Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

"Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2017 12:43

"Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Graag vooraf wil ik meedelen, dat elke vorm van belediging , minachting, niet getolereerd zal worden.
Gebeurt dit toch dan zal ik de Moderator vragen om direct deze topic te verwijderen.

Dit mag ook geen klopjacht worden richting een al bestaande intonatie site, respect voor elkaar, en elkaars mening, die ongetwijfeld uiteen zal lopen, maar dit is een discussieforum, en niet louter een instem forum......
toch vind ik, en met mij denk ik nog genoeg andere dit onderwerp interessant genoeg, om hier eens uitgebreid over te discussiëren ....

Voor we m.i kunnen praten over de topic titel moeten we eerst helder krijgen wat er tijdens een intonatie gebeurt of verandert.

Als ik de aftrap mag geven, hoe en wat gebeurt er tijdens de intonatie van een pijp?
Een orgelbouwer heeft al in zijn werkplaats een voor intonatie verricht.
Later in de definitieve ruimte zal hij de eind intonatie verrichten, omdat dan pas in combinatie met de akoestiek, het fijn tunen kan starten.
Ook door de kerk akoestiek zullen sommige pijpen qua geluidssterkte opnieuw geïntoneerd moeten worden


Hieronder een lijstje met zaken overgenomen van internet m.b.t intonatie

Het intoneren van een orgel is het op orde brengen van de algehele klankstructuur.

De intonatie van een orgel is van een aantal factoren afhankelijk;
-De mensuren (afmetingen) van pijpen; wijde pijpen hebben meer grondtoon dan enge (dunne) pijpen.
-De aanleg van de pijp zelf op onderdeel niveau.
-De orgelkast als akoestische ruimte.
-De omvang en hoedanigheid van de aanleg van de windvoorziening.
-De aanleg van windlade; bijvoorbeeld ruim opgezet of juist kleine ruimte voor de pijpen.
-De druk van de wind waarmee de orgelpijpen aangeblazen worden.


Bij elk register (stem):
-Moeten pijpen onderling goed klinken, o.a. geen ongelijke klanksterkte.
-Moeten pijpen goed aanspreken, niet te trage of te agressieve aanspraak.
-Mag het karakter niet verloren gaan. Dat wil zeggen, dat een orgelregister de juiste (klank)kleur moet hebben.
-Bij samenspel moeten alle stemmen (plenum) goed met elkaar samensmelten, zodat ook de totaalklank aantrekkelijk is.


zijn er hier nog zaken die wel gebeuren tijdens een intonatie maar die niet in het voorbeeld staan?
Voor zover ik weet zal een intonatie altijd vanuit de kerkruimte plaatsvinden, en niet vanaf de orgelbank
Wat bepaalt de intonatie locatie die de intonateur inneemt tijdens dit proces, of wisselt dit?
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 10 jul 2017 14:42, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 jul 2017 13:50

Re: Intonatie vs. Room correctie

Goed initiatief Jan Wim!

Even een paar dingen om alles wat duidelijker te scheiden.
De intonatie tool in Hauptwerk is niet 100% hetzelfde als intoneren van echte orgel pijpen.
Dit zijn de instellingen die je in Hauptwerk kan veranderen. Veel uitgebreider als wat je met een echt pijp orgel kan veranderen.

 Overall: amplitude (dB).
 Overall: tuning (cents).
 Overall: brightness (dB).
 Overall: stereo balance (percent).
 Tremulant sensitivity: amplitude (dB).
 Tremulant sensitivity: pitch (percent, absolute).
 Tremulant sensitivity: brightness (dB).
 Wind supply sensitivity: amplitude (dB).
 Wind supply sensitivity: pitch (percent).
 Wind supply sensitivity: brightness (dB).
 Swell boxes: amplitude (dB).
 Swell boxes: harmonic content (dB).
 Lo/Hi EQ: transition frequency (kHz).
 Lo/Hi EQ: transition width (pct of trans freq).
 Lo/Hi EQ: high frequency boost (dB).

Wat ook belangrijk is om te realiseren is dat roomcorrectie programma's geen intonatie programma's zijn wat nog weleens gedacht wordt.
Roomcorrectie programma's corrigeren de ruimte nadat deze is opgemeten met een test signaal.
Alles gaat volledig buiten de Hauptwerk intonatie om.
Voordeel is dat je in Hauptwerk alleen nog maar hoeft te intoneren voor je smaak en dat je geen hinderlijke resonanties meer hoeft weg te intoneren en dat alle samplesets direct na installatie al gelijk goed klinken en bespeelbaar zijn.
Nadeel van room correctie is de toegenomen kosten en toegenomen complexiteit omdat je meestal Reaper nodig hebt.


Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 jul 2017 14:09

Re: Intonatie vs. Room correctie

Dag Jan-Wim,

Nog wat aanvullingen:
Als de cancelmaten van de windladen niet kloppen ontstaan er problemen met de pijpen die boven op deze cancel staan.
Bij een paar sprekende pijpen op deze windladecancel gaat het nog wel goed maar naar mate er meer registers worden in geschakeld krijgen de pijpen minder wind waardoor de stemming en intonatie wijzigd.
Dit probleem is heel moeilijk op te lossen!

Veel grotere pijpen hebben zijbaarden, ook de gedekten, deze bepalen ook mede de klank en de stabilteit van de toon, dus er mag na de intonatie niets meer aan de stand worden gewijzigd, ook niet tijdens het stemmen. ( hier wordt vaak tegen gezondigd vooral bij vastgesoldeerde hoeden)

Pijpen van dezelfde mensuur op een korte afstand van elkaar hebben ook vaak intonatie correcties nodig, denk b.v. aan dubbel koren in vulstemmen of prestanten.

Het effect dat pijpen op de windlade op elkaar kunnen hebben!

Hoe nauwkeuriger een pijpenmaker werkt hoe minder een intonateur hoeft te corrigeren en vooral bij het kleine pijpwerk!
Eigenlijk zouden ze bij dit werk met een loep moeten werken maar dat maakt het onbetaalbaar.
Laatst bijgewerkt door JacoP op 10 jul 2017 15:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2017 14:12

Re: Intonatie vs. Room correctie

Loosman schreef:Goed initiatief Jan Wim!

Even een paar dingen om alles wat duidelijker te scheiden.
De intonatie tool in Hauptwerk is niet 100% hetzelfde als intoneren van echte orgel pijpen.
Dit zijn de instellingen die je in Hauptwerk kan veranderen. Veel uitgebreider als wat je met een echt pijp orgel kan veranderen.

 Overall: amplitude (dB).
 Overall: tuning (cents).
 Overall: brightness (dB).
 Overall: stereo balance (percent).
 Tremulant sensitivity: amplitude (dB).
 Tremulant sensitivity: pitch (percent, absolute).
 Tremulant sensitivity: brightness (dB).
 Wind supply sensitivity: amplitude (dB).
 Wind supply sensitivity: pitch (percent).
 Wind supply sensitivity: brightness (dB).
 Swell boxes: amplitude (dB).
 Swell boxes: harmonic content (dB).
 Lo/Hi EQ: transition frequency (kHz).
 Lo/Hi EQ: transition width (pct of trans freq).
 Lo/Hi EQ: high frequency boost (dB).

Wat ook belangrijk is om te realiseren is dat roomcorrectie programma's geen intonatie programma's zijn wat nog weleens gedacht wordt.
Roomcorrectie programma's corrigeren de ruimte nadat deze is opgemeten met een test signaal.
Alles gaat volledig buiten de Hauptwerk intonatie om.
Voordeel is dat je in Hauptwerk alleen nog maar hoeft te intoneren voor je smaak en dat je geen hinderlijke resonanties meer hoeft weg te intoneren en dat alle samplesets direct na installatie al gelijk goed klinken en bespeelbaar zijn.
Nadeel van room correctie is de toegenomen kosten en toegenomen complexiteit omdat je meestal Reaper nodig hebt.


Groet Jan


ben ik helemaal met je eens Jan, ik heb het er alleen bewust in dit vroege stadium erbuiten gehouden, zodat we eerst eens het echte intoneerwerk bekijken, en daarna de vertaalslag naar HW-intonatie maken.
dan komen er vanzelf zaken aan het licht die zoals je al aangeeft bij echt intoneerwerk niet voorkomen en bij HW wel of v.v.
en zeker ik heb de titel zo samengevat, maar het blijven 2 werelden room correctie of intonatie

gr

JW
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 10 jul 2017 14:20, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2017 14:17

Re: Intonatie vs. Room correctie

JacoP schreef:Dag Jan-Wim,

Nog wat aanvullingen:
Als de cancelmaten van de windladen niet kloppen ontstaan er problemen met de pijpen die boven op deze cancel staan.
Bij een paar sprekende pijpen op deze windladecancel gaat het nog wel goed maar naar mate er meer registers worden in geschakeld krijgen de pijpen minder wind waardoor de stemming en intonatie wijzigd.
Dit probleem is heel moeilijk op te lossen!

Veel grotere pijpen hebben zijbaarden, ook de gedekten, deze bepalen ook mede de klank en de stabilteit van de toon, dus er mag na de intonatie niets meer aan de stand worden gewijzigd, ook niet tijdens het stemmen. ( hier wordt vaak tegen gezondigd vooral bij vastgesoldeerde hoeden)

Pijpen van dezelfde mensuur op een korte afstand van elkaar hebben ook vaak intonatie correcties nodig, denk b.v. aan dubbel koren in vulstemmen of prestanten.

Het effect dat pijpen op de windlade op elkaar kunnen hebben!

Hoe nauwkeuriger een pijpenmaker werkt hoe minder een intonateur hoeft te corrigeren en vooral bij het kleine pijpwerk!
Eigenlijk zouden ze bij dit werk met een loep moeten werken maar dat maakt het onbetaalbaar.



mooi uitgelegd Jaap, dit is waardevolle informatie die een leek(ik) niet bedenkt

dus ook in deze branche geld "voorkomen is beter dan genezen" ?
hoe exacter, en nauwkeuriger alles gemaakt wordt, des te minder na intonatie is er nodig
right?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jul 2017 14:36

Re: Intonatie vs. Room correctie

Jan Wim

ik ben het met Jan eens en m.i. dekt de titel ook niet de lading.

Het zijn 2 totaal verschillende items die niets met elkaar gemeen hebben.
Jij bekijkt dit nu eerst vanuit de pijporgelwereld om daar de definitie/werkzaamheden van intoneren vast te stellen.

Nu, dit intoneren staat niet tegenover room correctie. Het versus klopt dus niet.

M.i. zou de titel van dit topic moeten luiden: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie " of zo iets.

Maar wel een goed initiatief om dit soort zaken nu eens nader en in 1 topic te beschouwen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2017 14:50

Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Evert-Jan & Jan

klopt de titel dekt niet geheel de lading, ik dacht echter dat ik dit niet meer veranderen kon na plaatsing, maar dat kan wel zag ik ;)

alleen van de tussenliggende post kan ik de titel niet van aanpassen, maar ik denk dat het zo duidelijk genoeg is


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jul 2017 14:56

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan Wim

Het hele eerste bericht, dus ook de titel kun je zelf aanpassen. De rest van de berichten zou ik kunnen doen maar het is nu wel duidelijk waarom Jan en ik daarover reageerden en dat het aangepast is.

Laten we nu in het topic eerst de werkzaamheden van intoneren vaststellen en de gevolgen daarvan.
En pas daarna het 2e deel van de titel en dat ook in tweeën gesplitst: wat doe je nu precies in HW voicing, waarom doe je dat en wat wil je er mee bereiken en dan room correction.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2017 16:10

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Evert-Jan schreef:Jan Wim

Het hele eerste bericht, dus ook de titel kun je zelf aanpassen. De rest van de berichten zou ik kunnen doen maar het is nu wel duidelijk waarom Jan en ik daarover reageerden en dat het aangepast is.

Laten we nu in het topic eerst de werkzaamheden van intoneren vaststellen en de gevolgen daarvan.
En pas daarna het 2e deel van de titel en dat ook in tweeën gesplitst: wat doe je nu precies in HW voicing, waarom doe je dat en wat wil je er mee bereiken en dan room correction.


precies die kant wil ik ook op, eerst de basis en dan uitwerken naar elk onderdeel
Jaap heeft al een hele mooie omschrijving gegeven.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jul 2017 16:58

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Wanneer ik met behulp van Hauptwerk of andere software zoals Reaper ga intoneren, dan ben ik voor mijn gevoel op een heel directe manier (maar in werkelijkheid natuurlijk met een vertaalslag van digitaal naar analoog) aan het spelen met de fysische eigenschappen van een klank: frequenties, amplitudes en fase.

Van het intoneren van pijpwerk heb ik daarentegen weinig verstand en ik zou er graag meer over te weten komen. Mijn beeld is dat je sleutelt aan de lengte en vormgeving van een pijp (en eventueel aan het pijpmateriaal) en dat het dan altijd een beetje spannend is welke invloed dit heeft op de klank.

Ik vraag me daarbij wel af of kennis van het intoneren van pijpwerk veel nut heeft voor het intoneren van digitale samples. Het lijkt me een heel andere manier van denken en werken. In het voicingmenu van Hauptwerk zit geen optie om het tingehalte van het pijpwerk aan te passen, en omgekeerd kan ik me niet inbeelden dat een orgelmaker aan de slag gaat met de gedachte dat de boventonen van een pijp met precies 3 dB versterkt moeten worden.

Misschien kunnen orgelbouwers en audiofielen wat meer van elkaar leren als het gaat om welke invloed de ruimte heeft op een klank. Of je nu een pijporgeltje in een zaaltje zet of een speaker in een woonkamer, je krijgt te maken met resonanties en staande golven en dergelijke, en dat zijn ook heel belangrijke factoren bij het intoneren.
Laatst bijgewerkt door josq op 10 jul 2017 18:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 jul 2017 17:47

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Dag Jan-Wim,

Al lezend schoten mij nog wat dingen door het hoofd die vermeldingswaard zijn.

Voor dat het intoneren in beeld komt moet in het ontwerp van de windlade al de nodige voorzorgen worden genomen, zoals:
probeer zoveel mogelijk de pijpen exact boven de sleepboring te plaatsen vooral ook bij tongwerken (deze hebben baat bij een korte windtoevoer)
Zorg dat de slepen in de openstand altijd in dezelfde positie gefixeerd staan (ik heb meegemaakt dat bij een orgel waar regelmatig stemmings en klankklachten optraden dit door (teveel speling in) de registersleep werdt veroorzaakt.

We moeten ons ook realiseren dat niet alle orgelsamples afkomstig zijn van een mechanisch orgel, een elektropneumatisch instrument klinkt anders door zijn andere windtoevoer, orgelbehuizing en de klankvisie!

De intonateur doet zijn werk uiteraard in de nabijheid van het pijpwerk en gebruikt vaak een leerling achter de klavieren die in opdracht van de intonateur naar diverse details moet luisteren. ( een klavierautomaat is geen ideale optie)
De aanspraak en andere details worden vaak op de lokatie van de intonateur beoordeeld, maar als een register is doorgenomen wordt vaak vanuit de kerk op meerdere posities geluisterd terwijl de leerling het gevraagde laat horen.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 jul 2017 18:19

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Dag Josq,

Er zit inderdaad een wereld aan verschil tussen een orgelintonateur en een audiofiel.
De meeste intonateurs gebruiken geen technische meetapparatuur maar doen hun werk puur alleen op hun gehoor, (veelal in samenwerking met de oren van een adviseur) aangezien we allemaal wel schitterende orgel hebben gehoord is het dus nog niet zo'n verkeerde methode!
Ons gehoor is mits getraind dus heel bruikbaar voor deze werkzaamheden.
Voor het corrigeren van digitale samples heb je veel andere parameters nodig en daarom kun je het ook niet met het intoneren van een orgel vergelijken lijkt mij.
Nog een vergelijk orgels bouwen is maatwerk, daarom is een verplaatsing van een instrument vaak geen verbetering.
Als je een sample van een orgel uit een grote ruimte naar een kleinere ruimte wilt vertalen moet je veel uit de kast halen!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2017 18:52

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

als ik het tot hier lees, is dan de volgende conclusie al te voorbarig
dat je intoneren meer artistiek ,en voicing in hw meer technisch moet benaderen? i.p.v dat je voicing in hw ook artistiek gaat intoneren?
of doe ik dan iets, of iemand zijn beroep(intonateur) te kort :?:

ik voor mezelf heb het standpunt dat een speakerdriver hele andere gedragingen en parameters heeft,dan dat een pijp zich gedraagt..

daarom zal er bij een hybride instrument altijd verschil hoorbaar zijn, hoe goed deze ook naar het pijpwerk geintoneerd wordt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 10 jul 2017 19:19

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

JacoP: Dit probleem is heel moeilijk op te lossen!

Is dit een probleem?

Volgens mij geeft dat juist het pijporgel zijn kenmerkende "windgebrek" en samensmelten van de tonen. Afhankelijk welke registers open staan, varieert de winddruk op de pijp. Dat moeilijk te vangen algoritme wat windmodel heet in HW?
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 jul 2017 19:45

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Dag jan-Wim,

Je conclusie dat intoneren een artistiek ambacht is en Hauptwerk voicing een technische aanpassing lijkt mij realistisch!
Ik denk niet dat je met je stelling een beroepsintonateur te kort doet, zoveel zijn er niet en er zullen niet veel lid zijn van dit forum.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 10 jul 2017 19:59

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Hoi,

Volgens mij krijg je door het bewerken van een gevangen geluid meer vervuiling
Biij het echte intoneren gebeurd er ook iets chemisch met de pijp iets unieks.
vergelijk het met het verbouwen van een huis en het fotoshoppen van een foto

Daarom gingen de bestaande digitale orgelbouwers zelf de klank opbouwen.


Of zit ik er helemaal naast :?

groetjes, peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 jul 2017 20:19

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Wordt er veel gebruik gemaakt van de voicing in Hauptwerk?
Ik zelf heb er in het verleden veel gebruik van gemaakt omdat er heel veel gedreun in sommige samplesets aanwezig was. Ging dan register voor register en toon voor toon alles af en paste eigenlijk alleen het volume van bepaalde tonen aan zodat zij niet dreunden. Met de kennis die ik nu heb zou ik het zeker anders doen en een toon die ik dan verzwakte wel in de brightness iets opschroeven omdat ik ik dan niet tevens de harmonischen van die toon evenredig wil verzwakken maar alleen de dreunende grondtoon.
Verder is voicing handig als er een enkele toon niet goed getuned is.
De andere voicing mogelijkheden heb ik zelf nooit gebruikt.

Gr Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jul 2017 20:19

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Ha Peter, ik denk dat het hetzelfde is als in het echte leven: hoe beter het startmateriaal en hoe beter het gereedschap, des te beter het resultaat. Zo ook op digitaal gebied: als je met goede samples start en goede algoritmes gebruikt om de samples te bewerken, dan kun je resultaten behalen van zeer hoge kwaliteit.

Tot een jaar of 15 geleden hadden computers onvoldoende (werk)geheugen om met een grote hoeveelheid van dergelijke samples om te gaan. De digitale orgels die tot die tijd gebouwd werden (en nog steeds gebouwd worden) bevatten tal van compromissen zodat het allemaal in weinig geheugen past, maar dat doet wel afbreuk aan de kwaliteit.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 jul 2017 20:24

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Dag Knutselaar,

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar "windgebrek" en samensmelten is heel wat anders.
Wat ik probeerde uit te leggen heeft niets met "windgebrek" te maken, dit ontstaat door te kleine windkanalen of een te kleine ventilator en neemt het totale volume bij blijvend ingedrukte toetsen af.

Een levendige windvoorziening heeft zijn charme, maar een windziek orgel is een gebrek!
Als je staccato speelt komt er een tijdelijke golving in de toon die pas verdwijnt bij een continue ingedrukte toets omdat de winddruk van het orgel kortstondig varieerd.

Het samensmelten van de tonen ontstaat alleen boven de windlade, hier is deskundig onderzoek naar gedaan.

Als een windladecancel te krap is berekend moeten de boven geplaatste pijpen elke keer bij het open trekken van weer een register opnieuw de beschikbare wind herverdelen waardoor de stemming en klankverandering steeds veranderd, niet even maar zolang als je de toets indrukt.
Dit is niet hetzelfde als een windmodel, daar wordt een levendige windvoorziening mee bedoeld.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 10 jul 2017 21:53

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Dag Jaap,
al met al is het niet zo iets om de juiste toon te krijgen uit een pijp.
Ik ben reuze benieuwd hoe ver de heren hier kunnen gaan zonder dat de sampelset zijn karakteristieke geluid van het opgenomen orgel verliest.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 10 jul 2017 22:08

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Loosman schreef:Wordt er veel gebruik gemaakt van de voicing in Hauptwerk?
Ik zelf heb er in het verleden veel gebruik van gemaakt omdat er heel veel gedreun in sommige samplesets aanwezig was. Ging dan register voor register en toon voor toon alles af en paste eigenlijk alleen het volume van bepaalde tonen aan zodat zij niet dreunden. Met de kennis die ik nu heb zou ik het zeker anders doen en een toon die ik dan verzwakte wel in de brightness iets opschroeven omdat ik ik dan niet tevens de harmonischen van die toon evenredig wil verzwakken maar alleen de dreunende grondtoon.
Verder is voicing handig als er een enkele toon niet goed getuned is.
De andere voicing mogelijkheden heb ik zelf nooit gebruikt.

Gr Jan


Beste Jan,
Ik gebruik de voicing in Hauptwerk nog steeds op deze manier. Het is even werk, zeker bij 6 kanaals sets. Per toets nalopen, volume aanpassen aan de tonen ernaast en vervolgens de brightness aanpassen aan de klanken er naast. Ik ben tevreden met het resultaat.

Je schrijft: in het verleden. Hieruit begrijp ik dat dit met een room correctie programma sneller aangepast kan worden?

Overigens een heel interessant topic!

Met vriendelijke groet,
Een andere Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 jul 2017 23:14

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Jan Leendert schreef:
Loosman schreef:Wordt er veel gebruik gemaakt van de voicing in Hauptwerk?
Ik zelf heb er in het verleden veel gebruik van gemaakt omdat er heel veel gedreun in sommige samplesets aanwezig was. Ging dan register voor register en toon voor toon alles af en paste eigenlijk alleen het volume van bepaalde tonen aan zodat zij niet dreunden. Met de kennis die ik nu heb zou ik het zeker anders doen en een toon die ik dan verzwakte wel in de brightness iets opschroeven omdat ik ik dan niet tevens de harmonischen van die toon evenredig wil verzwakken maar alleen de dreunende grondtoon.
Verder is voicing handig als er een enkele toon niet goed getuned is.
De andere voicing mogelijkheden heb ik zelf nooit gebruikt.

Gr Jan


Beste Jan,
Ik gebruik de voicing in Hauptwerk nog steeds op deze manier. Het is even werk, zeker bij 6 kanaals sets. Per toets nalopen, volume aanpassen aan de tonen ernaast en vervolgens de brightness aanpassen aan de klanken er naast. Ik ben tevreden met het resultaat.

Je schrijft: in het verleden. Hieruit begrijp ik dat dit met een room correctie programma sneller aangepast kan worden?

Overigens een heel interessant topic!

Met vriendelijke groet,
Een andere Jan


Hoi Jan

Dat klopt omdat het met room correctie niet nodig is.
Als je in je kamer een resonantie piek van 10db bij bijv. 40 hz hebt dan moet je elke noot die daar in de buurt komt gaan verzwakken met 10 db of als je er net naast zit iets minder en dan de harmonischen overeenkomstig weer boosten.
Met room correctie software ( ik gebruik Dirac) worden alle kanalen, front en rears met voor ieder kanaal een test sweep uitgemeten en voor ieder kanaal een correctie curve berekend. Alleen de resonantie piek bij 40hz wordt voor ieder kanaal gecorrigeerd en de harmonischen worden met rust gelaten.
Ook de absorptie van de hoge tonen die in de meeste kamers voorkomt wordt uitgemeten en gecorrigeerd.
De correctie van je kamer ligt dan vast in één file. Als je daarna welke sampleset ook laad, dan zijn er geen resonatie pieken meer aanwezig.
Dit is in een nutshell de werking van room correctie.
Omdat ik zelf toch wel moeite had om met voicen een goed resultaat te krijgen ( maar dat zou ook aan mij kunnen liggen) ben ik deze weg in geslagen.
Nooit een dag spijt gehad van de switch.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jul 2017 00:11

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

een getraind gehoor is m.i. onmisbaar om goed te kunnen intoneren


ik kan me ook voorstellen dat een intonatie een bepaalde houdbaarheids datum heeft

niet elk orgel kan worden hergeintoneerd naar iedere willekeurige ruimte kan ik me zo voorstellen
er zal toch ergens een beperking ontstaan.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 jul 2017 09:59

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

Dag Jan-Wim,

Voor een intonatie bestaat geen houdbaarheids datum, een intonatie is gevoelig voor de heersende trend.
Al die stromingen zoals barok, romantisch, neobarok enz. en andere visies leiden vaak tot intonatie aanpassingen.
Maar een pijp naar iedere nieuwe situatie aanpassen gaat niet, als een pijp een overdosis kernsteken heeft kan dit alleen hersteld worden met het plaatsen van een nieuwe kern of bij te hoge opsnede van het bovenlabium een strookje er tegenaan solderen is ook geen klasse.
Pijpen en tongwerken die te vaak zijn aangepast kun je beter vervangen omdat bij elke ingreep er de kans bestaat is dat je onbedoeld ergens iets beschadigd waardoor er b.v. een braam ontstaat.
Voor mijn gevoel is een intonatie ook nooit af, omdat je er elke keer weer anders naar luistert, en bij nieuw pijpwerk zit er vering in het materiaal die er pas na verloop van tijd uit gaat.
Laatst bijgewerkt door JacoP op 11 jul 2017 10:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jul 2017 10:07

Re: "Intoneren en Hauptwerk voicing vs. Room correctie

dag Jaap,

duidelijk verhaal , er kunnen dus verbeteringen c.q. verslechteringen ontstaan na een intonatie. beetje onderhevig dus aan de "modetrend"
maar ook zonder intonatie, zal de tand des tijds dus een soort beperkte "zelfintonatie" doorvoeren

in hoeverre heeft een adviseur invloed op een intonatie, of is dit altijd in overleg met een intonateur/ orgelbouwer
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com