mogelijkheid is die zeer de overweging waard is.
Laatst bijgewerkt door ajongbloed op 18 apr 2017 19:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2017 22:49

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Ha Auke,
Leuk dat je een stap in de richting gezet hebt.
Er zit in digitale versterking toch wel verschil, mijn eerste chinees heb ik per direct weer terug op de trein gezet :lol: wat je wellicht gelezen heb.
Met het budget wat jij ervoor betaald is prijs kwaliteit in overeensteming.
Het wow gevoel zit daar minder bij, maar altijd nog beter dan een gemiddelde analoge versterking.

En je spaart een geluidskaart uit.
Maar wat ik zelf nog steeds niet :oops: geprobeerd hebt, of HW ook daad werkelijk meerdere usb dacs herkent?

Dat is wel een aandachtspuntje, voordat je er meer gaat bestellen

Gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 18 apr 2017 08:35

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Voor het Wow-gevoel gaat het al mis bij de ruimte die ik heb om orgel in te spelen. Veel meer dan een deel van een voormalige garage heb ik niet. En die staat dan ook nog een aardig vol met orgel, piano, bureau, boekenkasten... Het advies dat boxen minstens een halve meter bij de muur vandaan moeten staan, zou bij mij betekenen dat de boxen buiten in het gangetje staan.... :D

Ik verwacht een tweede digitale versterker vanuit Windows gezien geen probleem zal zijn. En ook bij ASIO4ALL verwacht ik geen probleem. Die ziet nu immers ook zowel de digitale uitgang van de interne geluidskaart, als de toegevoegde digitale versterker. Mijn zorg is meer of bij elke opstart Windows de twee apparaten in dezelfde volgorde aan ASIO4ALL en Hauptwerk zal rapporteren. Als die volgorde willekeurig is, zal het effect zijn dat het onvoorspelbaar is aan welke kant bijvoorbeeld de voorkanalen zullen opduiken. EN kan het effect zijn dat ik gehoorsmatig de ene keer met mijn rug naar de kerk zit, en de andere keer met mijn rug naar het orgel.

Dus ik kan maar beter vier gelijke boxen gaan zoeken voor voor en achter... :?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 apr 2017 09:20

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Hoi Auke

Leuk om te lezen dat je ook het digitale pad op bent gegaan.
Er zijn zoveel voordelen om alles digitaal te houden o.a.crossovers, equalising etc.en je spaart een geluidskaart uit.
Soms kan latency weleens een probleem zijn via USB uitgang maar zo te horen werkt dat bij jou probleemloos.
Ik zelf ga in ieder geval nooit meer naar analoog, omdat het geluid zoals ik het met digitale setup beleef moeilijk met analoog te evenaren is.
Veel speel plezier.

groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 apr 2017 09:41

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Ja, bij gelijke apparaten op USB die geen eigen driver gebruiken, loop je idd de kans dat Windows er soms andere namen aan toekent.
In elk geval NOOIT de PC opstarten zonder dat die versterkers staan aangesloten EN ingeschakeld.......en natuurlijk altijd dezelfde USB poorten gebruiken.

Even afgezien van diskussies over geluidskwaliteit, is het natuurlijk fijn, dat je met veel minder dissipatie een ruim vermogen ter beschikking hebt vanwege het grote rendement.

Wat betreft gehoorsachteruitgang (die ik zelf ook heb) is het bemoedigend om je te realiseren, dat, als je het in muzikale termen, namelijk oktaven bekijkt, het aantal herzjes dat je niet meer hoort ineens getalsmatig veel minder schokkend overkomt. Dan mis je meestal 1 of anderhalf oktaaf.....en dat blijkt voor je muziek-indruk toch minder schokkend te zijn dan vaak wordt gedacht. En, mits je het maar met voldoende volume je oren in krijgt, blijk je toch nog erg kleine verschillen in nuancering te kunnen waarnemen!!

Alleen bij orgel is het wel storend, dat je totale dynamiek-omvang zo is teruggelopen, omdat het orgel zo,n enorme dynamiek heeft. Dit zou je indien gewenst gedeeltelijk kunnen kompenseren door in je tutti-presets met kleine stapjes ( 2 dB) het totaalvolume te verminderen.

Nog een tip voor een koptelefoon die zeer betaalbaar is, en verder uitgestuurd kan worden dan de meest gebruikte typen: Audio Technica ATH-M 50 X.

HG

Geert

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 18 apr 2017 19:43

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Er is maar één manier om vast te stellen of twee digitale versterkers via USB problemen geven met Hauptwerk of niet: uitproberen. Ik heb vandaag een tweede AD18 besteld, in Frankrijk dit keer, de levering zou wat sneller moeten zijn dan de vorige levering uit China. Als via USB problemen geeft, kan ik die tweede altijd nog aansluiten op de optische uitgang van de interne geluidskaart.
De tweede versterker wordt als alles goed gaat volgende week al geleverd. Dus volgende week weet ik hopelijk meer.

Gr,
Auke

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 apr 2017 20:02

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

zo is het Auke, het blijft in ieder geval een mooie update van je audio setup

succes ermee


gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 19 apr 2017 18:18

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Hello Allemaal
Dan moet dit met bevoorbeeld een Yamaha RX A3060 ook werken,of niet?
Die heeft ook een USB ingang vanachter.
Met de nieuwere modellen van deze soort versterkers krijg je dan er ook nog automatisch RoomCorrectie erbij?
Pete

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 apr 2017 18:56

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Pedro een usb input betekent nog niet dat het een usb DAC is

een usb kan ook als ingang gebruikt worden puur alleen voor input van bv mp3
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 19 apr 2017 20:11

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Maar, helaas, zelfs heel dure audio versterkers met meerdere digitale ingangen ( meestal coax en optisch), zijn niet ontwikkeld voor real time zelf musiceren, en hebben dan ook een veel te hoge latency.

HG

Geert

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 19 apr 2017 20:17

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Ik begrijp het.
Bedankt voor je reacties.
De groeten uit Canada
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2017 18:33

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

ajongbloed schreef:Er is maar één manier om vast te stellen of twee digitale versterkers via USB problemen geven met Hauptwerk of niet: uitproberen. Ik heb vandaag een tweede AD18 besteld, in Frankrijk dit keer, de levering zou wat sneller moeten zijn dan de vorige levering uit China. Als via USB problemen geeft, kan ik die tweede altijd nog aansluiten op de optische uitgang van de interne geluidskaart.
De tweede versterker wordt als alles goed gaat volgende week al geleverd. Dus volgende week weet ik hopelijk meer.

Gr,
Auke

Ha Auke, is het nog gelukt met 2x AD18 via USB?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 19 jun 2017 08:18

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Ha Jaap,

Ik ben er nu een tijdje mee aan het prutsen, maar het lijkt niet te lukken.
Windows herkent beide apparaten prima. En ik kan vanuit Windows het geluid ook beurteling naar de ene en de andere versterker sturen. Maar de bottleneck lijkt de ASIO4ALL-driver te zijn. Die kan niet beide USB-poorten tegelijk aansturen. Beide versterkers schieten dan heen en weer in hun sample rate instelling en het geluid dat er uit komt is nogal vervormt.
Ik heb gezocht naar manieren om een van beide door Windows onder een andere naam en adres te laten herkennen, maar dat is me niet gelukt. Dat is kennelijk allemaal nogal low level geregeld in windows.
Dus ik heb er nu een op USB staan en een op de optisch uitgang van de interne geluidskaart van het moederbord. En hier komt het gepruts om de hoek kijken: om een of andere reden werkt de AS18 niet goed op het optische signaal van de interne geluidskaart van het moederbord. Wat eigenlijk gek is, want de koptelefoonversterker die ik van hetzelfde merk heb werkt er feilloos op. Gelukkig heeft die de mogelijkheid om alleen de DAC te gebruiken en onversterkt met tulpstekkers ergens anders op aa te sluiten. En de AD18 heeft ook een analoge ingang.
En dat werkt, zij het niet helemaal probleemloos. Ik heb af en toe een verstoring die aanzwelt uit het niets en na verloop van tijd (1 a 2 minuten) ook weer oplost in het niets. Ik vermoed een probleem met de frequentiekloksynchronisatie of hoe dat ook maar heet.

Kortom, 2X USB in combinatie met ASIO4ALL werkt (bij mij) niet. De Denon waar Jan en Jan Wim mee werken heeft meen ik een eigen ASIO-driver. Daarmee lukt het aansturen van twee versterkers via USB wellicht wel. Het wachten is tot iemand in de gelegenheid is om dat te testen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 jun 2017 09:36

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Hoi Auke

Je zou eens kunnen proberen om bij één sampleset de rear kanalen in 20 bit te laden misschien dat het heen en weer gespring tussen de versterkers dan ophoud omdat iedere versterker zijn eigen sample rate krijgt toegewezen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jun 2017 09:42

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Of nog een tip van Jan Loosman:
Wellicht zou een programma als voicemeeter
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Voicemeeter/banana.htm
Of virtual audiocable
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Cable/index.htm
Een oplossing kunnen bieden.


Bron: viewtopic.php?p=30890#p30890
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 19 jun 2017 16:22

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Loosman schreef:Hoi Auke

Je zou eens kunnen proberen om bij één sampleset de rear kanalen in 20 bit te laden misschien dat het heen en weer gespring tussen de versterkers dan ophoud omdat iedere versterker zijn eigen sample rate krijgt toegewezen.

Groet Jan


Dat is een hele creatieve suggestie, daar was ik nog niet opgekomen. Komende twee avonden kom ik er niet aan toe om met Hauptwerk-installatie te prutsen, maar dit ga ik later deze week zeker proberen.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 19 jun 2017 16:26

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Jaap380 schreef:Of nog een tip van Jan Loosman:
Wellicht zou een programma als voicemeeter
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Voicemeeter/banana.htm
Of virtual audiocable
http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Cable/index.htm
Een oplossing kunnen bieden.


Bron: viewtopic.php?p=30890#p30890


Met zo'n virtuele kabel heb ik wel zitten spelen, maar dat lijkt vooral bedoeld om tussen programma's audio heen en weer te sturen. In combinatie met ASIO en USB wist ik eerlijk gezegd niet wat ik er mee moest beginnen. Ik kon geen mogelijkheid vinden om de virtuele kabel zo te configureren dat aan 1 eind de USB poort zit met de versterker en dat het vanuit ASIO4ALL benaderbaar is.
Maas las iemand een suggestie heeft om uit te proberen dan hou ik me aanbevoelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 jun 2017 17:50

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Hoi Auke

Heb jij alles wel op dezelfde samplerate staan misschien heb je de tractuur geluiden etc. wel op 16 bit staan en de rest op 24 bit.
Dat zou het heen en weer geswitch ook kunnen verklaren en moet je dus juist alles in dezelfde samplerate hebben staan.

Gr. Jan

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 21 jun 2017 20:50

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Beste mensen: het is gelukt!

Na tijdje prutsen mt de suggesties van Jan hierboven (die geen van allen werkten, helaas) ben ik maar lukraak wat opties in het ASIO4ALL-panel gaan aanklikken en wijzigen. De optie die het verschil maakte was "Hardware Buffer". Toen ik die aanklikte klonk het opeens een heel stuk beter. Ik heb nog wat zitten tweaken, en ben uiteindelijk uitgekomen op een Buffer Offset van 0 in het ASIO4ALL-panel:

Afbeelding

Buffer size 384 in het Audio Outputs scherm van Hauptwertk

Afbeelding

En het resultaat is een delay van 10,7 ms

Afbeelding


Conclusie: het is mogelijk om twee digitale versterkers, met behulp van ASIO4ALL, zonder tussenkomst van een geluidskaart storingsvrij en met nauwelijks geluidsvertraging door Hauptwerk aan te laten sturen.

Ik heb het allemaal uitgeprobeerd met de Zöblitz sample set. Nog niet getest met grotere samplesets of met grote registraties.
EN nu ga ik lekker spelen.... :D :D

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jun 2017 21:12

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Gefeliciteerd, Auke

Ik denk mede op dit idee gebracht door Jan Wim's experimenten.

Je kunt de geluidskaart in de rubriek "Aangeboden" zetten :lol: :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 jun 2017 21:41

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Hoera een doorbraak in HW-land! :ugeek:
Gefeliciteerd Auke!
Nu hopen dat JW het ook lukt met de Denons.
Dan kan Gert zijn benodigdheden-pagina gaan aanpassen :lol:

Maar heb je ze nu allebei via usb of toch nog 1 via de spdif van je onboard geluidskaart?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 21 jun 2017 22:14

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Evert-Jan schreef:
Ik denk mede op dit idee gebracht door Jan Wim's experimenten.

Je kunt de geluidskaart in de rubriek "Aangeboden" zetten :lol: :lol:


De berichten van Jan en Jan Wim waren inderdaad de eerste aanleiding om er over na te gaan denken. En toen de eerste AD18 op USB bleek te werken, had ik hoge verwachtingen van de tweede. Het was een beetje een teleurstelling dat het in eerste instantie niet werkte. Des te groter de vreugde nu.

Jaap380 schreef:Maar heb je ze nu allebei via usb of toch nog 1 via de spdif van je onboard geluidskaart?


De versterkers staan nu beiden op USB. En ik ben net nog een stapje verder gegaan: de koptelefoonversterker staat nu op de SPDIFF van de interne geluidskaart. En die wordt ook vanuit ASIO4ALL gevoerd met een mixdown van het signaal naar de beide versterkers.

Afbeelding

En ASIO4ALL biedt aan om via HDMI ook nog geluid naar de speakers van mijn monitor te sturen... :lol:

Al met al ben ik blij dat het gelukt is. Ik zal de komende dagen testen met andere sample sets in de hoop dat er niet een onverwachte hickup op treedt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jun 2017 22:25

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Gefeliciteerd Auke,

Fijn om te horen dat het gelukt is.

Ik heb inmiddels de beide Denons ook draaiend via asio4all, alleen helemaal soepel draait het nog niet bij grote registraties.

Ik ben op de achtergrond met dank aan Evert- Jan bezig om Denon te laten onderzoeken of hun eigen asio driver aangepast kan worden.

Dat is altijd beter dan asio4all, lukt dat, dan kan je zeker wel zachtjes gaan stellen dat de geluidskaart zijn langste tijd in HW land gehad heeft.
Want een degelijke passieve speaker, aangestuurd door een full digital versterker is toppie........

Dat zet met 1 beweging een monitor speaker met geluidskaart op achterstand zowel financieel als kwalitatief
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 jun 2017 22:31

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Hoi Auke

Leuk hoor dat het lukt. Ook dat je de gewone interne geluidskaart met asio4all aan het werk krijgt. Je hebt op die kaart meestal al een optical spdiff uitgang en als je dan ook nog de hdmi uit kan gebruiken ( waar je een eenvoudige hdmi naar spdiff converter aan kan hangen) dan heb je ineens een overvloed aan digitale uitgangen.
Goed nieuws.
Ben benieuwd hoe alles klinkt na een tijdje spelen. Veel plezier met je setup.

Groet Jan

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 21 jun 2017 22:51

Re: SMSL AD18 Digitale versterker

Ik heb geen idee waar de grens van de mogelijkheden ligt. Tot nog toe herkent ASIO4ALL alle digitale apparaten die ik aan de computer heb gehangen. De beperking in digitale uitgangen lijkt het aantal USB-poorten te zijn. Ik heb bijna de neiging om een derde AD18 te kopen om te kijken of die ook aan de praat is te krijgen. Bij gebrek aan luidsprekers laat ik dat maar achterwege.

Ik ben benieuwd hoe het met de Denons zich verder ontwikkelt. Voorlopig hou ik het bij de AD18's, maar het is altijd leuk om te weten of er in de toekomst een stepup mogelijk is.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com