Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

slechte toon elimineren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 8

Geregistreerd: 19 jan 2016 15:27

Bericht 08 aug 2017 14:01

slechte toon elimineren

In Hauptwerk heb ik een keer (op aanwijzing) een slechte toon vervangen met de wav-file van een naastliggende toon in de betreffende folder (ID) in OrganInstallationPackages. (Vervolgens cache file laden.) De wav file werd hernoemd met de goede toonindicatie. De toonhoogte werd toen automatisch gecorrrigeerd. Nu ik het opnieuw doe in een ander orgel krijg ik geen toonhoogte-aanpassing????

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 aug 2017 14:16

Re: slechte toon elimineren

op zich werkt deze truc, maar nu dus niet. Waarschijnlijk omdat je in Original temperament speelt. Dat geldt ook voor je eerdere aanpassing: ook dat werkt niet in original temperament. In die stemming klinkt het orgel zoals het opgenomen is. De pitch is in de WAV file verankert. En daarom staat de toon er nu naast. Dus altijd in een ander temperament spelen als original temperament.
En de "Disable interpolation (use fixed pitch sample play-back)" op het scherm in menu Organ settings --> Organ preferences --> tabblad Audio engine mag niet worden uitgezet (dus geen vinkje in dat vakje!), want dan wordt de automatische repitch tijdens spelen uitgezet en staat de WAV file weer op zijn "eigen" pitch te spelen.

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 jan 2016 15:27

Bericht 08 aug 2017 21:56

Re: slechte toon elimineren

Hartelijk dank, Evert-Jan, voor dit vliegensvlugge antwoord.

Disable interpolation is lichtgrijs en kan niet gevinkt worden. Kan het zijn dat deze optie is geblokkeerd? Zo te zien kunnen ook geen andere pitch scales worden gebruikt dan de originele, equal temperament. Kan het zijn dat andere tuning is geblokkeerd?
MAAR NU: ik kan de pitch eenvoudig bijstellen met Adobe Audition. Alleen raak ik dan de release marker kwijt. Na toets loslaten speelt de gehele wav-file door. Is dat op te lossen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 aug 2017 23:48

Re: slechte toon elimineren

Disable interpolation kan idd geblokkeerd worden door de sample set maker.
Maar in equal zou repitching normaal gezien wel moeten werken. Maar ik denk dat de sample set maker een setting in de ODF verkeerd heeft staan of niet gedefinieerd heeft. Daar liepen bij Zurek V ook tegen aan dat 2 orgels niet goed op toon kregen. Zie mijn vraag daarover op http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=13&t=12661 en de reactie van Brett.
Dat andere temperamentbestanden niet werken ben ik nog niet eerder tegengekomen (nu speel in nagenoeg altijd in de default stemming waarin het orgel geleverd wordt). Of dat ook geblokkeerd kan worden weet ik niet.

Is het orgel dat jij "onderhanden' hebt ook een samengesteld orgel? Welk orgel?

Hoe te repitchen? Gebruik daarvoor Loopauditioneer http://loopauditioneer.sourceforge.net/.
Daar kun je de pitch eenvoudig aanpassen door 1 toets hoger of lager in te stellen. Maar als je dat bestand dan in Audition laadt, zie ik geen markers meer staan. Maar ze zijn er wel. Sluit Loopauditioneer af en start het opnieuw op en laadt de WAV file. Ze zijn dan gewoon aanwezig.

Release markers zaten vroeger in samples die uit 1 WAV file bestaan. Tegenwoordig zijn de release samples 3 afzonderlijk bestanden (bespaart ook heel veel PC geheugen). Bij afspelen van een audiobestand "stapt" HW uit de attack sample en gaat direct naar 1 van de 3 release samples, afhankelijk van hoe lang de toets is ingedrukt.

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 jan 2016 15:27

Bericht 09 aug 2017 09:29

Re: slechte toon elimineren

Evert-Jan, alweer dank voor het snelle antwoord. Mijn kennis van Hauptwerk gaat met sprongen vooruit.

ALGEMENER: Ik probeer nu zelf een toon te verbeteren maar het is natuurlijk een algemener probleem. In sample sets zit nog wel eens een pijp die moeilijk aanspreekt en het is duidelijk dat men niet elk orgel geheel kan laten reviseren voordat er opnames worden gemaakt.
DUS: is er niet ergens een algemenere handleiding voor het vervangen van een toon? Gebruik je een naastliggende toon dan hoor je dat toch zelden. In een C-Cis opstelling kan je voor het behoud van het stereo effect ook een hele toon verder gaan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2017 13:28

Re: slechte toon elimineren

Ik laat zulke onvolkomenheden zitten. Dit is nl. natuurlijk gedrag van een orgel.
Want als je zover wilt gaan, dan moet je in jouw geval ook 'random pipe detuning' op 0% zetten.

Iets anders is als er een technische fout in een sample zit (verkeerde loop oid). Maar dat kun je beter bij de sample set maker neerleggen. Dan heeft iedere bezitter van die set er wat aan.

Er is bij mijn weten geen handleiding voor het vervangen van een toon.
C/Cis indeling heeft niets te maken met stereo-effect en met verplaatsen van een pijp. De nieuwe pijp komt ipv de oude (fysiek gezien zet je hem dus op een andere lade en stemt hem bij).

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 jan 2016 15:27

Bericht 09 aug 2017 15:32

Re: slechte toon elimineren

Evert-Jan, ik kan met LoopAuditioneer geen toonhoogte veranderen; slechts info in een meta file wijzigen met de PitchFraction-schuif?

Over C/Cis: misschien was ik niet duidelijk: wanneer je bij een opname van een C/Cis orgel de opstelling links/rechts hoort dan moet je natuurlijk niet de wav van een halve toon verder nemen maar die van een hele toon om het links/rechts aspect goed te houden.

Dank voor alle hulp, ook in andere threads

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 aug 2017 16:23

Re: slechte toon elimineren

je kan toch een halve toon verder nemen en zelf een links/rechts locatie toewijzen?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2017 19:57

Re: slechte toon elimineren

Ik heb even gespeeld met LoopAudioneer. Ik krijg een aangepaste pitch niet opgeslagen, dwz de detected pitch blijft hetzelfde. Als ik de WAV file opsla, programma afsluit en opnieuw de WAV file open in dat prg, dan staan daar de oude waardes in. Ik weet niet wat er mis gaat. Ook een aangepaste pitch hoor ik niet als ik dat bestand afspeel.
Wijzig ik in Audition de pitch en sla die file op en open deze in LoopAudioneer, dan staat daar de aangepast pitch. En ook de loops zijn gewoon aanwezig. Dus ik weet niet wat er bij jou misgaat (jouw bericht van 08 aug 2017 21:56 u). Heb je alleen in Audiotion gekeken en zag je daar geen loopmarkers meer? Nu, ik zie ze daar ook niet maar in LoopAudioneer zijn ze er gewoon.
Ze zouden dus gewoon in HW moeten werken.

Wat betreft C/Cis: ik snap het. Je hebt gelijk en de nieuwe pijp moet de 2e pijp zijn vanaf de defecte.
Links en rechts zit in de opname van de WAV file en om d ejuiste L/R verhouding te houden moet het dus 2 pijpen verder op zijn.

Het rare vind ik dat de sample set maar 2 kleuren temperament kent: original en equal. Als e.e.a. goed geïmplementeerd is zou je de pijp van 2 locaties verder gewoon op de defecte plaats zetten en niets te hoeven doen. In equal zet HW de pijp op de juiste pitch !!

Berichten: 8

Geregistreerd: 19 jan 2016 15:27

Bericht 09 aug 2017 21:16

Re: slechte toon elimineren

Beste Evert-Jan,

Probleem opgelost. Audition verplaatste bij de toonhoogteverandering de release cue naar voren zodat de staart veel langer werd.Waarom weet ik niet. Maar werd wel zichtbaar in Audition.

Het orgel is het Batz orgel van Mijdrecht van Johan de Waal van Dijk. Ik kan de pitch in dat orgel niet anders tunen en ook niet transponeren.Pitch lijkt geheel door wav bepaald te zijn.

Cordialement, Guido

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2017 21:59

Re: slechte toon elimineren

Guido

Dat is al een oudere sample set (2011), bestaand uit 2 soorten samples per pijp incl. release. Daarom zit dara wel een release marker in.
Ik heb het ook even geprobeerd met een WAV file van Mijdrecht. Repitchen gaat, maar als ik in LoopAudiotioneer kijk, blijft de release marker en de loopmakers op hun plaats staan. In Audition zie ik geen markers. Waarom weet ik niet. Zoek ik ook niet verder uit.
Maar goed, bij jou werkt het.

In het algemeen geldt:
Met het verhogen van de pitch wordt de kerkakoestiek ook korter en omgekeerd: bij verlagen van de pitch wordt de akoestiek ook langer. Nu heeft Mijdrecht daar geen last van.
Geldt dus voor andere sets waar je dit ook doet en die wel akoestiek hebben.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com