Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Subwoofer en digitale versterker

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 jun 2017 23:35

Subwoofer en digitale versterker

(Afgesplitst van viewtopic.php?f=4&t=2696 - SMSL AD18 Digitale versterker)

ajongbloed schreef: Ik heb bijna de neiging om een derde AD18 te kopen om te kijken of die ook aan de praat is te krijgen. Bij gebrek aan luidsprekers laat ik dat maar achterwege.

Eerst een subwoofer aanschaffen Auke.... :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2017 06:34

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jaap380 schreef:
ajongbloed schreef: Ik heb bijna de neiging om een derde AD18 te kopen om te kijken of die ook aan de praat is te krijgen. Bij gebrek aan luidsprekers laat ik dat maar achterwege.

Eerst een subwoofer aanschaffen Auke.... :D


maar die wordt dan weer analoog versterkt :oops:

en als de SMSL geen preout heeft moet je alsnog een geluidskaart handhaven voor een sub kanaal

of je moet high-level input gebruiken, maar mooier is een aparte digitale versterking inzetten op een passieve sub

en voorkomen is beter dan genezen, een sub blijft op zich een muzikaal onding :(
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 jun 2017 09:07

Re: Subwoofer en digitale versterker

Inderdaad wat dat betreft is de Denon ideaal.
Ik heb zelf mijn subs op een analoge uitgang van mijn geluidskaart aangesloten, kan ik alles via Reaper eenvoudig instellen. Om ook de subs volledig digitaal te maken lijkt mij erg gecompliceerd.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2017 11:53

Re: Subwoofer en digitale versterker

Loosman schreef:Inderdaad wat dat betreft is de Denon ideaal.
Ik heb zelf mijn subs op een analoge uitgang van mijn geluidskaart aangesloten, kan ik alles via Reaper eenvoudig instellen. Om ook de subs volledig digitaal te maken lijkt mij erg gecompliceerd.

Groet Jan

Hoi Jan,

Om de sub digitaal te maken is vrij eenvoudig te realiseren, kost wel een denon extra, je kan de plate amp. bypassen van de subwoofer, dan heb je wel een stereokanaal digitaal voor je beide subs.

Maar jij hebt toch een SS 6,5inch driver? Die heb ik ook namelijk, in de juiste behuizing trekt deze met gemak 25 hz, dan nog is er slag genoeg over, met een rechthoekige mond kom je laag genoeg, rond de 20hz uit
Dan kan je in feite de sub al geheel buiten werking laten.

Gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 jun 2017 15:46

Re: Subwoofer en digitale versterker

Die heb ik inderdaad Jan Wim. Gaan lekker laag maar toch geeft die sub net dat beetje meer body aan het laag.
Heb een tijdje gespeeld met een hp filter van 80 hz met deze speakers en de sub met een lp van 80 hz. Dacht dan hoeven deze units minder weer te geven. Maar sinds kort weer volledig spectrum naar beneden toegewezen en dan klinkt het toch meer volwassen met meer body.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2017 17:26

Re: Subwoofer en digitale versterker

De 6,5 inch kan zeker wel laag, zoals je zegt laat hem maar alles weergeven, daar zijn ze voor gemaakt.
Ik zelf heb deze driver optimaal gesimuleerd, in 50ltr. Met een kloppende afstem frequentie, meet ik thuis 20hz .

Ik denk dat jouw netto inhoud minder is dan 50 ltr, dan heb je inderdaad nog wat fundament nodig.
Maar het blijven mooie snelle woofers, zijn ook 1 van de weinige die zowel gesloten als BR optimaal presteren

Aan de onderkant heb ik deze woofer niet begrensd, omdat ik de woofer verwerkt heb in een 3-weg, loopt deze tot 400 hz door.
Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 jun 2017 18:31

Re: Subwoofer en digitale versterker

SS 6,5inch driver......is dat een Seas unit?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2017 18:36

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jaap380 schreef:SS 6,5inch driver......is dat een Seas unit?



Dat is een Scan Speak Jaap. met een zogenoemde " Under-Hung Neodymium Motor "


scan speak.jpg


de driver is vrijwel geheel vrij van compressie, die bij een "normale" driver wel optreedt
vrij van breakups enz..
dit is van de Illuminator serie, een high-end lijn binnen scan speak
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 jun 2017 22:06

Re: Subwoofer en digitale versterker

Sow....dat zijn geen goedkope beestjes.
Bestaan er daar ook complete ontwerpen / bouwpakketten
En klinkt dat voor dat geld beter dan een kant en klare speaker van hetzelfde bedrag?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2017 23:00

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jaap380 schreef:Sow....dat zijn geen goedkope beestjes.
Bestaan er daar ook complete ontwerpen / bouwpakketten
En klinkt dat voor dat geld beter dan een kant en klare speaker van hetzelfde bedrag?



Er zijn met deze drivers niet veel kant en klare ontwerpen, ik heb er wel 1 uitgerekend in combinatie met een beryllium tweeter.
ook van dezelfde serie
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 jun 2017 23:09

Re: Subwoofer en digitale versterker

Ik weet niet wanneer jouw eerstvolgende open dag is, maar ik denk dat ik graag een keer bij je kom luisteren :D (met pet, uiteraard)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2017 23:37

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jaap380 schreef:Ik weet niet wanneer jouw eerstvolgende open dag is, maar ik denk dat ik graag een keer bij je kom luisteren :D (met pet, uiteraard)


zodra het orgel geheel af is volgt er zeker een uitnodiging
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 24 jun 2017 08:18

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jan Wim schreef:maar die wordt dan weer analoog versterkt :oops:



Vergeef me mijn onkunde, maar waarom kan een subwoofer niet op vergelijkbare wijze als 'gewone' luidsprekers aan een digitale versterker gehangen worden?

Mijn idee is om tzt een subwoofer toe te voegen. Daar weer een aparte geluidskaart voor te moeten kopen is natuurlijk niet de bedoeling... (die kosten probeer ik nu juist te omzeilen)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jun 2017 09:09

Re: Subwoofer en digitale versterker

ajongbloed schreef:
Jan Wim schreef:maar die wordt dan weer analoog versterkt :oops:



Vergeef me mijn onkunde, maar waarom kan een subwoofer niet op vergelijkbare wijze als 'gewone' luidsprekers aan een digitale versterker gehangen worden?

Mijn idee is om tzt een subwoofer toe te voegen. Daar weer een aparte geluidskaart voor te moeten kopen is natuurlijk niet de bedoeling... (die kosten probeer ik nu juist te omzeilen)



nu goed..... voor deze ene keer zal ik je jouw onkunde vergeven Auke :lol: :lol:

ik snap je verwarring, er zijn in audioland ook zoveel zijwegen

de meeste subwoofers die in de handel zijn zijn zogenoemde Actieve subwoofers, die hebben een eigen versterker
dit wordt een plate amp genoemd.
heel vaak worden deze plate amps omschreven als digitaal!!!!! maar dat is niet geheel correct.
het zijn klasse D versterkers, maar een klasse D versterker is niet volledig digitaal

dus even terug naar jouw Setup Auke, je hebt nu een full digital versterking voor je fronts/rear deze echte digitale versterkers maken pas de D/A conversie net voor de luidspreker klemmen, want ja uit eindelijk moet het signaal terug naar de analoge conus van je speaker.
dus zou je vanuit je digitale versterker een subwoofer gaan voeden die een Klasse D is, dan is het signaal vanaf de input van je Sub geheel analoog dit komt door de gebruikte D versterking

dit probeerde ik weer te geven met de zin( maar die wordt dan weer analoog versterkt :oops: )

dus wil je dit niet dan moet je een passieve subwoofer(zonder eigen versterking) nemen of een actieve bypassen.
zodat je deze ook kan gaan voeden met een aparte full digitale versterker die je nu ook gebruikt, alleen moet je wel kijken hoeveel Watt jouw versterking kan uitsturen om een sub aan te sturen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 24 jun 2017 10:55

Re: Subwoofer en digitale versterker

Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp er weer een stuk meer van!
Dan weet ik in ieder geval waar ik naar zoek als ik eens ga rondkijken voor een subwoofer.

Nu ik toch bezig ben nog een vraagje: stel dat ik een passieve subwoofer heb, kan ik die dan aansluiten op een derde digitale versterker, die via USB het 'volledige' Hauptwerk-signaal krijg?
Of zou dat signaal dan eerst gefilterd moeten worden? Ik lees in de gesprekken tussen jou en Jan Loosman nogal eens ingewikkelde dingen over filters, stijl en niet-stijl, en een hoop bijkomende audiofiele lingo, vandaar de vraag (van de audiofiele analfabeet... :shock: ).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jun 2017 12:57

Re: Subwoofer en digitale versterker

ajongbloed schreef:Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp er weer een stuk meer van!
Dan weet ik in ieder geval waar ik naar zoek als ik eens ga rondkijken voor een subwoofer.

Nu ik toch bezig ben nog een vraagje: stel dat ik een passieve subwoofer heb, kan ik die dan aansluiten op een derde digitale versterker, die via USB het 'volledige' Hauptwerk-signaal krijg?
Of zou dat signaal dan eerst gefilterd moeten worden? Ik lees in de gesprekken tussen jou en Jan Loosman nogal eens ingewikkelde dingen over filters, stijl en niet-stijl, en een hoop bijkomende audiofiele lingo, vandaar de vraag (van de audiofiele analfabeet... :shock: ).



Auke je moet mij, en Jan niet als ijkpunt nemen :lol: :lol: beetje door gedraaide audiofielen :roll:

maar alle gekheid op een stokje inderdaad zou je een 3e usb moeten aansluiten(want als er 2 lukken waarom dan geen 3?) en je moet zoals je al vermeld deze wel aan de bovenzijde begrenzen, maar dat kan je vrij eenvoudig in reaper oplossen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 24 jun 2017 14:44

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jan Wim schreef: dat kan je vrij eenvoudig in reaper oplossen



Dat is tzt dan nog wel een dingetje. Want via Reaper heb ik de setup nog niet hik- en storingsvrij gekregen. Kennelijk voegt hauptwerk via VST niet iets te veel latency toe.
Als ik Reaper echt nodig heb wordt het weer een avondje klooien met instellingen.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 24 jun 2017 14:49

Re: Subwoofer en digitale versterker

ajongbloed schreef:
Kennelijk voegt hauptwerk via VST niet iets te veel latency toe.


Typo: "niet" moet "net" zijn.
Sorry
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 jun 2017 17:11

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jan Wim schreef:...maar alle gekheid op een stokje inderdaad zou je een 3e usb moeten aansluiten(want als er 2 lukken waarom dan geen 3?) en je moet zoals je al vermeld deze wel aan de bovenzijde begrenzen, maar dat kan je vrij eenvoudig in reaper oplossen

gr

JW

Maar is een passieve sub al van zichzelf niet begrensd? Toch gek als die 20.000Hz krijgt toegediend, -en dat nog moet doorslikken ook :shock:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2017 17:51

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:...maar alle gekheid op een stokje inderdaad zou je een 3e usb moeten aansluiten(want als er 2 lukken waarom dan geen 3?) en je moet zoals je al vermeld deze wel aan de bovenzijde begrenzen, maar dat kan je vrij eenvoudig in reaper oplossen

gr

JW

Maar is een passieve sub al van zichzelf niet begrensd? Toch gek als die 20.000Hz krijgt toegediend, -en dat nog moet doorslikken ook :shock:


dat slikt een sub makkelijk door 20kHz, alleen op -18db dus hoor je er weinig van terug

een passieve kan begrensd zijn maar om full digital niet door een analoog filter te jassen, moet je zoals ik eerder schreef de sub "bypassen" dat houdt in dat je alles wat in de signaalweg zit incl. spoelen en C. moet omzeilen.
en je maakt vervolgens een nieuw digitaal filter bv. in reaper
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 jun 2017 19:05

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jan Wim schreef:
Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:...maar alle gekheid op een stokje inderdaad zou je een 3e usb moeten aansluiten(want als er 2 lukken waarom dan geen 3?) en je moet zoals je al vermeld deze wel aan de bovenzijde begrenzen, maar dat kan je vrij eenvoudig in reaper oplossen

gr

JW

Maar is een passieve sub al van zichzelf niet begrensd? Toch gek als die 20.000Hz krijgt toegediend, -en dat nog moet doorslikken ook :shock:


dat slikt een sub makkelijk door 20kHz, alleen op -18db dus hoor je er weinig van terug

een passieve kan begrensd zijn maar om full digital niet door een analoog filter te jassen, moet je zoals ik eerder schreef de sub "bypassen" dat houdt in dat je alles wat in de signaalweg zit incl. spoelen en C. moet omzeilen.
en je maakt vervolgens een nieuw digitaal filter bv. in reaper

Wat zou er gebeuren als je niet filtert in Reaper? Kan het kwaad als een passieve sub het hele spectrum krijgt?
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 26 jun 2017 22:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2017 19:11

Re: Subwoofer en digitale versterker

niet in de zin van dat de woofer hier kapot van gaat op dat geluidsniveau, maar het werkt wel onnodige vervuiling op
dus dat kan je beter verwijderen door HC in te stellen, plus een subwoofer is veels te traag om 20kHz soepel te vertalen met conus uitslagen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 26 jun 2017 19:30

Re: Subwoofer en digitale versterker

Jaap380 schreef:Kan het kwaad als een passieve sub het hele specrum krijgt?


Dat idee had ik ook, om een sub het volledige signaal te voeren.
Maar ik begrijp dat het kennelijk toch beter is om het signaal eerst te filteren. Kan dat overigens ook hardwarematig? Misschien is dat een optie (voor mij) wanneer ik de twee (of drie) digitale versterkers niet hikvrij via Reaper aan de praat krijg.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2017 19:35

Re: Subwoofer en digitale versterker

ajongbloed schreef:
Jaap380 schreef:Kan het kwaad als een passieve sub het hele specrum krijgt?


Dat idee had ik ook, om een sub het volledige signaal te voeren.
Maar ik begrijp dat het kennelijk toch beter is om het signaal eerst te filteren. Kan dat overigens ook hardwarematig? Misschien is dat een optie (voor mij) wanneer ik de twee (of drie) digitale versterkers niet hikvrij via Reaper aan de praat krijg.


ja dat kan Auke, maar waar het mij om ging in deze topic was het full digital, dus daar hoort dan geen hardware filter in.
schakel je een standje terug soort "hybride" ;) dan kan je net zo goed het eigen filter van de passieve sub gebruiken, maar ja waar ligt dan uit eindelijk tonaal nog de winst? dan kruip je toch weer wat meer richting actief qua sound
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 26 jun 2017 20:03

Re: Subwoofer en digitale versterker

Ik bedoelde hardware-matig maar wel digitaal. Anders zou het inderdaad smokkelen/valsspelen (doorhalen wat niet van toepassing is :) ) zijn.

Dus zoiets:
https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/nanodigi-2x8-b

Beetje overkill wellicht. Misschien zijn er ook simpeler varianten van hetzelfde idee.
Laatst bijgewerkt door ajongbloed op 26 jun 2017 20:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com