Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

REW (Room Equalization Wizard) software

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 mei 2017 20:33

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hoi Jan Wim

Helemaal met je eens hoe beter de basis des te minder correcties er nodig zijn.
Echter jij tempert de pieken en dalen ook met reaqualiser (wat je Jos voorstelt) en hoe dicht bij je ook meet het is geen echoloze meetruimte dus ook dan kunnen ruimte resonanties/ reflecties een rol spelen ook al schakel je het door dichtbij te meten grotendeels uit. Het kan zijn dat de boxen van Jos bij jou thuis heel anders meten dan bij Jos zelf.
Ook is de mic. niet gekalibreerd helaas.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 mei 2017 06:57

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

hoi Jan,

voor een serieuze meting zal een gekalibreerde microfoon nodig zijn

en natuurlijk meet je onbedoeld reflecties mee maar die zitten in het meet patroon ingesloten
maar juist het mooie van REW is dat je de ruimte aardig kan simuleren, je kan alle maten invoeren van je speelruimte
bxhxd enz. de software berekend op basis van die gegevens waar er reflecties optreden
deze zou je dus zelfs in de meting kunnen filteren, maar dat heeft alleen zin als je puur een speaker gaat meten.
want reflecties zijn er nu eenmaal en zal je moeten corrigeren indien die roet in het eten gooien

en zeker je hebt gelijk verschillende boxen meten anders, maar dat kan zelfs in dezelfde ruimte een groot verschil opleveren

hieronder een setje zelfbouw in ontwikkeling, curve praktisch lineair, correctie is op korte speelafstand totaal overbodig

testfase nieuwe speaker.jpg


nu zet ik een qua driver grote een evenwichtige Genelec 8040 neer, toch geen verkeerde jongen!!
op dezelfde meet positie hebben de beide speakers gestaan met zelfde meet afstand 300mm
dus beide speakers hebben dezelfde akoestiek ter beschikking, maar er rolt een geheel ander patroon uit
dit vraagt min of meer al om correctie rond het 125-200Hz gebied
genelec speaker.jpg

vandaar ik in de loop der jaren me vooral ben gaan richten op een lineair vertrekpunt, dit blijft altijd een voordeel



en zou deze zelfde curve op speelpositie arriveren incl. reflectie dan zou ik hooguit 2 smalbandige correcties toepassen en de rest ongemoeid laten.

de speel positie is voor mij bepalend en hoe het daarbuiten klinkt is minder belangrijk, anders moet er zoveel politiek bedreven worden als er 10 meet punten gemiddeld moet worden.


maar ja zo zie je maar weer er kunnen geheel aparte wegen leiden tot correctie en de gedachte daar achter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 17 mei 2017 09:18

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

JAn Wim, jij zou eigenlijk als je er de ruimte voor hebt, een akoestisch dode kamer moeten inrichten dan kan je je speakers echt lineair maken. Nu zal je toch altijd iets mee compenseren dat door de ruimte wordt veroorzaakt.

Maar zoals jij het doet, is natuurlijk al een heel eind in de goede richting...ik ben wel benieuwd als je eens een KEF LS 50 ofzo zou meten, hoe dat er bij jou dan uitziet.

Die plaatjes die je nu stuurt, met welke software is dat opgenomen??

HG

Geert (PS: pas op, dat het geen obsessie wordt allemaal....tgaat toch om het speelplezier....)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 mei 2017 09:47

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hoi Geert , het is zeker geen obsessie :lol: meer een door geslagen hobby
Zoals wij als amateur organisten proberen het speel niveau te verhogen door bepaalde muziek te blijven oefenen en zo de lat wat hoger te liggen.
Zo ook mijn speaker ding, blijven proberen en oefenen om zo een wat mooier product te krijgen.

En ja of het een tik is? :lol: :lol: ik kan ermee leven :lol:

*Doorgaans meet de Kef heel netjes, maar dat is het gevolg van de techniek en de enorme ontwikkel industrie die hier achter zit.
Volgens mij investeerd Kef ook het meeste in inovatie op dat gebied

*Wat dacht je van de Kef x300a, een complete digitale speaker een nette DAC
Via USB krijgen beide speakers exact hetzelfde digitale signaal aangeboden.
Weet alleen niet hoe deze speaker test op latency?
Maar het concept is dik inorde

*De LS50 is een erg mooie jubileum editie, waar alle goeds uit de achterliggende decennia tezamen komt
alleen in combi met HW zal er een sub bij moeten, de speaker is zeker niet "neutraal" (wat al snel nog vlees,nog vis wordt)waar ik persoonlijk erg van hou.
het midden is mooi warm, zeker niet overdreven, keurig in verhouding
breedte , diepte, het is correct
dit relatief kleine speakertje kan echt een heel groot muziekbeeld wegzetten, waarbij alles klopt, de muziek neemt je mee, en dat is een goed teken, soms ga je bij orgelmuziek het echte laag missen, en dan pas besef je weer dat het eigenlijk ongelooflijk is dat het überhaupt mogelijk is uit een toch bescheiden afmeting.
de LS50 steekt met kop en schouder boven bv een Adam of Genelec uit om toch ook maar eens wat mooie zwaar gewichten te noemen
echt goedkoop is de LS50 niet voor een passieve speaker, maar als je het geluid zou afzetten tegen de grote dure jongens, dan is het echt een koopje

*De software is Rew gratis
En voor de echt kritische zaken meet ik met Arta dit is niet volledig gratis

Om het gebrek van een dode kamer te compenseren moet je in de software de totale layout invoeren van de ruimte waar je in meet, hoogte van je speakers , afstanden onderling, maatvoeringen van alle wanden plafond hoogte enz.

Deze contra uitkomst zou je van een meting kunnen afhalen, natuurlijk blijft dit een simulatie maar bij gebrek aan een echte meetkamer is het een vrij nauwkeurig alternatief, het blijft een simulatie. maar goed dat is uiteindelijk een correctie ook, de software geeft een correctie op basis van een te verwachte uitkomst, om dit te controleren zou je dan weer een meting moeten maken van een meting incl. Correctie maar dan wordt het wel een obsessie :lol:


en het mag duidelijk zijn ik heb geen aandelen bij KEF :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 25 mei 2017 20:24

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ik heb nog wat geexperimenteerd maar kom er even niet aan toe om de resultaten hier te posten ;)

Toch nog wel even een andere vraag: op de achterzijde van mijn speakers kan ik de "input sensitivity" instellen, namelijk -10db of +4db. Heeft iemand wat dit betreft nog een aanbeveling? Ik heb hem nu op -10db staan.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 mei 2017 10:14

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Die LS50 is wel een kostbaar ding. Wat denken jullie van de Q300?
Die staat nu op marktplaats voor € 300,- voor een setje. :o
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 mei 2017 11:02

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jaap380 schreef:Die LS50 is wel een kostbaar ding. Wat denken jullie van de Q300?
Die staat nu op marktplaats voor € 300,- voor een setje. :o


ha Jaap,

de Q300 kan je absoluut niet naast de LS50 plaatsen qua vergelijk, dit zijn zowat 2 werelden verschil

de Q300 heeft de begin fase van de latere Q, die nu in de dure Kefs alsook het jubilaris model gebruikt is.
de Q300 is ook nog voorzien van kleuring, die ze met de LS50 hebben weten te neutraliseren.
vandaar dat de LS50 ook veel beter klinkt, en een grote sweetspot, detail

wel klinkt de KefLS50 voor hifi gebruik een beetje "in face" maar in combi met HW is dat juist een voordeel.
de LS50 kan alleen niet zonder subwoofer, gelukkig laat Kef zich niet verleiden om het Mid-Laag wat dikker aan te zetten, wat veel fabrikanten doen, en wat juist irritant gaat klinken bij orgelmuziek.

ik snap dat je het prijs verschil aanlokkelijk vind, maar als je echt iets moois wil kopen van Kef, dan zou ik doorsparen en onvoorwaardelijk de LS kopen.

ik denk dat Andre Bovenschen ze wel in het assortiment heeft zitten die is dacht ik ook Kef dealer


er is trouwens ook nog een actieve LS50 alleen die zijn nog duurder zucht.......maar ik zou persoonlijk voor de passieve variant gaan aangevuld met een digitale versterker (denon pma50 ,heb ik, en Jan Loosman ook) deze versterkers zijn echt supermooi
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 31 mei 2017 19:23

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

josq schreef:Ik heb nog wat geexperimenteerd maar kom er even niet aan toe om de resultaten hier te posten ;)

Toch nog wel even een andere vraag: op de achterzijde van mijn speakers kan ik de "input sensitivity" instellen, namelijk -10db of +4db. Heeft iemand wat dit betreft nog een aanbeveling? Ik heb hem nu op -10db staan.

Door mijn topicvervuiling (Sorry Jos) staat deze vraag van josq nog wel open...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 mei 2017 19:53

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jaap380 schreef:
josq schreef:Ik heb nog wat geexperimenteerd maar kom er even niet aan toe om de resultaten hier te posten ;)

Toch nog wel even een andere vraag: op de achterzijde van mijn speakers kan ik de "input sensitivity" instellen, namelijk -10db of +4db. Heeft iemand wat dit betreft nog een aanbeveling? Ik heb hem nu op -10db staan.

Door mijn topicvervuiling (Sorry Jos) staat deze vraag van josq nog wel open...


dat ligt deels aan de gebruikte aansluiting!
als je rca gebruikt zou ik -10 aanhouden
spdif mag je gerust op +4 zetten
xlr kan meestal ook +4 hebben
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 jul 2017 14:00

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ik heb nog een vraag over het Target level. Hoe hoog moet die staan?
Moeten de rear-kanalen minder luid staan dan de front?
Als ik 73.3 db probeer, springt hij automatisch weer naar 85 db....?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2017 14:27

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

he Jaap

75db is een standaard ijkpunt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 jul 2017 17:19

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ik heb alle filters in Rea EQ gezet en het resultaat vind ik goed te noemen! De dreunende bassen zijn weg en ik heb meer definitie in het laag en het hoog is minder schreeuwerig. Ik ben blij met REW!
Nu blijkt ook dat mijn speakers laag genoeg gaan zodat mijn sub nu echt weg kan... als ik nooit overstap op Kef LS50 :lol:
Alleen wil ik de zaak nog op tijd zetten, maar moet nog uitvogelen hoe dat moet.
Onderstaande screenshots waren zeer helpend JW!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2017 17:43

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jaap,

dan moet je bij de pluggins kijken of je bv. JS Channel Time Delayer

hiermee moet moet je de fronts vertragen, beslist niet je rear vertragen
die variant ben ik ook al tegen gekomen :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 jul 2017 17:54

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim schreef:Jaap,

dan moet je bij de pluggins kijken of je bv. JS Channel Time Delayer

Oh, kan dat niet met REW?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2017 18:24

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Jaap,

dan moet je bij de pluggins kijken of je bv. JS Channel Time Delayer

Oh, kan dat niet met REW?



Neeeeeeeeeeeeee. ;) REW is geen DAW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 jul 2017 10:17

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim schreef:
Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Jaap,

dan moet je bij de pluggins kijken of je bv. JS Channel Time Delayer

Oh, kan dat niet met REW?



Neeeeeeeeeeeeee. ;) REW is geen DAW

Maar bij JS Channel Time Delayer moet je zelf de vertraging in ms aangeven. En ik wil de vertraging eerst meten met een meetmicrofoon (liefst m.b.v. REW).
Is dat mogelijk?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 jul 2017 11:29

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ik heb het gewoon met een laser afstand meter gedaan vanaf mijn luister positie. De afstanden van elkaar afgetrokken en daarna de front speakers overeenkomstig vertraagd.
Ongeveer 1ms per 30 cm

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 jul 2017 12:00

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Loosman schreef:Ik heb het gewoon met een laser afstand meter gedaan vanaf mijn luister positie. De afstanden van elkaar afgetrokken en daarna de front speakers overeenkomstig vertraagd.
Ongeveer 1ms per 30 cm

Groet Jan

Zo kan het natuurlijk ook....alleen moet ik het dan met een duimstok doen :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jul 2017 14:23

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Je kan time meten via rew, ik snapte eerst je vraag niet geheel :oops:
Dacht dat je de vertraging wou invoeren in Rew

Je moet een kanaal als referentie invoeren, daarvan wordt de tweeter gebruikt als referentie

Maar feitelijk moet je een echte gekalibreerde microfoon hebben.

Anders handmatig meten, en vergeet niet de front afstand tot speel positie in mindering te brengen zoals Jan al eerder schreef , anders klopt het niet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jul 2017 12:54

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ik werk nu vanuit HW met rearoute 1-2 (front) en 3-4 (rear), dus 2 output groups.
In Reaper heb ik 4 tracks gemaakt met als input Rearoute 1-2 en 3-4. Per track (kanaal/speaker) heb ik de filters uit REW overgenomen. Als ik probeer per kanaal (mono) in te stellen, geven de rear-kanalen geen geluid.
Het schijnt alleen in stereo te werken, dus met output 3/4. Als ik alleen output 3 of 4 gebruik......geen geluid.
Ook met input rearoute 3 of 4 apart werkt het niet. Hoe kan ik dit oplossen?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 jul 2017 13:46

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hoi Jaap

Kijk even bij de instellingen van je geluidskaart of je first en last output kanaal overeenkomt met 1 tm 4.
Als output 1-2 staat heb je geen rears.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jul 2017 17:57

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Loosman schreef:Hoi Jaap

Kijk even bij de instellingen van je geluidskaart of je first en last output kanaal overeenkomt met 1 tm 4.
Als output 1-2 staat heb je geen rears.

Groet Jan

Ha Jan,

In HW bij audio outputs kan ik 1-4 selecteren. Dus daar ziet hij wel 4 Nanoface kanalen.
In het configuratiescherm van de Nanoface heb ik de koptelefoonuitgang als kanaal 3-4 in gebruik... zou dus moeten kunnen -dacht ik.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 jul 2017 18:15

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Dan mix je in de nanoface de front kanalen naar 3-4 en kan je dus de rears niet weergeven omdat die geen kanalen beschikbaar hebben?
Of mis ik iets.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jul 2017 18:53

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Loosman schreef:Dan mix je in de nanoface de front kanalen naar 3-4 en kan je dus de rears niet weergeven omdat die geen kanalen beschikbaar hebben?
Of mis ik iets.

Groet Jan
Ik mix geen front kanalen naar 3-4. Ik begrijp je vraag niet goed.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 jul 2017 21:49

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ik begreep dat je de front kanalen ook naar 3-4 route en daarna naar de headphone waardoor 3-4 dus niet meer beschikbaar zijn. O.i.d.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com