Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

even voorstellen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5

Geregistreerd: 20 jun 2017 23:23

Bericht 28 jun 2017 10:29

even voorstellen

Dag,

Nieuweling in de Hauptwerk-scene.
Orgel: drie klaviers, met 'gevoelige' klavieren. Babyface geluidskaart. KEF R100 buiten het orgel en B&W 650 subwoofer, Quad 606-versterker. Een en ander in plezierig en constructief overleg met Bovenschen.

Twee vragen:
Is er iemand in de buurt van Leeuwarden die mij (verder) wegwijs kan en wil maken in het intoneren, egaliseren etc (heb het boek van Boersma al)?

Goerlitz lijkt een ' allround' orgel, maar voor barok is (de demo) van bijvoorbeeld Zwolle beter. Als ik Zwolle neem, welk orgel is dan voor Mendelssohn (en Franck) geschikt,demo of voor redelijke prijs? Graag advies

Groet
Lútsen Kooista
Bartlehiem
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 jun 2017 11:43

Re: even voorstellen

Welkom Lutsen!

Voor Franck zou je Demo Caen extended kunnen proberen. Is gratis.
Je HW-setup bevat in ieder geval klinkende namen! :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 jun 2017 11:56

Re: even voorstellen

Welkom!

Je kunt mijn "composite cavaillé-coll" eens proberen: viewtopic.php?f=6&t=1646

Voor Mendelssohn moet je misschien uitkijken naar iets laat-baroks of vroeg-19e-eeuws. Haarlem? Heusden?

In ieder geval kun je om te beginnen alle demo's en samengestelde sample sets downloaden en kijken wat er van je gading tussen zit. Waarschijnlijk genoeg om een lange tijd plezier van te hebben.

Als je dan uiteindelijk sample sets gaat kopen, is het advies om echt voor de top te gaan.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jun 2017 12:47

Re: even voorstellen

welkom Lútsen,

je setup lijkt me in orde als ik het zo lees, dus als je niet geheel tevreden bent met de sound, moet je dit zoeken in de ruimte.

ik zie dat je het handboek intoneren bezit, dit is meer voorbehouden aan ervaren personen, wil je echt op basis van intoneren te werk gaan dan moet je:
A. de klank van het originele instrument feilloos kennen.
B. absoluut gehoor hebben
C. intonatie ervaring hebben

ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar wil je wel een tip mee geven
als je gaat intoneren en het eind resultaat lukt, bedenk dan wel
-dat dit weken aan tijd gaat kosten
-je sample set van karakter gaat wijzigen , omdat je gaat intoneren naar jouw ruimte
-als je eventueel later iets upload naar contrebombarde dan kan een geintoneerd orgel buiten jouw omgeving heel vreemd klinken.
als je surround gaat spelen kan je met intoneren je speakers niet op "tijd" zetten.



alle bovenstaande ongemakken kunnen voor 95% verholpen worden door software
ARC,Sonarworks,Dirac Live. enz.

dit is niet gratis, maar het eind resultaat is beter/gelijk dan uit de losse hand intoneren.
deze discussie(intonatie) ligt wat gevoelig, dus is mijn advies totaal niet gericht op het aansmeren van een product, puur om je voor wat valkuilen te behoeden.

hoe dan ook success
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jun 2017 14:08

Re: even voorstellen

Ook een welkom op het forum Lútsen.

Voor Mendelssohn kun je ook de gratis Doesburg (mini): 3+p / 32 registers proberen viewtopic.php?f=6&t=1298
En er zijn ook een aantal gratis Poolse orgels, waarop Mendelssohn goed gespeeld kan worden. Zie http://www.piotrgrabowski.pl

En nog aanvullend op Jan Wim's verhaal over intonatie: het blind overnemen van de voorbeelden die in Boersma's boek staan (schermafdrukken van zijn geintoneerde sample sets) heeft totaal geen zin. Jouw HW setup en ook de kamerakoestiek is totaal anders dan de zijne.

Berichten: 5

Geregistreerd: 20 jun 2017 23:23

Bericht 30 jun 2017 12:53

dank

Dank aan de vier reageerders op mijn voorstel-mail. Ik kan er mijn voordeel mee doen.
Groet

Lútsen Kooistra

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2017 11:04

Re: even voorstellen

sorry Lútsen voor deze kleine inbreuk op jouw voorstel topic




ik richt me vanaf deze plaats tot John Boersma.

ik dacht dat ik mijn woorden uiterst zorgvuldig en netjes gekozen had, toen ik Lútsen het advies gaf om eventueel uit te kijken voor wat valkuilen....qua intonatie
zie mijn posting.

dat U het daar niet mee eens bent op de achtergrond oke, geen probleem, een ieder mag vinden wat hij/zij goed dunkt.

maar ga me a.u.b niet lastig vallen via mijn prive mail, om zo je eigen visie op te dringen, en mij via de mail
belachelijk maken richting andere forumleden....

meer vraag ik niet


en ik vraag je bij deze dan ook netjes, wordt lid van het Forum, zodat als ik echt fout denk, en zit, je me daar op mag aanspreken.

niemand is volmaakt, en ik zeker niet.......................

dit is nu eenmaal een discussie forum, maar houd het ook beperkt tot dit forum, en laat mensen prive met rust


dus nogmaals ik heet je als 1e welkom hier op dit forum
jouw inbreng kan zeker bijdrage aan de diversiteit hier op het forum

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 jul 2017 21:21

Re: even voorstellen

Het zou verfrissend zijn als de heer Boersma ook eens mee zou doen aan dit forum.
Daarom verzoek ik de heer Boersma om net zoals Jan Wim al vroeg, ook deel te gaan nemen en zijn meningen en bevindingen met ons te delen!!
Laten we dat allen op een faire manier doen waarbij een ieder open zal staan voor een andermans mening.
Waarbij we niet een discussie aangaan om een ander eens even een hak te zetten of belachelijk te maken.
Waarbij we niet een andermans mening bagataliseren maar serieus nemen.
Ook ik heb mij in het verleden eens door oplopende kwaadheid laten verleiden om te fel te reageren wat ik nu nog jammer vind.
Maar nu een paar jaar ouder en hopenlijk ook wijzer wil ik nooit meer zover gaan.
Laten we de discussie eens aangaan met een open vizier en goede intentie met als doel de weergave van onze Hauptwerk setup te verbeteren.
Bij deze nodig ik U ook uit meneer Boersma!

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 09 jul 2017 22:02, in totaal 2 keer bewerkt.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com